Zojuist alle posts even doorgenomen waarbij het opvalt dat er klachten met verschillende aandrijflijnen zijn. De klachten zijn dan ook allemaal net even anders.
- de T4/T5, 8-bak: de Auto Hold is de boosdoener, is ook mijn eigen ervaring. Maar de hik/schok is niet heel groot.
- de B3/B4, 8-bak; versnellingsbak is de boosdoener? Als deze bij afremmen in N wordt gezet en S/S en Auto Hold staan uit, is de hij dan te voelen?
- de B3/B4, 7-bak; versnellingsbak is de boosdoener en S/S kan niet uit.
De combi versnellingsbak, regeneratief remmen en het ijverige S/S bij de mild-hybride lijkt iig geen gelukkige.
Bij de eerste is de Auto Hol
Niet vloeiend tot stilstand komen
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 16.03.2024 - 01:40
raspaardje schreef: ↑03.05.2024 - 22:32 Zojuist alle posts even doorgenomen waarbij het opvalt dat er klachten met verschillende aandrijflijnen zijn. De klachten zijn dan ook allemaal net even anders.
- de T4/T5, 8-bak: de Auto Hold is de boosdoener, is ook mijn eigen ervaring. Maar de hik/schok is niet heel groot.
- de B3/B4, 8-bak; versnellingsbak is de boosdoener? Als deze bij afremmen in N wordt gezet en S/S en Auto Hold staan uit, is de hij dan te voelen?
- de B3/B4, 7-bak; versnellingsbak is de boosdoener en S/S kan niet uit.
De combi versnellingsbak, regeneratief remmen en het ijverige S/S bij de mild-hybride lijkt iig geen gelukkige.
Bij de eerste is de Auto Hol
Ik heb een B4, Start/Stop + Hillhold uit, maar je voelt het nog steeds. (Als je v-bak in Neutraal zet voel je niets) Soms harder soms wat minder hard. Maar wel heeeeel irritant. Ik ben echt aan het twijfelen om de auto weg te doen hierdoor.. Zoveel mensen hebben er last van maar niemand heeft een oplossing. Paar keer proefrit laten maken door hoofdmonteurs van verschillende Volvo dealers. Ze zeggen dat ze begrijpen wat ik bedoel maar dat het normaal is. Ik hoop dat ze het met software oplossen.. als iemand een oplossing heeft heel graag.
- blastaway
- 5th Gear member
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
- Locatie: Maastricht
herkenbaar dit met mij. T4. Dealer een week gehad en software updates gedaan en opnieuw inleren bak. Geen effect. Zou product eigenschap zijn. Na lang zeuren gaat hij nu voor een revisie van de bak. Ik ben erg beniieuwd wat men vind. Ik zal het hier posten
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Ik heb het wel eens maar zeker niet altijd. Een open deur uiteraard, maar hoe harder je remt hoe minder last je ervan hebt.
Mijn auto heeft er alleen last van als de motor aan staat, het is dus echt de versnellingsbak die bij de dct het probleem veroorzaakt.
Kom ik een lange afrit af en hij zet de motor uit dan gaat het heel smooth allemaal.
Mijn auto heeft er alleen last van als de motor aan staat, het is dus echt de versnellingsbak die bij de dct het probleem veroorzaakt.
Kom ik een lange afrit af en hij zet de motor uit dan gaat het heel smooth allemaal.
-V60 B4 7dct R design wit
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 30.04.2017 - 22:00
- Locatie: Weert
Heb dezelfde ervaring met mijn T6 TE, zowel met Polestar als zonder Polestar(kan deze aan en uit zetten met Orbit) zowel met als zonder Auto Hold. Merk het inderdaad vooral tijdens het afremmen als de bak terug schakeld terwijl je bijna stil staat
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design
Volvo V40 D4 Business R-Design
Citroën DS3 e-HDI 1.6 so chic
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-jet
Citroën Saxo 1.4 VTS
Volvo V40 D4 Business R-Design
Citroën DS3 e-HDI 1.6 so chic
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-jet
Citroën Saxo 1.4 VTS
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 01.11.2023 - 13:21
Ik had het in mijn 2024 V60 B4. Je remt, je voelt de bak vrij lomp terugschakelen naar 1, tegelijkertijd gaat de motor uit en grijpt de auto-hold aan. Ik dacht dat het na een van de laatste software update een stuk soepeler ging. Ik heb minder last of in elk geval valt het minder op.
Sowieso is dat geforceerde start-stop iets vreselijk irritants.
Sowieso is dat geforceerde start-stop iets vreselijk irritants.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 16.03.2024 - 01:40
Als je er erg last van hebt, probeer een calibratie.
Dealer kan transmissie calibreren, dan gaan ze er mee rijden en moeten ze een bepaald stappenplan volgen. Dit heeft bij mij 60-70% geholpen. Auto hold maakt het erger en staat uit bij mij. Ik heb het nu kunnen accepteren.
Dealer kan transmissie calibreren, dan gaan ze er mee rijden en moeten ze een bepaald stappenplan volgen. Dit heeft bij mij 60-70% geholpen. Auto hold maakt het erger en staat uit bij mij. Ik heb het nu kunnen accepteren.
- Almerev70
- 4th Gear member
- Berichten: 794
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
- Locatie: Almere
Dat lompe terugschakelen heb ik ook, metname in standje Polestar, andere rijstanden veel minder.
De overige klachten herken ik niet, of ben er inmiddels aan gewend.
De overige klachten herken ik niet, of ben er inmiddels aan gewend.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 07.08.2017 - 16:55
Had ik ook in mijn vorige. Had echt met het terugschakelen te maken. Het leek erop of hij de rem eventjes kort losliet tijdens dat moment.
In mijn huidige auto heb ik daar geen last van. Zal ook komen omdat hij dan overschakelt naar de elektromotor.
In mijn huidige auto heb ik daar geen last van. Zal ook komen omdat hij dan overschakelt naar de elektromotor.
- Volvo V60 T6 Recharge AWD MY'25 Silver Dawn
- Volvo V60 B3 Momentum Business MY'22 Pine Grey
- Volvo V60 D3 R-Design Winterline MY'16 Black
- Volvo V60 B3 Momentum Business MY'22 Pine Grey
- Volvo V60 D3 R-Design Winterline MY'16 Black
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Het niet vloeiend tot stilstand met die hik erbij betreft toch echt alleen een producteigenschap van de 7-traps automaat die alleen in de B3 en B4 ligt.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 07.08.2017 - 16:55
Dat verklaart. Mijn vorige was een B3raspaardje schreef: ↑27.02.2025 - 16:47 Het niet vloeiend tot stilstand met die hik erbij betreft toch echt alleen een producteigenschap van de 7-traps automaat die alleen in de B3 en B4 ligt.

- Volvo V60 T6 Recharge AWD MY'25 Silver Dawn
- Volvo V60 B3 Momentum Business MY'22 Pine Grey
- Volvo V60 D3 R-Design Winterline MY'16 Black
- Volvo V60 B3 Momentum Business MY'22 Pine Grey
- Volvo V60 D3 R-Design Winterline MY'16 Black
- reinberto
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 22.09.2013 - 17:38
Hier ook aanwezig bij mijn S60 T4 2020 met 8 traps automaat.
Afhankelijk van hoe je remt, valt het mij op dat als je rustig uitrolt en rustig tot stilstand remt dat het wel meevalt. Je voelt het terugschakelen wel maar niet extreem.
Wat mij opvalt is dat wanneer je bijvoorbeeld redelijk tot het laatste moment wacht met remmen en dan wat steviger remt; lijkt het net alsof ie zich verslikt of te snel door alle versnellingen heen wilt drukken.
Dat voelt nogal schokkerig, als of je een gigantische slag in je wiel hebt.
Maarja; paar keer geklaagd bij de dealer. Onder coulance 2x bak olie verwisseld en gespoeld, opnieuw inleren/adapteren. Maakt vrij weinig verschil en men vreesde er al voor dat het karakter eigenschap is.
Wat ik verder nog merk bij mijn auto is dat het overschakelen van 1 naar 2 nooit soepel gaat. Vooral als je wat steviger weg rijdt dan kan het best een aardige duw geven alsof het een geartronic koppelomvormer is
Kan er zelf wel mee leven maar vraag me af hoe goed dit voor de bak is op de lange termijn.
Afhankelijk van hoe je remt, valt het mij op dat als je rustig uitrolt en rustig tot stilstand remt dat het wel meevalt. Je voelt het terugschakelen wel maar niet extreem.
Wat mij opvalt is dat wanneer je bijvoorbeeld redelijk tot het laatste moment wacht met remmen en dan wat steviger remt; lijkt het net alsof ie zich verslikt of te snel door alle versnellingen heen wilt drukken.
Dat voelt nogal schokkerig, als of je een gigantische slag in je wiel hebt.
Maarja; paar keer geklaagd bij de dealer. Onder coulance 2x bak olie verwisseld en gespoeld, opnieuw inleren/adapteren. Maakt vrij weinig verschil en men vreesde er al voor dat het karakter eigenschap is.
Wat ik verder nog merk bij mijn auto is dat het overschakelen van 1 naar 2 nooit soepel gaat. Vooral als je wat steviger weg rijdt dan kan het best een aardige duw geven alsof het een geartronic koppelomvormer is

Kan er zelf wel mee leven maar vraag me af hoe goed dit voor de bak is op de lange termijn.
Volvo S60 T4 Polestar optimised r-design 2020
Volvo S60 Summum D4 2015
Volvo V40 Momentum Business D4 2014
Volvo V40 Momentum D2 2013
Volvo S60 Summum D4 2015
Volvo V40 Momentum Business D4 2014
Volvo V40 Momentum D2 2013
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2330
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
gelukkig wel, zou ook gek zijn als je GT8 ineens geen koppelomvormer meer heeft…
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- reinberto
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 22.09.2013 - 17:38
Volgens mij hebben deze bakken toch dubbele koppeling zoals VAG DSG?
Volvo S60 T4 Polestar optimised r-design 2020
Volvo S60 Summum D4 2015
Volvo V40 Momentum Business D4 2014
Volvo V40 Momentum D2 2013
Volvo S60 Summum D4 2015
Volvo V40 Momentum Business D4 2014
Volvo V40 Momentum D2 2013
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Nee, dat hebben de B3 en B4 vanaf MY2022 wel. Die hebben een 7-traps automaat.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Maar wel alleen voor de benzine varianten, de B4 diesels hebben nog wel de 8-traps automaat.raspaardje schreef: ↑24.04.2025 - 12:04Nee, dat hebben de B3 en B4 vanaf MY2022 wel. Die hebben een 7-traps automaat.
- reinberto
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 22.09.2013 - 17:38
Weer wat geleerd! Ik was echt in de veronderstelling dat het een DCT was aangezien ik hem behoorlijk snel vind schakelen als je eenmaal rijdt.raspaardje schreef: ↑24.04.2025 - 12:04Nee, dat hebben de B3 en B4 vanaf MY2022 wel. Die hebben een 7-traps automaat.
Dan vraag ik me wel af hoe dan de zogenoemde "DSG scheten" vandaan komen in de Polestar stand en voll gass

Volvo S60 T4 Polestar optimised r-design 2020
Volvo S60 Summum D4 2015
Volvo V40 Momentum Business D4 2014
Volvo V40 Momentum D2 2013
Volvo S60 Summum D4 2015
Volvo V40 Momentum Business D4 2014
Volvo V40 Momentum D2 2013
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
De DCT is echt een stuk soepeler nu ik al weken 98 tank ipv 95.
Nu vind ik het met de hele rijbeleving echt een opvallend groot verschil, had ik niet verwacht.
De dct lijkt soms bij afremmen, de mild hybrid motor los te koppelen, met schakelen van de bak naar stilstand heeft het niet te maken.
Die gaat vrijwel altijd naar neutraal bij rustig remmen. Het lijkt een beetje of de bak nogsteeds schakeld en daar ïets voor" nodig heeft wat de remdruk veranderd.
Optrekken is alleen vanuit stilstand iestje meer voelbaar en van 1 naar 2. De rest is echt heel heel heel erg smooth inzittende voelen het vaak niet eens, ook niet als de motor aan of uit gaat, dat hebben ze echt wel goed gedaan.
Nu vind ik het met de hele rijbeleving echt een opvallend groot verschil, had ik niet verwacht.
De dct lijkt soms bij afremmen, de mild hybrid motor los te koppelen, met schakelen van de bak naar stilstand heeft het niet te maken.
Die gaat vrijwel altijd naar neutraal bij rustig remmen. Het lijkt een beetje of de bak nogsteeds schakeld en daar ïets voor" nodig heeft wat de remdruk veranderd.
Optrekken is alleen vanuit stilstand iestje meer voelbaar en van 1 naar 2. De rest is echt heel heel heel erg smooth inzittende voelen het vaak niet eens, ook niet als de motor aan of uit gaat, dat hebben ze echt wel goed gedaan.
-V60 B4 7dct R design wit