Tips/ervaringen mbt rijden in de bergen met PHEV gevraagd.

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pwwolterink
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 25.12.2024 - 12:36

Hallo allemaal.

Inmiddels hebben we 4 maanden naar volle tevredenheid met onze T5 PHEV gereden in het vlakke Nederland.

Begin juni echter gaan we voor 12 dagen via Oostenrijk naar noord Italië op vakantie. Nu heb ik vaker in bergachtige streken gereden maar dan altijd in een handgeschakelde benzineauto .
Dus nu voor het eerst in een Phev met een automatische versnellingsbak.

Hebben jullie misschien wat tips over hoe je dat het best, veiligst, zuinigst kunt of zelfs moet doen? (rijmodus, stand D of B van de versnellingsbak ....), of willen jullie jullie ervaringen hierover delen?

Wellicht ook voor het lange stukken rijden op de Autobahn ;-}
Laatst gewijzigd door pwwolterink op 17.04.2025 - 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
XC40 T5 Recharge Ultimate (mei 2023)

Eerder: V50 2.0 (juni 2007)
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5282
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

gewoon in D en alleen in B als je bergaf meer op de motor zou willen remmen, je wint dan ook wat energie terug. Zo'n T5 kan prima omgaan met een paar bergjes!
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21135
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Koppel en vermogen zat, idd zoals Niels zegt Bstand bij afdalen en verder D.
Benzine motoren en bak zijn erg goed bij de les.
In mijn vorige diesel schakelde ik zelf altijd om hem een beetje in koppel bereik te houden bultje op, met de huidige heb je instant vermogen waardoor zelf schakelen overbodig is.
Met aanhanger/caravan zou het wellicht een ander verhaal zijn.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
MisterNick
2nd Gear member
Berichten: 93
Lid geworden op: 20.05.2024 - 10:40
Locatie: Deventer

In mijn ervaring is stand B ideaal in de bergen, maar het is echt een voorkeur ding ook wat mij betreft. Elektrisch omhoog rijden in de berg is wel onbegonnen werk, als in, ik heb de accu nog nooit zo snel leeg zien gaan. Voor het klimmen is dus wellicht handig om de accu even op hold te zetten.
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design Fusion Red (2020)
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6577
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Lees dit topic even: viewtopic.php?t=96283
En hier meer info over de b-stand en de mogelijkheid tot handmatig schakelen met je automaat: https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 10cdf0a17/
Met name op steile hellingen kan het afremmen op de motor soms handig zijn om je remmen te ontlasten, net als met een handgeschakelde auto.
Maak je verder geen zorgen, die automaat doet het prima in de bergen en onder de meeste omstandigheden kun je gewoon in D rijden.
Fijne vakantie!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
pwwolterink
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 25.12.2024 - 12:36

Dank voor jullie reacties!!
XC40 T5 Recharge Ultimate (mei 2023)

Eerder: V50 2.0 (juni 2007)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”