Aanhanger koppelen met contact aan niet verstandig

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EasyWim
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 29.09.2024 - 21:53

Bij het uitlezen van de foutcodes in de XC40, kwam een melding van een overbelast circuit boven water. Er kon worden nagegaan dat deze foutmelding is ontstaan bij het aansluiten van een (aanhanger) stekker. Ik had inderdaad een aanhangerstekker in het stopcontact van de auto gestoken, terwijl het contact aan stond. Ik kreeg te horen dat dit bij alle moderne auto's uit den boze is, het contact moet altijd uit staan als je dit doet. Als je dit wel met contact aan doet, creëer je een piekspanning die schade kan aanrichten aan het elektrisch systeem van de auto. Ik dacht ik deel dit even, beter voorkomen dan genezen.
XC40 T3 Momentum PRO automaat uit 2020
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20870
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Raar verhaal. Geldt dat alleen voor auto's want met de zakelijke bus van 4 maanden oud geen last van.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6277
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dit zegt AI: Bij een draaiende motor is het laadsysteem actief, wat betekent dat de boordspanning hoger is dan 12V (meestal rond de 14,0–14,7V).
Wanneer je dan plots een aanhanger aansluit (zeker bij 13-polige stekkers), kan een plotselinge overgang of slecht contact zorgen voor een spanningstoot.
Gevolg: Dit kan gevoelige modules of leds in de aanhanger of het voertuig beïnvloeden of beschadigen, zeker bij moderne voertuigen met CAN-bus en slimme aanhangerherkenning.
Mijn persoonlijke ervaring is dat ik het al jaren doe met ingeschakelde "motor" en dat de kans dus heel klein is, maar de gevolgen soms groot kunnen zijn.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 781
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Oh goeie tip.
Ik had laatst om de fietsendrager te controleren de verlichting knop op 0 gezet ipv auto (waarom, geen idee...) en ff later kwam ik tot de ontdekking dat de meedraaiende koplampen niet meer werkte, balen. Na 4 weken kwam ik er achter dat het alleen werkt als het op AUTO staat.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 26872
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Gouwe schreef: 19.04.2025 - 10:30 Mijn persoonlijke ervaring is dat ik het al jaren doe met ingeschakelde "motor"
Dit dus.
Ik doe het wel altijd met de verlichting uitgeschakeld
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 7828
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Nou, sowieso nooit met draaiende motor. Sta niet bepaald te springen om die uitlaatdampen in te ademen.
Hier altijd uit, stekker er in, boel aan en controleren.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about"
Gebruikersavatar
EasyWim
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 29.09.2024 - 21:53

Ik had de stekker dus aangesloten met contact aan, maar zonder dat de motor draaide. En toen is dus die foutmelding opgeslagen.

@Gouwe; dank voor de toevoeging.
XC40 T3 Momentum PRO automaat uit 2020
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1356
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Bijzonder verhaal dit, je zou denken dat de elektronica er tegen kan als er met contact aan verbruikers bij komen. Hoe wil je anders je motor starten, dat is pas een piek belasting ;) Of de koelventilator die in en uit schakelt.

Juist de aanhangersluiting is prima te regelen door elektronica aangezien je daar aan aparte module voor hebt die de boel aan stuurt. Even er vanuit gaan dat er een originele trekhaak gebruikt is.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24560
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Apart, nog nooit gehoord. Morgen eens bespreken met een collega, technicus met elektrotechniek in zijn aderen. Die zou ik eerder geloven dan AI.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”