Probleem rem/hoofdcilinder?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Jibberish
Starter

Goedendag allemaal,

Ik heb een probleempje met mijn remmerij, waar ik niet uit kom en misschien kan iemand mij helpen.

Voor een APK keuring kwam ik er achter dat mijn rem links achter niet remde.
Onlangs had ik zelf overal nieuwe schijven en blokken opgezet en niks aparts gezien, maar het kon zijn dat ik ze niet goed had afgesteld.
Voor de APK moest ik ook remslangen achter links en rechts vervangen.

Rechts achter, geen problemen en mooi ontlucht en getest, goed pedaalgevoel. Normaal.
Toen links achter.
Ontluchtventiel open gedraaid om eventuele druk weg te laten. Geen druppel, geen druk. Hmmm, oke...
Om het mezelf makkelijker te maken, de slang doorgeknipt. Droog! Geen druppel!

Oke, dacht ik. Misschien is de slang aan het begin dicht gaan zitten ofzo. Lijkt me niet een optie, want dan was er wel remolie aanwezig.
Rest van de slang eraf gehaald en niks. Noppes.
Remleiding open gelaten en auto gestart en op het pedaal geen verandering van voorheen en ook geen remolie uit de leiding!
Helemaal niks. Hier snapte ik geen keutel van en heb een collega gebeld die ervaring heeft met auto's reparaties in garages.
Die vertelde mij dat het wel eens voorkwam dat een klepje/ventieltje vast zat of vervuild was en dat je die met wat lucht wel door kan blazen.

Dus heb ik mijn compressor gepakt en de druk teruggezet en zo wat pulserend druk op de leiding gezet.
Onder de motorkap het reservoir in de gaten gehouden en zowaar steeg het niveau van de remolie.
Mooi dacht ik! Die is weer open! Dan zie ik vanzelf wel olie uit de leiding lopen!

Uhm dat laatste was dus niet het geval, geen enkele druppel olie. Ook niet na een uur. Niveau zakte ook niet.
Nou, dan maar ff pedaal intrappen een paar keer.
Auto aan en trap op het pedaal, helemaal niks. Kon zo het pedaal naar beneden drukken zonder weerstand. Oepsie.
Als ik een klein beetje pomp, voel ik wel wat druk op het pedaal komen. Maar als ik dan even wacht, kan ik hem zo weer naar beneden drukken zonder weerstand.
En er is ondertussen nooit een druppel uit de open leiding gekomen.

Wat kan dit zijn?
Heeft er al een tijd een grote hoeveelheid lucht in gezeten? Maar het pedaal voelde nooit sompig of sponzig.
Als er een lekje was, had het sompig moeten zijn en het niveau van de remolie laag moeten zijn en olie in de leiding moeten zitten.
Of een combi van een niet goed werkend hoofdremcilinder en een lekje?
Is het een kwestie van de olie door de leiding zuigen totdat het er wel uitkomt?

Graag zou ik een kijk erop willen hebben van iemand die hier verstand van heeft.
Misschien kan ik het dan fixen zonder garagekosten.

Alvast bedankt in ieder geval!

Groetjes Jib.
Fredhead
Geartronic member

Zou hem nog eens met vacuüm ontluchten en kijken of wat wel wil.
Al heb ik zo mijn twijfels omdat er met het pedaal echt geen olie door de leiding gaat.

Is de ABS unit niet de boosdoener?
Daarin splitsen de leidingen zich af naar de verschillende wielen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
lint
Geartronic member

Remleiding ergens dichtgedrukt?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Jibberish
Starter

Hey,

Dank jullie voor je reacties.
Zelf vermoed ik ook de ABS unit, maar ik snap nog niet helemaal hoe dit probleem tot stand is gekomen.
Ik heb een vacuüm remontluchter besteld en zal eerst kijken of ik er olie doorheen kan krijgen.
Volgende stap is een ABS unit denk ik dan maar?
Kan je die zo 1 op 1 vervangen?

Dat er een remleiding dichtgedrukt is kan, maar die kans is wel aardig klein.
Ik heb een aantal hitteschilden verwijdert bij het vervangen van de handremkabels en alles zag er prima uit.

Als iemand nog een idee heeft of een theorie, hoor ik die graag.

Met vriendelijke groet, Jib.
Fredhead
Geartronic member

Ook de ABS unit is te ontluchten, hiervoor is alleen wel Vida of een OBD2 scanner voor nodig die dit kan.
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

Jibberish
Starter

Dag Fredhead,

Kan je mij uitleggen waarom Vida of een OBD2 scanner nodig is misschien?
Met een OBD2 scanner kan je toch alleen maar dingen uitlezen?

Gr.
Fredhead
Geartronic member

Met de juiste scanners kan je ook een aantal "taken" doen.
De ABS unit moet aangestuurd worden om te gaan pompen, dat gaat alleen via uitleesappatuur dus vandaar dat je een scanner of Vida nodig hebt.

Jibberish
Starter

Goedendag,

Misschien een beetje late reactie, maar ik wilde toch het antwoord op dit vraagstuk delen.
Misschien heeft iemand er iets aan in de toekomst.

Zoals Fredhead al aangaf, was het een goede kans dat de ABS de boosdoener zou zijn.
Omdat de ABS de enige in het systeem is die individueel druk uitgeeft naar alle vier de remklauwen/remmen.

Zo heb ik dus een tweedehandse ABS unit van "hetzelfde type" voor weinig weten te bemachtigen.
Zo'n 35 Euro zonder verzendkosten.
Ik vernomen dat als je hem zo 1 op 1 wilt wisselen, dit niet zomaar gaat.
Dit omdat je de nieuwe moet inlezen en in moet stellen voor jouw auto. (Chip)
Een ABS unit bestaat ruwweg uit drie delen:
-Elektronisch gedeelte. Computer Aansturing ABS.
-Ventielblok. Mechanische gedeelte.
-ABS Motor. Aandrijving a-symetrische as.

Ik heb voor mijn probleem gekozen om alleen het "ventielblok" uit te wisselen.
Ik heb dus het elektronische gedeelte behouden, nieuwe 2e handse "ventielblok" gewisseld en ook de oude motor terug geplaatst.
Dit zodat mijn CANBUS systeem niet veranderd hoefde te worden. Of opnieuw ingelezen hoefde te worden.

Met het terugplaatsen van de ABS unit heb ik zoveel mogelijk DOT4 olie in de interne leidingen gespoten met een grote injectienaald zonder naald zeg maar.
Na het plaatsen van de "nieuwe" ABS unit heb ik alles ontlucht en kwam er dit keer wel olie uit de leiding waar ik voorheen geen enkele druppel olie uit kreeg.
Dus dit probleem was opgelost.

Pedaalgevoel was echter nog steeds niet optimaal. Ook na zeker nog NA VIJF KEER VOLLEDIG ONTLUCHTEN!
Met vacuumpomp en na aanschaf drukpomp voor het reservoir, nog steeds niet helemaal naar mijn zin.
Uiteindelijk alles laten ontluchten bij een garage, heb ik alles weer lekker remmend gekregen.

Remmen ontluchten koste iets van 75 Euro al met al incl nieuwe olie.
Kleine les geleerd? ABS vervangen? Laat die shit professioneel ontluchten!
Kost een beetje, scheelt je UREN van je tijd. Gewoon doen.

Dus dit wilde ik gewoon nog even delen, voor mensen die net zo achter het oor krabte als mij....
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”