Awd volvo, xc70

Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26935
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

stinus schreef: 23.04.2025 - 22:34 Onder een pajero of terreinwagen ok, maar die gaat ook niet met 130 over de snelweg en ook wat gezapiger de bocht om.
Die gaat gewoon met 130 de snelweg over hoor, daar hebben die banden ook geen enkel probleem mee.
Tot 160 prima te doen en daarna komt er een lichte trilling in de band.

Ja, een wegband is op de weg comfortabeler maar nee het is echt niet zo'n straf.
Aangezien ze voor "alle" terreinen geschikt zijn dus ook op straat.
Ja het verbruik gaat iets omhoog en ze maken wat meer geluid maar verder zeker als je nogal eens de klei of bende in gaat zeker de betere keuze.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Ruspek
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 26.04.2017 - 09:31

Fijn dat ik nu weet welke banden ik eronder kan zetten.
Maar eerst moet ik er nog eentje kopen ;-)

Er zit dus geen wezenlijk verschil in de v70 awd en de xc70. Alleen de looks en de xc staat iets hoger op de poten?
In " terrein" zijn ze beiden geschikt?
Groet Ruben

XC60 2.0 D3 summum 2017
V70 2.0D Dynamic Line 2015
V70 D5 Summum 2003
V70 2.4 aut 1998
Ford C-Max 2.0
V70 Classic 2.5 TDI 1999
740 1985 eigen imprt Zweden
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26935
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Het AWD systeem is gelijk
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1446
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Voor meer bodem vrijheid zou ik voor de XC gaan.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Op een XC70 vanaf 2008 zit wel Hill-Descent-Control (HDC), zit op een V70 niet volgens mij. De ze afdaal-assistent is handig bij afdalen op steile of gladde wegen, ook met aanhanger.
Maar of je dat in Nederland echt nodig gaat hebben….

En XC heeft toch wel een ander rij-dynamiek, is echt anders dan bij een V70 (niet beter of slechter). Het wat hoger staan merk je in veer-gedrag en comfort.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1034
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Haldex eerste of tweede generatie blijft een systeem waarbij de achterwielen pas aangedreven worden wanneer de voorwielen grip verliezen. Zolang er geen noodzaak is voor extra grip krijgen de achterwielen slechts 15% van de beschikbare aandrijfkracht.
Het is niet te vergelijken met continue 4WDR van Landrover en dergelijke voertuigen.
Nat gras is al voldoende om wegrijden met een aanhanger achter de auto onmogelijk te maken bij alleen FWD.

4WDR biedt ook nog de optie een sper in te schakelen tussen de voor en achterwielen.
Bij een gladde ondergrond ben je blij met extra grip. Terreinbanden komen dan goed van pas.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Vanaf 2009 zit er op een XC70 generatie 4 Haldex.
https://www.haldexrepairs.co.uk/what-ge ... on-my-car/
Vanaf generatie 3 is er sprake van ‘voor druk’ (Haldex noemt het PreX). Er is continue olie druk aanwezig zodat bij de waarneming van slip bij de voorwielen meteen de achterwielen (meer) aangedreven worden. Er hoeft vanaf gen3 dus geen druk meer opgebouwd te worden bij constatering slip.
Bij gen3 gaat er altijd minimaal 5% trekkracht naar de achter wielen. (Torque split 95/5 tot max 50/50)
Bij gen4 (en later) is de ‘torque-split’ 100/0 tot max 50/50
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
stinus
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 23.10.2013 - 18:34
Locatie: Antwerpen

fredhead schreef: 24.04.2025 - 07:00 Die gaat gewoon met 130 de snelweg over hoor, daar hebben die banden ook geen enkel probleem mee.
Tot 160 prima te doen en daarna komt er een lichte trilling in de band.
Oh ja, dat deden mijn defenders een pak minder goed, haha.
Maar je hebt wel een punt, uiteindelijk knallen ze er ook de dakar rally's mee.
^_^
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14365
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Rusek ik heb de XC70 D5 AWD en woon in een bos en berggebied en elke dag wel off road . Ik heb als banden de Continental Crosscontact H/T 235/55/18 101. Let op dat je de HT versie bekijkt. Die bevallen mij zeer goed ook op modderterrein. Het rijden met de AWD met verstand gaat goed. Het verdient de aanbeveling de ESC uit te zetten waarmee je iets meer spin genereert indien noodzakelijk.

Voor bijenkasten en op moddergrond verhard terrein gaat prima en de AWD doet zeker zijn werk. Foto zijn bij mij vanaf huis...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Ruspek
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 26.04.2017 - 09:31

Prachtige plaatjes.

Helaas is de belastingdruk in Nederland dusdanig dat een d5 er denk ik niet in zit met 12500 km jaar
Groet Ruben

XC60 2.0 D3 summum 2017
V70 2.0D Dynamic Line 2015
V70 D5 Summum 2003
V70 2.4 aut 1998
Ford C-Max 2.0
V70 Classic 2.5 TDI 1999
740 1985 eigen imprt Zweden
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”