Dag allemaal;
ik ben Bapie trotse eigenaar van een v50 2004 2.4L motor, manueel geschakeld. Lopende op LPG. Auto heeft +400.000 op de teller en de bedoeling is om dit getal nog steeds op te laten lopen. Al met al een heerlijke auto.
Ik ben zelf een redelijk handige jongen maar zeker geen monteur, maar ik denk wel dat veel te leren valt door het te doen.
Dan kom ik nu meteen op de volgende punten (misschien is dit niet de goede plek voor dergelijke vragen)
Probleem 1:
Ik heb de auto nu recent 2keer bijna droog van de koelvloeistof gereden (zat ongeveer 2000km tussen). Eerste keer heb ik de garage laten controleren waar het lek zat; dit was aanwezig. Slang vervangen ik dacht dat het goed was. Tot ik twee weken terug klein tripje deed van ongeveer 200km. Vlak voor het einde kwam er stoom uit de ventilatiegaten en zag ik de temp oplopen. Blik onder de motorkap bleek het koelvloeistof reservoir compleet droog. Dit toen bijgevuld en ook weer 200km terug gereden. Reservoir aan het einde van de trip tegen de min streep aan. Bijvullen en starten zorgt er voor dat het reservoir weer daalt tot aan de minstreep...
Een opvallend gegeven is dat achter de bijrijdersstoel de vloerbedekking kletsnat is (dit is al een tijdje); ik dacht dit is een kannetje olie geweest. Maar toen bedacht ik dat het misschien ook wel koelvloeistof is, heb ik het opgedept en wat bleek; blauw (kleur van de vloeistof).
Tegenwoordig kan je chatgpt vragen hoe en wat; deze suggereert dan toch een lek van de verwarmingsradiator. Heeft iemand hier ervaring mee? Klopt de suggestie van de AI?
Dan is de vraag kan ik dit zelf vervangen of is het dashboard lospeuteren van de auto een dergelijk heidens karwei dat je het beter aan de prof kan overlaten?
Probleem 2:
Ik heb al langere tijd problemen met de koppeling. Het pedaal lijkt pas op het allerlaatste moment wat te doen. Maar deze werkzame marge lijkt ook tijdens het rijden en daarmee een warmere motor en bij warmer weer minder te worden. Soms haakt de tweede versnelling niet in, en schiet deze terug naar neutraal.
Ik heb niet het idee dat de versnellingsbak kapot is, geen vermogens verlies en ook niet het idee dat iets slipt. Ik hoor ook geen gierend geluid.
Het hydraulische systeem is recent nog ontlucht en bijgevuld nadat een remklauw vervangen moest worden.
Zou dit een probleem met de pomp kunnen zijn? Of toch wel de versnellingsbak?
Zou ik de koppelingspomp ook zelf kunnen vervangen met beschikking tot een brug?
Probleem 3:
Minste probleem van alle: Vanwege de lange levensduur van de auto begint hemel los te laten.
Heeft iemand hier een goedkoop adres voor of ook tips om het zelf te doen.
Dikke kluif meteen bij het voorstellen maar ik wil graag alles op alles zetten om dit beest zo lang mogelijk op de weg te houden.
Ik kreeg het advies al in de voorstelronde om het op een beunwijze te doen; luikje zagen.
De eerste vraag is; kloppen mijn diagnoses?
Groet
Volvo v50 met problemen
- Fredhead
- Geartronic member
Bij probleem 1 zal AI hoogstwaarschijnlijk gelijk hebben, een lekkende kachelradiator geeft een natte binnenbekleding en de koelvloeistof verdwijnt zonder dat je dit onder de motorkap terug gaat vinden.
Dit zal je ook terug zien direct voor de bestuurdersstoel.
Dit zal je ook terug zien direct voor de bestuurdersstoel.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 7th Gear member
Punt 2 zal een defecte hoofdkoppelingcilinder zijn.
Vervangen van de kachelradiator is een aardige klus. Hier ook eens gedaan en is iets meer dan een dag werk. Dashboard en middenconsole moet er uit.
Vervangen van de kachelradiator is een aardige klus. Hier ook eens gedaan en is iets meer dan een dag werk. Dashboard en middenconsole moet er uit.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
-
- 2nd Gear member
Bovenstaande zou je prima zelf moeten kunnen doen. Het zou ook het hydraulisch druklager kunnen zijn. Die zit aan de binnenzijde van de versnellingsbak waardoor deze gedemonteerd moet worden voordat je er bij kunt. Dat kan een flinke klus zijn, zeker als je wat minder ervaring hebt, maar is met tijd, geduld en het juiste gereedschap prima zelf te doen. Mocht je het hydraulische druklager vervangen, vergeet dan niet op het afdichtvlak tussen dit lager en de versnellingsbak een beetje vloeibare pakking aan te brengen. Mijn auto heeft laatste 2 weken bij de garage gestaan omdat de monteur die de koppeling vervangen had dit wel vergeten was waardoor er olie tussen de bak en het motorblok lekte.
Volvo V50 Edition II - 2009 - 1.8L - Brilliant Blue