Defectie bougie(s), maar na vervanging loopt hij nog niet lekker

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
kaasuur
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 01.04.2025 - 15:52

Goedemorgen,

Na een ritje naar Duitsland waarin ik de Volvo goed heb doorgetrapt, ben ik er achter gekomen dat er iets niet helemaal goed was. Op het moment dat ik rond de ~80 en ~100 km/u rijdt en ik blijf constant die snelheid rijden, dan begint de motor / auto enorm te schudden. Een vriend welke bij mij in de auto zat zei dat het eventueel de bougies kon zijn.
Ik heb daarom nieuwe bougies besteld en deze geïnstalleerd. Ik kon wel tot mijn schrik zien dat 1 van de bougies écht wel aan vervanging toe was (zie foto).

5 van de volgende bougies besteld én geïnstalleerd;
https://www.autodoc.nl/ridex/13631714?u ... 1hdGlvbiJ9

De bougies welke ik heb vervangen, de meest linker komt vanaf de rechterzijde wanneer je voor het motorblok staat.
https://imagery.swe-net.nl/share/tj3-Ca ... cg8Y61Lb-M

De Volvo gestart en een stukje gaan rijden en loopt nog steeds niet lekker. Motor lampje blijft branden en nog steeds op bepaalde momenten (weer die 80 en 100 km/u) blijft hij goed schudden. Als je gas geeft, niks aan de hand.

Verdere specificaties van de Volvo;

Code: Selecteer alles

Volvo V70 - 2001
5 cylinder met  2435cc
200 PK
Iemand ideeën wat ik verder nog na kan gaan?
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26935
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Heb je de auto al uitgelezen?

Aangezien het lampje blijft branden registreert de auto een storing waarop je verder kan zoeken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
kaasuur
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 01.04.2025 - 15:52

fredhead schreef: 25.04.2025 - 08:54 Heb je de auto al uitgelezen?

Aangezien het lampje blijft branden registreert de auto een storing waarop je verder kan zoeken.
Momenteel staat hij bij de garage om uit te lezen. Een andere vriend heeft ook advies gegeven, dat klonk beangstigend.
Waarschijnlijk (zie video hieronder), is het losse stukje van de bougie in de motor gekomen en heeft daar schade aangericht.

Aan de hand van de volgende video: https://imagery.swe-net.nl/share/zrfR4d ... FU0tWU5KRE, was dit voor de persoon duidelijk.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9140
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ja horrorverhalen heb ik ook wel voor je. Stukje bougie inderdaad, of verbrande klep. Die laatste heb ik zelf gehad en dan gaat de motor behoorlijk schudden, als hij uiteindelijk al wil starten.
Uitgelezen met Vida of universele garage?
Bougies zien er neit zo gek uit hoor.

Als het goed is kan je bougies tijdens het rijden vrij makkelijk testen. In de 5e versnelling tegen de 1000 rpm, en dan planken. Als hij gaat schudden en bokken zijn de bougies wel op.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
volvo440special
5th Gear member
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Zeer lage toeren in een hoge versnelling, en dan nog even gas op het orgel. 🥴
Made in Tahara
kaasuur
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 01.04.2025 - 15:52

JeroenSpock schreef: 25.04.2025 - 12:52 Als het goed is kan je bougies tijdens het rijden vrij makkelijk testen. In de 5e versnelling tegen de 1000 rpm, en dan planken. Als hij gaat schudden en bokken zijn de bougies wel op.
Ik ben even onbekend hoe ik dit ga doen met een automaat. De bougies zijn ook echt op. Zie de foto in de bijlage.

Het probleem zit hem in het volgende;
- De bougies zijn vervangen
- Hij geeft een raar geluid via de uitlaat (zie deze video link: https://imagery.swe-net.nl/share/zrfR4d ... FU0tWU5KRE)
- Wanneer ik rond de 80 of de 100km/u rijd en hij zit rond de 1800 toeren, dan schokt hij enorm.
- Wanneer ik gas geef, is er niks aan de hand.
fredhead schreef: 25.04.2025 - 08:54 Heb je de auto al uitgelezen?
JeroenSpock schreef: 25.04.2025 - 12:52 Uitgelezen met Vida of universele garage?
Nee, nog niet uit laten lezen. Wel naar de garage gebracht, en de garage gaat hem straks meten hoe de compressie is. Aan de hand van de video welke ik heb gestuurd, denkt hij dat dat stukje is afgebroken en schade heeft gedaan in het motorblok. Verwachte kosten ter reparatie ~2000-2500 EUR.

.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28473
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is dan een dure reparatie.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26935
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hebben ze voor het meten van de compressie wel eerst even met een endoscoop in het blok gekeken?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
kaasuur
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 01.04.2025 - 15:52

lint schreef: 25.04.2025 - 16:28 Dat is dan een dure reparatie.
Ik denk - maar noem mij een optimist - dat de reparatie het nog wel waard is. Mits ik het daarna luk om er tot en met de 4-4,5 ton aan kilometers mee te rijden.
Hij heeft nu 222.000 op de teller, dus die kosten haal ik er dan wel uit. Denk ik..

Hoop ik.......
fredhead schreef: 25.04.2025 - 17:07 Hebben ze voor het meten van de compressie wel eerst even met een endoscoop in het blok gekeken?
Ik ga er vanuit van wel. Maar, hij ging wel goed kijken en in de huidige ervaringen is het altijd een goede monteur geweest. Dus zover, vertrouw ik hem wel.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9140
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Oh dat afgebroken stukje had ik niet eens gezien.
Dan zou ik ook eerste een endoscoop door het bougie gat naar binnen duwen en de cilinder en kleppen bekijken.

2000 euro reparatie, maar hij weet nog niet voor wat precies?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
kaasuur
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 01.04.2025 - 15:52

Hij heeft een compressie check gedaan op de cylinder. Deze leest 0 terug terwijl 13bar "normaal" zou zijn.

€2000,- zou dan zijn voor nieuwe cylinder, het afvlakken, etc.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26935
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Een nieuwe/2e hands kop ga ik vanuit?
Aangezien er waarschijnlijk een klep (of kleppen) is beschadigd
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28473
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Klinkt inderdaad als een cilinderkop revisie/vervanging.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9140
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

0 compressie is waarschijnlijk een klep die zich kapot heeft geslagen op dat stukje bougie, die kans is vrij groot.
Endoscoop er in en omhoog kijken.

200 pk uit een 2.4, is dat eentje met turbo?
Dan ook de turbo maar even goed bekijken.

Ik had een verbrande klep en die heeft de turbo uiteindelijk niet beschadigd, maar een stukje bougie is niet zo heet en 'vloeibaar' als het door die klep naar buiten vliegt en door de schoepen heen getrokken wordt.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Jiska
4th Gear member
Berichten: 965
Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23

JeroenSpock schreef: 26.04.2025 - 10:55 0 compressie is waarschijnlijk een klep die zich kapot heeft geslagen op dat stukje bougie, die kans is vrij groot.
Endoscoop er in en omhoog kijken.

200 pk uit een 2.4, is dat eentje met turbo?
Dan ook de turbo maar even goed bekijken.

Ik had een verbrande klep en die heeft de turbo uiteindelijk niet beschadigd, maar een stukje bougie is niet zo heet en 'vloeibaar' als het door die klep naar buiten vliegt en door de schoepen heen getrokken wordt.
Ik denk dat TS de 2.4T heeft (voorganger van de 2.5T)
Een echte Volvo-man :)

Huidige wagen:

Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
kaasuur
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 01.04.2025 - 15:52

fredhead schreef: 25.04.2025 - 22:16 Een nieuwe/2e hands kop ga ik vanuit?
Aangezien er waarschijnlijk een klep (of kleppen) is beschadigd
lint schreef: 25.04.2025 - 22:18 Klinkt inderdaad als een cilinderkop revisie/vervanging.
Yes, dat is nu wel de doelstelling. De klep wordt vervangen, bijgeschaafd en ondertussen wordt alles verder nagekeken. Afhankelijk of er nog meer (neven)schade is aan andere componenten kan het duurder / goedkoper uitvallen. Op dit moment ook maar in Excel een berekening gedaan hoeveel de auto nou daadwerkelijk "kost". (Mochten mensen hierin geïnteresseerd zijn, dan kan ik het Excel / (Google)Spreadsheet bestand hier delen. Ik ben nu van mening om de kosten te gaan betalen, de auto is anders ook echt 0,0 waard. En dan hoop ik nog minstens tot de 450.000 km te gaan rijden, over de komende 5 jaar.
JeroenSpock schreef: 26.04.2025 - 10:55 200 pk uit een 2.4, is dat eentje met turbo?
Dan ook de turbo maar even goed bekijken.
Ik moest even goed zoeken, maar het is hoogstwaarschijnlijk een Volvo V70, tweede generatie (V70 II, type P26)
Achteraf is er een Prins Gas systeem geïnstalleerd.

Momenteel ook bij de garage waar hij voor het Prins Gassysteem in onderhoud is, navraag gedaan of hij nog even langs moet komen dat ze hem eventueel fine-tunen met de gas inlaat. En niet dat dat heeft geholpen aan het probleem waar ik nu mee zit.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26935
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

kaasuur schreef: 26.04.2025 - 14:24 Ik moest even goed zoeken, maar het is hoogstwaarschijnlijk een Volvo V70, tweede generatie (V70 II, type P26)
Jeroen doelt op de motor.

Je hebt de 2.0T (zijn er niet veel van in Nederland), 2.4, 2.4i, 2.4T, 2.5T en nog de T5 in benzine smaken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Jiska
4th Gear member
Berichten: 965
Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23

fredhead schreef: 26.04.2025 - 14:39
kaasuur schreef: 26.04.2025 - 14:24 Ik moest even goed zoeken, maar het is hoogstwaarschijnlijk een Volvo V70, tweede generatie (V70 II, type P26)
Jeroen doelt op de motor.

Je hebt de 2.0T (zijn er niet veel van in Nederland), 2.4, 2.4i, 2.4T, 2.5T en nog de T5 in benzine smaken.
Als hij niet getuned is, dan is het de 2.4 liter Turbo motor (2.4T). TS zei namelijk dat hij 200 paarden onder de kap heeft en dat heeft alleen de 2.4T motor.
De 2.0T is toch regelmatig geleverd? Heb er best veel voorbij zien komen op marktplaats.
Een echte Volvo-man :)

Huidige wagen:

Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
Joran240
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 14.03.2025 - 23:16

Hoe kan er nu ''zomaar'' een stukje van de bougie afbreken?
Is toch hopelijk niet een Aliexpress bougie die je gemonteerd hebt?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28473
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Te lang wachten met de bougies vervangen of inferieure bougies.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”