Directe Inspuiting

Plaats reactie
Teknik
1st Gear member

Knars, Vreemd.. ik vind niets op de zoekterm "V60 Directe Inspuiting"? Ik ben hier eigenlijk een beetje verdwaald, want ik heb een ouderwtse V40 2.0 estate. Nu zat ik een beetje te dagdromen op een V60 website en zag ik dat al die V60 auto's directe inspuiting hebben om de CO2 emissie te verlagen.

Toen ik mijn V40 kocht herinner ik mij dat de V40-GDI een regelrechte ramp bleek te zijn. Die was overal spotgoedkoop in de aanbieding. Deze V40 kon nl. alleen overweg met brandstof in Japan. De bougies koeken dicht, begreep ik. Dat betekent waarschijnlijk onvolledige verbranding en nog meer problematiek in de nabije toekomst met de kleppen (?!). Zijn er dan niet vergelijkbare problemen bij de huidige V60? Zijn er ook V60's zonder DI, gewoon met een carburateur?

En, als ik zo brutaal mag zijn, weet iemand hoe die mooie lichte bekleding met ruitjes heet in Volvo jargon? Veel dank voor jullie tijd!
EVV
5th Gear member

“Gewoon” me carburateur is denk ik al 30 jaar geleden afgeschaft dus dat ga je (gelukkig) niet meer vinden in een beetje recente auto.

Veel motoren hebben tegenwoordig directe injectie. Hoewel beter dan de beruchte GDI kunnen ze nog wel eens problemen hebben met vervuiling van het inlaatkanaal en dan met name de inlaatkleppen. Er zijn speciale bedrijven die dat kunnen reinigen. Sommige merken passen tegenwoordig zowel directe als inlaatpoort injectie toe om de vervuiling tegen te gaan, ik weet niet of Volvo dat ook doet.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
PvolvodriverS60
2nd Gear member

Een V60 met carburateur ga je niet vinden :whistle:
Dan moet je heel wat jaartjes terug in de tijd en toen bestond de V60 nog niet eens.

Het interieur wat jij bedoeld is denk ik "city weave interior"
Volvo V60 MY2019 T5 R-Design Pebble Grey
Volvo S60 summum 2.0T 2011 origineel 203Pk
Gechiptuned naar 270Pk en 420Nm
Opel corsa D 1.2 85Pk 2012
Teknik
1st Gear member

Ja, mijn vraag zal wel aardig uit de tijd zijn. Mijn V40 komt dan ook uit 2003 en zal wel injectie in het inlaatkanaal hebben. Dan spoelt de brandstof de inlaatklep schoon.

Injecteren met hogedruk brandstofpompen kwam 25 jaar geleden wel al voor bij (veel grotere) scheepsdiesels. Vreemd genoed waren er in Nederland dus bovenstaande problemen met de brandstof in de V40-GDI. Bij die scheepsdiesels moet de extreem hoge inspuitdruk van 1500 Bar (!) er juist voor zorgen dat de brandstof extreem heet wordt en nog kan verbranden. Die motoren lopen op het residu uit de destilaat kolom van de raffinaderij. Eigenlijk gewoon pek dus. Wat vroeger werd weggegooid maar daarna kon worden opgestookt. Zo goed als gratis zwaar vervuilende onbelastte brandstof van Shell voor de scheepvaart. (Oei, Ik ga off topic).
EVV
5th Gear member

Het is ook niet dat de directe injectie voor vervuiling zorgt, maar dingen als carterventilatie en EGR die allerlei vieze dingen weer het inlaatkanaal in laat gaan, waarbij het eerder is dat port injectie de benzine de kleppen nog schoon spoelt, bij directe injectie heb je dat niet meer.
Dat soort mileudingen zitten vast niet op de scheepsdiesels.

Overigens is diesel altijd inspuiting in de cylinder, daar heb je geen poort injectievariant aangezien de inlaatklep al dicht is als de diesel er bij moet: aan het eind van de compressieslag. 1500 bar is tegenwoordig niets meer, best kans dat mijn V90 ruim over de 2000 bar heen gaat.
flevodirk
4th Gear member

Alle motoren van Volvo hebben directe inspuiting sinds 2015 volgens mij. Daarnaast nog wat andere zaken om de interne wrijving omlaag te krijgen zoals slappe zuigerveren. Onderschat die interne wrijving niet, dat is bijna het enige waarmee producenten iets konden doen met brandstofverbruik, milieu waarden e.d. Het nadeel van bovenstaande is enige koolaanslag en soms olieverlies/olieverbruik door die zuigerveren, dit laatste is zoveel mogelijk aangepakt sinds 2016 of 2017 meen ik. Dus vanaf 2017 zit je wat meer safe.
https://www.mvwautotechniek.nl/directe_inspuiting/

Ik heb afgelopen jaren geen problemen gehad met mijn direct ingespoten T4, geen waarneembaar olieverbruik bv maar heb wel enige maatregelen genomen, die helaas wel een kostenplaatje hebben.
suc6 met je zoektocht hoor.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Teknik
1st Gear member

Hi,

Ik was discussie starter. Heb me nog wat verder verdiept in deze materie. Voor wie dit ook interessant vind; Op internet kwam ik het volgende filmpje tegen (dat ik zelf erg mooi gemaakt vind) met veel info:

Nu heb ik toch wel gezien dat er veel problemen zijn met vervuilde kleppen bij directe inspuiting met benzine (GDI). In mijn zoektocht naar een nieuwe auto nijg ik steeds meer naar een Totota Corolla Touring Sports. Deze heeft zowel GDI als inspuiting in de intake. Dus de inlaatklep wordt schoon gespoeld.

Een mega nadeel van de mooie V60 is dat de bijrijder stoel niet naar voren kan klappen. Volgens mij kan ook de hoofdsteun er niet af, hé? Een paar surfboardjes in de auto opbergen is dan onmogelijk geworden. Bij Toyota kan je de stoel naar achter klappen. Als je dan de hoofdsteun verwijderd, heb je aardig wat ruimte om spullen te vervoeren of, als je aan het surfen bent, de overige boards veilig in je auto te leggen.

p.s. Bedankt PvolvodriverS60, dat was idd de bekleding die ik zo mooi vind.
flevodirk
4th Gear member

@Teknik, ik heb net mijn mooie V70 ingeruild op?... een Toyota Corolla Touring sports :-). Wat je zegt die dubbele inspuiting is een prachtige oplossing van Toyota. Ik ga het filmpje ff uitgebreid bekijken straks.
Wel zijn ze redelijk geliefd dus serieuze prijzen en zijn snel weg. Ik zag er eentje, direct gebeld en een paar dagen later de deal rond gemaakt.

Goed te horen dat ik nog wat kan regelen met die stoelen, voor het vervoer van lange dingen. Je kan de afdekking gewoon omklappen, de onderkant is van kunststof wellicht handig voor je hobby.
Uiteraard is de bagageruimte wel kleiner dan die van de Volvo, maar ik red me er wel mee.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”