Enkele weken geleden ging ik voor de bandenwissel (winterbanden op velg gewisseld). Ik reed naar huis en het viel me op dat de auto erg naar rechts trok. Als ik mijn stuur losliet, ging ik echt de berm in. Ook bij de pilot assist zag ik dat het stuur constant wat scheef stond op een rechte weg.
Dus na enkele dagen terug naar de dealer, die zagen het probleem ook en gingen aan de slag met banden wisselen (voor, achter, links, rechts). opnieuw uibalanceren, uitlijnen alle standaard zaken. Niks hielp. Zelfs het compleet opnieuw kalibreren van de stuurinrichting hielp niet). Na overleg met Volvo moest het bijna wel een softwareprobleem zijn. En hier begon het wat langere wachten. De dealer moest steeds metingen verrichten waarna Volvo er 1-2 dagen op ging "broeden" wat de oplossing zou moeten zijn.
Uiteindelijk heeft Volvo de dealer geadviseerd om de SWM (de "steering angle sensor" te vervangen. En dat hielp! Ik ben blij (na anderhalve week een leenauto te hebben gereden) om mijn auto weer terug te hebben die keurig rechtdoor blijft rijden

Wat vreemd is, is dat de bandenwissel de trigger leek terwijl het probleem er eigenlijk niet aan gerelateerd lijkt.