Trillingen in het stuur:
Beste volvoliefhebbers.. het stuur trilt.. Als ik boven de 125 rijd zit er een lichte constante trilling in het stuur, duidelijk voelbaar. We hebben onze auto nog niet zo heel lang en ik heb inmiddels de bolide twee maal laten controleren bij Henk Scholten in Arnhem ( daar hebben we de auto gekocht ). Er staat nu bijna 260dkm op de teller. De auto is inmiddels twee keer uitgelijnd. De banden zijn 3 keer gebalanceerd. Stuurkogel vervangen ivm minimale speling. Uiteindelijk krijg ik te horen dat het geen nieuwe auto meer is en dat de volvo een wat zwaardere motor voorin heeft liggen en dat je dat in het stuur voelt... Ik kan dit eigenlijk maar moeilijk geloven. En auto hoort toch niet te trillen... Wat ik zelf heb gedaan is het rechter voorwiel verwisseld met het rechterachterwiel en ik heb het idee dat het trillen minder geworden is.. Volgens mij is het dan ook een bandenprobleem maar die zijn goed, volgens de dealer.. De velgen zijn gecontroleerd en recht. De wielen zijn gebalanceerd dus daar kan het allemaal niet aan liggen. Wat ik wil weten is waar kan dit aan liggen. Herkent iemand dit trillen in zijn volvo? Ik zat te denken aan evt motorsteunen? of dan toch gewoon die banden ( nieuwe michelins..).
Ik hoor het graag!!
Groeten,
René
trillingen stuur volvo V70 2.5D
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 388
- Lid geworden op: 15.07.2006 - 19:41
- Locatie: kop van noord holland
hmmmm....hier 2 gelijke wagens op de oprit,
de mijne heeft 288 gelopen en echt geen last
ik heb de 2.5 tdi versie, Gabber de 2.5 D versie,
maar dit probleem kennen wij hier absoluut niet!
ik zou er niet mee acoord gaan, heb je nog garantie???
Ber
de mijne heeft 288 gelopen en echt geen last
ik heb de 2.5 tdi versie, Gabber de 2.5 D versie,
maar dit probleem kennen wij hier absoluut niet!
ik zou er niet mee acoord gaan, heb je nog garantie???
Ber
V70 Classic 2.5 TDI 1999 Exclusive Line ";Dessert wind pearl";
http://i21.photobucket.com/albums/b276/ ... age001.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b276/ ... age001.jpg
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:58
Txs luitjes voor de reacties wederom.
Alle wielen zijn gebalanceerd. De auto is nu twee keer uitgelijnd. Stabilisatorstangen zijn vervangen en ook de stuurkogel.
Ik heb een andere specialist laten kijken naar de draagarmen en aandrijfassen maar die constateerd geen bijzonderheden. Ziet er allemaal goed uit, niet versleten ofzo.
We hebben nog 4 maanden garantie op de auto. We zijn dus twee keer terug geweest nu en de laatste keer is de chef werkplaats meegegaan in de auto ter controle. En die geeft aan dat het minimaal is die trilling ( het verhaal wat ik eerder zei over leeftijd van de auto )en dat alles goed is aan de auto.. De auto rijdt ook super, motorisch echt perfect de automaat schakelt heerlijk. Het geluidje van de diesel ( eenmaal op werktemp. is gewoon een genot om af en toe het gas diep in te trappen.. ) maar die lichte trilling zit er dus gewoon in! en als ik nu jullie reacties lees dan hoort dat dus niet..
Alle wielen zijn gebalanceerd. De auto is nu twee keer uitgelijnd. Stabilisatorstangen zijn vervangen en ook de stuurkogel.
Ik heb een andere specialist laten kijken naar de draagarmen en aandrijfassen maar die constateerd geen bijzonderheden. Ziet er allemaal goed uit, niet versleten ofzo.
We hebben nog 4 maanden garantie op de auto. We zijn dus twee keer terug geweest nu en de laatste keer is de chef werkplaats meegegaan in de auto ter controle. En die geeft aan dat het minimaal is die trilling ( het verhaal wat ik eerder zei over leeftijd van de auto )en dat alles goed is aan de auto.. De auto rijdt ook super, motorisch echt perfect de automaat schakelt heerlijk. Het geluidje van de diesel ( eenmaal op werktemp. is gewoon een genot om af en toe het gas diep in te trappen.. ) maar die lichte trilling zit er dus gewoon in! en als ik nu jullie reacties lees dan hoort dat dus niet..
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:58
Heb ik reeds gedaan maar ook dit werkt niet. Ben inmiddels wat verder gaan neuzen en kom steeds meer bij het idee dat het aan de draagarmen kan liggen. Iemand daar ervaring mee? Het trillen is alleen tussen de 135 en 165. Het rare is is dat als ik 180 190 of 200 rij ( allemaal testen van het trillen uiteraard... ) dat het trillen dan niet is. Het stuur trilt vooral. Ik heb niet de indruk meer dat het aan de banden ligt of velgen. Deze heb ik door verschillende bedrijven laten controleren en dit was in orde.
V50 D5 GT edition II
- fransb85
- 3rd Gear member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 19:54
- Locatie: Utrecht
remschijven misschien? draaien tenslotte ook mee en hebben een aanzienlijke massa op de as. toch lijkt het me nog steeds een banden/velgen probleem. probeer eens 4 gebalanceerde velgen van een auto die niet trilt, dan weet je meteen of t aan de wielen ligt of de uitlijning ofzoiets vaags.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:58
Remmen werken perfect ook bij afremmen geen trillingen te merken. Ik kan me ook wel vinden in het uitproberen van 4 velgen die op een auto zitten die niet trilt! Ik hoor net dat je me uitnodigt? haha
V50 D5 GT edition II
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Het kan ook zijn dat de banden on-rond zijn. Dit is niet uittebalanceren. Laatst ook gehad met 2 splinternieuwe Pirelli's.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:58
Ja dat kan zeker maar dan zou dit toch bij constant voor een trilling moeten zorgen? bij 120 km/ u ligt de auto als een blok op de weg bij 170 ook. De banden zijn gecontroleerd door meerdere bedrijven.
V50 D5 GT edition II
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Bij mijn auto is de trilling zeker niet bij alle snelheden voelbaar. Hij zal er ongetwijfeld altijd zijn, maar denk dat het toch afhankelijk is van de snelheid hoe deze trilling dan wordt doorgegeven. Wanneer de banden uitsluitend opnieuw worden gebalanceerd, hoeft het on-rond zijn van een band niet altijd naar boven te komen.
Je merkte zelf al op dat het wisselen van de wielen L & R al enige verbetering gaf. Ik zou een manier zoeken/bedenken om met andere banden/velgen te gaan rijden. Misschien een setje winterbanden kopen? Die worden de komende maand bij bosjes aangeboden.
Je merkte zelf al op dat het wisselen van de wielen L & R al enige verbetering gaf. Ik zou een manier zoeken/bedenken om met andere banden/velgen te gaan rijden. Misschien een setje winterbanden kopen? Die worden de komende maand bij bosjes aangeboden.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:58
Dat ben ik idd aan het overwegen. Ik ben inmiddels gewoon een aantal dealers afgegaan en allemaal zeggen ze dat die trilling niet hoort.. behalve de dealer waar ik de auto gekocht heb haha. Zal waarschijnlijk aan de garantie liggen
Ik ga eens kijken of ik een andere set banden erop kan zetten. Hoop nog steeds op een reactie van mensen met ervaringen met versleten draagarmen. Daar sprak de laatste dealer over..

V50 D5 GT edition II
- Billy Road
- 4th Gear member
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 28.07.2006 - 15:17
- Locatie: Dokkum
Doordatmijn banden "gecupt"waren (onvlakke delen in het loopvlak) had ik ook een lichte trilling, vooal tijdens fel acceleren. 's ochtends bij koude banden sterk voelbaar.
Als alles al gecheckt is (motorsteunen, draagarm (rubbers) stabistangen etc.) zou ik het toch in de banden zoeken.....
En de ene uitlijner is de ander niet.. ij het geringste toespoor krijg je al trillingen bij onvlakke banden. Al geprobeerd met verschillende bnden spanning? Ik reed eerst met 2 bar, nu met 2,4 en het stuurt merkbaar strakker, vooral in bochten...
Trilt je stuur trouwens ook bij stationair draaien en merk je veranderingen bij gasgeven? Dan zouen het de motorsteunen kunnen zijn. Hier is al ns over geschreven op het forum, even zoeken dan...
Succes
Als alles al gecheckt is (motorsteunen, draagarm (rubbers) stabistangen etc.) zou ik het toch in de banden zoeken.....
En de ene uitlijner is de ander niet.. ij het geringste toespoor krijg je al trillingen bij onvlakke banden. Al geprobeerd met verschillende bnden spanning? Ik reed eerst met 2 bar, nu met 2,4 en het stuurt merkbaar strakker, vooral in bochten...
Trilt je stuur trouwens ook bij stationair draaien en merk je veranderingen bij gasgeven? Dan zouen het de motorsteunen kunnen zijn. Hier is al ns over geschreven op het forum, even zoeken dan...
Succes
";Life in the fast lane";
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Draagarmen van de V70 en 850 hebben hun beste tijd wel gehad bij de 2 ton. Het rubber wordt zachter, en dat zorgt ervoor dat er onder belasting een andere stand van de wielen ontstaat. Daardoor kan de auto ook gaan trillen. De rubbers kunnen gecontroleerd worden met een grote bandenlichter. Als er teveel beweging mogelijk is zijn de rubbers niet al te best meer. De draagarmen zijn niet zo duur, ongeveer 75 euro per stuk (immitatie) en vervangen is niet zo heel veel werk.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 01.01.2007 - 20:18
Vervelend, dat je auto zo trilt. Het is op zich niet vreemd dat het maar bij een bepaalde snelheid of bijvoorbeeld tussen 125 en 130 gebeurt, omdat een resonantie afhankelijk van een hele hoop dingen bij zo'n specifieke snelheid plaatsvindt.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:58
Ik heb 28 maart een afspraak met de dealer uit mijn eigen woonplaats. Die zetten wat zij constateren op papier en met dat papiertje ga ik naar Henk Scholten in Arnhem ( Volvo-dealer ) en dan mogen ze er weer naar gaan kijken. De Volvo behoort niet te trillen heb ik inmiddels wel begrepen
. De trillingen zijn niet bij stationair lopen. Ook niet bij acceleren ook niet meer of minder bij koude of warme banden. Wat me op is gevallen dat het ook niet bij ieder wegdek is en ik heb zelfs het idee dat het ook uitmaakt wat voor weer het is.. Natuurlijk uitkijken dat je geen spoken gaat zien lol
. Het is dus echt bij hogere snelheden. 130/160. Ik moet gewoon even wachten met de constateringen van de dealer hier in Dordt. Zou me niets verbazen dat één van de banden gewoon niet recht is.


-
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:58
Problemen opgelost:
Na controle bij de dealer in Dordrecht kreeg ik te horen dat er een licht hoogteslag in de rechtervoorvelg zat en dat dat waarschijnlijk de reden is van het trillen. Met deze info naar de dealer in Arnhem gegaan en zij hebben de linker en rechter voorvelg opnieuw laten richten. Vervolgens twee nieuwe michelins a 180 euro p/s gemonteerd en... de auto trilt niet meer.
Keurig opgelost uiteindelijk.
Na controle bij de dealer in Dordrecht kreeg ik te horen dat er een licht hoogteslag in de rechtervoorvelg zat en dat dat waarschijnlijk de reden is van het trillen. Met deze info naar de dealer in Arnhem gegaan en zij hebben de linker en rechter voorvelg opnieuw laten richten. Vervolgens twee nieuwe michelins a 180 euro p/s gemonteerd en... de auto trilt niet meer.
Keurig opgelost uiteindelijk.
V50 D5 GT edition II