Na enkele jaren veel plezier te hebben met een V70 benzine, 140 PK versie, en een diesel met euro drie vijf cilinder komt de gedachte op de benzine versie te vervangen door een T5 of een T6 V70.
Over de T5 circuleren berichten over shimmen van het motorblok om de kans op schade aan het blok te verminderen.
Wat shimmen inhoudt is me niet bekend. Op het andere forum is iemand actief die dit aanbiedt voor eigenaren van een Volvo met een T5 motor.
Deze modificatie is bij de dealer waar ik regelmatig kom niet bekend.
De T6 versies worden alom geprezen vanwege prestaties en rijplezier. Over de degelijkheid van de T6 zijn de berichten wisselend.
Inmiddels ben ik overtuigd van de meerwaarde van onderhoud door Volvo dealers. Mijn ervaring met van der Schaaf in Leeuwarden is zeer positief. De Bosch garage in de omgeving van mijn stalling dacht dat VIDA een credit card is.
Mijn ervaring met het Bosch diagnose systeem is niet zo positief. De Bosch garage rekent meer voor uitlezen en wissen van storingen dan de Volvo dealer. De storing bleek er de volgende dag nog in te zitten.
De onafhankelijke Volvo specialist in de omgeving levert goed werk maar is behoorlijk aan de prijs vergeleken met de dealer.
Met die ervaringen is de keuze niet zo moeilijk. Voor onderhoud is de dealer in mijn woonplaats de beste keus.
Het compliment dat ik de receptionist maakte op grond van mijn recente ervaringen werd zeer gewaardeerd.
T5 of T6 wordt aan gewerkt. Lichte voorkeur voor de T6 op grond van ervaringen van iemand met veel Volvo kennis.
Blijft de vraag wat shimmen is en wat daar de voordelen van zijn.
V70 voor fijnproevers.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9120
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
De lege ruimtes tussen de cilinders (4 openingen dus) opvullen met kleine metalen plaatjes die daar precies in vallen.
Daardoor kan bij te veel vermogen de boel niet scheuren van cilinderwand naar die openingen, want ze zitten dan volledig ingepakt.
bij de 2.5 turbo motoren komt dit vaker voor omdat deze opgeboord is van 81 naar 83 mm, en daar mee dunnere cilinderwanden.
Bij normaal gebruik echt niet nodig in mijn ogen.
Adriaan is de man die dit veel doet, ook actief op dit forum trouwens. hij heeft het verhaal wel eens zeer gedetaileerd uitgelegd. Had te maken met koeling, of het gebrek daar aan. En dan met name de laatste cilinders waar het water als laatste in het circuit langs stroomt.
Het water gaat koken, er komen bubbels, en die luchtbellen koelen niet. Op de plek waar je het dan juist nodig hebt kan het metaal gaan scheuren en dan krijg je die gescheurde cilinderwanden.
Daardoor kan bij te veel vermogen de boel niet scheuren van cilinderwand naar die openingen, want ze zitten dan volledig ingepakt.
bij de 2.5 turbo motoren komt dit vaker voor omdat deze opgeboord is van 81 naar 83 mm, en daar mee dunnere cilinderwanden.
Bij normaal gebruik echt niet nodig in mijn ogen.
Adriaan is de man die dit veel doet, ook actief op dit forum trouwens. hij heeft het verhaal wel eens zeer gedetaileerd uitgelegd. Had te maken met koeling, of het gebrek daar aan. En dan met name de laatste cilinders waar het water als laatste in het circuit langs stroomt.
Het water gaat koken, er komen bubbels, en die luchtbellen koelen niet. Op de plek waar je het dan juist nodig hebt kan het metaal gaan scheuren en dan krijg je die gescheurde cilinderwanden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7716
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Google weet dit te vermelden:
Shimmen = spelen met de ringetjes tussen cilinder en koelkop, hiermee vergroot of verklein je de compressieruimte, het afstellen van de compressieverhouding van de motor dus.
En dit: https://www.volvov70forum.com/shimmen-t14961.html
Shimmen = spelen met de ringetjes tussen cilinder en koelkop, hiermee vergroot of verklein je de compressieruimte, het afstellen van de compressieverhouding van de motor dus.
En dit: https://www.volvov70forum.com/shimmen-t14961.html
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- Kick
- 5th Gear member
- Berichten: 1526
- Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
- Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm
Ik ken die garage in Leeuwarden omdat ze samenwerken met Autobedrijf Wassenaar. Zij hebben mij toen ook erg goed geholpen. Je zou eens bij Wassenaar kunnen informeren naar een V70. Zij zetten dan een zoekopdracht uit in Zweden en als ze iets vinden halen ze de auto ook zelf op. Mijn V70 T5 kwam ook op die manier in mijn bezit en de huidige XC60 idem.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Geen vrolijke verhalen over gescheurde bussen in 2521 CC blokken.
Toch heeft dit blok een erg goede reputatie als probleemloze motor.
Shimmen komt op mij als preventieve maatregel niet overtuigend over.
Thermische overbelasting is met shimmen niet te voorkomen. De T5 die ik gezien heb staat al geruime tijd te koop. De motor heeft 220 PK en loopt goed.
De T6 is technisch in orde. De carrosserie heeft aandacht nodig. De T6 spreekt mij het meeste aan.
Het is de mooiste variant. Stilste auto om mee te rijden. V8 versies hebben allemaal problemen met koeling. De motor doet het in andere auto's goed.
Het Yamaha blok is erg sterk.
De T6 lonkt.
Toch heeft dit blok een erg goede reputatie als probleemloze motor.
Shimmen komt op mij als preventieve maatregel niet overtuigend over.
Thermische overbelasting is met shimmen niet te voorkomen. De T5 die ik gezien heb staat al geruime tijd te koop. De motor heeft 220 PK en loopt goed.
De T6 is technisch in orde. De carrosserie heeft aandacht nodig. De T6 spreekt mij het meeste aan.
Het is de mooiste variant. Stilste auto om mee te rijden. V8 versies hebben allemaal problemen met koeling. De motor doet het in andere auto's goed.
Het Yamaha blok is erg sterk.
De T6 lonkt.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Wassenaar ben ik geweest. Klant vriendelijkheid is totaal afwezig.
De Volvo dealer heeft mij diverse keren uitstekend geholpen. Zeer vriendelijk en correct.
Bij Wassenaar is de afstand groot en de informatie bedroevend. Over het vervangen van twee gasdempers van een achterklep wordt moeilijk gedaan. Het gaat om de eerste eenvoudige versie.
Dat is een half uurtje werk.
Voor sprookjes ga ik naar de Efteling.
De Volvo dealer heeft mij diverse keren uitstekend geholpen. Zeer vriendelijk en correct.
Bij Wassenaar is de afstand groot en de informatie bedroevend. Over het vervangen van twee gasdempers van een achterklep wordt moeilijk gedaan. Het gaat om de eerste eenvoudige versie.
Dat is een half uurtje werk.
Voor sprookjes ga ik naar de Efteling.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 05.06.2021 - 19:03
Ervaringen met garages zijn dus erg persoonlijk. Als Liwwadder ook ervaring met beide adressen en precies omgekeerd aan wat WillyWortel2 schrijft. Nog nooit zo tevreden geweest als bij Wassenaar!
Succes met je zoektocht!
Succes met je zoektocht!
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9120
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Compressieverhoudingen veranderen niet, heeft daar ook niets mee te maken.teebee schreef: ↑30.04.2025 - 23:08Shimmen = spelen met de ringetjes tussen cilinder en koelkop, hiermee vergroot of verklein je de compressieruimte, het afstellen van de compressieverhouding van de motor dus.
En dit: https://www.volvov70forum.com/shimmen-t14961.html
Het enige wat ze doen is een metalen plaatje in de open ruimte tussen de cilinders tikken, zoals op mijn foto te zien is.
De horrorverhalen over scheuren in de cilinderwanden worden ook nogal aangewakkert vind ik. Bij normaal gebruik scheurt het echt niet zomaar.
Ik heb mijn vorige 2.5t motor uit elkaar gehaald, geen haarscheurtjes te zien/vinden/voelen.
Ook je diesel kan kapot Willy, ligt er maar net aan hoe je er mee om gaat.
En een V8 hoef je je niet druk om te maken, die vind je niet in een V70.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9120
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
V70R^2 (Adriaan op V70 forum) schreef:
De boring is maar gedeeltelijk schuldig. Het geproduceerde vermogen is ook niet eens zo'n groot probleem.
De oorzaak is direct of indirect een koelingsprobleem, de uitzettingscoëfficiënt van het blok en de bus zijn anders, door te hoge temperaturen kunnen deze loskomen van elkaar, dit gebeurd eerder bij een 83mm boring dan een 81mm boring maar te heet is te heet en om die reden heb ik ook genoeg 2.3's al gescheurd gezien.
De koelstroming bij de eerste generatie is alles behalve optimaal, de 5e cilinder komt als laatst aan de beurt en (zeker bij achterstallig onderhoud/ lichte lekkages) zal als eerste te heet worden, loskomen van elkaar en scheuren.
In de regel is dus de eerste generatie 2.5t het kwetsbaarst.
De koelstromingen werden met de jaren beter en beter, met dat laatste type kan het dus zomaar zijn dat deze problemen pas echt in extreme situaties kunnen ontstaan zoals te lang met een te laag koelvloeistofpijl rijden.
De B5244T5 is zo goed omdat deze vrij uniek weer de 81mm boring kreeg en dus dikkere wanden, en daarbij een veel betere koelvloeistofstroming door de kop & blok, waarbij alle 5 de cilinders nagenoeg gelijke koeling krijgen.
Helaas is het zo dat de marktwerking nu ook ervoor heeft gezorgd dat zo'n kaal blok gewoon €1500 euro doet, en dan moet je nog preventief onderhoud doen en de keerringen en wat andere delen vervangen (kleppen stellen o.i.d.)...
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi