led achterlichten en foutmelding op remlicht
- Fredhead
- Geartronic member
Beiden, zijn led stadsverlichting werkt prima zonder foutmelding (en waarvan ik de opmerking maakte dat deze wellicht wel niet via de canbus werkt) en de rest van het topic gaat over de remlichten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
- Rogier64
- 5th Gear member
Dat is helemaal logisch, het gaat om de juiste stroom die door de meetshunt in de REM (Remote Electronic Module) moet vloeien. Die wil 2 lampen van 12V/21W zien. 2x21W op 14 Volt is (2x21W)/14V = 3 Ampere. De weerstand die je nu hebt is 20 Ohm, die laat een stroom lopen van 14/20 = 0,7 Ampere en dat is veel te laag waardoor je een storingsmelding krijgt. Wil je het echt goed doen dan moet je nu eerst meten wat de ledlampen aan stroomopname hebben. Stel dat dit voor beide kanten totaal 1 Ampere is dan moet de extra weerstandbelasting er voor zorgen dat er in totaal weer 3 Ampere gaat lopen. Daarme is het vereiste stroom min huidige stroom = 3 -1 = 2 Ampere. Om 2 Ampere bij 14V te laten lopen moet de parallel te schakelen weerstand 14V/2A = 7 Ohm zijn. Het vermogen van die weerstand moet minimaal 14*2 = 28 Watt zijn. Ik vermoed dat jou gedachte is dat een weerstand met een bepaald wattage ook de belasting is van dat wattage, dat is niet juist.volvo xc90 010 schreef: ↑06.03.2025 - 02:04 ik heb de 10 watt 20 Ohm staat erop geprobeerd maar de foutmelding blijft
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
-
- 5th Gear member
Eens met Rogier. Het gaat erom dezelfde belasting van de stroomkring aan te brengen die voorheen door 21 watt lampen werd gevraagd.
Daar is de storingsmelding van Canbus op gebaseerd.
Handelaren verkopen losse ballastweerstanden waarvan niet zeker is dat ze de juiste compensatie geven bij gebruik van LEDs.
Niet gehinderd door kennis van zaken sturen ze wat op waarvan ze geen idee hebben of het werkt.
Lees de advertenties er maar op na. Prachtige beschrijvingen die vol staan met vaagheden.
Vraag eens door bij z'n handelaar en je krijgt de meest absurde voorstellen om de foutmelding te vermijden.
Zoals de optie om een speciale kabelboom te kopen die de verbruiker rechtstreeks op de accu aansluit.
Dan is de foutmelding weg maar gebruik je het Canbus systeem ook niet meer.
Z'n kabelboom vraagt ook een aardige verbouwing van de auto. Dat is voor mij geen bruikbare oplossing.
Handelaren verkopen losse ballastweerstanden waarvan niet zeker is dat ze de juiste compensatie geven bij gebruik van LEDs.
Niet gehinderd door kennis van zaken sturen ze wat op waarvan ze geen idee hebben of het werkt.
Lees de advertenties er maar op na. Prachtige beschrijvingen die vol staan met vaagheden.
Vraag eens door bij z'n handelaar en je krijgt de meest absurde voorstellen om de foutmelding te vermijden.
Zoals de optie om een speciale kabelboom te kopen die de verbruiker rechtstreeks op de accu aansluit.
Z'n kabelboom vraagt ook een aardige verbouwing van de auto. Dat is voor mij geen bruikbare oplossing.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 5th Gear member
TOP ledverlichting is wat minder top dan de advertentie doet vermoeden.
De vrij dure set geeft inderdaad veel licht maar de storingsmelding blijft helaas.
De verkoper komt met smoesjes en raadt aan een extra weerstand te monteren.
Ik wil dat wel proberen maar ga er niet voor betalen. De set LEDjes wordt verkocht als storingsvrij.
We kwamen er niet uit. De verkoper wil dat weerstandje wel opsturen maar eerst moet ik de recensie aanpassen.
Gezien de teleurstellende ervaring doe ik dat pas nadat ik een werkende set heb zonder storingsmelding.
Deze verkoper wil een goede recensie afdwingen zonder dat ik een storingsvrije verlichting heb.
Mijn vertrouwen in dit heerschap is weg. Ik laat me niet manipuleren door zo een knoeier. No deal.
De vrij dure set geeft inderdaad veel licht maar de storingsmelding blijft helaas.
Ik wil dat wel proberen maar ga er niet voor betalen. De set LEDjes wordt verkocht als storingsvrij.
We kwamen er niet uit. De verkoper wil dat weerstandje wel opsturen maar eerst moet ik de recensie aanpassen.
Gezien de teleurstellende ervaring doe ik dat pas nadat ik een werkende set heb zonder storingsmelding.
Deze verkoper wil een goede recensie afdwingen zonder dat ik een storingsvrije verlichting heb.
Mijn vertrouwen in dit heerschap is weg. Ik laat me niet manipuleren door zo een knoeier. No deal.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Dus retour gestuurd?
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
-
- 5th Gear member
Nee, het is de derde set die ik kreeg met mooie beloften.
Topledverlichting maakt het erg bont door te eisen dat ik de recensie aanpas voordat hij iets onderneemt om het probleem op te lossen. Als laatste bood hij 35 euro korting aan wanneer ik de recensie zou aanpassen.
Begin eens met de beschrijving aan te passen waarin zonder voorbehoud wordt beweerd dat de set geen storing geeft op
het Canbus systeem.
De storing is door mij opgelost door even te zoeken met wat weerstanden hoe de juiste stroomopname is te bereiken.
Dat lukt niet met door deze verkoper geleverde weerstanden.
Led is een mooie oplossing voor bestuurders die problemen hebben met zwakke verlichting.
Jammer dat door gebrek aan kennis bij handelaren het z'n rommelige handel is geworden.
Ik durf geen bedrijf te noemen dat de beloften in de advertentie waarmaakt.
Topledverlichting maakt het erg bont door te eisen dat ik de recensie aanpas voordat hij iets onderneemt om het probleem op te lossen. Als laatste bood hij 35 euro korting aan wanneer ik de recensie zou aanpassen.
Begin eens met de beschrijving aan te passen waarin zonder voorbehoud wordt beweerd dat de set geen storing geeft op
het Canbus systeem.
De storing is door mij opgelost door even te zoeken met wat weerstanden hoe de juiste stroomopname is te bereiken.
Led is een mooie oplossing voor bestuurders die problemen hebben met zwakke verlichting.
Jammer dat door gebrek aan kennis bij handelaren het z'n rommelige handel is geworden.
- volvo xc90 010
- 2nd Gear member
WillyWortel2 schreef: ↑01.04.2025 - 09:53 Nee, het is de derde set die ik kreeg met mooie beloften.
het Canbus systeem.
WillyWortel2 schreef: ↑31.03.2025 - 19:48 TOP ledverlichting is wat minder top dan de advertentie doet vermoeden.
ik heb bijgevoegde Led set in me xc90 maar het werkt perfect ! lichtopbrengst wel 300% hoger en NUL foutmelding, heb je ook dezelfde set als bijlage ??WillyWortel2 schreef: ↑17.03.2025 - 17:48 Eens met Rogier. Het gaat erom dezelfde belasting van de stroomkring aan te brengen die voorheen door 21 watt lampen werd gevraagd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- EVV
- 5th Gear member
Die 10W slaat op het maximale vermogen de weerstand aan kan, de weerstand is gewoon te hoog. Werkelijk vermogen dat die weerstand bij 12V op neemt is (U*U)/R = 144/20 = 7,2W. Veel minder dan een normale lamp. Je moet het normale lamp vermogen, bijvoorbeeld 35W, delen door de spanning van 12V, dan weet je de stroom die moet lopen. Dus 35/12 = 3A. Daarmee kan je de benodigde weerstand uitrekenen: R = U/I = 12 / 3 = 4 Ohm...volvo xc90 010 schreef: ↑06.03.2025 - 02:04ik heb de 10 watt 20 Ohm staat erop geprobeerd maar de foutmelding blijft , ik denk dat de enige echte oplossing is te meten wat de weerstands waarde van 2 LED remlichten en de LED strip bovenaan de achterruit is.WillyWortel2 schreef: ↑05.03.2025 - 22:56 Dat klopt, er zijn andere achterlichten gemonteerd waarin andere remlichten zitten.
In de voorgangers van Canbus werd meestal gemeten of er verschil was tussen links en rechts bij verlichting.
Bij Canbus wordt kennelijk het totale verbruik gemeten. Wanneer daarbij een afwijking ontstaat wordt er een storing gesignaleerd. Dat maakt het compenseren van lager verbruik bij led verlichting lastiger.
vervolgens er achter zien te komen welke waarde het behoort te zijn, en daarna op die waarde aanpassen. Het kan ook zijn dat er al weerstanden in de achterlichten zitten met een te hoge waarde !! Ook dan komt er foutmelding.
het canbus sijsteem meet niet per achterlicht , een foutmelding van je llinker remlicht is stuk kan niet ! , meet de totale weerstand van alle lampen bij elkaar , zit daar een afwijking in > algemene foutmeling : check remlichten.
zoals eerder gezegd werkt de LED stadsverlichting wel zonder foutmelding , dat zou betekenen dat er al weerstanden ingebouwd zijn.
-
- 5th Gear member
@ volvo xc90 010,
Ik heb dezelfde set LEDS gekocht die jij hebt gemonteerd.
Bij mij knippert de fout melding. Soms is de fout melding kort afwezig.
De verkoper stelde voor een 55 Watt weerstand te monteren. Die zou hij kosteloos naar mij opsturen.
Dan zou ik wel eerst de recensie moeten aanpassen. Dat leek mij een ongebruikelijke volgorde.
Ik heb die voorwaarde afgewezen. Daarna verliep het contact met hem onplezierig.
Hij stelde nog voor om aan mij 35 euro over te maken om de recensie te herzien of weg te halen.
Ik ben daar niet op ingegaan.
Ik heb zelf het stroom verbruik gemeten en een weerstand berekend. Die is gemonteerd en de storingsmelding is weg.
Die waarde wijkt aanzienlijk af van de waarde die de verkoper zou toesturen.
Verkopers prijzen in veel gevallen hun handel aan waarbij claims gelegd worden die niet overeenkomen met de bevindingen van kopers. Het is mistige handel mede omdat de LEDS geen officiële goedkeuring hebben.
De verkoper stelde voor een 55 Watt weerstand te monteren. Die zou hij kosteloos naar mij opsturen.
Dan zou ik wel eerst de recensie moeten aanpassen. Dat leek mij een ongebruikelijke volgorde.
Ik heb die voorwaarde afgewezen. Daarna verliep het contact met hem onplezierig.
Hij stelde nog voor om aan mij 35 euro over te maken om de recensie te herzien of weg te halen.
Ik heb zelf het stroom verbruik gemeten en een weerstand berekend. Die is gemonteerd en de storingsmelding is weg.
Verkopers prijzen in veel gevallen hun handel aan waarbij claims gelegd worden die niet overeenkomen met de bevindingen van kopers. Het is mistige handel mede omdat de LEDS geen officiële goedkeuring hebben.
- volvo xc90 010
- 2nd Gear member
stadslicht is stadslicht voor en achter. dan is er geen foutmelding met ook LED achterJers3n schreef: ↑08.03.2025 - 17:02Hebben we het nou over stadslichten of achterlichten?volvo xc90 010 schreef: ↑08.03.2025 - 15:37het is wel of geen canbus , niet de remlichten wel en de achterlichten niet , canbus bespaard zeg 1 km stroomdraad omdat er alleen een datakabel en een plus stroomdraad naar achter loopt , via de datakabel communiceert Voor en achter middels elektronica,
de zekeringen voor achter moeten dus ook achter zitten.
remlicht is ook LED div. weerstanden geprobeerd maar geeft altijd foutmelding.
canbus is alles of niets , niet je stadslichten niet en je remlichten wel canbus
- Jiska
- 4th Gear member
Hmm, dat is inderdaad een vreemde volgorde...WillyWortel2 schreef: ↑23.04.2025 - 00:47 @ volvo xc90 010,
Ik moet eerlijk zeggen het ziet er geweldig uit en als het echt zo soepel werkt als @volvoxc90_010 beweert, dan lijkt het een uitstekende oplossing. Maar als het in de praktijk gepaard gaat met storingen, weerstanden en andere gedoe, dan zou ik het de moeite niet waard vinden.
Een echte Volvo-man 
Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..

Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
-
- 5th Gear member
Tot mijn verbazing werd mijn V70 in januari APK gekeurd zonder opmerking over de verlichting.
In de binnenlanden van Friesland werd ik staande gehouden vanwege mijn rijgedrag.
De dames dachten zelfs dat ik gedronken had.
Géén wegmarking, Géén straatverlichting en matig licht van de Volvo was de oorzaak.
Dan kan een setje LED lampjes een snelle oplossing zijn.
Halogeen lampjes vervangen had misschien ook geholpen. De koplampen zien er goed uit.
In de binnenlanden van Friesland werd ik staande gehouden vanwege mijn rijgedrag.
De dames dachten zelfs dat ik gedronken had.
Géén wegmarking, Géén straatverlichting en matig licht van de Volvo was de oorzaak.
Dan kan een setje LED lampjes een snelle oplossing zijn.
Halogeen lampjes vervangen had misschien ook geholpen. De koplampen zien er goed uit.
- RogerO
- 2nd Gear member
Ik heb zelf ook LED-achterlichten gemonteerd in mijn XC90. Om van de storingsmelding af te komen moet je een weerstand van ca. 8 ohm paralel aan beide remlichten opnemen. De zorgt dan voor het juiste stroomverbruik zodat er geen storingsmelding meer ontstaat (maar uiteraard is er ook geen bewaking meer voor de werking van het remlicht
).
In mijn geval heb ik twee weerstanden van elk 3,9 ohm in serie gezet om ongeveer aan de benodigde 8 ohm te komen. Het voordeel hiervan is dat je de warmteontwikkeling verdeelt over twee weerstanden. Als je namelijk een tijdje het rempedaal ingedrukt houdt, wordt de weerstand toch wel warm.

In mijn geval heb ik twee weerstanden van elk 3,9 ohm in serie gezet om ongeveer aan de benodigde 8 ohm te komen. Het voordeel hiervan is dat je de warmteontwikkeling verdeelt over twee weerstanden. Als je namelijk een tijdje het rempedaal ingedrukt houdt, wordt de weerstand toch wel warm.
XC90 V8 MY07 LPG
V40 2.0 MY98
V40 2.0 MY98
- volvo xc90 010
- 2nd Gear member
ik ga het dan toch ook nog maar eens proberen, waar kan je deze 8 ohm weerstand kopen ? en moet het dan ook 12 volt zijn ?of zijn er nog meer waardes die ik moet weten ?RogerO schreef: ↑28.04.2025 - 22:22 Ik heb zelf ook LED-achterlichten gemonteerd in mijn XC90. Om van de storingsmelding af te komen moet je een weerstand van ca. 8 ohm paralel aan beide remlichten opnemen. De zorgt dan voor het juiste stroomverbruik zodat er geen storingsmelding meer ontstaat (maar uiteraard is er ook geen bewaking meer voor de werking van het remlicht).
- Fredhead
- Geartronic member
Goed lezen, Roger heeft 2 maal 3,9 ohm gebruikt.
In 1 keer 8 ohm zal ook werken maar hij legt goed uit waarom de keuze is gegaan voor verdelen.
Die bijvoorbeeld hier: https://www.allekabels.nl/weerstand/736 ... reEALw_wcB
In 1 keer 8 ohm zal ook werken maar hij legt goed uit waarom de keuze is gegaan voor verdelen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
- volvo xc90 010
- 2nd Gear member
Beste Willy , ik voel me nu beetje schuldig vanwege mij advies omtrent TopLed . In mijn volvo xc90 uit 2005 werkt het werkelijk super ! en 300% meer licht , 8000 Lumen per koplamp ! Nooit geknipper van iemand die verblind wordt , en APK probleemloos.WillyWortel2 schreef: ↑01.04.2025 - 09:53 Nee, het is de derde set die ik kreeg met mooie beloften.
het Canbus systeem.
vandaar mijn enthousiasme en dat te kunnen delen hier op het volvo forum . Ook het montage sijsteem van eerste de ring onder de veer klemmen en daarna de Ledlamp in de ring drukken is geweldig
Nu begreep ik dat jouw volvo een V70 was uit 2007. met waarschijnlijk een veel gevoeligere foutmelding.
Jammer dat je er niet uitgekomen bent met TopLed.
Het enige wat ik vreemd aan de hele zaak vind is dat je TopLed eerst "afslacht" middels een slechte revieuw, vervolgens gratis weerstanden wil en als het dan opgelost zou zijn je weigert je slechte revieuw weg te halen.
Verder zal ik me in de toekomst onthouden van adviezen , nu is het net alsof ik er belangen bij zou hebben.
Ik wens hier een ieder alvast een heel fijn zonnig weekend !
- RogerO
- 2nd Gear member
Je kunt weerstanden niet in elke waarde kopen. Er zijn een aantal standaard reeksen. Daarin moet je iets zoeken of door middel van in serie of parallel zetten, het dichtste bij de gewenste waarde komt. Maar het hoeft ook niet helemaal exact, als je het controle systeem maar zover om de tuin leidt, dat die denkt dat er twee correct werkende remlichten aanwezig zijn.Fredhead schreef: ↑02.05.2025 - 06:50 Goed lezen, Roger heeft 2 maal 3,9 ohm gebruikt.
Ik heb de weerstanden online bij Conrad gekocht, maar je kunt ze ook in een elektronica zaak krijgen (al zijn er daar steeds minder van
Ik heb gekozen voor twee 3,9 ohm weerstanden met een vermogen van 50 watt. Als je het rempedaal voor een rood verkeerslicht een tijdje vasthoud, worden de weerstanden best wel warm als je een te klein vermogen heb. Dat wilde ik dus voorkomen. Misschien wel een beetje overdone, maar beter safe dan sorry. Als weerstanden warm worden verloopt overigens ook hun weerstandswaarde en dan werkt het misschien niet meer of brandt de weerstand door. Het prijsverschil tussen een 25 watt of een 50 watt versie is ook niet zo groot. De laatste heeft alleen wel een grotere bouwvorm.
XC90 V8 MY07 LPG
V40 2.0 MY98
V40 2.0 MY98