Het onderwerp is bepaald niet nieuw, maar ik start graag "fris":
Het al door velen vervloekte waarschuwingslampje "brandstofsysteem" brandt, dat oranje ding. De motor - 6 cilinder 3.2. op zo goed als nieuwe LPG installatie die door Boertien perfect is ingebouwd - loopt als een zonnetje, is wel iets meer gaan gebruiken (was rond 1:8,5 tot 9, nu 1:7.8 tot 8 ), uitlaatgasmeting perfect zowel stationair als op toeren, auto rijdt goed, maar soms met "hikje, bij opnieuw gas geven na afremmen. Eerst de luchtmassameter vernieuwd, geen verschil. Toen de twee lambda's voro de kat vervangen, geen verschil. LMM Denso, lambda's Volvo verpakking / Denso. Na uitzetten van de storing draait alles mooi en is er geen string te zien, na een kilometer of 60 komt de melding terug, zowel Volservice als Henk Lokhorst geven aan dat er in de analyse geen verklaring te vinden is.
Wie?????
storingsmelding brandstofsysteem
- 1-wiel
- 4th Gear member
- Berichten: 637
- Lid geworden op: 15.04.2012 - 21:19
Ff in de juiste rubriek plaatsen. Gaat over een p3 zo te zien.. dit is p2 rubriek..
Succes met de oplossing.
Succes met de oplossing.
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 15.06.2023 - 11:30
1-wiel, ik heb geen idee wat je bedoelt
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27081
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Platform waar de auto op staat.
De P2 is nooit met een 6 cilinder geleverd.
Topic staat nu op de juiste plek
De P2 is nooit met een 6 cilinder geleverd.
Topic staat nu op de juiste plek

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 4th Gear member
- Berichten: 759
- Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33
In een paar eerdere topics met stotteren was het bij beiden de automaat ook met de de 3.2 . Waarschijnlijk heeft die brandstof melding er niks mee te maken . Wat nog zou kunnen is dat er een bobine uitzet door hitte na 60km en dan een gekke waarde veroorzaakt . Bougies goed en welke kleur zijn ze?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1094
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Het Volvo geheugen reageert niet meteen wanneer er afwijkende waarden voorkomen bij de motor.
Je kunt er enige tijd mee door rijden.
Wanneer de melding langere tijd genegeerd wordt zal de auto de snelheid uiteindelijk beperken.
Je kunt er enige tijd mee door rijden.
Wanneer de melding langere tijd genegeerd wordt zal de auto de snelheid uiteindelijk beperken.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 15.06.2023 - 11:30
Wat ik zo vreemd vind (heb er zelf nooit mee gewerkt) is dat Vida alleen maar meldt dat er een storing is in het brandstof systeem. En wat ik vreemd vind is een melding terwijl de viergasmeting werkelijk droomwaardes geeft, super perfect
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 15.06.2023 - 11:30
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 15.06.2023 - 11:30
Ja, het lijkt brandstof onafhankelijk. Maar in feite lastig te zeggen. Als je de storing verwijderd en de auto draaiend uitleest is alles in orde, uitlaatgasmeting in orde. Die motor is dan niet echt koud. Lastige is dat je daarna alleen ziet dat het lampje weer aangaat, de 'miderne' auto heeft geen temperatuurmeter, dus je krijgt nul informatie. Maar heeft de temperatuursensor dan invloed op brandstofmengsel?
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 15.06.2023 - 11:30
Extra aanvulling: die zestig kilometer is ongeveer het moment dat de waarschuwing weer terug is na resetten. De verklaring tot nu toe van de Volvo specialist (Henk Lokhorstt, Kampen) is dat de metingen die de ecu ontvangt niet helemaal perfect zijn en dat daarom de storing pas na een aanlooptijd gemeld wordt.Maarten Teutscher schreef: ↑01.05.2025 - 11:26Ja, het lijkt brandstof onafhankelijk. Maar in feite lastig te zeggen. Als je de storing verwijderd en de auto draaiend uitleest is alles in orde, uitlaatgasmeting in orde. Die motor is dan niet echt koud. Lastige is dat je daarna alleen ziet dat het lampje weer aangaat, de 'miderne' auto heeft geen temperatuurmeter, dus je krijgt nul informatie. Maar heeft de temperatuursensor dan invloed op brandstofmengsel?
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 15.06.2023 - 11:30
Ik heb nu maar eens een nieuwe thermostaat plus sensor besteld bij winparts, eens zien of dat verschil maakt. Ik ben nog zo ouderwets dat ik thermostaat vervangen hele prettig vind, deed het lang geleden elk seizoen (Alfa) met een zomer en een winterversie. De verklaring dat onzuivere temperatuurmeting de ecu in de war maakt vind ik erg logisch klinken.
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 15.06.2023 - 11:30
Kan ik trouwens zonder vida of zo, een storingsmelding uitzetten?
- Martijn144
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 18.04.2022 - 21:32
- Locatie: Spaarndam
je kunt met een generieke OBDII lezer wel wat gevens lezen, maar beter is Vida..... Dan weet je alles + aanhaalkoppels, tekeningen, onderdeelnummer op VIN niveau etc.
Gr,
Martijn
Martijn
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 15.06.2023 - 11:30
Laatste nieuws:
Ik ben maanden zoet met dit probleem. Vier keer tevergeefs bij Volservice Elst, 'uitlezen op component niveaus is niet mogelijk' dus maar als gok een nieuwe luchtmassameter, eerst nog een Facet, na mijn protest een keer terug voor een Denso. Einde van deze relatie. Op naar een nieuw adres, bij uitlezen de conclusie dat mengstel te arm is (net als in Elst) het advies van Volservice bij mijn laatste bezoek opgevolgd: twee nieuwe lambda's origineel Volvo (dubbele prijs van de sensor van Denso die in het doosje zit) Storing bleef. Dus maar zelf een nieuwe thermostaat unit (wijs geworden, en dus Febi, wat ook in het Volvo doosje zit) met temperatuursensor. De volgende dag startprobleem, wegenwacht constateert dat luchtinlaatslang los zit bij gasklep, slagklem volledig los. Wegenwacht OBD kon geen verbinding maken. Dus naar oud contact, eenmanszaak Volvo handelaar in de buurt, Marius van Gessel. Marius liet zien dat je met Vida aller componenten kunt checken, kan dus wel. Tevens constateerde hij dat mee luchtslang nog altijd los zat, en dat was wel het goede spoor. Na alle complexe gedoe leverde een hele basiscontrole, namelijk zijn alle betrokken mechanische zaken (inlaatslangen, luchtfilterhuis) in orde de echte oplossing. Een breukje in de inlaatslang dat met het oog goed waarneembaar is (had ik ook zelf de eerst keer moeten checken, maar geen van de in totaal vijf betrokken monteurs deed deze check die de werkelijke fout oplosten. Nu even met tape gerepareerd, en nieuwe slang besteld. De auto rijdt als een zonnetje, meetwaardes optimaal, 1100 euri aan kosten discutabel. Moeten ook geconstateerd dat dure reparatie in Elst, nog geen 10.000 km geleden, van olielekkage aan distributiezijde niet effectief is geweest, lekt nog behoorlijk, koelwaterslang al aangetast door olie, dus daar gaan we weer....
Dank voor de tips bij mijn vraag, als iemand nog een goed advies heeft voor betaalbare reparatie (zescilinder geeft weinig sleutelruimte) van de olielekkage aan distributiezijde.....
Ik ben maanden zoet met dit probleem. Vier keer tevergeefs bij Volservice Elst, 'uitlezen op component niveaus is niet mogelijk' dus maar als gok een nieuwe luchtmassameter, eerst nog een Facet, na mijn protest een keer terug voor een Denso. Einde van deze relatie. Op naar een nieuw adres, bij uitlezen de conclusie dat mengstel te arm is (net als in Elst) het advies van Volservice bij mijn laatste bezoek opgevolgd: twee nieuwe lambda's origineel Volvo (dubbele prijs van de sensor van Denso die in het doosje zit) Storing bleef. Dus maar zelf een nieuwe thermostaat unit (wijs geworden, en dus Febi, wat ook in het Volvo doosje zit) met temperatuursensor. De volgende dag startprobleem, wegenwacht constateert dat luchtinlaatslang los zit bij gasklep, slagklem volledig los. Wegenwacht OBD kon geen verbinding maken. Dus naar oud contact, eenmanszaak Volvo handelaar in de buurt, Marius van Gessel. Marius liet zien dat je met Vida aller componenten kunt checken, kan dus wel. Tevens constateerde hij dat mee luchtslang nog altijd los zat, en dat was wel het goede spoor. Na alle complexe gedoe leverde een hele basiscontrole, namelijk zijn alle betrokken mechanische zaken (inlaatslangen, luchtfilterhuis) in orde de echte oplossing. Een breukje in de inlaatslang dat met het oog goed waarneembaar is (had ik ook zelf de eerst keer moeten checken, maar geen van de in totaal vijf betrokken monteurs deed deze check die de werkelijke fout oplosten. Nu even met tape gerepareerd, en nieuwe slang besteld. De auto rijdt als een zonnetje, meetwaardes optimaal, 1100 euri aan kosten discutabel. Moeten ook geconstateerd dat dure reparatie in Elst, nog geen 10.000 km geleden, van olielekkage aan distributiezijde niet effectief is geweest, lekt nog behoorlijk, koelwaterslang al aangetast door olie, dus daar gaan we weer....
Dank voor de tips bij mijn vraag, als iemand nog een goed advies heeft voor betaalbare reparatie (zescilinder geeft weinig sleutelruimte) van de olielekkage aan distributiezijde.....
-
- 1st Gear member
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 06.01.2024 - 17:48
Ik denk dat je de focus moet verleggen naar de carterdruk. Is de carterventilatie wel eens vervangen? Mocht hij dan alsnog te hoge carterdruk hebben, dan ligt daar meer de oorzaak dan de reparatie aan distributiezijde. Je kunt dan keerringen blijven vervangen zonder restultaat. Wat is er vervangen? Waarschijnlijk keerringen van nokkenassen en krukas? Huidige km stand?
Elke DTC is zeer gedetailleerd uit te lezen met VIDA. P0171 en P0174 vlak na elkaar geven juist aan de lambasondes zeer goed hun werk doen. Ze moeten eerst goed op temperatuur zijn evenals motor voor juiste meting (koudstart is verrijkt mengsel). Vandaar dat deze na het wissen niet direct erin komen. Km stand is te zien bij details van DTC. De long term fuel trim wordt dan te hoog. Brandstofcompensatie voor oorzaak in voortraject, bv valse lucht zoals in dit geval, versleten/vervuilde LMM, te lage brandstofdruk, vervuilde injector(s) deze is het lastigst te meten. Wel een mooie meting gezien nu op PHAD
.
Elke DTC is zeer gedetailleerd uit te lezen met VIDA. P0171 en P0174 vlak na elkaar geven juist aan de lambasondes zeer goed hun werk doen. Ze moeten eerst goed op temperatuur zijn evenals motor voor juiste meting (koudstart is verrijkt mengsel). Vandaar dat deze na het wissen niet direct erin komen. Km stand is te zien bij details van DTC. De long term fuel trim wordt dan te hoog. Brandstofcompensatie voor oorzaak in voortraject, bv valse lucht zoals in dit geval, versleten/vervuilde LMM, te lage brandstofdruk, vervuilde injector(s) deze is het lastigst te meten. Wel een mooie meting gezien nu op PHAD
