Ik heb sinds 2 maanden een 3 jaar oude XC40 T5 Recharge.
Nu ik er een tijdje mee gereden heb, heb ik de indruk dat de airo/verwarming een beetje onbetrouwbaar werkt:
-ik heb een keer gehad dat er geen koude lucht uit de inblaasopeningen kwam, zelfs als de temperatuur op "low" stond. Pas toen ik de auto gestopt en weer gestart had, kwam er koue lucht uit
-ik had een buitentemperatuuur van 15 graden en een temperatuurinstelling van 21 graden: er kwam alleen koude lucht uit de inblaasopeningen. Pas toen ik de temperatuur op 25 graden instelde, voelde ik dat er warme lucht uit kwam.
Is dit normaal?
Airco is onbetrouwbaar
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Ja, zelf heb ik dit ook een paar keer gehad. Het is dan net of de airco een poosje moet nadenken. Maar over het algemeen werkt hij prima, zowel in de winter bij koude, als bij een snikhete zomer. Wat mij het meeste stoort, is dat de airco hoorbaar duidelijk aanwezig is. Dat had ik bij m,n vorige Opel Grandland niet. De remedie is, de radio wat harder zetten. 

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 2nd Gear member
Wat ik wel heb is dat de temparatuur sterk af lijkt te wijken van mijn vorige auto's en bij vergelijk thermometer. Ik heb nog nooit een auto op 22gr. Inhoeven stellen het woonkamer temparatuur te krijgen. Mijn S60 stond in de winter altijd op 21gr. Met autom.her.circulatie aan en op één na hoogste ventilator stand. In de winter met ventilatie gericht op voeten en voor ruit (alleen om bevriezing te voorkomen) In de zomer op 23gr. met ventilatie op alleen voor ruit, verder hetzelfde als winter. Nooit op automatisch omdat ik persoonlijk vindt dat hij dan vaak via de verkeerde uitgang blaast. Wil je een ruimte koelen dan moet je de koele lucht naar boven blazen want die gaat toch zakken waardoor het sneller afkoelt. Als je koude lucht naar beneden blaast blijft de koude lucht beneden en de warme lucht boven. Ook komt er door het grote oppervlak van de voor ruit veel warmte naar binnen, als je daar je ventilator met koude lucht opricht wordt het sneller koel dan via de zij roosters, die laatste heb ik altijd dicht, ik vind het rot dingen, en er zit ziezo al een zijruit blazer op die mee gaat met de voor ruit blazer.
Qua temparatuur instelling laat ik het bij de eerst volgende beurt ook even controleren/calibreren.
Wat ik wil zeggen is dat wanneer ik bij warm weer de airco aan heb en hij is niet op de voor ruit gericht dan voel je direct extra warmte binnenkomen wanneer de zon op de voor ruit komt. Dan moet de airco wel meer trekken via andere uitgangsroosters. Ik vind hem veel stabieler voelen qua temparatuur wanneer die bij koelen alleen op de voor ruit staat. "Alleen" omdat dan geen lucht via andere wegen verliest. Maar als gezegd is persoonlijk.
Qua temparatuur instelling laat ik het bij de eerst volgende beurt ook even controleren/calibreren.
Wat ik wil zeggen is dat wanneer ik bij warm weer de airco aan heb en hij is niet op de voor ruit gericht dan voel je direct extra warmte binnenkomen wanneer de zon op de voor ruit komt. Dan moet de airco wel meer trekken via andere uitgangsroosters. Ik vind hem veel stabieler voelen qua temparatuur wanneer die bij koelen alleen op de voor ruit staat. "Alleen" omdat dan geen lucht via andere wegen verliest. Maar als gezegd is persoonlijk.
Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.