elektrische achterklep vervangen door handmatige bediening?

De eerste generatie XC60
Dahhri
2nd Gear member

Dag mensen,

Ik irriteer me al tijden aan de elektrisch te openen klep op de XC60 (en ook aan de elektrische kleppen op voorgaande automobielen) , en daarbovenop begint 'ie nu serieuze kuren te vertonen. Hij opent bijvoorbeeld - onder luid kreunend protest - helemaal om vervolgens steeds een stuk te zakken alvorens te stoppen. Soms ontgrendelt hij wel maar gaat meteen weer op slot. Soms gaat hij in delen omlaag en stopt steeds.

Dus ik vroeg me af: is het handig (of überhaupt mogelijk) om dit te vervangen zodat de klep normaal met de hand geopend kan worden? Of haal ik me iets in mijn hoofd dat niet aan te raden valt en moet ik gewoon de zaak laten vervangen?
Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
Leonxc60
Starter

Goedendag,

Vanwege problemen met de klep dus op zoek naar info. Is het gelukt om de klep handmatig te maken?

Gr, Leon
pbor
3rd Gear member

Vind het ook het meest nutteloze ‘gadget’ op mijn auto, daarnaast is het irritant want je kunt je klep niet ‘dichtgooien’ of duwen wanneer deze flink gevuld is. Dan sluit ie niet en gaat automatisch 😠 weer open.
Is dit min of meer eenvoudig te veranderen in een handmatig te open/sluiten achterklep?
Mei '25 - Heden: Jaguar XF 2.2d Sportbrake 2014 - 196k km
Mrt.'24 - Heden: V70 D5 6at 2013 - 250k km
Nov.'18 - Mrt.'24:V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94
OGA244
8th Gear member

Het mechanisme zit in de dempers, die wisselen en het moet volgens mij normaal werken
Rene64
2nd Gear member

Een accesoire wat ik ook niet zou kopen, maar het zit ook op mijn XC.
Mijn auto ligt altijd vol met koffers met gereedschap en , herkenbaar, als iets net te ver naar achteren ligt gaat de klep niet dicht en weer open.
In mijn garage moet ik hem snel stoppen ( knopje of stevig tegenhouden) anders knalt de klep tegen de deur er boven.
En wat ik nog het meest dom vindt, als ik de klep open doe met de AB omdat ik met veel gereedschap aan kom lopen ( dan is ie wel handig op zich) en de klep dicht doe met het knopje ( waarom kan dat nou weer niet met de AB...) dan gaat ie niet op slot... dan moet ik de auto weer vergrendelen anders is hij zo open te doen met het rubber knopje in de klep... De andere deuren blijven wel vergrendeld en de spiegels ingeklapt.
Gelukkig heb ik dit een keer getest.

Wat de vraag zelf betreft, gewone gasdempers er in zal niet zo moeilijk zijn , maar de aansturing van de klep zal daar anders over denken.
Openmaken gaat elektrisch en sluiten ook, zonder motoren zal dat een foutmelding geven vrees ik.
Zou iemand moeten proberen.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
sailorR81
Starter

De XC60 waarin ik rijd heeft origineel wel die optie maar momenteel zitten er gewone gasveren op. wanneer ik de knop bedien hoor je nog wel de vergrendeling schakelen maar heb ik naar ik weet geen fout melding ervan.
snorrewiets
1st Gear member

Rene64 schreef: 13.04.2025 - 10:50 Een accesoire wat ik ook niet zou kopen, maar het zit ook op mijn XC.
Mijn auto ligt altijd vol met koffers met gereedschap en , herkenbaar, als iets net te ver naar achteren ligt gaat de klep niet dicht en weer open.
In mijn garage moet ik hem snel stoppen ( knopje of stevig tegenhouden) anders knalt de klep tegen de deur er boven.
En wat ik nog het meest dom vindt, als ik de klep open doe met de AB omdat ik met veel gereedschap aan kom lopen ( dan is ie wel handig op zich) en de klep dicht doe met het knopje ( waarom kan dat nou weer niet met de AB...) dan gaat ie niet op slot... dan moet ik de auto weer vergrendelen anders is hij zo open te doen met het rubber knopje in de klep... De andere deuren blijven wel vergrendeld en de spiegels ingeklapt.

Wat de vraag zelf betreft, gewone gasdempers er in zal niet zo moeilijk zijn , maar de aansturing van de klep zal daar anders over denken.
Openmaken gaat elektrisch en sluiten ook, zonder motoren zal dat een foutmelding geven vrees ik.
Even een reactie hier, sluiten van de kofferbakklep kan ook met de afstandsbediening, alleen dien je daarvoor een after-market accessoire voor te kopen, ben je ook gelijk van het irritante start/stop systeem af.
Groet, Ben.
Rene64
2nd Gear member

snorrewiets schreef: 23.05.2025 - 12:09
Rene64 schreef: 13.04.2025 - 10:50 Een accesoire wat ik ook niet zou kopen, maar het zit ook op mijn XC.

Even een reactie hier, sluiten van de kofferbakklep kan ook met de afstandsbediening, alleen dien je daarvoor een after-market accessoire voor te kopen, ben je ook gelijk van het irritante start/stop systeem af.
Groet, Ben.

Vertel, daar ben ik zeer in geïnteresseerd, vooral dat gruwelijke start-stop uit 8)
snorrewiets
1st Gear member

Je kunt bij V parts (Zweden) een accessoire kopen voor Euro 123 exclusief verzendkosten bestellen dat je voorkeur onthoud voor start/stop systeem en kofferbak sluiten via AB.
Ik weet alleen niet of ik hier op het forum er reclame mag over maken. Maar ik ben er zeer tevreden over op mijn XC 60. Het is plug and play in de OBD poort.
Ben.
Bover
8th Gear member

Natuurlijk kun je adressen doorgeven waar je onderdelen kunt kopen...

ff meekijken. Volvo Sweden heeft daar een topic over

BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
snorrewiets
1st Gear member

Nee, veel simpeler en gemakkelijker geen kabels niets plug and play , een kastje (erg klein ) via de OBD poort.
Rene64
2nd Gear member

Ah. deze dus :-D
https://vparts.se/nl/volvo-xc60/xc60-09 ... 10225.html

Geniaal, die ga ik bestellen, samen met een Y splitter voor de ODB ik heb er ook een kilometer registratie module aan hangen.
snorrewiets
1st Gear member

Ja, het is heel simpel en erg klein, je hoeft alleen maar het kastje (nauwelijks groter dan een obd stekker) er in te pluggen en direct klaar en start/stop lampje blijft gelijk uit en als extra sluiten van de kofferbak met de afstandsbediening.... simpeler kan niet.
En snel geleverd ....
Bover
8th Gear member

Snorrewiets dat is een simpele oplossing en wilde al bestellen, echter met helaas voor mij te pittig prijskaartje als ik goed begrijp staat er 123- voor de module:'(

OGA244
8th Gear member

Je kon met een ab de el.bedienbare achterklep toch altijd al sluiten?
snorrewiets
1st Gear member

Ja, echt goedkoop is het niet, maar ik bekijk het ook van een andere kant, de extra start/stop accu hoeft niet meer te worden gebruikt, je vergeet ook niet meer het handmatig uit te schakelen. En het Start/Stop systeem belast de accu's, de startmotor extra. De oliesmering van de motor wordt steeds onderbroken en het voordeel met brandstof besparing is maar een paar procent voordeel...
Afgezien van de eventuele extra reparatiekosten...
Inderdaad kost het €123 exclusief verzendkosten.
snorrewiets
1st Gear member

En met de afstandsbediening kon je wel de klep openen maar niet sluiten.
OGA244
8th Gear member

snorrewiets schreef: 23.05.2025 - 20:13 En met de afstandsbediening kon je wel de klep openen maar niet sluiten.
zeker wel, heb er n paar gehad
Bover
8th Gear member

OGA244 schreef: 23.05.2025 - 20:00 Je kon met een ab de el.bedienbare achterklep toch altijd al sluiten?
openen gaat goed en achterklep sluiten met afstandbediening doet die niet... echter wel elektrisch met knop ingebouwd in de klep of ook met de hand gaat natuurlijk goed

OGA244
8th Gear member

Een V70 kent iig minder problemen met n el achterklep dan de Xc60
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”