Zijn er personen die hun High Performance/HK Premium audio systeem hebben vervangen door iets beters?
Zit te denken aan met name betere aftermarket speakers (merk en kwaliteit), versterker en het toevoegen van een audio processor.
Audio upgrade
- vvmark
- 2nd Gear member
Je zou es kunnen kijken naar dls cruise speakers/ phoenix gold dsp.
Beide zijn plug en play .
via de zoekfunctie is er wel een en ander over te vinden.
Beide zijn plug en play .
via de zoekfunctie is er wel een en ander over te vinden.
Huidig: Volvo v60 momentum pro 2020 denim blue
Hiervoor: Volvo v50 edition 2 my2009 barents blue
Hiervoor: Volvo v50 edition 2 my2009 barents blue
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Nee, ik zou echt niet weten waarom ik een bak geld uit zou geven, voor een betere Audio. Ik ben met de High Performance audio af fabriek zeer tevreden. 

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- mga1600
- 6th Gear member
Ik snap het wel: bijvoorbeeld als je na een drukke en lange werkdag naar huis rijdt is het heel fijn om je onder het genot van een mooie weergave van je favoriete muziek ‘om te schakelen’ naar de vrije uren die voor je liggen.Hans Eilander schreef: ↑14.05.2025 - 23:11 Nee, ik zou echt niet weten waarom ik een bak geld uit zou geven, voor een betere Audio. Ik ben met de High Performance audio af fabriek zeer tevreden.![]()
Anderzijds: in een auto zijn er altijd bijgeluiden (wind, banded, verkeer, regen) zodat je mort zorgen niet door te schieten - perfect wordt het namelijk nooit in een auto.
In een eerdere (destijds tweedehands gekochte) XC90 (2017) met basic audio vond ik het geluid ‘dun’ en stelde ik vast dat er in de achterdeuren speakers ontbraken in deze uitvoering. En er waren ook geen tweeters in de voordeuren aanwezig. Die speakers waren voorbehouden aan een duurdere audio keuze. De ontbrekende speakers heb ik bijgeplaatst met de bijbehorende scheidingsfilters (allemaal tweedehands gekocht) en ik heb toen ook de lege plek voor de dashboard speaker opgevuld (met een originele speaker van de sloop). Daar was geen aansturing voor, daarom had ik een extra kabelboompje gemaakt met de juiste groene stekker en contrastekker wat - zonder te hoeven knippen in bestaande kabels - tussen de versterker en de bestaande kabelboom kwam (onder de passagiersstoel). Die kabelboom takte te speakersignalen af en die signalen stuurde ik naar een klein versterkertje (met speaker- level input) dat de mogelijkheid had het linker en rechter signaal te mixen en versterkt door te sturen naar dat dashboard speakertje. Dat gaf een enorme verbetering in mijn beleving en ook tegen lage kosten (maar wel met heel wat geknutsel). Dat versterkertje paste ook nog onder de stoel en had een constante voeding. Maar omdat het alleen inschakelde als er signaal op de input kwam was dat geen probleem. Dat simpele versterkertje had een paar filters waarmee je het frequentiegebied wat hij ‘af moest vangen’ kon instellen en ook de mate van versterking.
Allemaal betaalbaar maar doeltreffend.
Ik heb hierover jaren geleden al eens uitgebreider over geschreven met typenummer van het versterkertje etc. Ik denk in 2019. Misschien staat het nog ergens.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
-
- 3rd Gear member
Kon kiezen tussen een T2 Business Pro met Harman Kardon audio en een T3 R-Design zonder zulks.
Traag met goed geluid, of iets sneller met standaard geluid.
Het werd het laatste.
Als ik had geweten wat ik nu weet, had ik gewacht en verder gezocht naar een alternatief met het beste van 2 werelden.
Maar ja; als me tante een bovenleiding had, was ze trolleybus geweest...
Traag met goed geluid, of iets sneller met standaard geluid.
Het werd het laatste.
Als ik had geweten wat ik nu weet, had ik gewacht en verder gezocht naar een alternatief met het beste van 2 werelden.
Maar ja; als me tante een bovenleiding had, was ze trolleybus geweest...
- Bluesbroeder
- 3rd Gear member
Tja Hans waarom een bak geld uitgeven voor een Volvo als je met een Goggomobiel ook een ritje kan maken en ermee thuis komt?Hans Eilander schreef: ↑14.05.2025 - 23:11 Nee, ik zou echt niet weten waarom ik een bak geld uit zou geven, voor een betere Audio. Ik ben met de High Performance audio af fabriek zeer tevreden.![]()
Volvo V60 B4 Business Pro au. - Denim Blue
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Die vergelijking gaat toch niet op? Ik pas niet eens met goed fatsoen in een EX30, laat staan in een Goggo. Maar waar het mij om gaat is dit: Als het geluid van de standaard audio zodanig slecht is, dat je denkt: Wat een blikken trommel is dit. Dan is de overstap naar een duurdere, en betere audio denkbaar. Maar ik vind de High Performance audio, in mijn Business Pro, echt goed en zuiver, ook wanneer je het volume open schroeft (geen vervorming of iets dergelijks)Bluesbroeder schreef: ↑15.05.2025 - 10:19Tja Hans waarom een bak geld uitgeven voor een Volvo als je met een Goggomobiel ook een ritje kan maken en ermee thuis komt?Hans Eilander schreef: ↑14.05.2025 - 23:11 Nee, ik zou echt niet weten waarom ik een bak geld uit zou geven, voor een betere Audio. Ik ben met de H P audio af fabriek zeer tevreden.![]()
Als je begrijpt wat ik bedoel?
-
- 3rd Gear member
Nog iets anders;Hans Eilander schreef: ↑15.05.2025 - 10:27Die vergelijking gaat toch niet op? Ik pas niet eens met goed fatsoen in een EX30, laat staan in een Goggo. Maar waar het mij om gaat is dit: Als het geluid van de standaard audio zodanig slecht is, dat je denkt: Wat een blikken trommel is dit. Dan is de overstap naar een duurdere, en betere audio denkbaar. Maar ik vind de High Performance audio, in mijn Business Pro, echt goed en zuiver, ook wanneer je het volume open schroeft (geen vervorming of iets dergelijks)Bluesbroeder schreef: ↑15.05.2025 - 10:19Tja Hans waarom een bak geld uitgeven voor een Volvo als je met een Goggomobiel ook een ritje kan maken en ermee thuis komt?Hans Eilander schreef: ↑14.05.2025 - 23:11 Nee, ik zou echt niet weten waarom ik een bak geld uit zou geven, voor een betere Audio. Ik ben met de H P audio af fabriek zeer tevreden.![]()
Als je goede geluidsbestanden gebruikt, klinkt de standaard audio alleszins redelijk. Mijn ervaring met internetradio en lage kwaliteit Spotify is dat het een beetje AM-radioachtig klinkt. Beetje neuzelig.
Speel ik daarentegen van Tidal lossless audio, dan klinkt het best aardig.
Ach; je kunt in het leven niet alles hebben.
Tenzij je Elon Musk of Mark Zückerberg heet.
- Bluesbroeder
- 3rd Gear member
Hopelijk begrijp je wel de strekking van mijn opmerking Hans....Hans Eilander schreef: ↑15.05.2025 - 10:27Die vergelijking gaat toch niet op? Ik pas niet eens met goed fatsoen in een EX30, laat staan in een Goggo. Maar waar het mij om gaat is dit: Als het geluid van de standaard audio zodanig slecht is, dat je denkt: Wat een blikken trommel is dit. Dan is de overstap naar een duurdere, en betere audio denkbaar. Maar ik vind de High Performance audio, in mijn Business Pro, echt goed en zuiver, ook wanneer je het volume open schroeft (geen vervorming of iets dergelijks)Bluesbroeder schreef: ↑15.05.2025 - 10:19Tja Hans waarom een bak geld uitgeven voor een Volvo als je met een Goggomobiel ook een ritje kan maken en ermee thuis komt?Hans Eilander schreef: ↑14.05.2025 - 23:11 Nee, ik zou echt niet weten waarom ik een bak geld uit zou geven, voor een betere Audio. Ik ben met de H P audio af fabriek zeer tevreden.![]()
Volvo V60 B4 Business Pro au. - Denim Blue
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Ik ken geen Spotify, en luister bijna altijd DAB+ naar Radio 10 60 & 70,s of soortgelijke. Altijd naar mijn beleving een prima en zuiver geluid. Vind het wel jammer dat de CD speler verdwenen is. In mijn vroegere auto's, luisterde ik ook naast de radio, graag naar CD,s. De laatste auto met CD speler, was de Opel Mokka Cosmo automaat (begin 2015- eind 2017)
-
- Starter
Kom van een Q3 met (vond ik) erg goede installatie, daarna een X1 met waardeloos geluid en nu dus een XC40 met HK die zo beetje in de buurt komt van de Q3 qua geluid.
In de Volvo scheelt het erg veel welke bron je gebruikt. Internet radio en DAB klinken van geen meter. FM prima, is met de configuratie een erg goed geluid uit te krijgen. Spotify op de hoogste kwaliteit hang erg af van de track. Ik denk dat er tegenwoordig gewoon te veel keuze is met te afwijkende kwaliteit. Persoonlijk zou ik er geen cent extra aan uitgeven want mijn ervaring is dat de kwaliteit afhankelijk is van de zwakste schakel en dat is waarschijnlijk de bron van de muziek. Tenzij je altijd hoge kwaliteit files zelf op een stick hebt.
In de Volvo scheelt het erg veel welke bron je gebruikt. Internet radio en DAB klinken van geen meter. FM prima, is met de configuratie een erg goed geluid uit te krijgen. Spotify op de hoogste kwaliteit hang erg af van de track. Ik denk dat er tegenwoordig gewoon te veel keuze is met te afwijkende kwaliteit. Persoonlijk zou ik er geen cent extra aan uitgeven want mijn ervaring is dat de kwaliteit afhankelijk is van de zwakste schakel en dat is waarschijnlijk de bron van de muziek. Tenzij je altijd hoge kwaliteit files zelf op een stick hebt.
-
- 5th Gear member
Leuk draadje waarin zinnige opmerkingen geplaatst worden maar ook minder zinnige.
Het menselijk gehoor stelt ons in staat verschillen waar te nemen waarvoor een logische technische verklaring ontbreekt.
In de tijd dat ik opnameleider was bij Polygram heeft de door mij ontworpen buizen versterker voor een flinke rel gezorgd.
Deze hoogwaardige versterker maakte duidelijk bij het testen van die versterker in een studio waar de nieuwste Polgram mengtafel stond dat die zogenaamde State of the Art mengtafel ernstige problemen vertoonde.
Met de normale standaard monitor versterker was die vervorming niet waarneembaar.
De collega en ik besloten onze waarneming niet aan het hoofd van de studio te melden.
Dat was mijn voorstel. Mijn suggesties om dingen te veranderen vonden geen gehoor.
Ik was de jongste opnameleider die het aflegde tegen ervaren collega's.
Een jaar later versprak mijn collega zich. Hij vertelde de meest ervaren opnameleider wat we hadden vastgesteld tijdens luisterboeken van een door mij ontworpen bijzondere versterker.
Aardige collega die alleen vergat mij even te informeren dat hij zich versproken had.
Op maandag moest ik direct bij de studio chef komen. Opslag of ontslag wat zou het zijn?
"Wat is er aan de hand in studio 2" Geen idee, waar heb je het over. Is er iets kapot. Ik heb er woensdag nog gewerkt.
"Wat is er aan de hand in studio 2"
De chef legde uit dat hij van mijn luister proeven met de door mij ontworpen versterker had gehoord.
O bedoel je dat.
"Is het ernstig" Ja het is ernstig.
"Kun je het aantonen?"
Ja dat kan ik.
Laat de technische dienst een kanaal uit studio 2 1 op1 maken. Doe dat ook met een kanaal uit de mengtafel van studio 1 en doe hetzelfde met een kanaal uit de Studer tafel van de buiten apparatuur.
De Studer tafel was mobiel en werd gebruikt bij opnamen in theaters en kerken.
De kanalen war het geluid door ging waren te kiezen kiezen met een klein kastje dat de luisteraar in zijn hand had terwijl hij recht voor de monitor luidspreker zat.
Wat gebruikte ik als geluidsbron?
Mijn platenspeler met mijn buizen voorversterker die ik had ingebouwd in het kastje van een oud Lenco versterkertje. Het leek alsof dat Lenco versterkertje de gebruikte versterker was.
Ik had de beschikking over de master tapes van alle Polygram opnamen. Ik gebruikte gewoon LPs
om aan te tonen dat deze vervorming ook bij huiskamer omstandigheden waarneembaar is
De buizen eindversterker en de kanalen uit de mengtafel waren gecamoufleerd. uit het zicht.
Er kwam een collega in de luister ruimte.
Geef mij dat kastje eens even. G#€%.
Is dat het kanaal uit studio 2?
Jij mag nooit meer raden. Deze collega was de inmiddels overleden Pieter Nieboer. Onder andere bekend van de opnamen van Cornelis Vreeswijk.
Hilversum en Baarn liggen vlak bij elkaar. Het gerucht had de afdeling van Polgram in Baarn bereikt. Het hoofd van de AED, Audio Engineering Department kwam langs om te luisteren.
"Ik hoor het ook. Dat hadden jullie niet mogen ontdekken. Dat hadden ze bij klassiek moeten horen"
Het hoofd van de AED vergat dat het met onze monitor versterkers helemaal niet waarneembaar was. Mijn versterker gaf meer details weer dan de beste handels versterkers die te koop waren.
De vervorming kreeg de naam Transient Intermodulation Distortion. Afgekort TID.
Het menselijk gehoor stelt ons in staat verschillen waar te nemen waarvoor een logische technische verklaring ontbreekt.
In de tijd dat ik opnameleider was bij Polygram heeft de door mij ontworpen buizen versterker voor een flinke rel gezorgd.
Deze hoogwaardige versterker maakte duidelijk bij het testen van die versterker in een studio waar de nieuwste Polgram mengtafel stond dat die zogenaamde State of the Art mengtafel ernstige problemen vertoonde.
Met de normale standaard monitor versterker was die vervorming niet waarneembaar.
De collega en ik besloten onze waarneming niet aan het hoofd van de studio te melden.
Dat was mijn voorstel. Mijn suggesties om dingen te veranderen vonden geen gehoor.
Ik was de jongste opnameleider die het aflegde tegen ervaren collega's.
Een jaar later versprak mijn collega zich. Hij vertelde de meest ervaren opnameleider wat we hadden vastgesteld tijdens luisterboeken van een door mij ontworpen bijzondere versterker.
Aardige collega die alleen vergat mij even te informeren dat hij zich versproken had.
Op maandag moest ik direct bij de studio chef komen. Opslag of ontslag wat zou het zijn?
"Wat is er aan de hand in studio 2" Geen idee, waar heb je het over. Is er iets kapot. Ik heb er woensdag nog gewerkt.
"Wat is er aan de hand in studio 2"
De chef legde uit dat hij van mijn luister proeven met de door mij ontworpen versterker had gehoord.
O bedoel je dat.
"Is het ernstig" Ja het is ernstig.
"Kun je het aantonen?"
Ja dat kan ik.
Laat de technische dienst een kanaal uit studio 2 1 op1 maken. Doe dat ook met een kanaal uit de mengtafel van studio 1 en doe hetzelfde met een kanaal uit de Studer tafel van de buiten apparatuur.
De Studer tafel was mobiel en werd gebruikt bij opnamen in theaters en kerken.
De kanalen war het geluid door ging waren te kiezen kiezen met een klein kastje dat de luisteraar in zijn hand had terwijl hij recht voor de monitor luidspreker zat.
Wat gebruikte ik als geluidsbron?
Mijn platenspeler met mijn buizen voorversterker die ik had ingebouwd in het kastje van een oud Lenco versterkertje. Het leek alsof dat Lenco versterkertje de gebruikte versterker was.
Ik had de beschikking over de master tapes van alle Polygram opnamen. Ik gebruikte gewoon LPs
om aan te tonen dat deze vervorming ook bij huiskamer omstandigheden waarneembaar is
De buizen eindversterker en de kanalen uit de mengtafel waren gecamoufleerd. uit het zicht.
Er kwam een collega in de luister ruimte.
Geef mij dat kastje eens even. G#€%.
Is dat het kanaal uit studio 2?
Jij mag nooit meer raden. Deze collega was de inmiddels overleden Pieter Nieboer. Onder andere bekend van de opnamen van Cornelis Vreeswijk.
Hilversum en Baarn liggen vlak bij elkaar. Het gerucht had de afdeling van Polgram in Baarn bereikt. Het hoofd van de AED, Audio Engineering Department kwam langs om te luisteren.
"Ik hoor het ook. Dat hadden jullie niet mogen ontdekken. Dat hadden ze bij klassiek moeten horen"
Het hoofd van de AED vergat dat het met onze monitor versterkers helemaal niet waarneembaar was. Mijn versterker gaf meer details weer dan de beste handels versterkers die te koop waren.
De vervorming kreeg de naam Transient Intermodulation Distortion. Afgekort TID.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 5th Gear member
RmBcn heeft gelijk. De zwakste schakel bepaalt de grens van de waarneming.
MP3 is desastreus voor de geluidskwaliteit.
CDs zijn dat ook. Al is het effect minder ernstig.
De beste kwaliteit voor massaproductie wordt bereikt met vinyl. Gewone langspeelplaten.
Uiteraard wel met een goede platenspeler.
Ik gebruikte een bijzondere platenspeler.
Dat valt buiten het topic.
MP3 is desastreus voor de geluidskwaliteit.
CDs zijn dat ook. Al is het effect minder ernstig.
De beste kwaliteit voor massaproductie wordt bereikt met vinyl. Gewone langspeelplaten.
Uiteraard wel met een goede platenspeler.
Ik gebruikte een bijzondere platenspeler.
Dat valt buiten het topic.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Toch benieuwd naar je platenspeler (per pb?).
Pieter Nieboer, 'heilige naam'.
Dank voor je verhaal.
Gelukkig zijn mijn 'oren' niet zo goed ontwikkeld.
Wel geniet ik van vele soorten 'bronnen' maar niet van de meeste soorten muziek.
Je had een mooi beroep toen!
Pieter Nieboer, 'heilige naam'.
Dank voor je verhaal.
Gelukkig zijn mijn 'oren' niet zo goed ontwikkeld.
Wel geniet ik van vele soorten 'bronnen' maar niet van de meeste soorten muziek.
Je had een mooi beroep toen!
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
RmBcn, schrijft: "Internet radio en DAB klinken voor geen meter." Dat klinkt nogal stellig...Ik denk dat dit ook afhankelijk is, in welke regio DAB beluisterd. In mijn regio Zuid West Nederland, klinkt DAB+ altijd glashelder.
-
- 1st Gear member
Ieder zijn ding en de geluidsbeleving in de auto is uiteraard persoonlijk en zoals met elke hobby, het kost geld.. Tegenwoording zijn veel mensen, met name de wat jongere, gauw tevreden met het geluid in de auto omdat men niet anders gewend is door de digitale ontwikkelingen en de daarmee samenhangende vooruitgang. Men is tevreden zolang er geluid uitkomt ongeacht de kwaliteit.
Als audio liefhebber vind ik goed en zuiver geluid belangrijk, zowel woonkamer alsmede auto but you can't have it all!. Zit nu wat minder in de auto dus de woonkomer gaat voor.
Voor liefhebbers van caraudio verwijs ik graag naar https://www.emmanet.info/.
Goed geluid in de auto is een uitdaging omdat je daar niet kan gaan schuiven zoals in een woonkamer of specifieke luisterruimte, kunst is om een zodanige mix van 'items' te gebruiken en op elkaar af te stemmen zodat je een perfecte podium/concerthall in de auto creeert. Hoogte, diepte en breedte en juiste plaatsing van stemmen en instrumenten. Met items bedoel ik zaken als weergever, opname, speakers en plaatsing en behuizing, demping, versterker, dsp etc.
Er zijn auto's waarvan de audio vele malen beter klinkt dan menig huiskamer.
Als audio liefhebber vind ik goed en zuiver geluid belangrijk, zowel woonkamer alsmede auto but you can't have it all!. Zit nu wat minder in de auto dus de woonkomer gaat voor.
Voor liefhebbers van caraudio verwijs ik graag naar https://www.emmanet.info/.
Goed geluid in de auto is een uitdaging omdat je daar niet kan gaan schuiven zoals in een woonkamer of specifieke luisterruimte, kunst is om een zodanige mix van 'items' te gebruiken en op elkaar af te stemmen zodat je een perfecte podium/concerthall in de auto creeert. Hoogte, diepte en breedte en juiste plaatsing van stemmen en instrumenten. Met items bedoel ik zaken als weergever, opname, speakers en plaatsing en behuizing, demping, versterker, dsp etc.
Er zijn auto's waarvan de audio vele malen beter klinkt dan menig huiskamer.
-
- Starter
Idd, Internet radio en DAB klinken bij mij van geen meter (vind ik). DAB vind ik erg zwak en geen diepte hebben en Internet radio met veel te zware bass vergeleken met de rest van het spectrum. Maar dat kan natuurlijk ook weer aan de App liggen. Kortom, er zijn te veel parameters die een goed geluid kunnen verstieren.Hans Eilander schreef: ↑16.05.2025 - 08:58 RmBcn, schrijft: "Internet radio en DAB klinken voor geen meter." Dat klinkt nogal stellig...Ik denk dat dit ook afhankelijk is, in welke regio DAB beluisterd. In mijn regio Zuid West Nederland, klinkt DAB+ altijd glashelder.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Geen idee, de mijne is van oktober 2020. Heeft wel USB aansluiting. Maar ik heb het nog nooit geprobeerd via kaart of usb stick, muziek af te spelen. Ik ben zeer tevreden met de HP audio van Volvo. Vandaar..... 

-
- 2nd Gear member
Ik heb een HK installatie in de XC40. Nog steeds ben ik er (wisselend) blij mee. Idd elke muziek bron klinkt heeft wel erg veel afwijkende geluidsinstellingen nodig dan de andere, de verschillen lijken me groter als bij mijn vorige auto's maar is dat niet juist goed? Het betekend dat je installatie gevoeliger is, als alles exact hetzelfde klinkt moet er ergens een onnatuurlijke aanpassing gedaan worden. Heb in een C30 ook een high performance audio gehad, nou daar kan de HK echt niet aan tippen. Wat me soms stoord is dat de subwoofer erg duidelijk/storend van voren komt. Ja dan moet je "bas" of equalizer aanpassen of volume van subwoofer zachter zetten, maar dan is het vaak weer te zacht of te slap. Hierdoor blijf ik maar aan de audio instellingen bezig, dan klinkt het goed en hoor je een andere bron dan is het weer opnieuw aanpassen. Ik zou overigens liever een subwoofer achterin hebben of meer onder in het dashboard, dan kun je toch wat zwaardere bas horen maar meer op de achtergrond. Verder heb ik ontzettend veel muziek op een extra geheugenkaartje in mijn telefoon zitten. Deze maakt direct draadloos verbinding met de installatie in de auto via zo'n carplay draadloze adapter. Werkt prima, maar moest er wel aan wennen, voorheen had ik muziek op een usb stickje staan wat ook prima werkte. Ben wel benieuwd of de High Performance in de XC40 net zo goed is als in de C30, of beter is als de HK.
Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.