Schroefdraad kapot bougie - herstel advies

JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Stukje slijpsel dat later tussen zuigerveer en wand gekomen is? Dat was echt niet nodig geweest als alles goed schoon gemaakt was. Ik vind 300 euro nog best aan de hoge kant. Wel erg zuur dit.
3000 voor het blok kan ik nog in komen, 3000 voor plaatsen klinkt wel als erg veel werk. Nou is dat het ook hoor, begrijp me niet verkeerd. Aan de andere kant, bij 100 euro/uur is dat 'maar' 30 uur, of 2 dagen werk met 2 man. Dat kost het ook wel ongeveer.

Opkoper, tja iets richting het oosten denk ik?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Rene64
2nd Gear member

Dat schiet toch allemaal niet op voor je Julius....
Na al dat wachten en bellen dit bericht moeten lezen is triest.
Jammer van alle tìjd en ellende, en nog meer zonde van de wagen die op deze manier weg moet!
Maar nu een streep trekken is denk ik wel de best oplossing, anders is het einde zoek en inderdaad de kosten in verhouding veel te hoog.

Je weet natuurlijk niet wat er eerst is voorgevallen, die schroefdraad is kapot gegaan en er is gereden met een losse bougie.
Toen kunnen er al stukjes schroefdraad in de cylinder en tussen de zuiger en wand zijn gekomen, dat zal je nooit meer weten.
Of die helicoil de oorzaak is dat is niet 100% bewijsbaar.
Ik denk dat een bedrijf met factuur en dergelijke ook geen enkele garantie zou hebben gegeven, het is en blijft een lapmiddel, ook al kan het prima resultaat geven.

Diep adem halen en een andere wagen zoeken, het is niet anders.
Sterkte.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
WillyWortel2
5th Gear member

Bij het repareren van een beschadigde bougie schroefdraad wordt geen gebruik gemaakt van een helicoil maar van een busje
dat geplaatst wordt in een geruimd bougie gat waar schroefdraad in getapt wordt. Het busje heeft binnen schroefdraad die overeenkomt met de schroefdraad van een bougie.

Dit is een vrij eenvoudige reparatie die zeer tegelmatig wordt uitgevoerd door revisiebedrijven.

Julius is in handen gevallen van gewetenloze knoeiers die slechtwerk hebben geleverd.
Een bedrijf waarbij je zo veel moeite moet doen om een prijsopgave te krijgen is niet serieus te nemen.
Is het risico te groot of is de opdracht te riskant dan zal een goed bedrijf je dat laten weten.

Een geluk dat je niet verder gegaan bent op deze heilloze weg.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Rene64
2nd Gear member

Jawel hoor.
Ik heb ze zelf wel eens gemonteerd in een motor van een oude auto.
Tappen met M16 en dan dat schroefdraad busje er in.
Helicoil levert ze onder dat merk.
Die monteer je met een tooltje.
In het veertje zit een stukje dwars, dat moet je afbreken.

https://www.stanleyengineeredfastening. ... ad-Inserts

Maar om, zonder exact te weten wat er is voorgevallen, van gewetenloze knoeiers te spreken gaat mij veel te ver en is een ongefundeerde conclusie.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Urbexpeditie
7th Gear member

Rene64 schreef: 14.05.2025 - 23:37
Maar om, zonder exact te weten wat er is voorgevallen, van gewetenloze knoeiers te spreken gaat mij veel te ver en is een ongefundeerde conclusie.
Ja, sommigen gooien graag hun vooroordeel over tafel.

Overigens, Helicoil is een handelsmerk. Deze maken inderdaad ook de draadbusjes voor oa reparatie bougies.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always retums to his past"
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”