Ervaring EX90
-
- Starter
Ik zoek mensen die een nieuwe EX90 hebben. Mijn eerste weken zijn niet best verlopen met deze auto. Ik heb hem na 1,5 dag alweer teruggebracht.. Daarna nog twee pogingen gedaan door de garage om eea werkend te krijgen. Inmiddels wat stappen verder. Laden werkt weer, ik kan bellen, hij onthoudt een profiel, de lampen zijn goed afgesteld , maar dat mag je toch verwachten van een nieuwe auto? Hij rijdt zeer comfortabel maar de software is gewoon niet stabiel en dat gaat niet om de aangekondigde niet werkende functies. Het gaat om betrouwbaarheid dat de achterklep opent, dat de auto afsluit, dat de telefoon verbindt etc. Elke dag is het weer onzeker wat er nu weer gebeurt. Deze basis had Volvo toch wel een keer op orde kunnen hebben na 2,5 jaar wachten...
- Hans Eilander
- 7th Gear member
En dat zéker voor zo,n dure auto.....
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Fulaks
- 6th Gear member
Factuur naar Volvo sturen voor het Beta-testen van hun auto en alle tijd die je daar mee kwijt bentFox2 schreef: ↑07.05.2025 - 18:56 Ik zoek mensen die een nieuwe EX90 hebben. Mijn eerste weken zijn niet best verlopen met deze auto. Ik heb hem na 1,5 dag alweer teruggebracht.. Daarna nog twee pogingen gedaan door de garage om eea werkend te krijgen. Inmiddels wat stappen verder. Laden werkt weer, ik kan bellen, hij onthoudt een profiel, de lampen zijn goed afgesteld , maar dat mag je toch verwachten van een nieuwe auto? Hij rijdt zeer comfortabel maar de software is gewoon niet stabiel en dat gaat niet om de aangekondigde niet werkende functies. Het gaat om betrouwbaarheid dat de achterklep opent, dat de auto afsluit, dat de telefoon verbindt etc. Elke dag is het weer onzeker wat er nu weer gebeurt. Deze basis had Volvo toch wel een keer op orde kunnen hebben na 2,5 jaar wachten...

V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
-
- 2nd Gear member
Ik vind het opvallend dat er geen enkele EX90 rijder een soort van review geeft op dit forum maar ook niet op Autoweek of waar dan ook (NL review berijder). Ik heb er ook nog geen 1 op de openbare weg gezien behalve de EX waar ik proefrit mee maakte. Volgens mij vallen de verkopen erg tegen, al heb ik geen cijfers dus dat dat is een gevoel en niet op feiten gebaseerd. Ik ga daar ook geen tijd aan besteden.
Ik ben echter wel heel benieuwd naar de ervaringen van berijders. De proefrit was positief maar ik heb nog even.
Enfin, ben benieuwd of er binnenkort wat ervaringen volgen.
Voor de starter van dit topic, sterkte. Vervelend dat plaatsvindt.
Het is maar materie maar daar zit je allemaal niet op te wachten.
Allemaal zinloze tijd verspillen om niets, zeker als het een nieuwe auto betreft.
Jammer.
Ik ben echter wel heel benieuwd naar de ervaringen van berijders. De proefrit was positief maar ik heb nog even.
Enfin, ben benieuwd of er binnenkort wat ervaringen volgen.
Voor de starter van dit topic, sterkte. Vervelend dat plaatsvindt.
Het is maar materie maar daar zit je allemaal niet op te wachten.
Allemaal zinloze tijd verspillen om niets, zeker als het een nieuwe auto betreft.
Jammer.
- Gouwe
- 7th Gear member
Ik denk dat er gewoon nog maar heel weinig EX90's rondrijden. Recent op Texel er twee in het wild gespot en laatst hier 1 in het dorp. Meende laatst ergens een link te hebben gevonden en er waren volgens mij een goede 300 op kenteken?
En ervaringen van TS zijn natuurlijk heel vervelend, daar zou ik ook de balen van hebben, zo lang moeten wachten en dan dit..... sterkte en hoop dat ze het allemaal heel snel gaan oplossen.
En ervaringen van TS zijn natuurlijk heel vervelend, daar zou ik ook de balen van hebben, zo lang moeten wachten en dan dit..... sterkte en hoop dat ze het allemaal heel snel gaan oplossen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- iHansz
- 3rd Gear member
Hier kun je vinden hoeveel EX90's er al op kenteken zijn gezet en dat zijn er, voor zo'n dure auto, best al veel: Kentekenradarstefspecial schreef: ↑14.05.2025 - 23:09 Volgens mij vallen de verkopen erg tegen, al heb ik geen cijfers dus dat dat is een gevoel en niet op feiten gebaseerd. Ik ga daar ook geen tijd aan besteden.
| Volvo EX30 Ultra 2024| Honda e Advance 2020 | Honda CR-Z 2013 | Honda Civic 1.8 Sport 2009 | Renault Mégane | Renault Twingo Easy | Renault Twingo | Renault Mégane Coupé | Renault Clio RN | Peugeot 205 XR | Fiat Panda 45 | Renault R5 GT Turbo | Renault R5 GTS | Renault R5 SL | Renault R4 TL |
- raspaardje
- 6th Gear member
Vervelend die ervaringen.
Ik ben er tot nu toe 2 tegengekomen waarvan er iig één een probleem had met niet goed afgestelde koplampen.
Wat mij betreft is de EX90 tekenend voor in welke situatie Volvo zich momenteel begeeft; de boel qua systemen gewoon niet voldoende op orde hebben.
Maar wat daar achter zit? Minder ontwikkelingsbudget van Geely?
Ik ben er tot nu toe 2 tegengekomen waarvan er iig één een probleem had met niet goed afgestelde koplampen.
Wat mij betreft is de EX90 tekenend voor in welke situatie Volvo zich momenteel begeeft; de boel qua systemen gewoon niet voldoende op orde hebben.
Maar wat daar achter zit? Minder ontwikkelingsbudget van Geely?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
-
- 1st Gear member
Ben sinds 30 november in het bezit van de EX90. Waarschijnlijk ben ik een van de eerste en had ook een certificaat om een van de eerste de EX90 te krijgen. Heb er ruim twee jaar op mogen wachten. Qua auto rijdt hij vele malen beter dan mijn XC90T8 en als de techniek mee wil werken is het een perfecte auto. Alleen - en daar was ik als ICT-er al bang voor - het is onbegrijpelijk dat VOLVO een auto op de markt zet die niet af is. Elke week mag ik toch minstens drie keer de hele auto resetten. Software-bugs bij de vleet. Dan doet internet het niet, dan weer geen geluid op de telefoon, dan weer sensoren die niet werken, deuren die moeilijk open gaan, deuren die niet automatisch sluiten, achterklep die nog nooit automatisch met de knop de auto afsluit, abs - airbag meldingen, geen beeld op schermen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik persoonlijk denk dat de computers en de nvidia-chip het gewoon niet aan kunnen. Deze moet dit jaar nog in de auto worden vervangen naar een krachtiger model. Over mijn dealer kan ik alleen mag vol lof spreken. Ze helpen en ondersteunen daar waar mogelijk. Van Volvo zelf daar en tegen....... bij elk antwoord van ze lijkt het wel......... Heb nu wel op kosten van Volvo voor € 2000,- aan accessoires mogen uitzoeken. Ik blijf hopen op snelle oplossingen.
- Edgecrusher
- 4th Gear member
Dat is wel pijnlijk.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
- -KJ-
- 5th Gear member
"Pijnlijk" als politiek correcte term voor "schandalig voor een merk dat zich als premium presenteert"?

-
- 5th Gear member
Mensen die zich een dergelijk kostbare auto kunnen veroorloven zijn zonder enige twijfel voorzien van gezond verstand.
Dat verstand zal veel potentiële kopers flink aan het twijfelen brengen de aankoop toch te doen.
Een ontwikkelingstraject dat jaren aansleept duidt op grote problemen.
Renebrs heeft een IT achtergrond en voorzag heel duidelijk waar het schoentje zou gaan knellen.
Toch heeft hij besloten de auto te kopen. Zijn vertrouwen in Volvo was nog aanwezig.
Het komt voor een groot deel neer op gebreken in de soft en hardware.
Dat is een Chinese aangelegenheid waarop Volvo vrijwel geen invloed heeft.
Daarmee is het lot van de autokopers beslist. Dit wordt een lange lijdensweg omdat de basis niet in orde is.
Vreugde over een nieuwe auto slaat om in ergernis over een product dat niet uitontwikkeld is.
Volvo is maar een kleine speler tussen giganten als BMW en Mercedes. Ook deze fabrikanten van prestige auto's kampen met problemen.
Zij zullen in China wel meer aandacht krijgen voor de problemen die hun oorzaak vinden in Chinese hard en software.
Er zijn ook positieve ontwikkelingen. Die beginnen al bij Volvo's die aan het begin van deze eeuw werden geproduceerd.
Mijn V70 diesel die een evenement met een inferieure waterpomp met een onherstelbaar beschadigde motor moest bekopen meldde middels het terugschakelen van de automatische bak dat er te weinig koelvloeistof in het koelsysteem zit.
Dat doet de software ruim voordat de motor en versnellingsbak echt te heet geworden zijn.
Koelsysteem laten afkoelen, paar liter koelvloeistof erbij en weer verder.
Drie miljoen kilometer schadeloze rijervaring maakt duidelijk dat ik me ook zonder moderne ondersteuning aardig kan redden.
Ik deel de teleurstelling van de eigenaren van recente Volvo's die anders uitvallen dan de folder voorspiegelt.
Volvo management staat met de rug tegen de muur. De aflevering nog langer vertragen is niet haalbaar ondanks de schade die Volvo's reputatie nu oploopt. Nog langer wachten levert opnieuw slechte kwartaalcijfers op met boze aandeelhouders.
Dat verstand zal veel potentiële kopers flink aan het twijfelen brengen de aankoop toch te doen.
Een ontwikkelingstraject dat jaren aansleept duidt op grote problemen.
Renebrs heeft een IT achtergrond en voorzag heel duidelijk waar het schoentje zou gaan knellen.
Toch heeft hij besloten de auto te kopen. Zijn vertrouwen in Volvo was nog aanwezig.
Het komt voor een groot deel neer op gebreken in de soft en hardware.
Daarmee is het lot van de autokopers beslist. Dit wordt een lange lijdensweg omdat de basis niet in orde is.
Vreugde over een nieuwe auto slaat om in ergernis over een product dat niet uitontwikkeld is.
Volvo is maar een kleine speler tussen giganten als BMW en Mercedes. Ook deze fabrikanten van prestige auto's kampen met problemen.
Zij zullen in China wel meer aandacht krijgen voor de problemen die hun oorzaak vinden in Chinese hard en software.
Er zijn ook positieve ontwikkelingen. Die beginnen al bij Volvo's die aan het begin van deze eeuw werden geproduceerd.
Mijn V70 diesel die een evenement met een inferieure waterpomp met een onherstelbaar beschadigde motor moest bekopen meldde middels het terugschakelen van de automatische bak dat er te weinig koelvloeistof in het koelsysteem zit.
Dat doet de software ruim voordat de motor en versnellingsbak echt te heet geworden zijn.
Koelsysteem laten afkoelen, paar liter koelvloeistof erbij en weer verder.
Drie miljoen kilometer schadeloze rijervaring maakt duidelijk dat ik me ook zonder moderne ondersteuning aardig kan redden.
Ik deel de teleurstelling van de eigenaren van recente Volvo's die anders uitvallen dan de folder voorspiegelt.
Volvo management staat met de rug tegen de muur. De aflevering nog langer vertragen is niet haalbaar ondanks de schade die Volvo's reputatie nu oploopt. Nog langer wachten levert opnieuw slechte kwartaalcijfers op met boze aandeelhouders.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 5th Gear member
Volvo heeft gewoon geen keus. De aflevering nog langer uitstellen is geen alternatief.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- -KJ-
- 5th Gear member
Maar als je twee jaar voor de eerste levering een auto aankondigt dan heb je toch tijd zat om software te ontwikkelen en testen?WillyWortel2 schreef: ↑15.05.2025 - 22:25Volvo heeft gewoon geen keus. De aflevering nog langer uitstellen is geen alternatief.
- Gouwe
- 7th Gear member
Geen idee waar je dat laatste op baseert en je suggestie dat als het Chinees is dus de SW wel slecht moet zijn lijkt me ook niet terecht.WillyWortel2 schreef: ↑15.05.2025 - 22:21 ....Het komt voor een groot deel neer op gebreken in de soft en hardware.
Pijnlijk voor Volvo als het juist andersom is.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
-
- 5th Gear member
Beste Gouwe,
Het is geen slag in de lucht gebaseerd op mijn twijfels over de ontwikkelingen waar de auto industrie nu volop mee te maken heeft.
Lees de bijdrage van renebrs een paar postjes hierboven even na.
Hij is eigenaar van een pas afgeleverde EX90, is deskundig op het gebied van hard en software.
Hij verklaart dat het probleem voortkomt uit hardware die niet in staat is de vele functies waar de software een beroep op doet te kunnen verwerken.
De Chinezen hebben een chip gebruikt die niet in staat is alle aanspraken die de software op de chip doet te verwerken.
Dat is een veel ernstiger probleem dan onvolkomenheden in de software.
De strijd is al een paar jaar gaande bij Volvo om de EX90 op de weg te krijgen.
Volvo heeft er nu voor gekozen de EX90 te gaan leveren. Dat lost de problemen niet op.
In het gunstigste geval zullen de cijfers over het tweede kartaal voor Volvo wat beter uitpakken.
Volvo krijgt een tik voor het op de markt brengen van de EX90 terwijl de auto nog veel problemen heeft die niet door dealers
opgelost kunnen worden.
Ik verwijs naar de ervaringen van twee eigenaren die op dit forum hun teleurstelling hebben verwoord.
Het is geen slag in de lucht gebaseerd op mijn twijfels over de ontwikkelingen waar de auto industrie nu volop mee te maken heeft.
Hij is eigenaar van een pas afgeleverde EX90, is deskundig op het gebied van hard en software.
Hij verklaart dat het probleem voortkomt uit hardware die niet in staat is de vele functies waar de software een beroep op doet te kunnen verwerken.
De Chinezen hebben een chip gebruikt die niet in staat is alle aanspraken die de software op de chip doet te verwerken.
Volvo heeft er nu voor gekozen de EX90 te gaan leveren. Dat lost de problemen niet op.
In het gunstigste geval zullen de cijfers over het tweede kartaal voor Volvo wat beter uitpakken.
Volvo krijgt een tik voor het op de markt brengen van de EX90 terwijl de auto nog veel problemen heeft die niet door dealers
opgelost kunnen worden.
Ik verwijs naar de ervaringen van twee eigenaren die op dit forum hun teleurstelling hebben verwoord.
- Gouwe
- 7th Gear member
Je haalt er nu van alles bij....WillyWortel2 schreef: ↑16.05.2025 - 10:13 Beste Gouwe,
opgelost kunnen worden.
Ik reageerde alleen maar op jou uitspreek dat het aan de Chinezen ligt én Volvo daar vrijwel geen invloed op heeft. Ik denk dat die uitspraak niet valide is:
- Ik geloof best dat Renebrs IT'er is. Dat maakt hem nog niet gelijk een deskundige als het gaat om IT in de automotive industrie (IT is een breed spectrum en automotive een wereld op zich).
- Volgens mij verklaart hij helemaal niet dat het aan de hardware ligt, hooguit is dat zijn vermoeden (en geen idee waar hij dat op baseert, maar misschien heeft hij gelijk, maar Volvo zal echt HW hebben geselecteerd die een paar jaar aan updates moet kunnen handelen).
- Volvo is wel onderdeel van Geely, maar daarmee nog niet gelijk een Chinees en daarmee staat ook niet vast waar de HW en de SW worden geproduceerd.
- De EX90 wordt in de US of A gemaakt (en voor mij is de gebruiker als testpersoon gebruiken typisch passend bij Amerikaanse producten), later pas in China en is ook niet in China ontworpen maar in Zweden.
Kortom, jou uitspraak dat het aan de Chinezen ligt én Volvo daar vrijwel geen invloed op heeft is naar mijn mening op zijn minst overdreven.
-
- 5th Gear member
Je sleept er van alles bij dat niet relevant is en of niet door mij en anderen werd beweerd.
Kijk naar de feiten. Volvo is er na twee jaar martelen niet in geslaagd de EX90 af te leveren aan kopers zonder deze kopers te confronteren met een auto die (nog) niet geschikt is om af te leveren aan klanten.
In plaats van te erkennen dat Volvo in gebreke is zoek je allerlei uitvluchten en sleep je er zaken bij die niet van belang zijn.
Nergens heb ik gewezen op de mogelijke binding van Volvo met de invloed van Chinese eigenaren op de levering van Chinese hard en software.
Beperk je tot de feiten. Dat schiet meer op dan anderen verwijten te maken over zaken die niet door hen zijn beweerd.
Ik behoor tot de simpele zielen die mensen gelooft die beweren kennis te hebben van hard en software.
Wat verwacht je van deze reageerders, dat ze hun kennis van zaken aantonen met een CV omdat jij overal aan twijfelt?
Beperk je tot de feiten. Volvo slaat de plank mis door een auto af te leveren die na aflevering meteen terug gaat naar de dealers. Die dealers zijn niet instaat de problemen op te lossen omdat Volvo daar zelf nog mee worstelt.
China is wereldwijd leverancier van hard en software voor de auto industrie. Doordat in twijfel te trekken maak je duidelijk niet te weten dat ook de EX90 voorzien is van Chinese hard en software. Er zijn geen alternatieven.
Ik reageer niet meer op jouw reacties. Het is pure tijdverspilling.
Kijk naar de feiten. Volvo is er na twee jaar martelen niet in geslaagd de EX90 af te leveren aan kopers zonder deze kopers te confronteren met een auto die (nog) niet geschikt is om af te leveren aan klanten.
In plaats van te erkennen dat Volvo in gebreke is zoek je allerlei uitvluchten en sleep je er zaken bij die niet van belang zijn.
Nergens heb ik gewezen op de mogelijke binding van Volvo met de invloed van Chinese eigenaren op de levering van Chinese hard en software.
Beperk je tot de feiten. Dat schiet meer op dan anderen verwijten te maken over zaken die niet door hen zijn beweerd.
Ik behoor tot de simpele zielen die mensen gelooft die beweren kennis te hebben van hard en software.
Wat verwacht je van deze reageerders, dat ze hun kennis van zaken aantonen met een CV omdat jij overal aan twijfelt?
Beperk je tot de feiten. Volvo slaat de plank mis door een auto af te leveren die na aflevering meteen terug gaat naar de dealers. Die dealers zijn niet instaat de problemen op te lossen omdat Volvo daar zelf nog mee worstelt.
China is wereldwijd leverancier van hard en software voor de auto industrie. Doordat in twijfel te trekken maak je duidelijk niet te weten dat ook de EX90 voorzien is van Chinese hard en software. Er zijn geen alternatieven.
Ik reageer niet meer op jouw reacties. Het is pure tijdverspilling.
- Gouwe
- 7th Gear member
Beste WillyWortel, ik reageer(de) enkel op je uitspraak "Dat is een Chinese aangelegenheid waarop Volvo vrijwel geen invloed heeft."
Ik heb geprobeerd op basis van beschikbare informatie je duidelijk te maken dat ik die mening niet deel en die uitspraak dus ook in twijfel trek. Ook je uitspraak dat China wereldwijd leverancier is van HW en SW is echt niet juist. Check gewoon zelf eens waar toeleveranciers als Bosch, DENSO, Valeo, Behr, Aisin, ZF, LG, etc hun R&D en productielocaties hebben.
Verder zeg ik juist "dat het pijnlijk is voor Volvo" als Volvo geen fatsoenlijke software zou kunnen maken waar de Chinese merken dat wel zouden kunnen. Als het allemaal Chinees zou zijn zoals jij beweert dat is het toch heel gek dat het bij Volvo niet werkt, maar bij merken als Lync, Zeekr, BYD, etc wel? Niet echt logisch toch? Het feit dat de SW bij Volvo niet werkt is misschien zelfs wel het bewijs dat je mening niet klopt.
Kortom ik maak niemand verwijten (hooguit ben ik kritisch en geloof ik niet alles wat er wordt beweerd) en ik verdedig Volvo helemaal niet. Sterker, ik vind het een blamage van/voor Volvo!
Laten we inderdaad vooral feitelijk blijven en dat is wat ik op dit forum probeer te doen en dus reageer ik op zaken die naar mijn bescheiden mening op zijn minst meer subjectieve meningen zijn dan op feiten gebaseerd.
En verder maar weer on topic: de ervaringen met de EX90. Mijn ervaring betreft 1 dag proefrijden zoals ik al eerder ergens heb gepost. Ik ben niet overtuigd. Je merkt duidelijk dat de EX90 nog een kilo of 600 zwaarder is dan mijn XC90 T8. Het doorslaan met de achterkant over een drempel, ondanks de luchtvering, vond ik onprettig.
Sprint is achterlijk snel (mijn hersens konden het kennelijk niet bijbenen) en interieur heb ik niet heel nauwkeurig bestudeerd, maar eerste indruk was in ieder geval niet dat het zoveel ruimer en mooier is dan de XC90. Persoonlijk ben ik als caravanrijder nog niet toe aan een EV en is de XC90 hier thuis gedegradeerd tot boodschappenauto en net weer voor 5 jaar voorzien van een accu upgrade, dus rijden we daar nog even lekker mee door en zien we over 5 jaar wel verder.
Ik heb geprobeerd op basis van beschikbare informatie je duidelijk te maken dat ik die mening niet deel en die uitspraak dus ook in twijfel trek. Ook je uitspraak dat China wereldwijd leverancier is van HW en SW is echt niet juist. Check gewoon zelf eens waar toeleveranciers als Bosch, DENSO, Valeo, Behr, Aisin, ZF, LG, etc hun R&D en productielocaties hebben.
Verder zeg ik juist "dat het pijnlijk is voor Volvo" als Volvo geen fatsoenlijke software zou kunnen maken waar de Chinese merken dat wel zouden kunnen. Als het allemaal Chinees zou zijn zoals jij beweert dat is het toch heel gek dat het bij Volvo niet werkt, maar bij merken als Lync, Zeekr, BYD, etc wel? Niet echt logisch toch? Het feit dat de SW bij Volvo niet werkt is misschien zelfs wel het bewijs dat je mening niet klopt.
Kortom ik maak niemand verwijten (hooguit ben ik kritisch en geloof ik niet alles wat er wordt beweerd) en ik verdedig Volvo helemaal niet. Sterker, ik vind het een blamage van/voor Volvo!
Laten we inderdaad vooral feitelijk blijven en dat is wat ik op dit forum probeer te doen en dus reageer ik op zaken die naar mijn bescheiden mening op zijn minst meer subjectieve meningen zijn dan op feiten gebaseerd.
En verder maar weer on topic: de ervaringen met de EX90. Mijn ervaring betreft 1 dag proefrijden zoals ik al eerder ergens heb gepost. Ik ben niet overtuigd. Je merkt duidelijk dat de EX90 nog een kilo of 600 zwaarder is dan mijn XC90 T8. Het doorslaan met de achterkant over een drempel, ondanks de luchtvering, vond ik onprettig.
Sprint is achterlijk snel (mijn hersens konden het kennelijk niet bijbenen) en interieur heb ik niet heel nauwkeurig bestudeerd, maar eerste indruk was in ieder geval niet dat het zoveel ruimer en mooier is dan de XC90. Persoonlijk ben ik als caravanrijder nog niet toe aan een EV en is de XC90 hier thuis gedegradeerd tot boodschappenauto en net weer voor 5 jaar voorzien van een accu upgrade, dus rijden we daar nog even lekker mee door en zien we over 5 jaar wel verder.