Graag wil ik mijn V40 - 2.0 uit 2003 op assteunen zetten. Maar hoe? Filmpjes op internet ontbreken en de draadjes (zonder foto's) zijn erg vaag.Ik stuitte op dit filmpje: V40 phase 1 zo te zien
De assteunen staan onder de krikpunten uit de Volvo handleiding. Omdat de krik daar niet kan staan wordt deze naast de officiele punten geplaatst. Op de punten uit de handleiding is de metalen opstaande rand versterkt. Deze is daar dikker dan waar de krik in het filmpje wordt gezet.
Kanttekening 1: De krik steunt normaal NIET op de metalen opstaande rand, maar juist op de plaatsen aan weerszijden van die rand. De assteunen belasten in het filmpje die metalen opstaande rand volledig. Ik las meen ik dat deze rand bij iemand ook plat gezakt was.
Kanttekening 2: Kun je op die niet-officlele punten wel veilig opkrikken??
Ik ben benieuwd naar jullie kijk op de zaak en misschien zijn er wel mensen die wél foto's/film van een V40 op assteunen hebben gevonden.
Assteunen - Jack stands - V40
- NicoV40
- 4th Gear member
Het is al een aantal jaren geleden dat ik zo'n wagen had, maar normaal gezien is er onder het motorblok ook een zeer stevig punt waar je de wagen met een rolkrik kan oppikken, dan heb je de officiele krikpunten vrij voor de assteunen.
Achterzijde kan ik me niet meer herrineren.
Achterzijde kan ik me niet meer herrineren.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie

Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk

Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)

-
- 2nd Gear member
Helaas heb ik geen garage-krik. Inmiddels veel filmpjes gekeken. Onder het motorblok , het carter of de versnellingsbak wordt daarin vaak afgeraden. Het carter schijnt van aluminium (te zwak) te zijn. Ik denk dat kort achter de voorwielen, het 'geribbelde gedeelte' , de beste plaats zou zijn. Maar de manier zoals in het filmpje gaat vreemd genoeg dus ook. En die doet het zonder garagekrik.
Ik dacht misschien komt er een hoos reacties dat dit levensgevaarlijk is. Hmm, ik weet niet of dit wel zo veilig is, maar het lijkt me toch de beste optie.
Ik dacht misschien komt er een hoos reacties dat dit levensgevaarlijk is. Hmm, ik weet niet of dit wel zo veilig is, maar het lijkt me toch de beste optie.
-
- 5th Gear member
Onder de dorpel, met een houten blok ertussen, geen issue. En de traverse onder de motor door is van staal, die is prima geschikt om op te krikken. Ik zou als je wat meer wil sleutelen een garagekrik overwegen. Kost een tientje of 5 voor een hobby-exemplaar. En zo'n ding houdt het bij mij al 25 jaar vol, bij toch redelijk frequent gebruik.
-
- 1st Gear member
MN-NL heeft een goed punt. Haal gewoon een garagekrik op. Is geen wereldbedrag bij de bouwmarkt. En dan gewoon onder het krikpunt onder de dorpel. Achter kun je hem eventueel onder de trekhaak zetten. Moet je wel voldoende hoogte hebben.
Stoelverwarming is voor vrouwen. Een man weet dat hij zijn zaadjes gekoeld moet houden.
Alles beneden de 16,9 jaar is milieuvriendelijker dan een nieuwe(re) (elektrische) auto. (Onderzocht en bewezen)
Alles beneden de 16,9 jaar is milieuvriendelijker dan een nieuwe(re) (elektrische) auto. (Onderzocht en bewezen)
- RZA
- 5th Gear member
Ik ken de situatie bij jouw V40 niet maar ik gebruik doorgaans het subframe om de assteunen te plaatsen, of (bij de Alfa's) onder de bevestiging van de draagarmen. Vaak zit ook ergens een stuk metaal met een rond gat, waaraan de auto werd vastgemaakt in de fabriek. Is doorgaans ook een goed krikpunt, en dan kun je officeel krikpunt voor de assteun gebruiken.
Maar helemaal eens met de anderen hierboven, koop een goede garagekrik. Handiger, werkt fijner en is veiliger. En dan keggen onder de wielen bij opkrikken.
Heb zelf deze van Amazon: MASKO® Jack Hydraulic Garage Jack Flat Lift Height 2.5 Ton | Car Jack with 2x Rubber Pads and Gloves | Shunting Jack Hydraulic 360° Rolls Under Stand, Orange https://amzn.eu/d/1Dek5k7
Zijn fijn ding, wel zwaar.
Maar helemaal eens met de anderen hierboven, koop een goede garagekrik. Handiger, werkt fijner en is veiliger. En dan keggen onder de wielen bij opkrikken.
Heb zelf deze van Amazon: MASKO® Jack Hydraulic Garage Jack Flat Lift Height 2.5 Ton | Car Jack with 2x Rubber Pads and Gloves | Shunting Jack Hydraulic 360° Rolls Under Stand, Orange https://amzn.eu/d/1Dek5k7
Zijn fijn ding, wel zwaar.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
-
- 2nd Gear member
Bedankt voor alle reacties. Ik zal in de toekomst een garagekrik overwegen. Maar voor nu kan ik het ding nergens kwijt en zal ik het voorlopig nog even op de manier zoals in het filmpje moeten proberen. (Krik en assteun naast elkaar onder de dorpel dus). Die manier is ook de enige waarvan ik echt in een filmpje zie dat het kan.
Een houten klos gebruikt die man in het filmpje niet. Ik had gedacht van een ijshockey puck een klos met gleuf te maken. Om te voorkomen dat de opstaande rand onder de V40 inzakt. Maar op youtube glijdt een auto van zo'n dubbele puck af. Toch maar geen klos, net als het filmpje hierboven.
Een houten klos gebruikt die man in het filmpje niet. Ik had gedacht van een ijshockey puck een klos met gleuf te maken. Om te voorkomen dat de opstaande rand onder de V40 inzakt. Maar op youtube glijdt een auto van zo'n dubbele puck af. Toch maar geen klos, net als het filmpje hierboven.
-
- 5th Gear member
Ik gewoon cheapo zo'n ding:
https://www.amazon.nl/-/en/Cartrend-774 ... r=8-5&th=1
https://www.amazon.nl/-/en/Cartrend-774 ... r=8-5&th=1
-
- 2nd Gear member
Even in het kader van "keek op de week" een reactie op mijn eigen vraag. Het is mij inmiddels duidelijk geworden dat je op aliexpress kan zoeken op "jackstand en adapter". Dan kun je twee (links en rechts) adapters kopen. Deze rubberen klossen vallen over de opstaande las onder de dorpel heen en als het goed is ontlasten ze zo de opstaande las en fixeren (hopelijk) de assteun op het officiéle krikpunt. Handig om nog ff te weten, dacht ik..
(p.s. Ik koop Kraftwerk assteunen)
(p.s. Ik koop Kraftwerk assteunen)
-
- 7th Gear member
AliExpres..... Als je voor kwaliteit gaat!

Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always retums to his past"
"A man without a vision for his future, always retums to his past"
-
- 2nd Gear member
Ja, als u weet waar je zo'n adapter hier kan kopen, dan hoor ik het graag. Niemand heeft dat... En als ze het wel hadden, dan kwam het toch wel uit China. Die adapters zal nog wel meevallen qua veiligheid. Vervelender is dat nu ook de Kraftwerk 3979 assteunen 3T (die ik op het oog had) bij geen enkel mij bekende leverancier in Nederland op voorraad blijken te zijn en een onbekende levertijd blijken te hebben.
Ze moeten uit Zwitserland komen, maar ineens lijkt China véél dichterbij. Helaas brengt dit probleem mij bij een nieuwe vraag. Welke veilige assteunen kennen jullie die in tegenstelling tot Kraftwerk wel uit de voorraad leverbaar zijn?
Ze moeten uit Zwitserland komen, maar ineens lijkt China véél dichterbij. Helaas brengt dit probleem mij bij een nieuwe vraag. Welke veilige assteunen kennen jullie die in tegenstelling tot Kraftwerk wel uit de voorraad leverbaar zijn?
- Fredhead
- Geartronic member
Ik gebruik al jaren de oudere versie hiervan: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-a ... v4QAvD_BwE
Zowel voor tractor als voor een zwaardere auto prima geschikt.
Zowel voor tractor als voor een zwaardere auto prima geschikt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
-
- 2nd Gear member
Die HBM steunen zijn goedkoop vergeleken bij de andere zeg! Niet fijn vind ik dat ze licht qua gewicht zijn. Mijn oog viel ook op deze Bahco's. Een gerenomeerd gereedschap merk. Zo te zien (als ik het mag geloven) beter verkrijgbaar dan Kraftwerk in Nederland.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/bahco ... ifications
Zijn er meer mensen die ervaring hebben met HBM te vertrouwen om te laten opsturen en vooruit te betalen?
https://www.hbm-machines.com/nl/p/bahco ... ifications
Zijn er meer mensen die ervaring hebben met HBM te vertrouwen om te laten opsturen en vooruit te betalen?
- Fredhead
- Geartronic member
Die in jouw link zijn 3,3 kilo per stuk, die van HBM zijn zwaarder per stuk dan die van Bacoh.
Het is maar wat het gewicht zegt maar ik zie steunen die 1 op 1 gelijk zijn aan elkaar.
HBM als winkel heeft z'n zaakjes goed voor elkaar dus die kan je prima vertrouwen.
-
- 2nd Gear member
Hmm (knars).. Dan ga ik toch weer wikken en wegen. Bahco is een duur gereedschaps merk waar anderen het altijd over hebben en dat wekt vertrouwen. Maar wat doet Bahco die in de auto-sector? Bahco ken ik, maar van HBM heb ik eigenlijk nog nooit gehoord.
Op youtube videoś zag ik dat in de USA een recall is geweest van levensgevaarlijke assteunen uit China. Ik geloof dat deze in de USA onder het Pittsburgh logo zijn verkocht. (Een soort basic merk dat iedereen daar kent).
Op youtube videoś zag ik dat in de USA een recall is geweest van levensgevaarlijke assteunen uit China. Ik geloof dat deze in de USA onder het Pittsburgh logo zijn verkocht. (Een soort basic merk dat iedereen daar kent).
- Fredhead
- Geartronic member
Heb me met die van HBM nog geen seconde onveilig gevoeld.
Meerdere auto's volledig mee van de grond gehad en de trekker.
Belangrijkste is gewoon een vlakke ondergrond, anders kan je nog zo'n dure steun gebruiken maar die faalt dan net zo hard door verkeerd gebruik.
In mijn ogen als leek zijn ze gelijk aan elkaar.
Meerdere auto's volledig mee van de grond gehad en de trekker.
Belangrijkste is gewoon een vlakke ondergrond, anders kan je nog zo'n dure steun gebruiken maar die faalt dan net zo hard door verkeerd gebruik.
In mijn ogen als leek zijn ze gelijk aan elkaar.