Mijn XC60 T8 2024 long range laadt op tot max. 55km. Is dit normaal?2
- Sabbia
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 18.12.2022 - 11:07
Met deze temperaturen laadt mijn 2023 xc60 long range tot 72km. Volgens mij houdt hij bij het weergeven van de range ook rekening met hoe hard je hebt gereden. Als je dus heel erg hebt lopen boenderen kan hij een wat lagere verwachte range aangeven.
Volvo XC60 T8 AWD Recharge (2023) Polestar Engineered Optimisation (2024)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 04.07.2016 - 21:49
Mijn T8 tankt benzine tot soms meer dan 1000 km, is dit normaal? Blijft bijzonder dat sinds het opladen van auto's mensen ineens vergeten zijn dat de auto een range (of het nou elektrisch is of fossiel) berekent op basis van vele factoren.
Volvo XC60 T8 Twin Engine Inscription ('20)
- Henk{GP}
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 08.02.2023 - 14:04
Inderdaad.
Dus die schatting is gewoon vaak fout. Trap j m lekker (elektrisch) op zn staart zal ie lagere getallen afgeven.
Of je accu volzit kan je toch gewoon de volvo app raadplegen voor de 100% en als je dat niet vertrouwd kijk je op de laadpaal factuur of app. Zolang er maar min of meer 15kWh ingaat zit je wel goed.
Als ik op de Sensus MY19 wissel van Pure naar Hybrid raak ik ook opeens 20% range kwijt...
-
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 04.07.2016 - 21:49
Precies en andersom gebeurt mij (2020 T8) ook met regelmaat. Staat de range elektrisch op 36, rij ik rustig langere tijd op 60 km/u weggetjes en in bebouwde kom, staat de dagteller op 40+ km's op moment dat de batterij leeg is.Henk{GP} schreef: ↑27.04.2025 - 14:19Inderdaad.
Dus die schatting is gewoon vaak fout. Trap j m lekker (elektrisch) op zn staart zal ie lagere getallen afgeven.
Of je accu volzit kan je toch gewoon de volvo app raadplegen voor de 100% en als je dat niet vertrouwd kijk je op de laadpaal factuur of app. Zolang er maar min of meer 15kWh ingaat zit je wel goed.
Als ik op de Sensus MY19 wissel van Pure naar Hybrid raak ik ook opeens 20% range kwijt...
Volvo XC60 T8 Twin Engine Inscription ('20)
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3112
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Je zou de boardconputer even kunnen wissen. De auto kijkt namelijk naar her historische verbruik bij het maken van een voorspelling - en in de historie zitten waarschijnlijk nog verbruik en op koude en natte dagen waarbij de elektrische kachel hard moest werken. Mogelijk ook het hoge verbjik van winterbanden?
Bij mij ging het van 59 - 60 naar 70-72 toen ik de BC wiste na de bandenwissel …..
Bij mij ging het van 59 - 60 naar 70-72 toen ik de BC wiste na de bandenwissel …..
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12727
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
De range, zoals al aangegeven, is afhankelijk van veel factoren: hoe je de ritten ervoor hebt gereden, buitentemperatuur etc.. Bij lage(re) temperaturen of een snellere rit voor het laden beperkte de range zich bij mij ook tot ca. 50-55 km, vandaag zag ik al 66km staan.
Net zoals de range op benzine, die tijdens een rustige rit best flink kan oplopen
Net zoals de range op benzine, die tijdens een rustige rit best flink kan oplopen

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- V70ORD5
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 17.11.2006 - 08:57
- Locatie: Hutje op de hei
@Bart,
Jammer dat de foto niet even wat meer van de linker kan laat zien, want ik snap dat wijzertje en druppeltje niet.
Wijzertje onder horizontaal, dan laad je elektrisch, er boven verbruik je elektrisch.
Maar die druppel springt van laag naar hoog en weer terug, en het is altijd de half volle druppel, ik zie nooit een volle druppel of het stroom (bliksem) tekentje.
Voor dat laatste ook niet als ik op Pure rijd.
Jammer dat de foto niet even wat meer van de linker kan laat zien, want ik snap dat wijzertje en druppeltje niet.
Wijzertje onder horizontaal, dan laad je elektrisch, er boven verbruik je elektrisch.
Maar die druppel springt van laag naar hoog en weer terug, en het is altijd de half volle druppel, ik zie nooit een volle druppel of het stroom (bliksem) tekentje.
Voor dat laatste ook niet als ik op Pure rijd.
XC60 T8 2024
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 08.09.2024 - 13:36
De druppel geeft aan of je op benzine rijdt of niet, de wijzer hoeveel vermogen je vraagt of opwekt. Dus als de wijzer naar beneden gaat dan regenereer je. Wijzer naar boven in “pure” is elektrisch vermogen. Als je niet in pure rijdt zie je een druppel, vraag je meer vermogen en komt de wijzer boven de druppel dan springt de verbrandingsmotor bij. Vraag je minder vermogen en komt de wijzer weer onder de druppel dan gaat de verbrandingsmotor weer uit. Ik denk dat ie af en toe verspringt zodat hij niet continu pendelt.V70ORD5 schreef: ↑28.04.2025 - 18:32 @Bart,
Jammer dat de foto niet even wat meer van de linker kan laat zien, want ik snap dat wijzertje en druppeltje niet.
Wijzertje onder horizontaal, dan laad je elektrisch, er boven verbruik je elektrisch.
Maar die druppel springt van laag naar hoog en weer terug, en het is altijd de half volle druppel, ik zie nooit een volle druppel of het stroom (bliksem) tekentje.
Voor dat laatste ook niet als ik op Pure rijd.
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12727
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
V70ORD5 schreef: ↑28.04.2025 - 18:32 @Bart,
Jammer dat de foto niet even wat meer van de linker kan laat zien, want ik snap dat wijzertje en druppeltje niet.
Wijzertje onder horizontaal, dan laad je elektrisch, er boven verbruik je elektrisch.
Maar die druppel springt van laag naar hoog en weer terug, en het is altijd de half volle druppel, ik zie nooit een volle druppel of het stroom (bliksem) tekentje.
Voor dat laatste ook niet als ik op Pure rijd.
Nou dat dusRonnie88 schreef: ↑28.04.2025 - 22:01 De druppel geeft aan of je op benzine rijdt of niet, de wijzer hoeveel vermogen je vraagt of opwekt. Dus als de wijzer naar beneden gaat dan regenereer je. Wijzer naar boven in “pure” is elektrisch vermogen. Als je niet in pure rijdt zie je een druppel, vraag je meer vermogen en komt de wijzer boven de druppel dan springt de verbrandingsmotor bij. Vraag je minder vermogen en komt de wijzer weer onder de druppel dan gaat de verbrandingsmotor weer uit. Ik denk dat ie af en toe verspringt zodat hij niet continu pendelt.

Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 31.10.2023 - 19:18
Volvo geeft een elektrisch bereik aan voor de XC60 T6 van 82 km (gecombineerd) en 99 km (in de stad).
Mijn ervaring is inmiddels dat dit bij lange na niet gehaald wordt.
In het najaar van 2024 gaf onze XC60 T6 uit 2024 na het opladen een actieradius aan van 60-65 km (accu op 100%).
Vandaag auto geladen en de actieradius is 72 km! (accu op 100%)
M.i. varieert de actieradius met de buitentemperatuur en andere al eerder genoemde factoren.
Mijn ervaring is inmiddels dat dit bij lange na niet gehaald wordt.
In het najaar van 2024 gaf onze XC60 T6 uit 2024 na het opladen een actieradius aan van 60-65 km (accu op 100%).
Vandaag auto geladen en de actieradius is 72 km! (accu op 100%)
M.i. varieert de actieradius met de buitentemperatuur en andere al eerder genoemde factoren.
XC60 T6 Plus Vapour Grey dark 2024, XC40 T5 Thunder Grey en veel meer auto moois!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 26.10.2022 - 17:22
Belangrijkste vind ik dat de km's die de auto aangeeft ook gehaald wordt en dat gaat behoorlijk goed. Uiteraard als het koud is en de stoelen aan gaan en de verwarming van het stuur, dan gaat de eerste 3-5km op aan het verwarmen, maar daarna is het vrij accuraat.
Stel dat hij elke keer bij volle lading 89km aangeeft en je uiteindelijk maar 55 ermee kan rijden, dat zou ik een probleem vinden.
Stel dat hij elke keer bij volle lading 89km aangeeft en je uiteindelijk maar 55 ermee kan rijden, dat zou ik een probleem vinden.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 31.10.2023 - 19:18
Vandaag geeft het display - na het laden en accu vol- een actieradius aan van 82 km!.
Dus mooi weer, dan theoretisch weer meer elektrische kilometers.
Dus mooi weer, dan theoretisch weer meer elektrische kilometers.
XC60 T6 Plus Vapour Grey dark 2024, XC40 T5 Thunder Grey en veel meer auto moois!
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6414
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Niet alleen theoretisch hoor. Bij gelijke rit maakt het voor de range echt wel uit of het +20 graden is buiten of -5.
Denk in het geval van de LR alleen al aan de verwarming die elektrisch is.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5256
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Bij een LR is de verwarming een warmtepomp en geen standkachel op benzine, dit kost best wel wat range netoo heeft zo'n lonrange volgens mij rond de 14-15 kWh dat geeft ons in de praktijk tussen de 55 en 75 km range
- V70ORD5
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 17.11.2006 - 08:57
- Locatie: Hutje op de hei
En hoe kan je met een simpele druk alle zware electrische verbruikers uit zetten? Zoals verwarming/airco/stoelverwarming/stuurverwarming?
Want om nu bij de verwarming/airco te raden wat er nou draait en om de de temperatuur op de hand te regelen/gokken zodat er niets extras verbruikt wordt is ook weer zo veel gedoe dat afleidt van het verkeer.
XC60 T8 2024
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
- XC60silverdawn
- 3rd Gear member
- Berichten: 373
- Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12
V70ORD5 schreef: ↑17.05.2025 - 11:27En hoe kan je met een simpele druk alle zware electrische verbruikers uit zetten? Zoals verwarming/airco/stoelverwarming/stuurverwarming?
Want om nu bij de verwarming/airco te raden wat er nou draait en om de de temperatuur op de hand te regelen/gokken zodat er niets extras verbruikt wordt is ook weer zo veel gedoe dat afleidt van het verkeer.
Mijn tip:
Direct na vertrek op power zetten. Motor en interieur opwarmen. Daarna lekker met vol vermogen invoegen op de snelweg en dan omschakelen naar elektrisch (hybride) en rustig verder rijden
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014