Aanschaf V60

Ronald1992
Starter

Hallo Leden,

Na een lange zoektocht ben ik toch gaan proefrijden in een aantal V60- modellen.
Een B3, een B4 en een T4. BJ 2020- 2021

Waarbij ook nog een B4 R design.

De verschillen tussen de B3 en B4 motoren kon ik wel merken,. maar tussen B4 en T4 was er voor mij eigenlijk geen verschil merkbaar.
R design onderstel of ''normaal'' onderstel maakt ook een behoorlijk verschil.

Ik sta op het punt de knoop door te hakken om een V60 aan te schaffen. Echter zijn er veel import auto's en het BPM op deze auto's loopt nog al uiteen.
Ik heb bpm bedragen van boven de 12.000 gezien en van onder de 2.000.
De auto ik nu op het oog heb heeft een BPM van € 3987 met een catalogus waarde van € 52308. Moet ik hierbij direct uitgaan van een dikke schade auto? ik heb geprobeerd zo veel mogelijk vergelijkbare modellen op te zoeken en dat BPM bedrag zit vaak rond de 5000-6000.

En zijn er nog andere punten waar op gelet moet worden tijdens aanschaf van een V60 met bouwjaar 2020-2021?
YV61
Starter

Het bpm bedrag varieert inderdaad als hij is ingevoerd als schade auto, maar volgens mij kun je dit terug zien op het kenteken.
Lage bpm kan ook voorkomen bij auto’s welke recent pas zijn geïmporteerd natuurlijk, want meer korting op de bpm omdat het voertuig al ouder is.
Rogier64
5th Gear member

De B3 en B4 modellen zijn de mild hybrid types, niet per sé zuiniger dan de benzine T4 motor. Ik ben destijds bewust voor de T4 gegaan omdat daarvoor een Polestar Engineered upgrade beschikbaar is (bestaat niet voor de B3/B4) Daarmee krijg je wat extra vermogen in het midden toeren gebied maar daarnaast een veel beter bij de les zijnde automaatbak. Alleen al de anders schakelende automaatbak is die upgrade zeker waard. Latere modellen B-mild hybrids hebben een 7 traps DCT automaat waar de schakelgedrag wat minder hinderlij is, even goed kijken dus. Bekende kwaaltjes zijn de elektrische veren voor de achterklep (als je die hebt), rubbers van een panoramadak dat krimpt en sommigen hebben wat last van trillingen in het stuur bij 80-100 km/h. De Inscription en R-Design zitten standaard beter in de opties dan de Momentum en Momentun Pro, al kan de vorige eigenaar flink wat aangekruist hebben. Inscription is meer op comfort gericht waar de R-Design op sportief is gericht. Standaard zijn de stoelen ook verschillend, ga daarom zeker met beide rijden en bepaal wat bij jou past. Verder is het een geweldig fijn rijdende auto en vind ik het met afstand het mooiste model Volvo.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
raspaardje
6th Gear member

Goede keuze, zo'n V60...:-)

Hier kan je alle oude prijslijsten vinden: https://volvocarstools.nl/prijslijsten/
Let niet alleen op uitrusting (geïmporteerde auto's komen vaak sowieso niet overeen met wat Volvo in Nederland voerde) maar ook op de technische verschillen.
De B4 benzine is bijvoorbeeld met 2 verschillende automaten geleverd; zowel de 8-traps als de door Rogier64 genoemde 7-traps DCT automaat.

Met de importtrukendoos ben ik niet bekend.
Wel weet ik dat een schade echt iets kleins kan zijn wat kan leiden tot een aanzienlijk lager BPM-bedrag bij import.
Gewoon vragen bij de verkoper en wellicht biedt een laktediktemeter uitkomst?

Sla je de motorisering T5 bewust over?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Risrael
5th Gear member

Ik zou altijd gaan voor de T5 inderdaad. Ik heb hem ook gehad en nooit spijt van gehad.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
AJP
1st Gear member

Risrael schreef: 16.05.2025 - 16:49 Ik zou altijd gaan voor de T5 inderdaad. Ik heb hem ook gehad en nooit spijt van gehad.
T5 is inderdaad een waanzinnig fijne auto. Na ruim 5 jaar, ruil ik mijn T5 R-design Polestar optimized over 6 weken in voor een T8 Ultra. De grote vraag; ga ik spijt krijgen mijn T5 te hebben ingeruild of nog meer plezier en genot met de T8?
Volvo V60 T5 Polestar - 2020
Audi A4 2.0 TFSI S-line - 2016
Audi A4 2.0 TFSI S-line - 2012
Audi A4 TDI S-line - 2008
Saab 9-3 Cabrio Aero TX Hirsch optimized 2010 (nog steeds in bezit)
Saab 9-3 Cabrio 2.0T - 2003
AJP
1st Gear member

AJP schreef: 17.05.2025 - 00:44
Risrael schreef: 16.05.2025 - 16:49 Ik zou altijd gaan voor de T5 inderdaad. Ik heb hem ook gehad en nooit spijt van gehad.
T5 is inderdaad een waanzinnig fijne auto en een absolute aanrader! Na ruim 5 jaar, ruil ik mijn T5 R-design Polestar optimized over 6 weken in voor een T8 Ultra. De grote vraag; ga ik spijt krijgen mijn T5 te hebben ingeruild of krijg ik nog meer plezier en rijgenot met de T8?
Volvo V60 T5 Polestar - 2020
Audi A4 2.0 TFSI S-line - 2016
Audi A4 2.0 TFSI S-line - 2012
Audi A4 TDI S-line - 2008
Saab 9-3 Cabrio Aero TX Hirsch optimized 2010 (nog steeds in bezit)
Saab 9-3 Cabrio 2.0T - 2003
wasbeer2006
5th Gear member

AJP schreef: 17.05.2025 - 00:44
T5 is inderdaad een waanzinnig fijne auto. Na ruim 5 jaar, ruil ik mijn T5 R-design Polestar optimized over 6 weken in voor een T8 Ultra. De grote vraag; ga ik spijt krijgen mijn T5 te hebben ingeruild of nog meer plezier en genot met de T8?
Als je in de T8 het Google systeem hebt spijt........ denk ik.
Ben heel benieuwd hoe je de auto gaat vinden. Hangt er vooral vanaf wat je belangrijk vind.

De T8 ultra is natuurlijk veel sneller rechtuit en rijk uitgerust, maar het uitgeklede Google systeem is gewoon niet logisch opgebouwd.
Ben vooral benieuwd hoe je de rijsystemen vind. In een T6 2024 deed ie rare dingen vorige week, mijn B4 met sensus totaal niet.

Bij vrije keus (die hebben de meeste niet) zou ik altijd voor een T5/B5 of B6 zijn. Die laatste is volgens mij niet eens in Europa geleverd.

Wat niet wil zeggen dat ik geen nieuwe T6 of T8 zou nemen. Maar het wordt wel minder.
-V60 B4 7dct R design wit
J33Bee
5th Gear member

wasbeer2006 schreef: 17.05.2025 - 07:58
Als je in de T8 het Google systeem hebt spijt........ denk ik.
Ben heel benieuwd hoe je de auto gaat vinden. Hangt er vooral vanaf wat je belangrijk vind.

De T8 ultra is natuurlijk veel sneller rechtuit en rijk uitgerust, maar het uitgeklede Google systeem is gewoon niet logisch opgebouwd.
Ben vooral benieuwd hoe je de rijsystemen vind. In een T6 2024 deed ie rare dingen vorige week, mijn B4 met sensus totaal niet.

Bij vrije keus (die hebben de meeste niet) zou ik altijd voor een T5/B5 of B6 zijn. Die laatste is volgens mij niet eens in Europa geleverd.

Wat niet wil zeggen dat ik geen nieuwe T6 of T8 zou nemen. Maar het wordt wel minder.
Wat deden de Google rijsystemen dan allemaal? Ik heb zelf ook de overstap gemaakt van Sensus naar AAOS maar los van de bugs die vaak meekomen met de de updates (die er tenminste wel zijn voor AAOS) werkt het systeem prima. Nu de UX update eraan komt, gaat Sensus helemaal "terug in de tijd" aanvoelen qua interface. Is daar iets mis mee? Geen idee maar Sensus heeft ook qua navigatie lang niet de voordelen van AAOS. Verder kan ik geen grote missers aanduiden bij AAOS tov Sensus behalve het (voor jou belangrijke) equalizer gedoe.

Een B3 met de oude bak, zou ik in ieder geval links laten liggen. Die is niet bij de les en lijkt gewoonweg slecht afgeregeld tov een B4.
raspaardje
6th Gear member

Weten dat alles werkt is ook wel fijn ipv de verrassingen die updates van AAOS met zich meebrengen...;) Een update bij Volvo vind ik in deze tijd een nogal overrated iets, het is meer het weer fixen van iets dat er in het verleden wel was of dat was stuk gemaakt.

CTA doet iig raar.

Maar ik denk dat Ronald1992 wel op weg is geholpen en dat er in de 7 jaar tijd dat de V60 op de markt is er heel wat gebeurd is met het model: wisseling van motoren, versnellingsbakken, uitrustingsniveaus en infotainmentsystemen. Door de jaren heen is er her en der bezuinigd op zaken en vergeet de chipproblemen niet veroorzaakt door de pandemie. Maar dat treft vnl MY2021 en MY2022 als ik het juist hebt. Goed nakijken dus welke dingen er werkelijk op de auto zit tov wat er geadverteerd wordt.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
J33Bee
5th Gear member

raspaardje schreef: 17.05.2025 - 09:22 Weten dat alles werkt is ook wel fijn ipv de verrassingen die updates van AAOS met zich meebrengen...;) Een update bij Volvo vind ik in deze tijd een nogal overrated iets, het is meer het weer fixen van iets dat er in het verleden wel was of dat was stuk gemaakt.

CTA doet iig raar.
Dat ben ik helemaal met je eens. Het is nogal knullig te noemen hoe vaak de Volvo On Call app weer om zeep is (ook in Sensus tijdperk, want kan me ook nog goed heugen dat de agenda sync niet werkte om je route in te laden enz.) of bepaalde dingen zoals ETA in berijdersdisplay stuk maken bij AAOS, of een OTA update die het systeem stroperig maakt. Doe dan maar alles bij de dealer...

CTA is zenuwachtiger bij AAOS, herkenbaar. Pilot Assist daarentegen werkt wel weer fijner. Los van de verrassingen, brengt AAOS wel meer vernieuwingen en heb je een fatsoenlijk navigatiesysteem tot je beschikking, zonder ineens zandpaden opgestuurd te worden ;)

En wat je zegt, goed nalopen wat er wel/niet beschikbaar is rondom chip tekort.
wasbeer2006
5th Gear member

J33Bee schreef: 17.05.2025 - 09:06
Wat deden de Google rijsystemen dan allemaal? Ik heb zelf ook de overstap gemaakt van Sensus naar AAOS maar los van de bugs die vaak meekomen met de de updates (die er tenminste wel zijn voor AAOS) werkt het systeem prima. Nu de UX update eraan komt, gaat Sensus helemaal "terug in de tijd" aanvoelen qua interface. Is daar iets mis mee? Geen idee maar Sensus heeft ook qua navigatie lang niet de voordelen van AAOS. Verder kan ik geen grote missers aanduiden bij AAOS tov Sensus behalve het (voor jou belangrijke) equalizer gedoe.

Een B3 met de oude bak, zou ik in ieder geval links laten liggen. Die is niet bij de les en lijkt gewoonweg slecht afgeregeld tov een B4.
[/quote]

Heel traag weer oppakken, nog remmen als de auto ervoor nog uitloopt. Ghostbraking, echt heel erg.
Extreem remmen bij baanwisselen. Doet de mijn ook wel iets maar niet zo hard.
Misschien exemplarisch. Waar ik mijn PA als beste in de markt beschrijf was deze echt slecht.

Ingebouwde android auto mist functie, je kan amper iets doen of de beveiliging kickt in.

Navigatie overdag niet in nachtmodes in te stellen, althans ik kon het nergens vinden.
Als het wel kan hoor ik het graag, zit je continu naar een lelijk wit scherm te kijken.

Navigatie ansich is inderdaad veel beter bij AAOS dat klopt. Google navigatie is gewoon erg goed.

Ik heb de 7dct met heico pedal tuning. Dan is de aandrijflijn zeker in dynamic als je een keertje wilt rijden echt top. Op BMW niveau.
Zou ook iedereen met een B aanraden de pedal tuning te kopen. Met een T ook maar de electro vangt al een groot deel op.

De rest ligt vooral aan je wensen hard rechtuit gaan de T6 en 8 wel. Maar ik mis wel echt een sportonderstel. De achterkant deint er lekker op los. Echt storend met drie kinderen achterin (totaal 150kg). Ga dat sportonderstel leveren op de T6 en 8.
De grip in langzame bochten matig, snel glijden over de voorkant.

Ik zou hem best gaan rijden hoor, fijne auto, afhankelijk van je situatie redelijk voordelig, maar ik ga wel eerst kijken of een 330e past.
Philken
5th Gear member

ik vind de Google v60 goed, ik heb de Sensus gehad (ik gebruikte zelfs de navigatie daarin niet wegens Tomtommeke veel beter)
enige wat ik mis in mijn nieuwe tov de Sensus: geen keuze welk rijprogrogramma(performance/normaal,eco), geen statistiek in middenscherm voor verbruik over langere periode(ging tot72.000km in de Sensus, zit er niet op bij Google (maar kan ik ook zien in de spritmonitor app)

wat ik goed vind in de google v60 tov Sensusversie: veel betere navigatie, stemopdrachten werken veel beter(bel naar, rij naar, stuur & stoelverwarming hoger/lager etc),automaat pakt pakken beter op (2024 B4 diesel, nog dezelfde 8traps maar met 'electrische ondersteuning') start stop werkt veel zachter, het afremmen in de bochten werkt veel subtieler(neem graag een bocht zonder af te remmen & had niet graag dat de auto dit deed) geluid van knipperlichten werkt met vast ritme(...)

waar ik niet kan over oordelen(omdat ik het nooit gebruik): acc, pilot assist, audiosysteem: zolang de werkt ben ik tevreden
voor de rest: geen klagen en zou niet meer terug willen naar Sensus
zijn er meer bugs met de googlev60 dan met Sensus? in mijn ogen evenveel
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Ronald1992
Starter

Goed nieuws, aanstaande woensdag kan ik de nieuw aangekochte v60 ophalen.

Het is een 2020 r design met een B4 motor geworden.

De auto’s met T4 ,T5 en T6 welke in mijn prijsklasse aangeboden werden hadden bepaalde opties niet die ik echt graag wilde/ of hadden een stuk meer kilometers op de teller staan.

Er stond ook nog een T8 maar deze was verder helemaal kaal.

Enige optie welke ik nog wil toevoegen is een originele trekhaak. Als iemand nog een goede adres weet in oost Groningen en omstreken hoor ik het graag!
Gouwe
7th Gear member

Gefeliciteerd!
En voor een originele trekhaak moet je denk ik naar de dealer toe?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Philken
5th Gear member

Gouwe schreef: 18.05.2025 - 16:53 Gefeliciteerd!
of een 2ehandse, je begint ze hier en daar te vinden op 2ehandssites, let wel indien 2ehands: de module kan je niet opnieuw 'inleren' eens ingeleerd voor een auto kan deze niet meer gebruikt worden op een andere.
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Risrael
5th Gear member

Idd, ik zou het altijd bij de dealer laten doen. Tegenwoordig zit je met zoveel software. Misschien is er prijsverschil maar dat is de ellende uiteindelijk niet waard en met het risico dst je toch uiteindelijk bij de dealer belandt om het op te lossen.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Ronald1992
Starter

Afbeelding
Risrael schreef: 18.05.2025 - 17:19
Idd, ik zou het altijd bij de dealer laten doen. Tegenwoordig zit je met zoveel software. Misschien is er prijsverschil maar dat is de ellende uiteindelijk niet waard en met het risico dst je toch uiteindelijk bij de dealer belandt om het op te lossen.

Ik heb broekhuis in Veendam gevraagd voor een offerte. Dacht misschien zit er nog veel verschil in locaties of is er een dealer die er bekend om staat dit te doen voor een leuke prijs.

Ik kwam ook de trekhaak op Vstore tegen, moet deze nog wel ingeleerd worden
Rogier64
5th Gear member

Bij V-Store kost de teakhaak € 950,- zie ik. Ik was 2 jaar geleden iets meer dan € 1100,- kwijt inclusief montage en software bij de dealer, zal nu wel iets duurder zijn maar eigenlijk kun je daarvoor zelf de trekhaak niet monteren. Bedenk dat je dan ook garantie hebt.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
wasbeer2006
5th Gear member

Ik heb er bij de dealer 3 jaar terug 900 voor betaald. Lease auto.
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”