Audio upgrade

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Hans Eilander
7th Gear member

Cris71 schreef: 17.05.2025 - 19:21 Ik heb een HK installatie in de XC40. Nog steeds ben ik er (wisselend) blij mee. Heb in een C30 ook een high performance audio gehad, nou daar kan de HK echt niet aan tippen.
Dat bedoel ik dus. Daarom ga ik geen extra klap geld uitgeven voor een HK, omdat de HP ook gewoon helemaal prima is. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Bluesbroeder
3rd Gear member

Muziek experience is voor iedereen verschillend. Ik heb thuis een redelijke installatie staan, mede omdat graag naar muziek luister ( Rock- Blues).
In de auto stel ik mindere eisen omdat er ook neven geluiden aanwezig zijn.
Om een wel overwezige keuze te maken heb ik bij de dealer zoveel mogelijk zelfde muziek keuze/ bron etc gelijktijdig en verschillende systemen beluisterd.
Ranglijst voor mij:
HP
HK
BW
Kon helaas geen BW kiezen ( was niet mogelijk). Dus nu HK en ben er redelijk tevreden mee. HP vond ik niets too basic! BW was helemaal de top, goed gebalanceerd geluid! Je moet idd wel HK wel wat instellen naar je wensen.
Belangrijk is dat je de verschillende systemen beluisterd, daarna kan je een beoordeling geven en niet onafhankelijk wat je hoort!
Doe je voordeel hiermee!
Volvo V60 B4 Business Pro au. - Denim Blue
Cris71
2nd Gear member

Hoi Bluesbrother, iedergeval goede muziek smaak 👍maar misschien ook wel de moeilijkste qua audioinstellingen, zo ervaar ik het. Oudere blues of rock bv weinig bas, jongere blues of rock veel bas, en moet je alles terug stellen. Naar mijn mening komt dat door de subwoofer in het dashboard, bij muziek met wat meer bas wordt het snel overdadig en storend omdat hij zo dichtbij zit. Ik vond de HP (in de C30) beter en natuurlijker klinken dan de HK in de XC40.
Ik heb nog steeds geen instelling gevonden waarvan ik denk dat dat een beetje goede gemiddelde sound is voor de door mij veel beluisterde bronnen. Ik ben er nog steeds mee aan het stellen.
Overigens best benieuwd naar je audioinstellingen? De vaste instellingen op "persoonlijk"? Equalizer? Surround? En Fader?

@Hans, het zat op deze auto die ik graag wilde hebben vanwege de zeer lage kmstand en andere opties, heb niet "bewust" voor deze auto gekozen vanwege de HK.
Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
Hans Eilander
7th Gear member

Cris71 schreef: 23.05.2025 - 08:14 @Hans, het zat op deze auto die ik graag wilde hebben vanwege de zeer lage km stand, en andere opties, heb niet "bewust" voor deze auto gekozen vanwege de HK.
Ik snap het Cris. Dan is die HK toch mooi meegenomen?
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Bluesbroeder
3rd Gear member

Cris71 schreef: 23.05.2025 - 08:14 Hoi Bluesbrother, iedergeval goede muziek smaak 👍maar misschien ook wel de moeilijkste qua audioinstellingen, zo ervaar ik het. Oudere blues of rock bv weinig bas, jongere blues of rock veel bas, en moet je alles terug stellen. Naar mijn mening komt dat door de subwoofer in het dashboard, bij muziek met wat meer bas wordt het snel overdadig en storend omdat hij zo dichtbij zit. Ik vond de HP (in de C30) beter en natuurlijker klinken dan de HK in de XC40.
Ik heb nog steeds geen instelling gevonden waarvan ik denk dat dat een beetje goede gemiddelde sound is voor de door mij veel beluisterde bronnen. Ik ben er nog steeds mee aan het stellen.
Overigens best benieuwd naar je audioinstellingen? De vaste instellingen op "persoonlijk"? Equalizer? Surround? En Fader?
Kijk eens aan nog een "goede muziek" kenner 👍!. Klopt het blijft moeilijk om voor alles een goed instelling te vinden. Ik speel veel nieuwere Blues af zoals Joe Bonamassa, Eric Gales, Eric Steckel, Bert Hart etc, (heb een mooie afspeellijst , 40 uur, in Spotify, kan ik delen als je wilt).
Maar als ik wat oudere heb zoals dan klinkt het idd minder, wat op zich logisch is omdat de bron waarschijnlijk ook minder is. Ik vele instellingen gehad maar heb nu deze persoonlijke ( zie foto's).
Maar zoals gezegd, muziek is iets persoonlijks en kwaliteit hangt van veel factoren af...
Heb Tidal maar deze gebruik ik niet in de auto omdat ik de Spotify app van Volvo gebruik. Heb de indruk dat deze iets beter weergeeft dan via Carplay (telefoon) en in auto heb je veel bijgeluiden.
Daarnaast kan de kast (auto) ook verschillende resultaten opleveren!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Henry82
5th Gear member

snapo6 schreef: 17.05.2025 - 13:18 Heb wat filmpjes zitten bekijken en de modellen vanaf 2022 schijnen geen audio te kunnen afspelen via kaart/usb aansluiting.

Klopt dat of is dat inmiddels achterhaald?
Zo ja, is er echt geen truukje om dat te omzeilen?
Daar is een app voor te downloaden in de auto. Ik dacht iets van Audiodragon ofzo? Weet niet meer precies welke naam, want ik gebruik het niet :)

En verder is geluid in de auto een persoonlijk dingetje. Ik heb er nu toevallig B&W in zitten, maar zou het zelf niet bestellen. Voor mij klinkt het niet veel anders dan de HK audio
Life is what happens while you're busy making other plans
Cris71
2nd Gear member

Hoi Bluesbroeder, goede smaak! Ik ben niet zo'n Spotify gebruiker, vind soms een beetje lastig, maar komt ook doordat ik het niet vaakgenoeg gebruik. Ik heb ontzettend veel muziek op mijn telefoon staan op een extra kaartje, maar ik gebruik ook veel de "Mytuner" radio app, hier zitten ook veel Blues zenders op met goede geluidskwaliteit. En makkelijk favoriten lijst maken. Vanaf mijn telefoon speel ik af via de "Pulsar" app,deze kun je inrichten zoals je wilt zodat je naar de gewenste info kijkt. Zie mijn instellingen. Ik vind het vreemd om de midden tonen zo laag te zetten, maar ik vind anders dat je veel te schelle en te hard stemgeluid hoort. Met deze stand klinkt het stemgeluid natuurlijker (naar mijn smaak). Maar dit heb ik nog nooit bij een andere auto zover aan moeten passen.
Bluesbroeder
3rd Gear member

Mijn Equalizer heeft veel minder instellingen zie ik. Ik heb mijn equalizer meer in een W stand, dus laag en hoog iets hoger dan neutraal en midden ook iets hoger, zie foto.Maar, kan me vergissen, wordt het door jouw instellingen het niet scheller, krijg je hierdoor toch minder diepte?
Surround heb ik geheel aan. Maar hier speel ik ook wel eens mee door het net zoals jouw instellingen te zetten.
Bluesbroeder
3rd Gear member

Zit nog even naar jouw instellingen te kijken maar als ik zo vrij mag zijn vind ze een beetje vreemd.
1) een subwoofer is voor ondersteuning. Nu heb je die geheel open staan, zou ik nooit doen omdat je dan beetje boombox idee krijgt.
2) Je hebt bij equalizer, meeste freq in de min staan. Krijg je volgens mij een dun geluid mee en dan hoogste freq heel hoog???

Goed bedoeld advies, maar hoe jij het wilt hebben is natuurlijk aan jezelf en als jij happy bent, gewoon doen:
1) zet alles op neutraal
2) dan begin je eerst met Treble, Bass en subwoofer om die iets naar je zin te maken. a) eerst treble, dan bass en als laatste subwoofer.
3) en dan finetunen met de equalizer. Als je veel rock - blues luistert, kijk dan eens naar vooringestelde equalizers op dit soort muziek, komt veel overeen met wat ik heb.

Dan even meerdere muziekstukken beluisteren en goede bron gebruiken voordat je weer iets wijzigd. Anders kom je er niet goed uit.
Ken de Pulsar app niet (niet beschikbaar in IOS) maar zie dat daar ook een equalizer inzit, kijk daar ook naar, misschien ook even neutraal zetten.
Het is weekend, dusss.... veel succes en hopelijk vindt je de juiste instelling!
Laatst gewijzigd door Bluesbroeder op 23.05.2025 - 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Cris71
2nd Gear member

Hoi Bluesbroeder, ik begrijp wat je bedoelt.
Ik heb het misschien niet juist beschreven. Ik bedoelde niet het hoge schelle geluid, maar het midden stemgeluid klinkt zo hard. Als ik de standaard voor ingestelde voorkeuze neem dan valt me dat gelijk op. De zang stem komt erg naar voren boven de andere tonen, daarom probeer ik deze wat te dempen door deze naar beneden te stellen. Net of de zanger met een redelijk harde stem voor je neus staat en de band zelf 50 meter verder op. Of ik moet naar beterhoren, dat kan natuurlijk ook. Maar ik ga het zeker opnieuw proberen in te stellen. Je went ook aan geluid dus de volgende dag nog eens opnieuw luisteren geeft ook vaak een ander beeld. Ik zie nu ook dat je een V60 hebt, wel ook van 2020. Denk dat daar ook wel verschil in zit tussen XC40 en V60.
Bluesbroeder
3rd Gear member

Als je niet tevreden bent is soms beter om helemaal van basic = neutraal te beginnen, zoals ik beschreef. Maar hahaha ik kan helaas niet horen wat jij hoort en wat je wilt horen.
Is een advies en doe wat je er mee wilt doen, maar wens je een fantantisch weekend met veel luister genot!
PS: Holland International Blues Festival - Grolloo in het hele mooie Drenthe, is een aanrader, geweldige sfeer en nog betere muziek!
Cris71
2nd Gear member

Hoi Bluesbroeder, dank voor de tip voor Blues in Grolloo!
Ik ga zeker opnieuw met de instellingen aan de gang! Jij ook een fijn weekend!!
snapo6
1st Gear member

Hmmmm dus toch nog een equalizer, hoeveel banden betreft het?
Plaats reactie

Terug naar “XC40”