Slijtage Conti EcoContact 6

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10522
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

De Cont’s zijn prima banden op de XC60. Hoog draagvermogen. Door de hoge wang 55 soms wat wiebelig. Dat is wat ik een ‘lastige’ ga vinden. Winter is het geen discussie, is ook een Conti in de 19” maat 235/55. Deed zijn werk goed im Winter.

Alles valt en staat met wat is je rijgedrag, wat zijn de omstandigheden, rij je veel of weinig snelweg en lange afstanden, of is het een hoop geneuzel rondom de kerk en in de regio, trek je er veel een boottrailer, caravan of kar mee? Heb je luchtvering of niet? Allemaal factoren die er voor zorgen of je happy met een band bent of niet.
Blijkbaar is het geneuzel rondom de kerk bij ons ondergeschikt aan de langere afstanden.

De Winter Conti’s zijn prima voor mij. Qua zomer, dan worden de meeste km gemaakt, ga ik waarschijnlijk toch over op een andere maatvoering met een ander merk band.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14615
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Han de 'hogere wand wiebel' los je op door hoger draagvermogen te monteren dan voorgeschreven. Bijv van 97 naar 101
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Ik hoop voor jou dat de Conti Eco contacts tegenwoordig wat beter zijn. Flink wat jaren geleden hadden wij een Polo nieuw gekocht met Conti Eco contact CP’s erop. Mijn vrouw durfde met regen niet meer de weg op met die auto. Alleen maar rechtuit glijden in de bocht. Al binnen 5000km of zo onder coulance vervangen door bredere premium contacts. Toen viel er wel mee te rijden. Ik moet wel zeggen dat met bochten snelheden die in een SUV nog comfortabel zijn, ze wellicht niets had gemerkt van beperkte grip.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6598
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Conti is gewoon een prima band. Comfortabel en redelijk slijtvast. Al gingen ze vroeger wel wat langer mee. Ook in stromende regen, nog nooit meegemaakt dat de auto iets anders wil, dan wat ik wil. Dus dat rechtdoor willen in de bochten, heb ik persoonlijk nooit ervaren. Ik ben nu overgestapt naar Michelin. Omdat dit naar mijn gevoel de beste band is, maar niet omdat Conti minder is.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Stoyanov
3rd Gear member
Berichten: 300
Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31

Heeft de snelheidsindicatie op de band nog invloed op de slijtage?
Ik zoek op kenteken naar mogelijke kanshebbers en kom telkens uit op een band met een V-indicatie (tot 240 km/u), terwijl mijn wagen niet harder gaat dan 180 km/u.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

De grootste invloed op slijtage is jou rijgedrag.....
Dat een V-band significant harder/minder hard zou slijten dan een H-band waag ik te betwijfelen, maar heb daar geen argumenten voor.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Stoyanov
3rd Gear member
Berichten: 300
Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31

Gouwe schreef: 13.05.2025 - 08:27 De grootste invloed op slijtage is jou rijgedrag.....
Dat een V-band significant harder/minder hard zou slijten dan een H-band waag ik te betwijfelen, maar heb daar geen argumenten voor.
Je zou zeggen dat een band die meer te verduren kan krijgen slijtvaster zou moeten zijn. Ik zie een F-1 auto niet op een kart-band rijden. Ze gaan beiden op hun manier hard, maar 1 rondje op cartbanden in een F-1 en ze zijn aan vellen.
Maar dat is slechts mijn 2 cents.
Ik zal er bij de bandenboer naar vragen.
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1508
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik heb Continetal Premium Contact onder de XC70 T5. Zaten eronder bij de aankoop. Opvallend is weer het wringen bij het achteruit rijden van de oprit af en tegelijk een draai maken. Had ik eerder ook met mijn D4 met Pirelli banden. T.z.t. komen er weer Michelin CC's onder. Stuurt fijn en veel zekerheid bij slechte weersomstandigheden.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6598
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Zelf heb ik nog 1 Conti (links achter) die er nog onder ligt, vanaf de showroom. Dat met bijna 59.000 km.
Voorop zijn ze met 42.000 km (net onder de 2 mm) allebei vervangen door Michelin Primacy 4.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Stoyanov schreef: 13.05.2025 - 08:35 Je zou zeggen dat een band die meer te verduren kan krijgen slijtvaster zou moeten zijn. Ik zie een F-1 auto niet op een kart-band rijden. Ze gaan beiden op hun manier hard, maar 1 rondje op cartbanden in een F-1 en ze zijn aan vellen.
Maar dat is slechts mijn 2 cents.
Ik zal er bij de bandenboer naar vragen.
Beetje appel - banaan vergelijking: een V band vergelijken met formule 1.
Een F1 band houdt het een rondje of 20 vol en is dan versleten. Dus hoe meer performant een band hoe hoger de slijtage en dus niet hoe slijtvaster?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1191
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Frits V70 schreef: 13.05.2025 - 09:20 T.z.t. komen er weer Michelin CC's onder. Stuurt fijn en veel zekerheid bij slechte weersomstandigheden.
Opvallend dat jij zo tevreden bent over de CrossClimate van Michelin.

Ben met de toen net gekochte V70 II naar Euromaster gegaan om de uitlijning te laten controleren.
Ik kreeg complimenten over de CC banden "De beste all season ban die er is"
De uitlijning was in orde, verder ook niets aan te merken op de V70.

De V70 had totaal geen rechtuit stabiliteit. Voortdurend zoeken en corrigeren.
Toen de CC banden aan vervanging toe waren een set Continental ECO banden laten monteren.
De V70 veranderde op slag in de auto die ik weer herkende. Ontspannen sturen en minimaal corrigeren.

Ik wissel al ruim dertig jaar zomer en winterbanden af wanneer het seizoen daar om vraagt.
ALL Season banden zijn hoe dan ook een compromis. Ik geef er de voorkeur aan twee keer per jaar de wielen te wisselen.
De investering is eenmalig, de kosten van het wisselen zijn minder dan een keer tanken. Dat is het mij zeker waard.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27209
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ook hier in huis zijn er meerdere 100.000en kilometers gemaakt met de Michelin CC banden en altijd tot volle tevredenheid.
Merk onder dezelfde auto ook geen verschil met zomerbanden eronder in normale omstandigheden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1508
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

"Opvallend dat jij zo tevreden bent over de CrossClimate van Michelin."

Ja, ik heb ze onder de V70, XC60, XC70 gehad. Nu ook onder de Saab. Rijdt heerlijk. Straks ook weer onder de XC70
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14615
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Het
WillyWortel2 schreef: 18.05.2025 - 11:49
Frits V70 schreef: 13.05.2025 - 09:20 T.z.t. komen er weer Michelin CC's onder. Stuurt fijn en veel zekerheid bij slechte weersomstandigheden.
Opvallend dat jij zo tevreden bent over de CrossClimate van Michelin.
De V70 had totaal geen rechtuit stabiliteit. Voortdurend zoeken en corrigeren.
Ik ben na al die Volvo 70 serie die ik gereden heb door de jaren vanaf 2004 ervan overtuigd dat de OEM sporing significant beter kan.

Ik heb de sporing/uitlijning in Apeldoorn net als mijn vorige V70 bij de XC70 iets laten bijstellen, zie mijn blog, naar binnen als het waren. Het verschil in rij comfort en wegligging cq bochtenwerk is gewoon significant te noemen. Geen gezwabber, rechtlijnig rijden en sturen zoals ik het wil en als een blok op de weg... De laatste drie volvo s sinds 2007 zo laten bijstellen ook de twee splinternieuwe af fabriek. Ik ben er heel blij mee. https://www.steverinkbanden.nl/ weten wat ze doen)

En ja je banden slijten aan de een kant iets meer dan andere kant maar dat heb ik er graag voor over en op de looptijd van al die km te verwaarlozen in mijn optiek.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”