Bel eens met specialist Mulder in Wijk bij Duurstede, wellicht kan hij je helpen met je problemen.
Of wil je alleen je EGR uitgeprogrammeerd hebben en de rest doe je zelf?
De schildpad op het display, vermogen verlaagd....Motorsysteem foutcodes- waar te zoeken?
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3778
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21059
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
EGR dicht zetten bij Obbe en het inlaattraject laten reinigen bij Dennis, die van mij was helemaal schoon na 190k km en liep perfect.
Die buis heb ik ook gehad, kijk ook even achter het blok (onderzijde) daar loopt ook een slang van het uitlaatspruitstuk die wel wil gaan, het lijkt alsof de heleboel dan in de fik staat.
Dat is dan afslepen of in mijn geval mehhh en onder de 1750rpm richting huis rijden waar de auto op de berger is gegaan.
Geweldig blok die D5 maar het heeft preventief onderhoud nodig met dit soort slangen en die zijn niet goedkoop te vervangen bij de Dealer.
Tippie mijnerzijds, mocht je mijn advies van Obbe en Dennis opvolgen stap dan niet in de auto als ze hem even testen na het reinigen tenzij je het leuk vind om te voelen wat je D5 awd kan op korte stukjes industrieterrein.
Ik had iig visioenen van chocolade bruine letters in eoa ochtendkrant, Volvo gecrasht.
Die buis heb ik ook gehad, kijk ook even achter het blok (onderzijde) daar loopt ook een slang van het uitlaatspruitstuk die wel wil gaan, het lijkt alsof de heleboel dan in de fik staat.
Dat is dan afslepen of in mijn geval mehhh en onder de 1750rpm richting huis rijden waar de auto op de berger is gegaan.
Geweldig blok die D5 maar het heeft preventief onderhoud nodig met dit soort slangen en die zijn niet goedkoop te vervangen bij de Dealer.
Tippie mijnerzijds, mocht je mijn advies van Obbe en Dennis opvolgen stap dan niet in de auto als ze hem even testen na het reinigen tenzij je het leuk vind om te voelen wat je D5 awd kan op korte stukjes industrieterrein.
Ik had iig visioenen van chocolade bruine letters in eoa ochtendkrant, Volvo gecrasht.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- RdR
- 2nd Gear member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47
Ik doe graag veel zelf,raspaardje schreef: ↑19.05.2025 - 12:11 Bel eens met specialist Mulder in Wijk bij Duurstede, wellicht kan hij je helpen met je problemen.
Of wil je alleen je EGR uitgeprogrammeerd hebben en de rest doe je zelf?
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.
Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
- RdR
- 2nd Gear member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47
Ja die slang na de turbo zal ook te lijden hebben... Dank voor je tip! Mooie ervaring had jediesel01 schreef: ↑19.05.2025 - 13:28 EGR dicht zetten bij Obbe en het inlaattraject laten reinigen bij Dennis, die van mij was helemaal schoon na 190k km en liep perfect.
Die buis heb ik ook gehad, kijk ook even achter het blok (onderzijde) daar loopt ook een slang van het uitlaatspruitstuk die wel wil gaan, het lijkt alsof de heleboel dan in de fik staat.
Dat is dan afslepen of in mijn geval mehhh en onder de 1750rpm richting huis rijden waar de auto op de berger is gegaan.
Geweldig blok die D5 maar het heeft preventief onderhoud nodig met dit soort slangen en die zijn niet goedkoop te vervangen bij de Dealer.
Tippie mijnerzijds, mocht je mijn advies van Obbe en Dennis opvolgen stap dan niet in de auto als ze hem even testen na het reinigen tenzij je het leuk vind om te voelen wat je D5 awd kan op korte stukjes industrieterrein.
Ik had iig visioenen van chocolade bruine letters in eoa ochtendkrant, Volvo gecrasht.
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.
Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14493
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Het lijkt wel of die onderdelen gamaakt/geprogrammeerd zijn om beperkt mee te gaan , hier op een Franse autosite zag ik hetzelfde euvel V90 ook voorbij komen
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- RdR
- 2nd Gear member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47
opgelost!
Vandaag de slang (onderdeel nummer 32222071) opgehaald in Naarden (€ 135,- incl BTW) en vol verwachting naar huis gereden.
Gelijk auto op de bokken en motorkap open, het kan maar gebeurd zijn....
Het is een rotplek waar die slang zit, ik dacht het voorste onderscherm (direct achter de bumper bekleding) eraf te kunnen halen, dan kan je er mooi bij van onderen. Maar die plaat kan je schijnbaar alleen verwijderen als je ook de bumper er helemaal af haalt...
.
Wel alle schroeven losgehaald ervan en continue zoveel mogelijk omlaag getrokken, wat een gepriegel. Eerst geprobeerd de oude borgdraad te unlocken, uiteindelijk gewoon maar helemaal los getrokken met een punttang.
Ook de schroef van de slangklem zit erg onhandig om te bereiken, ik kon er met veel moeite bij met een kleine ratel en met heel veel hele kleine slagen kwam die uiteindelijk los.... Daarna kon ik de slang los trekken via de ruimte die zit onder het luchtfilterhuis. Dat was mooi. Toen kwam de grote puzzel, de ruimte daar is super krap en ik kreeg die metalen ring eerst nergens doorheen om eruit te halen.
Uiteindelijk via een gaatje bij de ventilator erdoorheen geprutst, tip: niet doen!
Dit kon net omdat de borging er helemaal af was gehaald, maar met borging erop had dat nooit gepast
Nadat de slang eruit was was ik zoekende hoe de nieuwe erin moest. Vrij gefrustreerd even pauze genomen. Ik bekeek al films waar ze de gehele bumper eraf halen, dat leek me nog een oplossing als het helemaal niet zou lukken...Beter dat dan uren prutsen en evt wat beschadigen.
Uiteindelijk vond ik de oplossing, ik maakte de kabelboom houder los (Nr 2 op foto) die kan je naar boven eruit schuiven en dan wat uit de weg duwen, dat creëert al wat meer ruimte, daarna maakte ik een (water)slang los die met een klem vast zit op de automaat (Nr 1 op foto). Als ik die naar de zijkant wegschoof kwam er nog weer wat ruimte bij. Als laatste maakte ik de bevestiging van het luchtfilterhuis eraf (Nr 3 op foto). Dat alles was genoeg om de slang erdoor te krijgen. Ook gaf dat meer ruimte om met mijn hand de slang beter te pakken en te duwen en te draaien om deze aan beide kanten op de goede plek te krijgen.
De metalen ring met de borging eerst en daarna het flexibele deel. Wat prutsen en het lag redelijk op z'n plaats, gelukt!
Daarna was het duwen en draaien om de metalen ring op de intercooler te krijgen, dat lukte vrij snel en gaf me weer moed om door te gaan. Niet vergeten om nu ook de slangklem om de buis te doen! Dan duwen en trekken om de andere kant op de andere aansluiting te krijgen. Ook hier een kwestie van trail en error. Maar uiteindelijk lukte dat ook. Mooi! Nu moest ik alleen nog de slagklem via hetzelfde gepruts in de kleine ruimte weer aandraaien, maar dat was een kleinigheid vergeleken met het ander gedoe en gezoek. Het einde is in zich.
Vast! Schroeven weer rondom in het onderscherm en rijden. De auto rijdt weer als vanouds, spreekt weer snel en soepel de turbo aan en heeft geen turbo gat meer.
En natuurlijk ook geen foutmelding meer of vermindering van het vermogen.
Nu de code laten wissen en weer rijden.
In totaal ca 2,5 uur bezig geweest. Het leek langer...
Tevreden...
Vandaag de slang (onderdeel nummer 32222071) opgehaald in Naarden (€ 135,- incl BTW) en vol verwachting naar huis gereden.
Gelijk auto op de bokken en motorkap open, het kan maar gebeurd zijn....
Het is een rotplek waar die slang zit, ik dacht het voorste onderscherm (direct achter de bumper bekleding) eraf te kunnen halen, dan kan je er mooi bij van onderen. Maar die plaat kan je schijnbaar alleen verwijderen als je ook de bumper er helemaal af haalt...
Wel alle schroeven losgehaald ervan en continue zoveel mogelijk omlaag getrokken, wat een gepriegel. Eerst geprobeerd de oude borgdraad te unlocken, uiteindelijk gewoon maar helemaal los getrokken met een punttang.
Ook de schroef van de slangklem zit erg onhandig om te bereiken, ik kon er met veel moeite bij met een kleine ratel en met heel veel hele kleine slagen kwam die uiteindelijk los.... Daarna kon ik de slang los trekken via de ruimte die zit onder het luchtfilterhuis. Dat was mooi. Toen kwam de grote puzzel, de ruimte daar is super krap en ik kreeg die metalen ring eerst nergens doorheen om eruit te halen.
Uiteindelijk via een gaatje bij de ventilator erdoorheen geprutst, tip: niet doen!
Dit kon net omdat de borging er helemaal af was gehaald, maar met borging erop had dat nooit gepast
Nadat de slang eruit was was ik zoekende hoe de nieuwe erin moest. Vrij gefrustreerd even pauze genomen. Ik bekeek al films waar ze de gehele bumper eraf halen, dat leek me nog een oplossing als het helemaal niet zou lukken...Beter dat dan uren prutsen en evt wat beschadigen.
Uiteindelijk vond ik de oplossing, ik maakte de kabelboom houder los (Nr 2 op foto) die kan je naar boven eruit schuiven en dan wat uit de weg duwen, dat creëert al wat meer ruimte, daarna maakte ik een (water)slang los die met een klem vast zit op de automaat (Nr 1 op foto). Als ik die naar de zijkant wegschoof kwam er nog weer wat ruimte bij. Als laatste maakte ik de bevestiging van het luchtfilterhuis eraf (Nr 3 op foto). Dat alles was genoeg om de slang erdoor te krijgen. Ook gaf dat meer ruimte om met mijn hand de slang beter te pakken en te duwen en te draaien om deze aan beide kanten op de goede plek te krijgen.
De metalen ring met de borging eerst en daarna het flexibele deel. Wat prutsen en het lag redelijk op z'n plaats, gelukt!
Vast! Schroeven weer rondom in het onderscherm en rijden. De auto rijdt weer als vanouds, spreekt weer snel en soepel de turbo aan en heeft geen turbo gat meer.
En natuurlijk ook geen foutmelding meer of vermindering van het vermogen.
Nu de code laten wissen en weer rijden.
In totaal ca 2,5 uur bezig geweest. Het leek langer...
Tevreden...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door RdR op 19.05.2025 - 21:36, 4 keer totaal gewijzigd.
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.
Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
- RdR
- 2nd Gear member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47
De monteur in de Volvo garage zei dat ze redelijk snel verouderen na 7-10 jaar. Meestal begeeft 1 slang op de auto het en verder niet. Ik vroeg hem namelijk of het zinvol zou zijn preventief de andere slangen ook te vervangen. Hij zou dat zelf niet doen...
Er komt ca 1,5 bar druk op te staan...
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.
Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1094
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Officieel hebben ze geen houdbaarheidsdatum. In de praktijk komen slangen met een scheurtje regelmatig voor bij turbo's en aan de inlaat kant van de motor bij benzine versies.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- Almerev70
- 4th Gear member
- Berichten: 818
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
- Locatie: Almere
Mooi opgelost!
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
- RdR
- 2nd Gear member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47
Dank,
Na de montage was in het display nog wel het oranje motorblokje te zien, Na een paar keer starten verdween dit vandaag ook.
Net even langs mijn garage geweest om resterende codes te laten wissen. Er schijnt nog wat achter te blijven anders.
Na de montage was in het display nog wel het oranje motorblokje te zien, Na een paar keer starten verdween dit vandaag ook.
Net even langs mijn garage geweest om resterende codes te laten wissen. Er schijnt nog wat achter te blijven anders.
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.
Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.