Zomaar een vraag: wie is er tevreden met zijn Volvo?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Jsh
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 07.12.2024 - 12:06

C30 gereden, daarna v40, toen noodgedwongen naar hoogzit (mazda cx5, prima auto.
Toen hoogzit niet meer nodig was snel weer naar volvo. Dit keer een v60 b4 mj 23.
Bijzonder tevreden. Heerlijke reisauto voor ritten naar Praag. En Donna de Duitse herder heeft zee van ruimte achter de klep.
Voor de fun is de Mazda mx5 nd nog steeds iets leuker 🤷‍♂️🤣
Gebruikersavatar
Bluesbroeder
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 15.07.2011 - 17:29
Locatie: Drenthe; ergens boven in.

Inmiddels heb ik mijn derde Volvo (V60) tw: D2, D5 en nu een B4 die eind dit jaar of begin volgend jaar vervangen gaat worden door waarschijnlijk een andere hoger instap Volvo. Dat zal een Plug-In of electrisch worden.
Super tevreden over de Volvo's die heb gehad en heb, totaal geen problemen. Bij mijn D5 1 x een gesprongen turbo slang, maar verder niets.
Waar ik wel wat minder tevreden over ben is de ontwikkeling op software - media gebied.
Volgens mij in in mijn D2 werd een touch screen geïntroduceerd met opmerking dat er vele app's zouden volgen, dus niet, en dit nog steeds zo.
Heb nu wel gezien dat Volvo niet echt vooruitstrevend is in achterloopt maar ook niet echt door ontwikkeld op dat gebied.
Als nieuwe Sensus systeem zie vind ik dit persoonlijk ook een achteruitgang.
Maar model - motorisch een super auto!
Volvo V60 B4 Business Pro au. - Denim Blue
Stoyanov
3rd Gear member
Berichten: 272
Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31

De XC40 is mijn eerste Volvo. Simpelweg gekocht in een vlaag van totale verstandsverbijstering, verlekkering en omdat ik er perfect in pas. Ik trek de wagen aan.
Rijeigenschappen zijn prima. Al moet ik erbij zeggen dat de auto het liefst rechtdoor wil. Veel liever dan dat hij een bocht omgaat.
De Aisin versnellingsbak schakelt boterzacht als hij op temperatuur is. Bij koude motor schokt hij een heel klein beetje, maar dat hoort erbij zegt men.
De motor heeft meer dan voldoende koppel om goed met het verkeer mee te kunnen komen. De hoeveelheid pk's houdt niet over. Sportstand heeft dan ook geen enkele zin. Het gebrul van de motor geeft misschien een gevoel van sportiviteit, maar daar houdt het mee op. Niet te vergeten dat met het zwaarder worden van de rechtervoet het benzineverbruik tot maagzuuraanvalopwekkende hoogten stijgt. Even stoplichtsprinten in de stad en je zit zon aan de 1:8. Deze auto voelt zich het best op de lange afstand. Ideaal om een paar honderd KM autobahn mee op te slokken met een alleszins redelijk verbruik van 1:16,5
Afwerking vind ik hier en daar te wensen overlaten.
Vooral de lak van ons exemplaar heeft een paar onvolkomenheden waar ik later pas achter ben gekomen, en waarvan ik me afvraag of ze onder de lakgarantie vallen (BJ 2021).
Als ik toen wist wat ik nu weet, had ik deze misschien niet gekocht, maar het had op zeker een andere XC40 geworden, wellicht zelfs een XC60, want die is nagenoeg even zwaar.
Zou ik weer een Volvo kopen?
Het antwoord is volmondig "Ja".
Enkel wordt het dan een PHEV of een Hybride. Maar dan moet er wel wat aan de laadmogelijkheden gedaan worden hier in de buurt (altijd bezet).
Ben ik tevreden?
Ja. Best wel.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6386
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Stoyanov, een leuk verhaal. Deze XC40 is ook mijn eerste Volvo. Maar niet gekocht door verstandsverbijstering, maar na goed overwegen. Toen was het bijleggen voor een nieuwe Opel, (voor exact dezelfde Grandland X, alleen in een andere kleur) bijna hetzelfde, als voor een nieuwe XC40. Dat gaf toen de doorslag. Toen was het drama nog niet bekend, met de distributieriem in de 1.2 Pure Tech motor. Dus al met al was ik alle ellende voor, door hem op tijd in te ruilen. Bij de eerste meters in de Volvo zag ik het verbruik op het display, en ik dacht: Dit kan niet waar zijn. Wat een zuipschuit. Maar dat verbruik werd met de dag beter. En na een 10.000 km was ik zelfs zeer tevreden. De Volvo was me vanaf het begin al echt eigen. Al vond ik het een grote misser, dat er geen temp.meter zichtbaar was. En een oliepeilstok gemist werd. Dat heb je, als je vooraf geen proefrit maakt, en onder de motorkap kijkt. En nu na ruim 4½ jaar en bijna 59.000 km nog steeds zeer tevreden. Ook mijn Volvo dealer, Bluekens in Halsteren, vind ik een prima garage. (5 sterren) Wat jij aangeeft klopt. Van de vier beschikbare rij modi, gebruik ik alleen de Comfort modus. Onderweg zet ik de automaat dikwijls vast in +8. Omdat hij bij de minste stijging van de weg, of bij wat meer tegenwind, terug wil schakelen. En ik zou zeker weer een nieuwe Volvo kopen, ware het niet dat ik niks met laadkabels, noch wat met stekkers heb. Nu met een volle tank, heb ik een actieradius van dik 930 km. Daar kunnen EV rijders slechts van dromen. In pakweg 5 minuten getankt, elke 3 weken. Kort samengevat: Ik ben zeer tevreden. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14495
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Binnen 5 jaar rijd EV auto s ook 700-1000km vermoed ik..;
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Stoyanov
3rd Gear member
Berichten: 272
Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31

Bover schreef: 23.05.2025 - 10:46 Binnen 5 jaar rijd EV auto s ook 700-1000km vermoed ik..;
Dan zal er eerst een sprong voorwaarts gemaakt moeten worden op het gebied van SS-Accu's.... met name de prijs moet omlaag
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13594
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Toch wil ik zeker met de huidige geopolitieke spanningen niet aangewezen zijn op stroom.
Een PHEV met een actieradius van 150-200km lijkt mij een mooi compromis
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Zee tevreden over mij Volvo's. Stoelen en veiligheid staan bij mij op plek 1, ik rij 80.000 km per jaar. Als de S80 die mijn daily drive is de 350.000 (circa 2 jaar) dan wordt het zonder enige twijfel een V90 T8 van 2022 of jonger ivm Google systeem en vergrote accu. Mijn vrouw rijdt electrische ex 30 twin motor performance. Trekt supersnel op, maar ik vind het persoonlijk geen lekkere auto,. Twijfel of ik voor een nieuwe electrische EX90 zal gaan, maar vraag mij af wanneer die lidar eens goed gaat werken en bovendien vind ik het een hele bak met geld. Kan het me wel veroorloven, maar heb tot op heden nooit heel veel geld aan een auto uitgegeven, de afschrijving is enorm. Wil wel B&W hebben, ik zat laatst bij een collega in de auto , wat een geluid!
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1489
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Gisteren even op en neer gereden van Grunn naar Amstelveen. Makkie met de XC70 T5. De lange rit deed hem goed, de T5 loopt en schakelt nu wat fijner. Heb hem nog niet zolang. Langer met de D4 gereden en dus wel wat ervaring met de XC. Het is de fijnste auto die ik tot nu toe gehad heb. De D4 moest weg i.v.m. stoppen werk en dus minder kilometers. Deze T5 is weer fijn thuiskomen. Wat een heerlijke rijmachine is het. Gaat lang bij ons blijven.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
Bluesbroeder
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 15.07.2011 - 17:29
Locatie: Drenthe; ergens boven in.

Hey Frits V70, als ik je onderschrift lees: moet dit niet XC60 T5 zijn ipv XC70 T5?
Tja is weekend en nog in de mood van de V70 waarschijnlijk :-D
Volvo V60 B4 Business Pro au. - Denim Blue
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1489
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Nee, hoor. Ik heb de XC60 T5 verruild voor de XC70 T5. De XC60 T5 wel 6 maanden gehad. :-D
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: nederland

Mijn ervaring met volvo;

Gekocht in 2020 mijn volvo XC90 2500 cc gechipt naar 240 pk bouwjaar 2005 met 185.000 km NAP , met handgeschakelde 6 bak als youngtimer zakelijk.
Heerlijk geen 20.000 euro bijtelling , maar 2.500 euro slechts . en alle kosten aftrekbaar , bijna te mooi om waar te zijn .
Wel al dezelfde week de oerlelijke velgen vervangen voor fraaie alu velgen met 265/45-R20 en de bumpers en wat plastic in de kleur laten spuiten.
Inmiddels 5 jaar in bezit, heerlijke snelle en comfortabele auto , trekt in 8.3 sec. naar 100 km/ uur.
Ik heb de vier wiel drive moeten herstellen een bekend euvel zo rond de 2 ton aan km. en wat keerringen ivm olielekkage.
Hij rijdt als nieuw en ziet eruit als nieuw.
Ik zou een ieder de Pirelli banden aanbevelen die eronder zitten nu en tot de stilste banden behoren op de markt , de vorige banden van Dunlop
maakte giga veel herrie ik dacht dat het van de aandrijving was . Toen ik ermee ging rijden met de nw. Pirelli's moest ik wennen aan de totale stilte.
Ik heb voor 260 euro multimedia CarPlay met een 12,3 inch groot QLed scherm spraakgestuurd gekocht op de Alie en voor 180 euro laten inbouwen
door Trust in Poortugaal / R'dam en helemaal klaar voor de toekomst.

De kwaliteit uit 2005 vind je niet meer als je nu in 2025 een nieuwe auto zou kopen, dus rij ik gewoon door zo lang het kan.

Ik ben er dit jaar meer naar Porto in Portugal gereden een rit van 4600km en moest naar de Volvo dealer daar omdat een van de bobines wat stotterde bij volgas geven.
ik was de enige brandstofauto in die hele werkplaats van wel 1000M2 . De hele werkplaats stond vol met kapotte EV zooi.........................
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door volvo xc90 010 op 24.05.2025 - 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
sinds 2020 : XC90 , 2500CC , 240PK , Handgeschakelde 6 bak . bjr. 2005
volvo dealerschap gehad in Schiedam tot ca 1990
Gebruikersavatar
Bluesbroeder
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 15.07.2011 - 17:29
Locatie: Drenthe; ergens boven in.

Frits V70 schreef: 24.05.2025 - 20:20 Nee, hoor. Ik heb de XC60 T5 verruild voor de XC70 T5. De XC60 T5 wel 6 maanden gehad. :-D
Ik zie het nu, niet goed gekeken...
Wat zei ik ook alweer hahaha
Volvo V60 B4 Business Pro au. - Denim Blue
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1489
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Bluesbroeder schreef: 24.05.2025 - 21:21
Frits V70 schreef: 24.05.2025 - 20:20 Nee, hoor. Ik heb de XC60 T5 verruild voor de XC70 T5. De XC60 T5 wel 6 maanden gehad. :-D
Ik zie het nu, niet goed gekeken...
Wat zei ik ook alweer hahaha
Iets met V70...Ha,ha. Klopt. Was mijn eerste. :-D
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12727
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Hier hebben we inmiddels onze 16e Volvo, dat zou voldoende moeten zeggen... ;-). Er zijn zeker jaren geweest dat Volvo me minder deed qua modellenlijn maar Volvo heeft wel altijd een rode draad in onze autohistorie gespeeld, in ieder geval vanaf mijn eerste Volvo V50.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue


"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2735
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Ben ik tevreden met mijn Volvo? Hmm, met al mijn voorgaande exemplaren (zie mijn handtekening) wel. Ook al was alleen de V90 foutloos, en dan bedoel ik ook echt foutloos. Met de rest best wel wat gedonder gehad, hoewel het bij de V40 ook wel een leeftijdsdingetje (hij ging er met 2,5 ton uit) was. Maar het rij- en zitcomfort maakte alles goed.
Maar nu met de XC60? Mwah, een SUV is mijn type auto niet maar soms is het niet anders. En, eerlijk is eerlijk, hij rijdt echt gewoon heel lekker. Eergisteren nog 110 km naar Zuid-Frankrijk gereden, echt fluitend. En iedereen stapt zonder pijntjes, tijve ledematen etc uit.
Maar AAOS? Als ik het eruit had kunnen trekken had het allang ergens in de berm gelegen. Nog nooit zo vaak verkeerd gereden door de onduidelijke aanduidingen en met regelmaat zwijgt'ie in alle talen als je toch echt af moet slaan.
En dan om de haverklap de irritante melding dat je Android Auto kunt starten.
Al met al een constante en dagelijkse beon van ergenis. Die niet nodig zou moeten zijn want Volvo had met de Sensus een goed (veel beter) systeem.
Zou ik nu een nieuwe auto moeten kopen, is dit wel de reden dat ik zeker ook bij andere merken ga kijken.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12727
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

jalex_h schreef: 26.05.2025 - 17:37 Ben ik tevreden met mijn Volvo? Hmm, met al mijn voorgaande exemplaren (zie mijn handtekening) wel. Ook al was alleen de V90 foutloos, en dan bedoel ik ook echt foutloos. Met de rest best wel wat gedonder gehad, hoewel het bij de V40 ook wel een leeftijdsdingetje (hij ging er met 2,5 ton uit) was. Maar het rij- en zitcomfort maakte alles goed.
Maar nu met de XC60? Mwah, een SUV is mijn type auto niet maar soms is het niet anders. En, eerlijk is eerlijk, hij rijdt echt gewoon heel lekker. Eergisteren nog 110 km naar Zuid-Frankrijk gereden, echt fluitend. En iedereen stapt zonder pijntjes, tijve ledematen etc uit.
Maar AAOS? Als ik het eruit had kunnen trekken had het allang ergens in de berm gelegen. Nog nooit zo vaak verkeerd gereden door de onduidelijke aanduidingen en met regelmaat zwijgt'ie in alle talen als je toch echt af moet slaan.
En dan om de haverklap de irritante melding dat je Android Auto kunt starten.
Al met al een constante en dagelijkse beon van ergenis. Die niet nodig zou moeten zijn want Volvo had met de Sensus een goed (veel beter) systeem.
Zou ik nu een nieuwe auto moeten kopen, is dit wel de reden dat ik zeker ook bij andere merken ga kijken.
Toch opvallend dat er zoveel verschillende meningen zijn over AAOS vs. Sensus. Ik vond de navigatie van die laatste beneden peil, Google is wat dat betreft echt stukken beter en veel meer real-time. En die melding over Android Auto heb ik nog nooit gekregen.

Volgens mij mis je je V90 gewoon ontzettend ;-), wat alleen maar een groot compliment voor de V90 is!
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue


"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”