Stoyanov, een leuk verhaal. Deze XC40 is ook mijn eerste Volvo. Maar niet gekocht door verstandsverbijstering, maar na goed overwegen. Toen was het bijleggen voor een nieuwe Opel, (voor exact dezelfde Grandland X, alleen in een andere kleur) bijna hetzelfde, als voor een nieuwe XC40. Dat gaf toen de doorslag. Toen was het drama nog niet bekend, met de distributieriem in de 1.2 Pure Tech motor. Dus al met al was ik alle ellende voor, door hem op tijd in te ruilen. Bij de eerste meters in de Volvo zag ik het verbruik op het display, en ik dacht: Dit kan niet waar zijn. Wat een zuipschuit. Maar dat verbruik werd met de dag beter. En na een 10.000 km was ik zelfs zeer tevreden. De Volvo was me vanaf het begin al echt eigen. Al vond ik het een grote misser, dat er geen temp.meter zichtbaar was. En een oliepeilstok gemist werd. Dat heb je, als je vooraf geen proefrit maakt, en onder de motorkap kijkt. En nu na ruim 4½ jaar en bijna 59.000 km nog steeds zeer tevreden. Ook mijn Volvo dealer, Bluekens in Halsteren, vind ik een prima garage. (5 sterren) Wat jij aangeeft klopt. Van de vier beschikbare rij modi, gebruik ik alleen de Comfort modus. Onderweg zet ik de automaat dikwijls vast in +8. Omdat hij bij de minste stijging van de weg, of bij wat meer tegenwind, terug wil schakelen. En ik zou zeker weer een nieuwe Volvo kopen, ware het niet dat ik niks met laadkabels, noch wat met stekkers heb. Nu met een volle tank, heb ik een actieradius van dik 930 km. Daar kunnen EV rijders slechts van dromen. In pakweg 5 minuten getankt, elke 3 weken. Kort samengevat: Ik ben zeer tevreden.

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)