Koelvloeistof niveau gaat extreem op en neer.

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Richard1973
Starter

Hoi ik ben nieuw op dit forum.
Ik ben sinds kort in het bezit van een volvo V40 uit 2004 met 200 000km op de teller en 2 Liter benzine motor.
Auto rijdt heerlijk motor klinkt en draait prachtig.
Maar...
Koelvloeistof niveau schiet regelmatig van zwaar in de min tot zwaar in de plus ongeacht of de motor koud of warm is.
Er is een nieuwe thermostaat ingezet en alles is ontlucht maar het probleem blijft.
Er zit roze vloeistof in en temp blijft netjes in het midden.
Vloeistof is mooi helder, oliepeil blijft hetzelfde dus waarschijnlijk geen lekke koppakking.
Maar waarom schiet die vloeistof alle kanten op?
Iemand enig idee?
Urbexpeditie
7th Gear member

Hoelang zit deze vloeistof er in?
Kan als dit vrij kort is dat een luchtbel dwars zit.
En is dit sinds de nieuwe thermostaat?
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always retums to his past"
Richard1973
Starter

Ik heb de auto pas sinds kort dus ik heb geen idee hoelang de vloeistof erin zit.
Maar het systeem is door 2 verschillende monteurs ontlucht en het probleem blijft.
Enig idee hoe je een luchtbel eruit kan krijgen?
Gewoon ontluchten helpt niet.
Richard1973
Starter

En dit is niet sinds de nieuwe thermostaat, de nieuwe thermostaat is er in gezet omdat de monteur dacht dat de thermostaat het probleem veroorzaakt.
Maar dat is niet het geval.
Advies van de monteur, gewoon rijden zolang de temp in het midden blijft is er geen probleem.
Beetje raar advies.
Urbexpeditie
7th Gear member

Zou eens een compressietest doen. Vermoed toch dat er wat meer aan de hand is. Zou een gescheurde koppakking niet uitsluiten als ik dit zo lees.

Richard1973
Starter

Beide monteurs zijn er zeker van dat het niet de koppakking is.
Koelvloeistof is helder en geen sporen van Koelvloeistof in de olie.
Dit is mijn derde V40 en is zeer zuinig met Benzine op de snelweg ruim 17km op 1 Liter benzine.
Motor is pittig en fit sneller dan mijn vorige twee V40's
Urbexpeditie
7th Gear member

Het is niet per definitie zo dat er persé koelvloeistof in de olie moet zitten of olie in de koelvloeistof. Dat zijn enkele voorkomende waarnemingen.

Uiteraard kan het ook een hardnekkige luchtbel zijn.
Echter, de thermostaat is vervangen omdat men dacht dat dit het probleem veroorzaakte. Maar uit je verhaal blijkt dit niet het geval te zijn.
Dan was het vóór het vervangen er dus ook al. Dan blijft er weinig smaken over.
Je kan de waterpomp nog controleren, maar zoals ik het lees en begrijp ga ik echt twijfelen aan de koppakking.
En meten is weten...

Richard1973
Starter

Dank je wel voor je reacties.
De auto gaat dinsdag voor onderhoud naar de garage.
Ik ga jouw adviezen voorleggen aan de monteur.
Richard1973
Starter

Ik vermoed trouwens een luchtbel.
Koelvloeistof is bijgevuld tot max en binnen een minuut kan die naar onder min zakken en een minuut later staat de vloeistof weer boven max.
Dit herhaald zich continu.
JvdB1990
Starter

Hoi Richard,

Ik heb ook een vergelijkbare situatie met mijn v60 t3 uit 2017. Bij mij komt alleen de koelvloestof pas omhoog als ik de dop los draai.

Ik verlies geen koelvloestof, er zit geen olie in de koelvloestof, geen witge rook, en ook geen mayonaise in de olievuldop.

Ik denk ook ergens een hardnekkige luchtbel. Ook bij mij is recent de termostaat vervangen.

Tijdens het rijden gaat deze mooi open bij ca. 95 graden. Stilstaand stationair loopt de temperatuur op tot ca. 100 graden. Live via scanner in de gaten gehouden.

Heb jij na je garagebezoek al helderheid gekregen?

Gr. Jeroen
Fredhead
Geartronic member

Zou niet te lang met die luchtbel door blijven rijden maar de boel goed laten ontluchten.
Zijn procedures voor om dit zelfs via vacuüm te doen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
swest1967
Starter

het is inmiddels mei. Ik heb een soortgelijk probleem met v70 en ben benieuwd wat de oplossing was/is
JvdB1990
Starter

Tijd voor een update idd.

Exact vertellen wat er nu precies is gebeurt is mischien niet mogelijk maar samen met de garagehouder die het uiteindelijk gemaakt heeft tot het volgende verhaal gekomen.

1. De moter heeft een trubo en die is watergekoeld. Hierin is een lek ontstaan en daardoor werd er lucht in het koelsysteem gepompt
2. Door de lucht in het koelsysteem is de doorstroming geblokkeerd of gestopt.
3 hierdoor is het blok net een aantal keer wat te heet geworden en is de koppakking net kapot gegaan (alleen aan een kant op de middelste cylinders).

Qua reparatie is nu het volgende gebeurt.
1. Turbo kon niet worden vervangen omdat onderdelen niet leverbaar waren. Trubo is gereviseerd door een bedrijf in Weert. Hier is hij ook omgebouwd naar en niet langer watergekoeld.
2. Termostaat is vervangen (achteraf ben ik er niet zeker of hij ook echt kapot was).
3. Koppakking is vervangen en cilinderkop is gecontroleerd/geplakt.

In totaal heeft me dit bijna 5k gekost, maar de auto kapot inruilen was nog een slechtere optie. Repareren en doorrijden (als ik niet teveel pech heb in de toekomst) is het voordeligst en als ik een andere auto wil zou ik voor iets soortgelijks gaan op dit moment.
Gouwe
7th Gear member

swest1967 schreef: 20.05.2025 - 23:31 het is inmiddels mei. Ik heb een soortgelijk probleem met v70 en ben benieuwd wat de oplossing was/is
Helpt wel als je iets meer beschrijft wat jou probleem is en wat voor motor je hebt in je V70 en bouwjaar....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
swest1967
Starter

Gouwe schreef: 21.05.2025 - 07:36
swest1967 schreef: 20.05.2025 - 23:31 het is inmiddels mei. Ik heb een soortgelijk probleem met v70 en ben benieuwd wat de oplossing was/is
Helpt wel als je iets meer beschrijft wat jou probleem is en wat voor motor je hebt in je V70 en bouwjaar....
ik heb eind maart 2025 een v70 2.4t aut uit 2001, ca 360 dkm gekocht
door vorige eigenaar is bij 352 dkm distr vervangen (volgens melding onder motorkap) en ik mag aannemen dat toen ook waterpomp is vervangen.
in okt 2024 is een nieuw expansievat gemonteerd. (navraag via garagenaam op kentekenplaat)
dit is het enige wat ik weet over de recente onderhoudshistorie.

de auto is ingeruild bij een garage en door mij daar gekocht met als enige melding dat er een koelvloeistof probleem is en dat mogelijk koppakking vervangen moet worden.

probleem: het koelwater is plots weg? ook melding op display daarvan.
Ik heb water bijgevuld en verschillende ritjes gemaakt, soortgelijk in afstand, afwisselend met koude motor of warme motor en de ene keer niets aan de hand en een andere keer is het expansievat plots weer leeg. Er valt geen peil op te trekken.

Bij de garage:
visueel: geen lekkages bij het blok/expansievat/slangen/radiator te ontdekken
cilinders zijn van binnen "normaal" schoon=dus niet brand schoon agv water
bougies zijn ook normaal van kleur
er zit geen water bij de olie
er zit geen "troep" bij het koelwater
de auto geeft geen witte rook uit de uitlaat
waterslangen zijn niet extreem hard, gewoon normaal
Temperatuurmeter vanaf koud, komt gewoon op tot midden. niet hoger. dit is ook bij melding dat koelwater bijgevuld moet worden
drukmeting via expansievat blijft stabiel op 1,4 bar.

voorlopige conclusie: mogelijk lucht in systeem?

Thuis heb ik een dus poging gedaan om te ontluchten. Expansievat opgehangen boven motor en vervolgens laten draaien. Aanvankelijk kwam er via retourslang af en toe een beetje koelwater in expansievat terug en na verloop van tijd een constante stroom. Voorlopige conclusie: ontluchten geslaagd? probleem weg?
Een paar ritjes gedaan en dat ging goed. Tot ineens na 4e ritje het water weer weg was, lees: expansievat leeg.

auto staat nu weer bij garage, na rit van 65 km, ook maar even met hogere snelheid gereden, goed warm etc, geen problemen, water blijft op niveau.

druk op expansievat gezet en staat nu al weer constant op 1,7 bar. RARA.
naast eerdere checks, inlaatkant van turbo geeft geen lekkagesporen

En nu zitten we een beetje met de handjes in het toch al weinige haar.

vraag is nu of iemand een suggestie heeft, voordat we de koppakking mogelijk onnodig gaan vervangen.
Gouwe
7th Gear member

Ik ben geen expert op dit punt dat vooropgesteld, maar lucht(bel) lijkt best plausibel maar waar dan? Mogelijk dat er uitlaatgassen in het koelsysteem terecht kunnen komen via een lek in de koppakking? Als de tank leeg is heb je dan wel eens de dop op het expansievat gelijk losgedraaid en komt het water dan weer omhoog?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
EVV
5th Gear member

Gouwe schreef: 22.05.2025 - 08:31 Als de tank leeg is heb je dan wel eens de dop op het expansievat gelijk losgedraaid en komt het water dan weer omhoog?
Ik vind dit een gevaarlijk advies, hij zou niet de eerste zijn die een fontein van kokend heet water over zich heen krijgt bij zo'n actie...
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gouwe
7th Gear member

Is inderdaad gevaarlijk als je geen idee hebt wat je aan het doen bent, niets mis dus met het advies, wel met de mogelijke uitvoering daarvan :-)
swest1967
Starter

Gouwe schreef: 22.05.2025 - 11:57 Is inderdaad gevaarlijk als je geen idee hebt wat je aan het doen bent, niets mis dus met het advies, wel met de mogelijke uitvoering daarvan :-)
We weten wat we doen :-D
Dop inderdaad wel los gehad, water komt terug in expansievat, maar niet altijd, want anders zou bijvullen ook niet kunnen.

Dat af en toe "dop los" en af en toe water bijvullen, was in de situatie voor ontluchten, Na ontluchten wederom dus bij 4e rit exp vat leeg en toen weer bijvullen.
waarom vraag je dat?
Gouwe
7th Gear member

Omdat mijn broertje met zijn 2.0 vijfcilinder d3 een soortgelijk issue had. Dat bleek uiteindelijk een lekkage in de koppakking te zijn waardoor uitlaatgassen in de koelvloeistof terecht kwamen.
Ook daar verder 0,0 kenmerken van een lekke koppaking verder en geen drukverlies als het kw circuit op druk werd gezet, maar de hete uitlaatgassen hadden inmiddels wel ook de kop aangevreten.
En ook daar kwam het water weer omhoog nadat de dop werd losgedraaid en moest hij soms bijvullen.
Komt allemaal aardig overeen met wat jij beschrijft.
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”