Hallo,
Afgelopen vrijdag heeft (vermoedelijk) de turbo van de XC70 (D3 5 cilinder 163pk) het begeven. Gaf al langere tijd problemen en je hoorde hem ook lawaai maken de laatste tijd, maar de garage adviseerde "zo lang het niet erger is, kan je blijven rijden". Ik vrees dat het nu game over is. Iemand ervaring met eventueel zelf vervangen ? Ik sleutel regelmatig aan oldtimers, heb een brug in mijn garage, maar heb nog nooit aan de XC70 gewerkt.
turbo vervangen XC70 2012 ?
- Fredhead
- Geartronic member
Als de turbo echt stuk is ook even goed controleren of er geen olie de uitlaat in is gegaan.
Ik heb een V50 gehad waarvan de turbo plof zei op de Autobahn en daarvan zat de uitlaat zo vol met olie dat hier ook een deel van is vervangen.
Auto gaf ook een mooi rookgordijn met draaiende motor op dat moment.
Ik heb een V50 gehad waarvan de turbo plof zei op de Autobahn en daarvan zat de uitlaat zo vol met olie dat hier ook een deel van is vervangen.
Auto gaf ook een mooi rookgordijn met draaiende motor op dat moment.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
-
- 1st Gear member
Mijn echtgenote was er mee naar het werk op het moment dat hij het begaf, geen idee of er abnormaal rook was, denk het niet. Vanmiddag Bericht gehad van garage dat turbo inderdaad moet vervangen worden, maar dat er ook foutcode is voor lage oliedruk. Kan dat ook komen dan door de kapotte turbo ? Garage dacht misschien dat lage oliedruk oorzaka is van kapotte turbo. Maar misschien is het andersom ? Probleem is dat ze pas begin juni tijd hebben om te herstellen en ik kan eigenlijk de auto zo lang niet missen. Daarom idee om het zelf te doen ...... en zo ook wat kosten uit te sparen .....
- Fredhead
- Geartronic member
Zijn de olie leidingen van de turbo nog goed?
Als die is gaan lekken verlies je en motorolie en wordt de turbo steeds slechter gesmeerd.
Als die is gaan lekken verlies je en motorolie en wordt de turbo steeds slechter gesmeerd.
-
- 1st Gear member
Geen idee. Even afwachten wat garage nog verder zegt, maar kan nog paar dagen duren. Als er lang te weinig oliedruk is, zou je toch denken dat er een waarschuwing verschijnt in het dashboard ? Olie verbruiken doet hij al jaren, ik moet regelmatig een halve liter bijvullen, zeker 2 à 3 keer tussen onderhoudsbeurten.
- Fredhead
- Geartronic member
Voordat het befaamde kannetje gaat branden duurt het helaas wel erg lang en is de schade al ontstaan.
-
- 1st Gear member
Update : oliedruk werd gecheckt door de garage, motorisch zou er niks mis zijn, het is enkel de turbo die defect is. Auto staat thuis, zaterdag op de brug gezet, ik heb de indruk dat er heel veel moet gedemonteerd worden voordat de turbo een beetje deftig bereikbaar is. Twijfel of het haalbaar is dit zelf te doen ........ Niemand ervaring hiermee ?? Laten doen gaat kostelijk worden, is een auto met 290.000km dat nog waard ??
-
- 1st Gear member
Heb je de werkinstructie in VIDA bekeken? Hieruit kun je de werkzaamheden waarschijnlijk al goed inschatten. Uitlaatbouten/moeren tegen het spruitstuk kunnen erg vast zitten/afbreken. Maar als je zelf een brug hebt dan kan/mag er iets tegen zitten om een oplossing te vinden.
Oorzaak moet wel goed onderzocht worden. Turbo gaat normaal niet zomaar kapot. Wat is er nu stuk aan de turbo? Inlaatzijde/uitlaatzijde? Eventueel stukjes in de intercooler. Heb je hier al even de slang vanaf gehad? Olie in het inlaatkanaal?
Oorzaak moet wel goed onderzocht worden. Turbo gaat normaal niet zomaar kapot. Wat is er nu stuk aan de turbo? Inlaatzijde/uitlaatzijde? Eventueel stukjes in de intercooler. Heb je hier al even de slang vanaf gehad? Olie in het inlaatkanaal?
-
- 1st Gear member
VIDA heb ik niet, zou wel handig zijn. De turbo gaf al langer storingen, motor verbruikt al langer olie, maar na laatste bezoek aan garage vorig jaar kreeg ik geen foutmeldingen meer. Ze hadden wel gezegd dat turbo z'n beste tijd had gehad, maar zolang het niet erger werd kon ik er volgens hun mee verder werd gezegd. Je hoorde hem ook wel geluid maken, alsof er een roulement slecht was. De dikke flexibele leiding (bocht 90°) naar de inlaat van de turbo zat inderdaad olie in. Motor is een 2.4 D3 met 289.000km, we trekken er bijna wekelijks, soms zelfs meer dan eens per week een paardentrailer mee (ruim 1,5 ton), zal wel wat extra belasting geven op de motor ......
-
- 1st Gear member
Het olieverbruik wat je beschrijft is echt minimaal. Ik weet niet wat voor interval aangehouden wordt, maar 2 à 3 keer een halve liter bijvullen met de inzet die je beschrijft is zéér gering olieverbruik (staat ook in het instructieboekje, iets meer olieverbruik bij zware inzet). Zeker gezien de km stand. Zit er een start/stop functie op die actief is? Welke olie is gebruikt. (ik heb hier al meer over geschreven).
Wat kost het vervangen bij de garage?
Een turbo van deze motor vervangen lijkt me net te hoog gegrepen als je alleen ervaring hebt met oldtimers. Maar dat kun je zelf het beste inschatten. Als je een brug hebt waar je hem op kunt laten staan dan wordt het al een stuk makkelijker, soms gewoon beginnen en in kleine stukjes opdelen. Met een goede gebruikte turbo zijn de kosten ook te overzien. Garage zal niet snel een gebruikte turbo monteren.
Welke storingen gaf de turbo dan reeds? Kan van belang zijn m.b.t. diagnose (turbo gaat niet zomaar kapot, bijna altijd achterliggende oorzaak).
Wat kost het vervangen bij de garage?
Een turbo van deze motor vervangen lijkt me net te hoog gegrepen als je alleen ervaring hebt met oldtimers. Maar dat kun je zelf het beste inschatten. Als je een brug hebt waar je hem op kunt laten staan dan wordt het al een stuk makkelijker, soms gewoon beginnen en in kleine stukjes opdelen. Met een goede gebruikte turbo zijn de kosten ook te overzien. Garage zal niet snel een gebruikte turbo monteren.
Welke storingen gaf de turbo dan reeds? Kan van belang zijn m.b.t. diagnose (turbo gaat niet zomaar kapot, bijna altijd achterliggende oorzaak).
-
- 1st Gear member
Hoi, dank voor je reactie. Laatste jaar was het olieverbruik merkelijk meer dan voordien, vroeger was het +/- 1x melding olie bijvullen 0,5L tussen 2 onderhoudsbeurten, nu 2 à 3 keer. De auto doet de laatste jaren zo'n 10.000km per jaar of iets meer, dus meestal ook 1x per jaar op onderhoud. De foutmelding die hij gaf was steeds "beperkt motorvermogen". Vorig jaar in mei zijn (volgens factuur) een aantal olieleidingen en de oliedrukregelaar vervangen. Sindsdien geen foutmeldingen meer gehad op de motor, maar dus wel een wat schurend geluid van de turbo. Misschien was dat defect oorzaak van schade aan de turbo ? Gebruikte olie is 0W30 A5/B5 zoals voorgeschreven, ik denk dat ze in de garage met MPM werken als ik me niet vergis. Kost bij garage weet ik (nog) niet, turbo laten reviseren of tweedehands zagen ze idd niet zitten. Het is vooral dat ze pas binnen week of 3 tijd hebben om er aan te starten, ten vroegste en wanneer hij dan klaar is ........ Nieuwe turbo kost bijna 1500 € zonder btw. Als ik het zelf doe zou ik voor gereviseerde gaan denk ik met inruil oude turbo. Is "turbo-onderdelen.nl" aan te bevelen ? Als ik wist hoe ik er juist bij kan komen zonder zaken te moeten demonteren die speciale kennis vereisen bij (de)montage, dan zou ik het wel willen doen. Hij staat in de garage op de brug en hij kan daar blijven staan zolang het nodig is.
-
- 5th Gear member
Doorrijden met een turbo die tekenen van slijtage vertoont kan riskant zijn.
Een defecte turbo kan de oorzaak zijn van olieverbruik dat plotseling extreem toeneemt.
Dan bestaat de kans op motorschade. Het is verstandig de turbo tijdig te vervangen.
De turbo vervangen door een gereviseerde is een goede oplossing, scheelt aardig wat euro's met een nieuwe.
KristofXC70 schreef toen ik mijn postje nog moest plaatsen.
Het hogere olieverbruik lijkt al door de turbo veroorzaakt te zijn.
Verstandig om voor een gereviseerde turbo te gaan, dat bespaart aardig wat euro's.
Wanneer je handig bent en ervaring hebt met sleutelen is het goed te doen.
Een defecte turbo kan de oorzaak zijn van olieverbruik dat plotseling extreem toeneemt.
Dan bestaat de kans op motorschade. Het is verstandig de turbo tijdig te vervangen.
De turbo vervangen door een gereviseerde is een goede oplossing, scheelt aardig wat euro's met een nieuwe.
KristofXC70 schreef toen ik mijn postje nog moest plaatsen.
Het hogere olieverbruik lijkt al door de turbo veroorzaakt te zijn.
Verstandig om voor een gereviseerde turbo te gaan, dat bespaart aardig wat euro's.
Wanneer je handig bent en ervaring hebt met sleutelen is het goed te doen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 1st Gear member
Op basis van VIN e.e.a. uitgezocht. Het is een dubbele turbo en veel delen dienen losgehaald te worden. Na het spruitstuk eerst een high pressure en daarna een low pressure turbo. Die elkaar aanvullen.
Niet zomaar ""even"" een turbo vervangen.
Olie analyse is hier bijna een must om een goede diagnose te kunnen stellen. En brandstofverdunning te kunnen uitsluiten of te bevestigen. 1 liter olie op 10k vind ik niet veel en denk dat het meer is gezien de km stand van de motor en afhankelijk van regeneratie. Daarnaast ben ik zeker geen fan van de 0W30 A5 (1x besteld en deze komt en nooit meer in) deze heeft voor mij een te lage HTHS bescherming die juist nodig is voor een hoge smeerfilmsterkte. Bij een turbo het meest kritisch.
Niet zomaar ""even"" een turbo vervangen.
Olie analyse is hier bijna een must om een goede diagnose te kunnen stellen. En brandstofverdunning te kunnen uitsluiten of te bevestigen. 1 liter olie op 10k vind ik niet veel en denk dat het meer is gezien de km stand van de motor en afhankelijk van regeneratie. Daarnaast ben ik zeker geen fan van de 0W30 A5 (1x besteld en deze komt en nooit meer in) deze heeft voor mij een te lage HTHS bescherming die juist nodig is voor een hoge smeerfilmsterkte. Bij een turbo het meest kritisch.
-
- 1st Gear member
Update na een dag sleutelen : eerst en vooral dank aan Rikky om de technische handleiding rond de turbo te bezorgen ! Het goede nieuws is dat de lagedrukturbo in goede staat lijkt te zijn. Na losmaken van de inlaatleidingen kon ik bij de schoepen en deze draaien mooi rond, geen speling. Wel veel olie in de turbo en in de inlaatleidingen. Wat opviel is dat de inlaatleiding die van de luchtfilter naar de onderste turbo komt loskwam van de turbo zonder dat ik de klem heb moeten los zetten ....... !!?? Buitenkant van de turbo is dan ook goed besmeurd met aangekoekte olie, dus lijkt al een tijd te fitten.
De boosdoener is de bovenste turbo, de hogedrukturbo ! Daar zit veel speling op en de behuizing is duidelijk beschadigd van de schoep. Op 2 boutjes na op het uitlaatspruitstuk heb ik hem los gekregen incl alle lucht- en olieleidingen. De 2 resterende bouten zijn onbereikbaar met een standaardsleutel, ik ga mijn vader aan het werk zetten om een "special tool" te maken
dan zou het moeten lukken. Op deze manier moet ik dus onderaan niks losmaken van de aandrijving, wat een hoop werk scheelt.
Er zit best veel olie in alle inlaatleidingen. De garage had me geadviseerd om ze zeker goed te checken en te reinigen, inclusief de intercooler. De slang naar het gasklephuis heb ik losgemaakt en zelfs daar zit olie, dus gasklep gaat ook los moeten om te reinigen, intercooler gaat eruit moeten (voorbumper eraf .....) om te reinigen. Zou het volstaan die een nacht op z'n kant te zetten zodat alles eruit kan lopen, of zijn hier reinigingsproducten voor ? Ik dacht misschien uitspoelen met ontvetter, maar geen idee of dat een goed idee is gezien alles van producten wat achterblijft in de intercooler, in de verbrandingskamer van de motor terecht kan komen.
Wat ik nog niet weet is of er (veel) olie in het uitlaatsysteem zit, ik vermoed van niet, de motor heeft nog enkel minuten gelopen na de storingsmelding en er was geen abnormale rookvorming in de uitlaat volgens mijn echtgenote. Ik zal het zien als ik de bovenste turbo los heb.
@Rikky : Waarom schrijft Volvo die 0W30 A5/B5 dan voor ? Wat is het alternatief ?
De boosdoener is de bovenste turbo, de hogedrukturbo ! Daar zit veel speling op en de behuizing is duidelijk beschadigd van de schoep. Op 2 boutjes na op het uitlaatspruitstuk heb ik hem los gekregen incl alle lucht- en olieleidingen. De 2 resterende bouten zijn onbereikbaar met een standaardsleutel, ik ga mijn vader aan het werk zetten om een "special tool" te maken

Er zit best veel olie in alle inlaatleidingen. De garage had me geadviseerd om ze zeker goed te checken en te reinigen, inclusief de intercooler. De slang naar het gasklephuis heb ik losgemaakt en zelfs daar zit olie, dus gasklep gaat ook los moeten om te reinigen, intercooler gaat eruit moeten (voorbumper eraf .....) om te reinigen. Zou het volstaan die een nacht op z'n kant te zetten zodat alles eruit kan lopen, of zijn hier reinigingsproducten voor ? Ik dacht misschien uitspoelen met ontvetter, maar geen idee of dat een goed idee is gezien alles van producten wat achterblijft in de intercooler, in de verbrandingskamer van de motor terecht kan komen.
Wat ik nog niet weet is of er (veel) olie in het uitlaatsysteem zit, ik vermoed van niet, de motor heeft nog enkel minuten gelopen na de storingsmelding en er was geen abnormale rookvorming in de uitlaat volgens mijn echtgenote. Ik zal het zien als ik de bovenste turbo los heb.
@Rikky : Waarom schrijft Volvo die 0W30 A5/B5 dan voor ? Wat is het alternatief ?
-
- 1st Gear member
Goed te horen dat het al gedeeltelijk gelukt is!
Vida beschrijvingen zijn vrij summier.
De intercooler kan prima schoon gemaakt worden met een ontvetter inderdaad.
Volvo schrijft dit voor vanwege het brandstofverbruik. De strenge eisen aan CO2 uitstoot heeft veel fabrikanten genoopt voor dunnere oliën te kiezen. Dit gaat prima zolang de motor nieuw is met kleine toleranties. Dealers kunnen ook niet anders dan fabrieksvoorschrift opvolgen. Ik gebruik zelf 5W40 C3 voor een hogere smeerfilmsterkte. Juist het lager van een turbo is het meest kritisch. Zeker door hoge belasting door het trekken van zware aanhanger/caravan. Daarom is het achterhalen van de oorzaak belangrijk. Oliewissel is een must en ik ben dus benieuwd naar eventuele verdunning door de brandstof. Misschien 2x per jaar wisselen. Met een eigen brug eenvoudig te doen en kost ongeveer €65,= olie inclusief filter aan onderdelen.
De MOBIL 1 ESP 0W30 met specificatie A5/B5 voldoet ook aan C2
je hebt dus een lagere bescherming m.b.t. levensduur.
Zie: https://www.denhartogbv.com/technischedatabase/acea-c3/

Vida beschrijvingen zijn vrij summier.
De intercooler kan prima schoon gemaakt worden met een ontvetter inderdaad.
Volvo schrijft dit voor vanwege het brandstofverbruik. De strenge eisen aan CO2 uitstoot heeft veel fabrikanten genoopt voor dunnere oliën te kiezen. Dit gaat prima zolang de motor nieuw is met kleine toleranties. Dealers kunnen ook niet anders dan fabrieksvoorschrift opvolgen. Ik gebruik zelf 5W40 C3 voor een hogere smeerfilmsterkte. Juist het lager van een turbo is het meest kritisch. Zeker door hoge belasting door het trekken van zware aanhanger/caravan. Daarom is het achterhalen van de oorzaak belangrijk. Oliewissel is een must en ik ben dus benieuwd naar eventuele verdunning door de brandstof. Misschien 2x per jaar wisselen. Met een eigen brug eenvoudig te doen en kost ongeveer €65,= olie inclusief filter aan onderdelen.
De MOBIL 1 ESP 0W30 met specificatie A5/B5 voldoet ook aan C2

Zie: https://www.denhartogbv.com/technischedatabase/acea-c3/
-
- 1st Gear member
Dank voor de info. Wordt vervolgd ....... 

-
- 1st Gear member
Thnx Rikky, ik bekijk het. Intussen is de turbo los. Schoep aan uitlaatzijde is volledig afgebroken. Zal ook eens bij Autorima informeren. Ik denk dat ik daar lang geleden al eens onderdelen gekocht heb, er heeft ooit een motor in de deur gereden, andere deur, spiegel etc erop .......
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Lees dit topic nu pas. Zie dus nu ook direct dat de uitlaat schoep weg is.
Soort gelijk geval had ik met een Golf 5 TDI. Daar was het probleem gewoon domweg te lang door rijden met oude olie, lijkt mij hier niet het geval.
Turbo er af schroeven is niet zo lastig, maar er bij komen inderdaad.
Op zoek naar een andere turbo dus, moeten wel te vinden zijn.
Intercooler schoon spuiten met water, daarna remmen reiniger er achter aan? En inderdaad rechtop zetten, laat maar druppelen.
Sowieso complete inlaat los halen waar mogelijk en lekker op de werkbank vol spuiten met remmen reiniger, en een doekje er achteraan.
Wat in de cilinders terecht komt krijgt bij warme motor de kans niet eens om te hechten, dat gaat er in en direct weer uit.
Uitlaat brandt je ook wel schoon.
0W30 is voor de milieu prestaties, minder interne weerstand. 0 vind ik ook wat dun.
A5/B5 is voor zo ver ik weet de long life eigenschap, liep een groot topic over. De vraag komt vaker langs. Zou ook in mijn S60 moeten, maar ik gooi er (5W40) A3/B3 in. Je moet dan op papier vaker de olie vervangen, maar dat doe ik toch al iedere 10.000 km.
Soort gelijk geval had ik met een Golf 5 TDI. Daar was het probleem gewoon domweg te lang door rijden met oude olie, lijkt mij hier niet het geval.
Turbo er af schroeven is niet zo lastig, maar er bij komen inderdaad.
Op zoek naar een andere turbo dus, moeten wel te vinden zijn.
Intercooler schoon spuiten met water, daarna remmen reiniger er achter aan? En inderdaad rechtop zetten, laat maar druppelen.
Sowieso complete inlaat los halen waar mogelijk en lekker op de werkbank vol spuiten met remmen reiniger, en een doekje er achteraan.
Wat in de cilinders terecht komt krijgt bij warme motor de kans niet eens om te hechten, dat gaat er in en direct weer uit.
Uitlaat brandt je ook wel schoon.
0W30 is voor de milieu prestaties, minder interne weerstand. 0 vind ik ook wat dun.
A5/B5 is voor zo ver ik weet de long life eigenschap, liep een groot topic over. De vraag komt vaker langs. Zou ook in mijn S60 moeten, maar ik gooi er (5W40) A3/B3 in. Je moet dan op papier vaker de olie vervangen, maar dat doe ik toch al iedere 10.000 km.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi