Hallo,
ik heb een V40 uit 2003,en nu doet de aanjager (blower) niets meer.
er zit climate control op,en het lampje van de airco blijft wel gewoon aan.
zowel in de stand auto,als in elke andere stand doet de aanjager helemaal niets meer.
alleen als ik de vent in stand 0 zet gaat het lampje van de airco wel uit.
zelf verdenk ik de kachelweerstand,maar twijfel een beetje omdat de airco wel blijft werken.
kan ik de kachelweestand doormeten op één of andere manier?
groet,Maarten
kachelweerstand stuk?
- Maarten
- 5th Gear member
heeft er ook iemand toevallig nog een plaatje van waar de ventilator,de weerstand en het relais van dit gebeuren zich bevindt?
had zelf ooit een versie van vadis tot mijn beschikking,maar dat is al enkele laptops terug
alvast bedankt,
gr.Maarten
had zelf ooit een versie van vadis tot mijn beschikking,maar dat is al enkele laptops terug

alvast bedankt,
gr.Maarten
volvo s40 1.8 aut. '97
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo V50 D5 2007 edition II sport
volvo v40 1.9D 115pk '03
-
- 6th Gear member
Kijken of er spanning op de kachelmotor komt,bij een defecte weerstand heb je op de hoogste stand spanning op de motor en dan moet deze dus draaien,zoniet,dan is de kachelmotor stuk dus.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Maarten
- 5th Gear member
ben ondertussen aan het meten geweest,en er komt geen spanning op de ventilator te staan.(twee draadjes,wit/zwart en blauw.Wat is plus en wat is min?)
de weerstand volgens mij ook gevonden,en daar zitten drie draden op?
zwart ; zw/wit en een dun rood/zw draadje.
tussen zw en zw/wit 12 V.
tussen zw/wit en rood.zw ook 12 V.(ongeacht de stand van de snelheidsregelaar,dus zowel op stand 0 alswel op stand 5 of stand auto...)
de weerstand volgens mij ook gevonden,en daar zitten drie draden op?
zwart ; zw/wit en een dun rood/zw draadje.
tussen zw en zw/wit 12 V.
tussen zw/wit en rood.zw ook 12 V.(ongeacht de stand van de snelheidsregelaar,dus zowel op stand 0 alswel op stand 5 of stand auto...)
volvo s40 1.8 aut. '97
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo v40 1.9D 115pk '03
- Maarten
- 5th Gear member
ondertussen weer iets verder gezocht..
kwam op het 40forum het volgende tegen:
Controleer het volgende :
- Controleer zekering 11B/1 (25A) en 11B/12 (15A).
- Haal aan de passagierskant onder het handschoenen kastje de afdekplaat weg.
- Aan de rechter kant haal je connector los van de ventilator motor.
- Sluit een multimeter aan op de connector aansluiting en zet de meter op het Volt bereik.
- Zet de handmatige stand op 1 t/m 5 en controleer of er verschillende spanningen op ventilator aankomen. Zet hierna op 0.
- Sluit de stekker weer aan op de ventilator motor.
- Vlakbij de ventilator zit een relais, maak deze los en sluit de multimeter aan op 1 (rood/wit) 3 (bruin/wit) van de connector.
- Zet de handmatige stand op 5, controleer of er 12V spanning op het relais aankomt. Zet hierna op 0.
- Sluit de stekker weer aan op het relais en herhaal de vorige stap.
- Het relais moet een klik geven in stand 5. Zet hierna op 0.
- Vlak hierbij in de buurt zit de kachelweerstand, haal de connector los.
- Sluit de multimeter aan op de connector aansluiting 2 (zwart) en 4 (zwart/wit).
- Je meet 12V als het goed is.
- Sluit de multimeter aan op de connector aansluiting 2 (zwart) en 3 (zwart/rood).
- Zet de handmatige stand op 1 t/m 5 en controleer of er verschillende spanningen aankomen. Zet hierna op 0
samenvattend:
--ik meet dus geen spanning op de motor
--ik meet in elke stand van de snelheids keuzeschakelaar 12 V. op de rd/wit en br/wit van het relais
--ik meet in elke stand van de snelheids keuzeschakelaar 12 V. op de kachelweerstand.
moet ik het nu dan gaan zoeken in de draaiknop zelf?
gr.Maarten
kwam op het 40forum het volgende tegen:
Controleer het volgende :
- Controleer zekering 11B/1 (25A) en 11B/12 (15A).
- Haal aan de passagierskant onder het handschoenen kastje de afdekplaat weg.
- Aan de rechter kant haal je connector los van de ventilator motor.
- Sluit een multimeter aan op de connector aansluiting en zet de meter op het Volt bereik.
- Zet de handmatige stand op 1 t/m 5 en controleer of er verschillende spanningen op ventilator aankomen. Zet hierna op 0.
- Sluit de stekker weer aan op de ventilator motor.
- Vlakbij de ventilator zit een relais, maak deze los en sluit de multimeter aan op 1 (rood/wit) 3 (bruin/wit) van de connector.
- Zet de handmatige stand op 5, controleer of er 12V spanning op het relais aankomt. Zet hierna op 0.
- Sluit de stekker weer aan op het relais en herhaal de vorige stap.
- Het relais moet een klik geven in stand 5. Zet hierna op 0.
- Vlak hierbij in de buurt zit de kachelweerstand, haal de connector los.
- Sluit de multimeter aan op de connector aansluiting 2 (zwart) en 4 (zwart/wit).
- Je meet 12V als het goed is.
- Sluit de multimeter aan op de connector aansluiting 2 (zwart) en 3 (zwart/rood).
- Zet de handmatige stand op 1 t/m 5 en controleer of er verschillende spanningen aankomen. Zet hierna op 0
samenvattend:
--ik meet dus geen spanning op de motor
--ik meet in elke stand van de snelheids keuzeschakelaar 12 V. op de rd/wit en br/wit van het relais
--ik meet in elke stand van de snelheids keuzeschakelaar 12 V. op de kachelweerstand.
moet ik het nu dan gaan zoeken in de draaiknop zelf?
gr.Maarten
volvo s40 1.8 aut. '97
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo v40 1.9D 115pk '03
-
- 6th Gear member
als je rechtstreeks plus en min op de kachelmotor zet,draait deze dan wel?
blauw is min,maakt ook niet uit,hij draait dan alleen ff de verkeerde kant op,maar het gaat erom of hij draait of niet.
blauw is min,maakt ook niet uit,hij draait dan alleen ff de verkeerde kant op,maar het gaat erom of hij draait of niet.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Maarten
- 5th Gear member
nog even een update,
het bleek toch de kachelweerstand te zijn.
hij blaast weer als vanouds.
had nog wel wat voeten in aarde,want toen ik nogmaals de zekeringen wilde checken,brak de kabel van de ontgrendeling van de motorkap...
en natuurlijk niet binnen,maar bij het slot onder de motorkap.
kon gelukkig(met wat hulp van het internet)net via de grill het slot er compleet afschroeven,en met wat gefriemel en gepruts de kap weer open krijgen.
zit nu tijdelijk een staaldraadje aan,die via de grill naar buiten steekt.
Kan dus gelukkig weer van buiten open,en een nieuwe kabel komt als het goed is met één of twee dagen binnen bij de dealer.
Dan alleen nog even prutsen om die weer erin te krijgen,en we zijn klaar voor de vakantie.
Bedankt voor de adviezen,en zo'n forum blijft toch een prachtig hulpmiddel.
gr.Maarten
het bleek toch de kachelweerstand te zijn.
hij blaast weer als vanouds.
had nog wel wat voeten in aarde,want toen ik nogmaals de zekeringen wilde checken,brak de kabel van de ontgrendeling van de motorkap...
en natuurlijk niet binnen,maar bij het slot onder de motorkap.
kon gelukkig(met wat hulp van het internet)net via de grill het slot er compleet afschroeven,en met wat gefriemel en gepruts de kap weer open krijgen.
zit nu tijdelijk een staaldraadje aan,die via de grill naar buiten steekt.
Kan dus gelukkig weer van buiten open,en een nieuwe kabel komt als het goed is met één of twee dagen binnen bij de dealer.
Dan alleen nog even prutsen om die weer erin te krijgen,en we zijn klaar voor de vakantie.
Bedankt voor de adviezen,en zo'n forum blijft toch een prachtig hulpmiddel.
gr.Maarten
volvo s40 1.8 aut. '97
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo v40 1.9D 115pk '03
- dutchlimits
- 5th Gear member
Denk dat ik dit ook probeer aangezien de mijne wel eens hapert. zien wat er gebeurd. wat was je kwijt?
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
- Maarten
- 5th Gear member
weet nog niet exact,maar weerstand zelf kostte iets in de 40 euro Ex,komt nog wat arbeidsloon bij,dus gok op een kleine 100 euro.
kabel van de motorkap ga ik zelf vervangen.
kabel van de motorkap ga ik zelf vervangen.
volvo s40 1.8 aut. '97
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo v40 1.9D 115pk '03
-
- Starter
Een kachelweerstand vervangen is ook goed zelf te doen. Heb vandaag de mijne vervangen. 52,60 euro betaald voor een nieuwe (PhII) art.nr. 30864189 bij een dealer. Met een schroevendraaier en een schroefbitje (voor het bovenste schroefje van de weerstand zelf) ben je al klaar.
Voordat je een nieuwe koopt kan het ook handig zijn om de connecties (kabeltjes) goed te controleren. Willen wel eens niet zo goed vast zitten.
Succes!
Voordat je een nieuwe koopt kan het ook handig zijn om de connecties (kabeltjes) goed te controleren. Willen wel eens niet zo goed vast zitten.
Succes!
-
- Starter
Het is niet moeilijk om het te vervangen, zit onder het dashboard kastje.Kastje los halen en de twee schroefjes van de unit losdraaien. Een gaatje in het balkje boren, dan kun je bij het bovenste schroefje zonder alles te moeten slopen. Vervangende units zijn voor +- 60 euro te kopen. Er zijn twee versie van de transistoren. een van max 200 Watt en een van max 300 Watt De MJ802G is te zwak met 200 Watt. Beter is MJ11032 geeft 300 Watt. De transistors zijn goed aan te komen en handige Harrie soldeert ze er wel in. Mijn airco is weer super koud in mijn Volvo uit 2002/3
-
- 7th Gear member
Kom je 13 jaar later mee....S40fase2 schreef: ↑21.05.2025 - 21:21 Het is niet moeilijk om het te vervangen, zit onder het dashboard kastje.Kastje los halen en de twee schroefjes van de unit losdraaien. Een gaatje in het balkje boren, dan kun je bij het bovenste schroefje zonder alles te moeten slopen. Vervangende units zijn voor +- 60 euro te kopen. Er zijn twee versie van de transistoren. een van max 200 Watt en een van max 300 Watt De MJ802G is te zwak met 200 Watt. Beter is MJ11032 geeft 300 Watt. De transistors zijn goed aan te komen en handige Harrie soldeert ze er wel in. Mijn airco is weer super koud in mijn Volvo uit 2002/3
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always retums to his past"
"A man without a vision for his future, always retums to his past"