Ik heb ook Volvo-hoofdkantoor in Zweden gebeld. Die mevrouw had geen idee dat het probleem speelde en heeft mij gevraagd om een mail te sturen naar Volvo-international. Ik heb daar een uitgrebreidde mail gestuurd waarin de volgende vragen staan:
- What is the current status of the RTTI issue?
- Is there a timeline or timeframe for a solution?
- Has the cause of the issue been found?
- How will Volvo owners be notified when the solution is released?
- Why is Volvo Netherlands not being kept up-to-date on this topic?
- Is there still an active team delivering software support for these vehicles?
- Will Sensus still receive software updates with improvements, or is it limited to bug fixes?
- How long will this support last? Is there a so-called End of life date for the Sensus software?
- And if Sensus becomes unsupported, will there be a way of upgrading the system to android automotive?
De eerste paar vragen gaan echt over dit probleem terwijl de laatste wat generieker zijn. Ik ben wel nieuwsgierig of ze een datum hebben waarop ze Sensus suport willen laten vallen. Ik denk dat het meer dan redelijk is om dit netjes met je klanten te delen want ik weet vrijwel zeker dat ze hier bij Volvo wel een ideetje van hebben. Ben benieuwd, volgens de vrouw in Zweden die ik aan de telefoon had kan ik verwachten dat deze mail terecht komt bij iemand die ook echt wat nuttigs te zeggen heeft. Mail adres is trouwens international@volvocars.com
Ik weet dat het misschien niet super veel zin heeft maar kan toch wel proberen een beetje vuur onder de voetjes aan te steken met ook de concrete vragen en voorbeelden dat Volvo Nederland letterlijk tegen mij verteld dat zij ook bijna geen informatie krijgen uit Zweden hierover.
Geen verkeersinfo bij Sensus
- MisterNick
- 2nd Gear member
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design Fusion Red (2020)
- Gouwe
- 7th Gear member
Zinvolle bijdrage dit en duidelijke onderbouwde analyse van het probleem. Ik hoop dat je veel plezier hebt de komende vijf jaar van je niet-Volvo.ruitjerru schreef: ↑21.05.2025 - 12:18 Min lease contract loopt over 4 maanden af, ik rij ca 60.000 KM per jaar. Zonder verkeersinfo nu vaker in de file. Jullie raden het al het zal geen nieuwe Volvo worden. Hoe Volvo dit aanpakt vind ik echt een aanfluiting. TomTom maakt ook gebruik van INRIX, die kastjes werken normaal, zal dus wel een ordinaire geldkwestie zijn
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 7th Gear member
@MisterNick: denk ook een goede actie op zich. Beter teveel aandacht vragen dan te weinig.
Maar door zoveel en niet samenhangende vragen te stellen waar misschien wel een jurist naar moet gaan kijken ben ik toch bang dat je of helemaal geen antwoord krijgt of een nietszeggend antwoord krijgt en duurt het in ieder geval langer dan nodig voordat je überhaupt een antwoord gaat krijgen op de essentie van dit topic naar mijn inschatting.
Verder denk ik dat je begrippen door elkaar haalt en/of niet specifiek genoeg bent wat het nog moeilijker maakt om een antwoord te geven. Zo heb je het over end-of life maar bedoel je denk ik end-of support:
End of life (EOL): This is the date after which a product will no longer be sold or renewed. However, it might still receive some form of support, such as security patches
End of support (EOS): This date marks the complete cessation of all support services for the product. After this date, no new patches, updates or fixes will be released, even for critical vulnerabilities
Nogmaals goede actie op zich, maar je maakt het ze niet makkelijk om je een antwoord te geven op de kern van de zaak: wanneer gaat RTTI weer werken.
Maar door zoveel en niet samenhangende vragen te stellen waar misschien wel een jurist naar moet gaan kijken ben ik toch bang dat je of helemaal geen antwoord krijgt of een nietszeggend antwoord krijgt en duurt het in ieder geval langer dan nodig voordat je überhaupt een antwoord gaat krijgen op de essentie van dit topic naar mijn inschatting.
Verder denk ik dat je begrippen door elkaar haalt en/of niet specifiek genoeg bent wat het nog moeilijker maakt om een antwoord te geven. Zo heb je het over end-of life maar bedoel je denk ik end-of support:
End of life (EOL): This is the date after which a product will no longer be sold or renewed. However, it might still receive some form of support, such as security patches
End of support (EOS): This date marks the complete cessation of all support services for the product. After this date, no new patches, updates or fixes will be released, even for critical vulnerabilities
Nogmaals goede actie op zich, maar je maakt het ze niet makkelijk om je een antwoord te geven op de kern van de zaak: wanneer gaat RTTI weer werken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
- MisterNick
- 2nd Gear member
Goed punt van de EOL en de EOS, ik zou natuurlijk in feite graag allebei willen weten. Ik ben overigens wel nieuwsgierig of Sensus officieel al compleet EOL is. Wel in Nederland volgens mij maar weet niet of dat voor heel de wereld geld.Gouwe schreef: ↑21.05.2025 - 12:51 @MisterNick: denk ook een goede actie op zich. Beter teveel aandacht vragen dan te weinig.
- MisterNick
- 2nd Gear member
Ik heb ook vandaag een mail gestuurd naar de CTO van Volvo Anders Bell. Ik dacht niet geschoten is altijd mis. Ik ben met name benieuwd naar zijn perspectief op Sensus en de lage mate van ondersteuning daarin en hoe dat goed zou moeten zijn voor loyaliteit van Volvo-klanten (niet dus).
https://investors.volvocars.com/en/gove ... nders-bell
https://investors.volvocars.com/en/gove ... nders-bell
-
- 2nd Gear member
Bedankt voor jullie inzet!!

Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
-
- 2nd Gear member
@Ruitjerru, je hebt groot gelijk!
Wat ik mede ontzettend jammer vindt is dat ik juist altijd verkondig blij te zijn met de kwaliteit van Volvo auto's en dat er lang niet zoveel mankementen voorkomen als bij sommige andere merken. Daar sta ik nog steeds achter. Maar dit treft wel heel veel mensen (vooral vanwege het hoge percentage leaserijders die veel km's maken!) die er dagelijks problemen van ondervinden. Dan zijn er straks wel heel veel mensen die geen Volvo meer willen hebben. Echt dom van een merk.
Wat ik mede ontzettend jammer vindt is dat ik juist altijd verkondig blij te zijn met de kwaliteit van Volvo auto's en dat er lang niet zoveel mankementen voorkomen als bij sommige andere merken. Daar sta ik nog steeds achter. Maar dit treft wel heel veel mensen (vooral vanwege het hoge percentage leaserijders die veel km's maken!) die er dagelijks problemen van ondervinden. Dan zijn er straks wel heel veel mensen die geen Volvo meer willen hebben. Echt dom van een merk.
-
- 4th Gear member
Dit las ik op het UK forum:
" Originally posted by Chase View Post
Well it was working again in Hertfordshire (briefly) at 15:40 BST for 10 minute drive (but I would question accuracy). Gone again at 16:10 for return drive.
Similar thing with my car- it worked for one short drive last Friday and I thought the issue was finally resolved. But it was back to not working on Saturday and hasn’t been back since. I’m in the Boston area in the US. "
Er lijkt dus wel iets te bewegen...
" Originally posted by Chase View Post
Well it was working again in Hertfordshire (briefly) at 15:40 BST for 10 minute drive (but I would question accuracy). Gone again at 16:10 for return drive.
Similar thing with my car- it worked for one short drive last Friday and I thought the issue was finally resolved. But it was back to not working on Saturday and hasn’t been back since. I’m in the Boston area in the US. "
Er lijkt dus wel iets te bewegen...
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
- Rogier64
- 5th Gear member
Nieuwe Volvo's hebben AAOS van Google en gebruiken Google maps voor navigatie die maakt geen gebruik van INRIX. Alleen Sensus auto's hebben last van deze storing.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
-
- 4th Gear member
Precies dat gedrag van een online dienst zie je als er iets mis is met certificaten. Daarnaast kan het zijn dat men pogingen doet om het te repareren en dat het daardoor soms even werkt.
-
- 1st Gear member
hi all, vermoed dat er idd wat beweging is als ik uitga van wat ik vorige week al constateerde namelijk dat ik plots, mijn navigatie aan hebbende, melding kreeg van file omleiding en of ik dit wilde accepteren/weigeren/etc... geen gekleurde lijnen op scherm maar tekst mededeling.. was wel weer na seconde of 30 weer verdwenen..
ook kijkende naar andere soortgelijke berichten, lijkt het erop dat men er aan werkt.... wat dit ook moge betekenen..
kortom: houd moed allen, het komt goed
grtz Robert
ook kijkende naar andere soortgelijke berichten, lijkt het erop dat men er aan werkt.... wat dit ook moge betekenen..
kortom: houd moed allen, het komt goed

grtz Robert
-
- Starter
Ook ik ontvang al wekenlang geen verkeersinformatie meer. Erg vervelend want ook de verwachte aankomsttijd van een rit wordt daardoor niet correct weergegeven. Afgelopen dinsdag 20 mei werkte het opeens weer, ik was blij! Helaas van korte duur, de dag daarna was het weer verdwenen. Daarom bij Volvo Alkmaar langsgegaan en die bevestigde het probleem, het was bekend bij Volvo maar men kon niet vertellen wanneer het opgelost zou zijn. Teleurstellende ervaringen met Volvo heb ik gelukkig niet veel maar dit issue verbaast mij, vooral omdat enig bericht daarover van Volvo uitblijft, de klant het zelf maar moet uitzoeken en niet serieus wordt genomen. Ongeloofwaardig is bovendien dat zoiets zolang moet duren. Men beseft niet hoe schadelijk deze gang van zaken is voor het merk.
Groeten,
Michiel
Groeten,
Michiel
-
- 3rd Gear member
Ik ga er in inmiddels vanuit dat RTTI een stille dood heeft. Werkelijk belachelijk in tijd dat het duurt en communicatie hoe er vanuit Volvo mee omgegaan word. Ga maar eens kijken of zo’n aftermarket CarPlay box wat is. Want het Sensus navigatiesysteem zonder verkeersupdate is echt waardeloos geworden.
-
- 2nd Gear member
Dus niet. Software versie is geüpdatet van 3.1.2 naar 3.5.14 en de RTTI werkt nog steeds

Dacht eerst dat het niet meer werkte omdat ie op TMC radio BNR stond ipv RTTI (en dan krijg je die groene lijnen niet te zien). Maar na connect met internet en RTTI aanzetten werkt het gewoon weer.
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered
-
- 2nd Gear member
Bij mijn XC40 is er ook met internet verbinding en RTTi aan geen rode of oranje lijn te zien als ik in de file sta.
Ik heb vanmiddag van Car-Essentials antwoord gekregen op de vraag of de carplay box ook geinstalleerd kan worden bij een sensus welke al Android Carpay heeft (op het halve scherm dan).
Dit omdat er op hun site vermeld stond dat dit de perfecte oplossing is voor autos ZONDER Carplay. Dus ik twijfelde hierdoor of het in mijn XC40 ook zou werken omdat deze wel Android Carplay heeft. Car-Essentials geeft aan dat dat geen probleem is en gewoon werkt op het volledige scherm net als het originele scherm waar eenvoudig naar toe terug te schakelen is. Je kan dan ook veel andere apps als bv flitsmeister of Waze etc. erop zetten omdat het volledig werkt zoals op je telefoon, maar dan op het grote scherm.
Kosten voor XC40 €359,- installatie €149,- of zelf doen met handleiding en benodige tools.
Navinq heeft een soortgelijk systeem.
Prijs ook vrijwel gelijk.
Je ziet op Youtube ook vergelijkbare systemen, maar er zijn ook verschillende die qua installeren wel heel wat meer vergen.
Dit systeem Car-Essentials of Navinq is wel waar ik naar toe wil.
Ik heb de auto nog niet zo lang, maar weet dat die voorlopig blijft, dus hoe eerder ik het doe hoe meer en langer ik er plezier van heb. En minder ergernis van het niet werkende systeem. Ontzettend jammer, want ik vond juist de oorspronkelijke Navigatie die ik bv in mijn C30 had super fijn.
Jammer dat juist een merk als Volvo dit niet op een kwalitatief goede manier oplost zoals bij het merk Volvo zou verwachten.
Overigens vind ik waarschuwingen voor files, stilstaand verkeer etc. ook een veiligheids "issue", Volvo zou het oplossen van een probleem als dit hierdoor een veel hogere prio moeten geven dan ze nu doen.
Ik heb vanmiddag van Car-Essentials antwoord gekregen op de vraag of de carplay box ook geinstalleerd kan worden bij een sensus welke al Android Carpay heeft (op het halve scherm dan).
Dit omdat er op hun site vermeld stond dat dit de perfecte oplossing is voor autos ZONDER Carplay. Dus ik twijfelde hierdoor of het in mijn XC40 ook zou werken omdat deze wel Android Carplay heeft. Car-Essentials geeft aan dat dat geen probleem is en gewoon werkt op het volledige scherm net als het originele scherm waar eenvoudig naar toe terug te schakelen is. Je kan dan ook veel andere apps als bv flitsmeister of Waze etc. erop zetten omdat het volledig werkt zoals op je telefoon, maar dan op het grote scherm.
Kosten voor XC40 €359,- installatie €149,- of zelf doen met handleiding en benodige tools.
Navinq heeft een soortgelijk systeem.
Prijs ook vrijwel gelijk.
Je ziet op Youtube ook vergelijkbare systemen, maar er zijn ook verschillende die qua installeren wel heel wat meer vergen.
Dit systeem Car-Essentials of Navinq is wel waar ik naar toe wil.
Ik heb de auto nog niet zo lang, maar weet dat die voorlopig blijft, dus hoe eerder ik het doe hoe meer en langer ik er plezier van heb. En minder ergernis van het niet werkende systeem. Ontzettend jammer, want ik vond juist de oorspronkelijke Navigatie die ik bv in mijn C30 had super fijn.
Jammer dat juist een merk als Volvo dit niet op een kwalitatief goede manier oplost zoals bij het merk Volvo zou verwachten.
Overigens vind ik waarschuwingen voor files, stilstaand verkeer etc. ook een veiligheids "issue", Volvo zou het oplossen van een probleem als dit hierdoor een veel hogere prio moeten geven dan ze nu doen.
- Bluesbroeder
- 3rd Gear member
Goed te horen en voor mij eerste die aangeeft dat bet nog steeds werkt.nielsvo schreef: ↑23.05.2025 - 21:48Dus niet. Software versie is geüpdatet van 3.1.2 naar 3.5.14 en de RTTI werkt nog steeds
Dacht eerst dat het niet meer werkte omdat ie op TMC radio BNR stond ipv RTTI (en dan krijg je die groene lijnen niet te zien). Maar na connect met internet en RTTI aanzetten werkt het gewoon weer.
Dan klopt het wat Volvo zegt en is er hope!
Volvo V60 B4 Business Pro au. - Denim Blue
- MisterNick
- 2nd Gear member
Inderdaad zoals Volvo tegen mij zei is het dus echt per auto verschillend. Een 100% duidelijke oorzaak was er dan ook nog niet echt.Bluesbroeder schreef: ↑24.05.2025 - 00:41Goed te horen en voor mij eerste die aangeeft dat bet nog steeds werkt.nielsvo schreef: ↑23.05.2025 - 21:48Dus niet. Software versie is geüpdatet van 3.1.2 naar 3.5.14 en de RTTI werkt nog steeds
Dan klopt het wat Volvo zegt en is er hope!