Tussenbak blijft olie lekken na vervangen keerringen

Plaats reactie
SilentDecode
Starter

Hallo heren en dames van het Volvo leven,

Ik heb sinds midden december een MY 2005 XC70 met 345k op de teller.

Nu heb ik het volgende probleem:
De tussenbak blijft olie lekken na het rijden. De keerringen zijn al 2x vervangen inmiddels. Keerringen vervangen lijkt dus geen effect te hebben.

Ik heb al online gekeken en op meerdere sites zowel als VIDA, wordt er verteld dat als de tussenbak lekt, dat je de 2 helften uit elkaar dient te halen en deze opnieuw moet resealen. Echter lekt mijn tussenbak zichtbaar vanaf de keerring en niet uit de naad van de helften. Ook verteld de garage mij dat de keerringen van de bak ook al vervangen zijn.

Is het een goed idee om de tussenbak te vervangen door een gereviseerd model of door een nieuwer exemplaar?
Ook als ik kijk welke tussenbak ik heb (36000340) lijkt het erop dat alle tussenbakken voor de XC70 hetzelfde zijn, zowel van de D5, als de 2.4T als de 2.5T. Dit maakt het wel een stuk makkelijker.

Ik zou graag vernemen wat ik het beste kan doen in deze situatie.

Details auto:
Modeljaar: 2005 (Summum)
Transmissie: Handgeschakeld 5 versnellingen (M58AWD)
Motor: 2.5T (B5254T2)
Kilometerstand: ~345,000
SilentDecode
Starter

Ondanks dat er geen reacties op zijn, heb ik het probleem opgelost door 2 originele seals te plaatsen. Nu lekt de tussenbak niet meer.

Onderdeelnummer: 30735126
Rikky
2nd Gear member

Goed te horen dat het hiermee opgelost is. Weet je wel zeker dat de ontluchting open is. Als deze verstopt zit krijg je ook lekkage via de keerringen. De ontluchting zit bovenop en is vaak maar klein.
SilentDecode
Starter

Rikky schreef: 20.05.2025 - 22:45 Goed te horen dat het hiermee opgelost is. Weet je wel zeker dat de ontluchting open is. Als deze verstopt zit krijg je ook lekkage via de keerringen. De ontluchting zit bovenop en is vaak maar klein.
Ik wist niet eens dat er een ontluchting op het ding zit. Dus die check ik de volgende keer wel even. Voor nu lijkt het goed te gaan, want ik ben al ~2000km verder zonder problemen.

Bedabkt voor de tip!
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”