Mijn Volvo 440 18i '95 met B18U motor loopt stationair net als een tractor.
Tijdens een APK beurt hebben ze stationair een waarde van het zuurstof gehalte gemeten van 6. Deze zou eigenlijk 0.5 moeten zijn. Volgens de garage zou de motor ergens valse lucht krijgen.
Ze hebben enkele slangetjes vervangen maar zonder resultaat.
Zelf heb ik de spruitstukpakking bovenop gecontroleerd (zonder beschermplaat) met remreiniger.Hier treed geen verandering op in toerental.
Het stationaire toerental schommelt niet en motorisch loopt ie verder goed.
Weet iemand waar ik nog meer naar kan kijken?
Gr fersan
Stationair onregelmatig
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 30.04.2006 - 14:07
- Locatie: Berkelland
Ik rijd op benzine en neem aan dat je de pakking van het inlaatspruitstuk bedoeld.timcos schreef:rijd je op gas of op benzine? want dan kan de voetpakking lek zijn. was bij mij ook, voor 40 euro is dat te laten maken bij de garage
-
- 4th Gear member
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
- Locatie: Alphen aan den Rijn
doen alle vier de cilinders wel mee? een voor een bij een draaiende motor bougiekabels er uit trekken en als ie slechter gaat lopen weer terugstoppen. Als de motor hetzelfde blijft lopen heb je een cilinder die niet mee doet (als je dan de bougie er uit draait zal je motor echt als een zonnetje lopen!)
Mocht dit het geval zijn, bougie chechken (wisselen met een ander), kabel checken (geeft ie vonk) verdelerkap en rotor checken. Geen van allen, compressie laten meten, hier alles goed, toch je spruitstuk, geen benzine in de cilinder. Remmenreinigertest op het spruitstuk werkt alleen als je op een open deel spuit, als er dus ergens onder/achter een lek zit dan kom je er nooit bij.
Mocht dit het geval zijn, bougie chechken (wisselen met een ander), kabel checken (geeft ie vonk) verdelerkap en rotor checken. Geen van allen, compressie laten meten, hier alles goed, toch je spruitstuk, geen benzine in de cilinder. Remmenreinigertest op het spruitstuk werkt alleen als je op een open deel spuit, als er dus ergens onder/achter een lek zit dan kom je er nooit bij.
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 01.05.2005 - 22:58
- Locatie: Vaassen
- Contacteer:
Zit deze nog wel in de vacuumleiding naar de luchtmassameter?
Timen
Timen
-
- 4th Gear member
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
- Locatie: Alphen aan den Rijn
b18u heeft volgensmij geen luchtmassameter.. toch..
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 01.05.2005 - 22:58
- Locatie: Vaassen
- Contacteer:
Niet alle luchtmassameters zien eruit zoals je misschien verwacht, de B18u heeft wel degelijk een LMM.
Timen
Timen
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 30.04.2006 - 14:07
- Locatie: Berkelland
Het zuurstof gehalte is 12X zoveel, dus in eertse instantie ga ik ervanuit dat er ergens valse lucht wordt aangezogen.YannickvanRooyen schreef:doen alle vier de cilinders wel mee? een voor een bij een draaiende motor bougiekabels er uit trekken en als ie slechter gaat lopen weer terugstoppen. Als de motor hetzelfde blijft lopen heb je een cilinder die niet mee doet (als je dan de bougie er uit draait zal je motor echt als een zonnetje lopen!)
Mocht dit het geval zijn, bougie chechken (wisselen met een ander), kabel checken (geeft ie vonk) verdelerkap en rotor checken. Geen van allen, compressie laten meten, hier alles goed, toch je spruitstuk, geen benzine in de cilinder. Remmenreinigertest op het spruitstuk werkt alleen als je op een open deel spuit, als er dus ergens onder/achter een lek zit dan kom je er nooit bij.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Da's dan eigenlijk wel logisch he... MAAR als gevolg van valse lucht is het mogelijk dat een cilinder niet meer mee doet (spreek uit ervaring!) Het enige dat je hoeft te doen is het circuit volgen. Hij loopt erg slecht lees ik, dus naar mijn ervaring zal het dan onwaarschijnlijk zijn dat het in je uitlaat zit. Mogelijke plaatsen zijn dan het spruitstuk of de voetpakking (waar het injectorhuis op het inlaatspruitstuk zit) anders is het blijkbaar ook mogelijk dat je luchtmassameter een verkeerde waarde opgeeft, waardoor weinig benzine en veel te veel lucht in het mengsel zitten, wat het slechte lopen kan veroorzaken...fersan schreef:Het zuurstof gehalte is 12X zoveel, dus in eertse instantie ga ik ervanuit dat er ergens valse lucht wordt aangezogen.YannickvanRooyen schreef:doen alle vier de cilinders wel mee? een voor een bij een draaiende motor bougiekabels er uit trekken en als ie slechter gaat lopen weer terugstoppen. Als de motor hetzelfde blijft lopen heb je een cilinder die niet mee doet (als je dan de bougie er uit draait zal je motor echt als een zonnetje lopen!)
Mocht dit het geval zijn, bougie chechken (wisselen met een ander), kabel checken (geeft ie vonk) verdelerkap en rotor checken. Geen van allen, compressie laten meten, hier alles goed, toch je spruitstuk, geen benzine in de cilinder. Remmenreinigertest op het spruitstuk werkt alleen als je op een open deel spuit, als er dus ergens onder/achter een lek zit dan kom je er nooit bij.
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
- arjen-440
- 3rd Gear member
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24
word de motor niet te warm dan als je rijdt?
want als je te veel lucht mee neemt in de verbanding krijgt de motor het veel te warm!
en mijn volvo loopt al sinds ik um heb stationair als een tractor :?
geen idee wat het is...
want als je te veel lucht mee neemt in de verbanding krijgt de motor het veel te warm!
en mijn volvo loopt al sinds ik um heb stationair als een tractor :?
geen idee wat het is...
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Die van mij loopt ook bagger stationair, aan t rijden is het een super wagen. Maar dat stationair, geen id. Stappenmotor al vervangen. Hielp niks, bougiekabels ook, die waren zo verweerd als de pest maar hielp ook niks. Ach hij doet al 6 jaar zo k-u-t. Ik heb me dr maar bij neergelegd.
- Pjotr_DJ
- 2nd Gear member
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 15.05.2006 - 14:23
- Locatie: Nieuw-Vennep
Ik denk dat het er nu eenmaal een beetje bij de motor hoort.
Mijn 460 loopt ook niet echt bepaald smooth stationair, maar ik stoor me er niet aan, als hij het in de rest van het toerengebied maar goed doet.
Mijn 460 loopt ook niet echt bepaald smooth stationair, maar ik stoor me er niet aan, als hij het in de rest van het toerengebied maar goed doet.
Volvo 460 B18u 1994 en een puch maxi RAG70ALU 1979!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 01.05.2005 - 22:58
- Locatie: Vaassen
- Contacteer:
De B18/B20 motor moet /kan heel behoorlijkstationeer lopen. Als de motor stationeer niet regelmatig loopt is er natuurlijk iets aan de hand maar goed die daar tegenkan dat is geen probleem. Om even terug te komen op de luchtmassameter deze meter heet bij de B18u de MAP sensor. Deze sensor reageert op het vacuum in het gasklephuis. Ik heb al verscheidene malen meegemaakt dat de restrictie in die leiding verdwenen was. Als je de leiding loshaalt kun je dat dingetje gewoon kwijtraken. Als de restrictie weg is reageert de MAP sensor sneller op de onderdruk en spuit dan meer dus teveel brandstof in waardoor je CO natuurlijk ook omhoog schiet. Dat is wel een probleem want allereerst kom je dan niet door de APK en voor het milieu is dit hoge CO ook niet goed.
Timen
Timen
- arjen-440
- 3rd Gear member
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24
ik ben met mijn stionaire tractor probleemloos door de apk gekomen,
dus daar zal het niet aan liggen mijn idee.
Stionair staat ie te schokken ... heel vaag :?
Ik hbe er wel eens een andere vliegwiel sensor op gedrukt,
toen heeft ie een uur veel rustiger gelopen,
en daarna was het gewoon weer hetzlefde feest.
dus daar zal het niet aan liggen mijn idee.
Stionair staat ie te schokken ... heel vaag :?
Ik hbe er wel eens een andere vliegwiel sensor op gedrukt,
toen heeft ie een uur veel rustiger gelopen,
en daarna was het gewoon weer hetzlefde feest.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
10 tegen 1 is het je inlaatpakking.
"defecte" cylinder opsporen met bougie-lostrek-methode.
Daarna even remmenreiniger of start-piloot spuiten bij die inlaat tegen het inlaatspruitstuk, gaatie harder lopen zuigtie valse lucht. Dan pakking vervangen.
Logisch dat je dit niet bij gas merkt omdat dan meer lucht via de normale route kan komen, immers dan staat de gasklep verder open, dus gehalte valse lucht is kleiner en merk je niet nietzo snel.
Sttionari staat gasklep dicht, dus veel onderdruk, dus valse lucht naar binnen
Uit ervaring met carb-versie gesproken
Wim
"defecte" cylinder opsporen met bougie-lostrek-methode.
Daarna even remmenreiniger of start-piloot spuiten bij die inlaat tegen het inlaatspruitstuk, gaatie harder lopen zuigtie valse lucht. Dan pakking vervangen.
Logisch dat je dit niet bij gas merkt omdat dan meer lucht via de normale route kan komen, immers dan staat de gasklep verder open, dus gehalte valse lucht is kleiner en merk je niet nietzo snel.
Sttionari staat gasklep dicht, dus veel onderdruk, dus valse lucht naar binnen
Uit ervaring met carb-versie gesproken
Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 03.09.2006 - 21:14
Ik heb geen verstand van motoren, dat voorop gesteld.
Ik kan wel aardig observeren en luisteren wat er gebeurt. Ikzelf heb het ook regelmatig dat m'n 440 1.8i stationair bijna 2000 toeren haalt. Terwijl ie normaal toch gewoon rustig 1000 draait.
Mijn observatie is dat de hoge toerentallen worden gehaald als ik net daarvoor in een iets te lage versnelling heb gereden, bijvoorbeeld nog even flink lopen gassen en daarna stilstaan voor een stoplicht.
Het probleem verdwijnt in ieder geval altijd vanzelf. Het probleem doet me denken aan iemand die te grote happen neemt met eten en zich dus verslikt. Alsof de motor teveel benzine of lucht geinjecteerd krijgt en ie het overtollige even moet wegwerken.
Vaak probeer ik stationair gas te geven en dus de toeren omhoog te laten vliegen, voetje eraf, voetje erop, voetje eraf (is ook leuk voor omstanders). Ik las ook ergens op dit forum dat het probleem veroorzaakt kan worden doordat de gaskabel vanaf 't pedaal blijft hangen (bijvoorbeeld door braampjes in de kabel). Gaskabel vervangen is dan de oplossing.
Maar er zijn vast anderen die het beter weten dan ik!
Ik kan wel aardig observeren en luisteren wat er gebeurt. Ikzelf heb het ook regelmatig dat m'n 440 1.8i stationair bijna 2000 toeren haalt. Terwijl ie normaal toch gewoon rustig 1000 draait.
Mijn observatie is dat de hoge toerentallen worden gehaald als ik net daarvoor in een iets te lage versnelling heb gereden, bijvoorbeeld nog even flink lopen gassen en daarna stilstaan voor een stoplicht.
Het probleem verdwijnt in ieder geval altijd vanzelf. Het probleem doet me denken aan iemand die te grote happen neemt met eten en zich dus verslikt. Alsof de motor teveel benzine of lucht geinjecteerd krijgt en ie het overtollige even moet wegwerken.
Vaak probeer ik stationair gas te geven en dus de toeren omhoog te laten vliegen, voetje eraf, voetje erop, voetje eraf (is ook leuk voor omstanders). Ik las ook ergens op dit forum dat het probleem veroorzaakt kan worden doordat de gaskabel vanaf 't pedaal blijft hangen (bijvoorbeeld door braampjes in de kabel). Gaskabel vervangen is dan de oplossing.
Maar er zijn vast anderen die het beter weten dan ik!