Gordel achterin blokkeert - Volvo V70

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Thomas777
Starter

Goedemiddag,

Ik heb een Volvo V70 uit 1999 waarvan de gordel blokkeert als ik de achterbank plat doe. Ik heb de gordel los gehaald en de afdekkap verwijdert om de mechaniek te bekijken en een eventueel defect te kunnen vaststellen.

Het interne werk ziet er als nieuw uit en ik heb het vergeleken met een gordel die niet blokkeert. De oorzaak van het probleem lijkt een onderdeel te zijn welke de gordel blokkeert wanneer deze in een andere positie dan rechtop staat. Zie bijgevoegde foto.

Ik heb het onderdeel verwijderd en de gordel lijkt gewoon te blokkeren als ik er hard aan trek. Dus ik vroeg me af of dit enkel als functie heeft de gordel te blokkeren als de auto op zijn zijkant ligt? En of het verwijderen hiervan een oplossing kan zijn voor het probleem?

Of dat er alternatieven oplossingen zijn?

Ik hoor het graag!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-KJ-
5th Gear member

Dat koperkleurige ding regelt of de gordel blokkeert of niet. Alleen wanneer het mechanisme rechtop staat kan de gordel uitrollen. Misschien even schoonmaken of met PTFE-spray inspuiten zodat het onderdeel goed kan bewegen. In dit filmpje zie je het mechanisme maar dan met een balletje:
Thomas777
Starter

Bedankt voor je reactie, het lijkt allemaal soepel te lopen maar ik zal het wat inspuiten. Ik lees inderdaad dat er 2 blokkeer mechanismes op zitten. Het kopers kegeltje (vaak een kogel) blokkeert de gordel wanneer er hard geremd wordt, de inertia van de kogel zorgt ervoor dat het palletje in de vertanding van het tandwiel valt. De andere methode is wanneer er plots snel aan de gordel getrokken wordt, dan blokkeert de gordel ook.

Het lijkt erop dat de gordel te ver in kan rollen. Ik lees dat mensen er een extra knoopje op zetten waardoor het probleem voorkomen wordt.

Ik zal kijken of deze oplossing werkt.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”