XC60 + B4204T11 of een PHEV V60

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
vanlieshout
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03.03.2025 - 10:27

Hoi ik ben Roy,

Na jaren lease-auto's gehad te hebben. 2x V50, V60 en nu een plugin V60 van Care by Volvo toch op zoek naar een koopmodel.

Twijfel erg tussen wat minder uitgeven aan een oudere XC60 (benzine met 150K op de teller) of een nieuw model V60 plugin met dito kilometer stand.

Bij Ton van Kuyk maar ook bij Mudde Kok staan wat fraaie (vind ik) XC 60's met deze motor B4204T11 en daar lees ik dan ook weer van alles over.
Hoe weet ik of ik te maken heb met een vroeg model?

Prijsverschil ligt ergens tussen de 7.500 en 10.000. Omdat ik voor de deur kan laden voor 23 cent kan met dat wat in brandstof besparen aan de andere kant voor dat bedrag kan ik ook ongeveer 50 keer tanken en dus zo'n 45000 km rijden.

Kan iemand me vertellen waar ik qua motor op moet letten? Andere tips, denkrichtingen waardeer ik zeer.

Groeten Roy
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6598
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Wat je aan brandstof kunt besparen is heel sterk afhankelijk van je rijpatroon. Dus misschien kun je iets zeggen over het aantal km's per jaar en of je elke dag kunt laden, hoeveel je per dag rijdt, etc. Tegenover de mogelijke besparing in brandstof staat een hogere MRB, dito verzekeringspremie. Maar het rijden in een PIH is zoveel lekkerder dan in een B4.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
vanlieshout
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03.03.2025 - 10:27

Hallo Gouwe,

Ik rij nu een V60 T6 Hybride (PIH) model 2024 met een actieradius van ca. 70 km. En dat rijdt inderdaad heerlijk.

Ik ben sinds kort voor mezelf begonnen dus rijd nu wat minder maar ik verwacht toch zo'n 20-25 per jaar te gaan rijden incl vakanties in europa.
Vakanties doen we met een vouwwagen. Volledig elektrisch vind ik daarom nog niet fijn.

Gemiddeld genomen rijdt ik vlot. Als het kan meestal 10% harder dan toegestaan. Op de locaties waar ik kom kan ik eigenlijk altijd wel laden en thuis hebben we een oprit met een laadpaal.
Lokaal doen we alles elektrisch en korte ritten gaan elektrisch ook heel prima. Ik heb geen standaard patroon van rijden. De ene week thuis en de andere week 3 dagen (2 uur per dag) onderweg.

Fijn als je met me mee wilt denken.
vanlieshout
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03.03.2025 - 10:27

Hoi Gouwe,

Mag ik mijn overwegingen nog even tegen je aanhouden?

Het lijkt erop dat de verzekeringen en wegenbelasting voor een XC60, model 2017, benzine en een V60 2020 PIH behoorlijk met elkaar overeenkomen (delta 20 euro).

Het valt me ook op dat een XC60 met ca 150K en vol in de optie al snel tussen de 26 en 29K kost. Een V60 PIH met dezelfde km's maar 3 jaar jonger ligt tussen de 28 en 32.

Is mijn redenering juist dat ik dan beter voor een V60 PIH kan gaan omdat die jonger is en waarschijnlijk over 4 jaar een hogere restwaarde heeft / couranter is?

Doe ik er verstandig aan om een auto met 150K op de teller te kopen of is dat met de huidige stand der techniek een ouderwetse gedachte en kunnen ze makkelijk nog een 100K erbij rijden?

Groet Roy
redracer
4th Gear member
Berichten: 770
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Qua stand der techniek is het ' in het algemeen genomen ' alleen maar minder geworden en meer een lot uit de loterij , het kan ook goed gaan 😅.
Vaak zijn milieu gerelateerde toevoegingen ( bij diesels roetfilter egr verstuivers etc . en bij benzine olieverbruik door zuigerveren turbo's kettingen elektramotoren accu's ) en slechte ( €€ ) keuzes van fabrikanten maken het erg complexe machines allemaal . Als je dan wat hebt ben je de sjaak en is 4000€-8000€ kosten niet gek . Dan nog de overheid die jaarlijks wijzigt in koers ( = kosten zoals mrb ) maakt het allemaal niet simpeler van.

De rekensom in kosten hoeft niet altijd de keuze te maken zoals hierboven eerder gezegd is rijd een hybride/elektro wagen wel heel goed dus dat is zeker wat waard. Die V60 T6/T8 zijn inderdaad voor ' relatief weinig ' op te pikken tegenwoordig en het lijkt dat deze goed in je variabele rijpatroon passen .

Qua restwaarde hangt dus deels af hoe interessant de occasion in kosten ' op dat verkoop moment ' dus is .
Voorbeeld van nu is dat de model 3 en Vw ID achtigen van 2000kg nu ineens €100+ mrb moeten gaan betalen en de interese afneemt en de prijs ook slechts 25-40% van nieuwwaarde is terwijl het perfect rijd . Zelfde als diesels bestempeld zijn als giftig heeft alleen de aankoopprijs van occasions goed gedaan .
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6598
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

De XC60 is een heel populaire auto en was nieuw denk ik ook wel duurder. Als een V60 voldoende is voor jou vervoersbehoefte dan prima toch? Of deze dan couranter is en minder gaat afschrijven dan een XC60 durf ik niet te zeggen.
Mijn T8 heeft 312K op de teller en is nu 9,5 jaar oud. Ik ga er nog een jaar of 5 mee door.
Ik zou zelf liever een auto kopen die je helemaal naar het zin is met 150K op de teller dan met 100K maar niet wat je echt wilt.
Succes met kiezen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
vanlieshout
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03.03.2025 - 10:27

@redracer en @gouwe, bedankt voor jullie waardevolle overwegingen / response. Die helpen me zeker met het maken van een keuze
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3706
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

vanlieshout schreef: 23.05.2025 - 19:41 Kan iemand me vertellen waar ik qua motor op moet letten?
Een motor met een riem aangedreven oliepomp zou ik niet doen. viewtopic.php?t=97601
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”