"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp

Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 850
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Altay schreef: 22.05.2025 - 22:11 Ik ben eigenaar van een Volvo V90 2021 die nog net geen 160.000 km heeft gelopen. In 5 maanden geleden al door een hele vreemde Turbo probleem complete Turbo moeten vervangen. Afgelopen week op een snelweg kreeg ik de fout 'motoroliedruk laag, zet motor uit!" Ik heb helaas enkele km's moeten doorrijden alvorens ik de auto veilig weg kon zetten. Volvo assistance gebeld, auto weggesleept naar dealer. Bleek de motoroliepomp-riem te zijn. Ik werd vandaag teruggebeld met mededeling dat ook Turbo en mogelijk zelfs complete motor vervangen moeten worden. Coulance was niet mogelijk omdat ik 9 km door was gereden alvorens ik de auto veilig aan de kant kon zetten. Een hele lange telefoongesprek gehad met discussie over oorzaak en gevolg van de schade. Volvo Nederland wil niks horen van een coulance. Ik zit met mijn handen in het haar. Heeft iemand hier ervaring mee? Heeft bezwaar zin of het inschakelen van rechtsbijstand zin?

Welke motorisering heb je?
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
R-driver
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 12.09.2014 - 20:30

Ondertussen weer een update: maar deels bevredigend. Dealer heeft zelf een coulance regeling gedaan, niet vanuit Volvo , dit gezien ik al 12 jaar klant ben.

Specifiek een vraag gesteld , maar de motor is niet opengehaald voor onderzoek, dit was mogelijk ,maar daar kwamen extra kosten bij kijken.. ondertussen een nieuwe motor incl turbo. Dus dat is positief( los van het kostenplaatje) echter vind ik het merkwaardig gezien ik niet de enige ben zo te zien? Is dit op te lossen door eerder oliewissels toe te passen? Of gewoon het falen van de olie pomp.
Huidig V60CC B5 (21)

V60 D4 R-Design Business sport GT8 my 2018

my 2015 V40 D4 R-design- osmium grey- 18'' V60 Ixion

V50 2.0d 2008 -
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Fijn dat je dealer hierin je tegemoet komt, dit zijn nu niet echt de reparaties waar je op zit te wachten. Aan de andere kant, je hebt nu als het goed is wel levenslang garantie op je motor ;)

De andere twee gevallen blijven stil na hun eerste post, dus of we daar nog wat van terug horen is de vraag.

Wel jammer dat ze het blok niet open gemaakt hebben, als het mij zou gebeuren zou ik ook graag willen weten wat ik anders had kunnen doen dit te voorkomen.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
R-driver
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 12.09.2014 - 20:30

@evv , heb specifiek gevraagd, maar het schijnt wel vaker voor te komen , dealer is daar niet volledig open in heb ik het idee ..? De oliepomp is dan ook het probleem, de vraag is of dit te voorkomen is?

Eerder olie wisselen dan voorgeschreven? Is het toch een ketting of riem? Normaal gesproken zit volgens mij een oliepomp altijd vertand in het blok? Ben erg benieuwd naar de andere gevallen?
Huidig V60CC B5 (21)

V60 D4 R-Design Business sport GT8 my 2018

my 2015 V40 D4 R-design- osmium grey- 18'' V60 Ixion

V50 2.0d 2008 -
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27212
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De pomp zit altijd via een ketting of riem verbonden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29099
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Kan ook via een tandwiel aandrijving.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
ruudvanloon
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 08.04.2025 - 19:28

Versleten riem van de oliepomp was bij mijn Volvo de oorzaak na 205.000km probleemloos rijden als 1e eigenaar. Dealer vervangen door nieuwe pomp met ketting. Op naar de volgende 200k.
Volvo V60 Cross Country B5 uit 2020
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Ik belde gisteren de dealer om te vragen of de t5 2019 die oliepomp issues heeft ivm wat ik gelezen had hier. Die vertelde dat de t5 daar niet bij hoorde. Hier maakte ik uit op dat het dus wel een bekend probleem is.
Alleen met welke blokken exact werd me niet duidelijk
TheKegmaster
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 08.10.2020 - 10:17

Voordat ik mijn B4 MY2019 uit de lease overnam bij de dealer naar de riem of ketting gevraagd. Dealer gaf aan dat mijn B4 met een ketting is uitgerust.
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Het blijkt te gaan om de b serie waar een snaar gebruikt word.
De T serie gebruikt een ketting

Althans dat werd mij door de garage verteld
Osman
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 16.03.2024 - 01:40

Ik las dit op de website van Ventura


“Zijn er bij de Volvo V60 / S60 B4 Problemen?
Sinds 25 februari 2025 is ons als Volvo chiptuning specialist bekend dat de Volvo B4 motoren uit 2020 en 2021 een probleem kennen. Bij deze auto’s wordt de oliepomp die voor de smering van de motor zorgt aangedreven door een getande riem die door de olie loopt. Dit blijkt geen ideale methode want het komt helaas voor dat deze riem knapt. Het resultaat daar van is dat uw motor geen smering meer krijgt en kapot loopt. Gelukkig heeft Volvo een modificatie hiervoor. Er komt een oliepomp in met tandwiel en een pulley wordt vervangen door een tandwiel en het geheel wordt verbonden via een ketting. Helaas heeft Volvo nog geen recal op de b4 motoren uit deze jaartallen gedaan. Vandaar dat wij het hier melden om u te behoeden. Denk niet ik laat mijn motor niet tunen dan ben ik veilig. Origineel zonder chiptuning zijn er al meerdere B4 motoren stukgelopen. Deze modificatie is dus echt noodzaak. De prijs bedraagt circa 1250 euro incl. werkuren. Ons advies is om hier 80% coulance op te vragen aan Volvo omdat dit ons inziens niet mag bij een premium merk als Volvo. Getuned rijdt uw B4 wel gelijk een stuk fijner, lees hier de rijervaringen over chiptuning Volvo V60 B4 en zie wat anderen vertellen.
Ook voor de Volvo B3 en B5 motoren van 2020 en 2021 gelden dezelfde problemen.”
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3894
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Dank voor het delen, dat is nogal wat.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1221
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Inderdaad, goede info!
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3894
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Osman schreef: 22.06.2025 - 20:51 Sinds 25 februari 2025 is ons als Volvo chiptuning specialist bekend dat de Volvo B4 motoren uit 2020 en 2021 een probleem kennen. Bij deze auto’s wordt de oliepomp die voor de smering van de motor zorgt aangedreven door een getande riem die door de olie loopt.
Osman schreef: 22.06.2025 - 20:51 Ook voor de Volvo B3 en B5 motoren van 2020 en 2021 gelden dezelfde problemen.”
Ik heb het gehele topic nog eens doorgelezen en het lijkt erop dat bovenstaande quotes geheel in lijn zijn met alle reacties in dit topic.
Wees dus gewaarschuwd en tref je voorzorgsmaatregelen: elke B3, B4 en B5 motor uit 2020 en 2021 (specifiekere informatie ontbreekt helaas) loopt dus bij hogere km standen stuk door het breken van de tandriem van de oliepomp. Omdat de auto's met dergelijke motoren maximaal 5 jaar oud zijn zijn de tellerstanden nog niet zo hoog en wordt dit probleem nog niet in grote aantallen ervaren. Maar er natuurlijk wel ontzettend veel Volvo's met deze motoren uitgerust (XC40, V/S60, XC60, V/S90, XC90).

Ander topic met hetzelfde probleem:
viewtopic.php?t=94198

@moderators: graag een aanpassing van de topictitel in bijvoorbeeld: "B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: serieus probleem door breken van de tandriem van de oliepomp"
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Osman
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 16.03.2024 - 01:40

Net gebeld met de Dealer waar ik de auto heb gekocht, ze doen er heel makkelijk over. Maar volgens Ventura (chiptuner) is het echt een probleem die niet onbekend is bij de Dealers, ook al kunnen ze zich soms wel zo opstellen.

Ik heb nog garantie, maar ik wil het preventief gedaan hebben. Ik weet alleen niet waar ik moet beginnen. Ik heb een andere dealer gebeld die zegt, “het klopt dat we ze moeten vervangen voor een ketting als er iets mee is gebeurd, maar we doen dit nooit preventief” en als je dit wel wilt zal je de kosten zelf moeten betalen.

Er is ook geen terugroepactie voor dit ‘probleem’ en hij “heeft er maar 2 hoeven vervangen tot nu toe”

Ik ga binnenkort 8.000KM rijden met twee kleine kinderen in de auto door landen heen waar ik liever niet stil sta, fijn gevoel maar niet heus. Iemand enig idee/ervaring met dit soort dingen om het wel preventief voor elkaar te krijgen?

Hoe duidelijker het wordt dat dit probleem er is, hoe minder makkelijk ze er omheen kunnen praten. Ik heb garantie maar ik heb geen zin in dat gedoe. straks zitten er losse stukjes of vezels in m’n motor die ze niet direct kunnen vinden of zo 😒
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3894
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Volvo NL zal dit klein willen houden?
Hoeveel km heeft je auto gelopen?

Ik zou dit topic eens goed met je dealer bespreken.
En op basis daarvan afspraken maken.
Je wil niet in de situatie komen dat je zgn. te lang hebt doorgereden en daarmee je blok in de soep laat draaien.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Het is wel bijzonder dat als dit echt een groot probleem is, dit alleen voor de benzinemotoren van toepassing is. Mijn MY2024 B4 diesel heeft nog wel een riem.
Als er erg een structureel probleem zou zijn dat de motorolie die zou veroorzaken zouden die motoren ook wel uitgerust zijn geworden met een ketting tegelijk met de benzine varianten. Er gaat immers dezelfde olie in een diesel als bij een benzine.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27212
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

En daarbij gaat de vervuiling van de olie bij een diesel sneller dus zou je ergens verwachten dat het probleem daar nog eerder aan het licht komt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6577
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

En dus is het de vraag of het een probleem is of een incident (waarbij een incident best vaker kan voorkomen). Ik hecht in ieder geval niet direct alle waarde aan uitspraken van een chiptuner (hoewel ik het wel goed vind dat ze klanten informeren over een risico, maar het is ook een soort van disclaimer: ik had het je toch gezegd....). Dat advies om coulance te vragen is bijzonder: je zult dan toch echt zelf moeten aantonen dat Volvo hier iets heeft geleverd wat niet aan de redelijke verwachting voldoet. Wijzen op incidenten zal dan niet voldoende zijn.
Osman schreef: 23.06.2025 - 14:30 ...Iemand enig idee/ervaring met dit soort dingen om het wel preventief voor elkaar te krijgen?
Hoe duidelijker het wordt dat dit probleem er is, hoe minder makkelijk ze er omheen kunnen praten. Ik heb garantie maar ik heb geen zin in dat gedoe. straks zitten er losse stukjes of vezels in m’n motor die ze niet direct kunnen vinden of zo 😒
Zoals ik hierboven al schrijf, jij zult moeten aantonen dat Volvo een ondeugdelijk product op de markt heeft gebracht. Dat lijkt me als privé persoon een heel lastig verhaal en je hebt tenminste een (hele) lange adem nodig en geld (want een rechtsbijstandsverzekering als je die al hebt gaat je niet kunnen helpen, er is geen rook en dus ook geen vuur). Dus simpel gezegd heb je de volgende keuzes: 1. je gaat de strijd aan met Volvo (maar in de tussentijd kan het e.e.a. kapot gaan natuurlijk en dan zit je alsnog). 2. Je laat het repareren op eigen kosten, maar zet zwart op wit dat je dat onder protest doet en gaat daarna alsnog de juridische strijd aan (met de lange adem en geld, etc). Derde optie is niets doen en gewoon zorgen dat je ruim op tijd je olie laat verversen (elke 15-20K of zo). Vierde optie: je telt je knopen, komt tot de conclusie dat een juridische strijd wel heel veel energie en geld kost en en tikt 1250 euro af (misschien wil de dealer je nog een 10-20% korting geven?) en klaar.
De afweging moet je zelf maken, het is jou tijd, geld en auto.
Osman schreef: 23.06.2025 - 14:30 ....Ik ga binnenkort 8.000KM rijden met twee kleine kinderen in de auto door landen heen waar ik liever niet stil sta, fijn gevoel maar niet heus.
Sluit een premium Volvo Assistance af is mijn tip. Heb je tenminste 30 dagen recht op vervangend vervoer ipv 3 (check wel even of het gebied waar je heen reist valt onder het dekkingsgebied).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3894
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Gouwe schreef: 23.06.2025 - 17:21 En dus is het de vraag of het een probleem is of een incident (waarbij een incident best vaker kan voorkomen). Ik hecht in ieder geval niet direct alle waarde aan uitspraken van een chiptuner (hoewel ik het wel goed vind dat ze klanten informeren over een risico, maar het is ook een soort van disclaimer: ik had het je toch gezegd....). Dat advies om coulance te vragen is bijzonder: je zult dan toch echt zelf moeten aantonen dat Volvo hier iets heeft geleverd wat niet aan de redelijke verwachting voldoet. Wijzen op incidenten zal dan niet voldoende zijn.
De dealers bevestigen dat ze een modificatie moeten uitvoeren wanneer het stuk gaat, ze mogen geen tandriem meer monteren. En ook Volvo AB heeft dat na 2 jaar ingezien gezien het feit dat 2022 en later gewoon weer een ketting heeft, iig voor de benzineversies. Uiteraard is er dus wat aan de hand, het is iig een zwak punt. Of je daarmee kosteloos je gelijk kan halen is idd vers 2.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”