Hoi Allemaal,
Ik zit met een probleem, ruim 2 jaar geleden kreeg ik problemen met een stotterende motor, dus bij de dealer laten uitlezen wat het kon zijn, ze gaven toe dat er iets was wat het veroorzaakte maar konden niks vinden.
Maar kon geen kwaad werd mij verteld, wek even bijna 200 aftikken voor het uitlezen, na een paar maanden werd het erger en toen ging het motorstoring lampje wel branden, geel.
Dus weer naar de dealer, dit maal konden ze het vinden want ze hadden betere software nu om uit te lezen.
Bleek de EGR klep te zijn, die moest vervangen worden, duur grapje, maar ik ging over een paar weken naar Spanje met de caravan voor 6 weken dus ik zei maak maar, uhh over 2 maanden bent u de eerste, zaten vol.
Ja toen had ik een probleem, andere garages geprobeerd, 1 die wilde het wel doen maar moest er wel een EGR klep worden gevonden, ik samen met de garage zoeken, ja er een gevonden, ik bellen, werd mij verteld waarom vervangen, wij kunnen hem ook uitschakelen in de computer en met APK geen probleem.
Ja beslissing snel gemaakt en ik naar Apeldoorn, aardige gast, hij moest wel de pc uit de auto halen want Volvo is niet in de auto te doen, half uurtje later was het gedaan, wil je ook iets meer pk's vanwege de bergen en caravan, ja waarom niet.
Dus van 190 naar 235 pk, de automaat op polestar gezet, schakeld nu zeer vloeiend en koppel net onder wat max mag met deze automaat.
Proef rijden samen en ja wat een kracht en motor liep weer soepel.
Dus we konden naar Spanje, dit ging allemaal prima. Inmiddels ook APK gehad en inderdaad geen probleem.
Een maand of 9 verder ineens weer het gele bekende lampje, shit wat nu weer.
De auto moest voor een beurt naar mijn eigen garage en die keek er meteen naar, volgens de monteur zit er een bug in de software, niet duidelijk of het de tuning is of de EGR.
Gereset en weer door, maar goed, nu gaat steeds het gele lampje aan en dan weer uit, enzo. Ook soms rare storings melding, bijv alarm doet het niet, ruitenwisser vloeistof bij vullen , is vol. batterij sleutel leeg, pas nieuwe batterij. Doet ineens adaptive groot licht het niet.
Nu zelf een uitlees apparaat gekocht, maar zie geen storingen, kan wel resetten en is het een paar dagen weg.
Maar ik wil gewoon dat er geen lampje brand.
Ik zelf denk dat de enige optie is een goede tuner of monteur naar de software te laten kijken, maar misschien heeft een van jullie hier zoiets als ik nu heb mee gemaakt of heeft een goed idee.
Sorry voor het lange verhaal.
Ow de auto is een XC60 D4 uit 2016.
Groet,
John.
Motorstoringslampje
- Fredhead
- Geartronic member
De enige juiste manier van uitlezen is helaas Vida.
Dat is de software van Volvo zelf gebruikt en gaat veel dieper dan een universele OBD2 scanner.
Daarmee zal je beter achter de mogelijke oorzaak komen.
Dat is de software van Volvo zelf gebruikt en gaat veel dieper dan een universele OBD2 scanner.
Daarmee zal je beter achter de mogelijke oorzaak komen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
-
- 5th Gear member
VIDA is ook de enige software die het mogelijk maakt storingen te wissen.
OBD2 wordt ook gebruikt door Bosch garages. Die vragen 40 euro voor het wissen van storingen die een dag later weer aanwezig zijn.
Volvo dealer van der Schaaf in Leeuwarden wist de storingen met VIDA en rekent daar 35 euro voor.
Liever de dealer!
OBD2 wordt ook gebruikt door Bosch garages. Die vragen 40 euro voor het wissen van storingen die een dag later weer aanwezig zijn.
Volvo dealer van der Schaaf in Leeuwarden wist de storingen met VIDA en rekent daar 35 euro voor.
Liever de dealer!
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- Rene64
- 2nd Gear member
Dat schiet niet op John,
Wat raar is aan het verhaal is de tijdsinterval.
Na het tunen en EGR wegschrijven werkte alles goed 9 maanden lang.
Daarna komen er storingen.
Dat het door die aanpassing komt lijkt mij raar, software verandert niet zomaar of er moet door de dealer een update zijn gedaan van de software in de auto die niet goed samen gaat je met die aanpassingen.
Ik zou eerder denken aan een slecht contact ergens, een connector die niet helemaal vast zit en af en toe rommelt.
Rond de CPU kijken, die is er uit geweest immers en een connector niet vast genoeg kan al hele gekke dingen doen.
Uitlezen met VIDA inderdaad, staan daar ook geen hande storingen in dan maakt dat een kabel of slechte massa! probleem nog meer aannemelijk.,
Succes met de zoektocht, intermitterende storingen zijn de ergste om te zoeken.
Wat raar is aan het verhaal is de tijdsinterval.
Na het tunen en EGR wegschrijven werkte alles goed 9 maanden lang.
Daarna komen er storingen.
Dat het door die aanpassing komt lijkt mij raar, software verandert niet zomaar of er moet door de dealer een update zijn gedaan van de software in de auto die niet goed samen gaat je met die aanpassingen.
Ik zou eerder denken aan een slecht contact ergens, een connector die niet helemaal vast zit en af en toe rommelt.
Rond de CPU kijken, die is er uit geweest immers en een connector niet vast genoeg kan al hele gekke dingen doen.
Uitlezen met VIDA inderdaad, staan daar ook geen hande storingen in dan maakt dat een kabel of slechte massa! probleem nog meer aannemelijk.,
Succes met de zoektocht, intermitterende storingen zijn de ergste om te zoeken.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
-
- 5th Gear member
Misschien ook wat aandacht besteden aan periodiek onderhoud door een bedrijf dat over VIDA beschikt. Hoeft geen dealer te zijn.
Nu krijgt de auto alleen een werkplaats te zien bij klachten.
Preventief onderhoud kan veel ellende voorkomen.
Nu krijgt de auto alleen een werkplaats te zien bij klachten.
Preventief onderhoud kan veel ellende voorkomen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- Rene64
- 2nd Gear member
Waarom?
Als een universele garage het voorgeschreven onderhoud uitvoert en de auto gewoon nakijkt kan VIDA daar weinig aan toevoegen.
Maar in een specifiek geval zoals TS heeft is VIDA wel aan te raden.
Als een universele garage het voorgeschreven onderhoud uitvoert en de auto gewoon nakijkt kan VIDA daar weinig aan toevoegen.
Maar in een specifiek geval zoals TS heeft is VIDA wel aan te raden.
-
- 5th Gear member
VIDA, het uitlezen van het geheugen van de auto, hoort bij een onderhoudsbeurt ook wanneer er geen sprake is van klachten of storingen. Er zijn ook incidenten mogelijk die niet direct opvallen bij de bestuurder maar die toch invloed hebben op de prestaties van de auto. Veel auto's geven aan dat ze toe zijn aan een onderhoudsbeurt. Die meldingen moeten gewist worden omdat de auto anders op enig moment in noodloop gaat. Dan is het motorvermogen ineens beperkt en kun je niet harder rijden dan 60 tot 80 km/u.
Je doet VIDA tekort door het alleen te zien als een diagnosesysteem dat geraadpleegd wordt bij storingen of defecten.
Bij iedere onderhoudsbeurt wordt VIDA uitgelezen en worden vermeldingen in het systeem gewist.
Je doet VIDA tekort door het alleen te zien als een diagnosesysteem dat geraadpleegd wordt bij storingen of defecten.
Bij iedere onderhoudsbeurt wordt VIDA uitgelezen en worden vermeldingen in het systeem gewist.
- Fredhead
- Geartronic member
Dit kan ook met veel universele scanners en er zijn legio voorbeelden op internet dat bijna iedere auto ook zonder scanner is te resetten.WillyWortel2 schreef: ↑30.05.2025 - 21:53 Veel auto's geven aan dat ze toe zijn aan een onderhoudsbeurt. Die meldingen moeten gewist worden
Zolang je geen specifieke storing hebt kan een universele garage het onderhoud prima doen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
-
- 7th Gear member
Reguliere garages zijn prima in staat dit zorgvuldig te doen.Fredhead schreef: ↑30.05.2025 - 22:08Dit kan ook met veel universele scanners en er zijn legio voorbeelden op internet dat bijna iedere auto ook zonder scanner is te resetten.WillyWortel2 schreef: ↑30.05.2025 - 21:53 Veel auto's geven aan dat ze toe zijn aan een onderhoudsbeurt. Die meldingen moeten gewist worden
Zolang je geen specifieke storing hebt kan een universele garage het onderhoud prima doen.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
-
- 5th Gear member
Mijn ervaring met een "Bosch" garage is helaas anders.
De dag na het verwijderen van van de storing die de auto in noodloop bracht zat de storing er toch nog in.
De Bosch garage rekende een hogere prijs dan ik daarna bij de dealer betaalde die de melding wel kon verwijderen.
Om garage Olijnschate in Gytsjerk die de V70 onderhoudt te kunnen bereiken moest ik 32 km over provinciale wegen rijden.
Met een auto die niet harder dan 60 km/u gaat is dat niet veilig. Daarom vroeg ik een Bosch garage de storing te verwijderen.
Garages die over VIDA beschikken zijn dun gezaaid. Toch ga ik daar bij voorkeur naar toe.
Liever nog de dealer alleen heeft de dealer pas na 5-6 weken tijd om een afspraak in te plannen.
De dag na het verwijderen van van de storing die de auto in noodloop bracht zat de storing er toch nog in.
De Bosch garage rekende een hogere prijs dan ik daarna bij de dealer betaalde die de melding wel kon verwijderen.
Om garage Olijnschate in Gytsjerk die de V70 onderhoudt te kunnen bereiken moest ik 32 km over provinciale wegen rijden.
Met een auto die niet harder dan 60 km/u gaat is dat niet veilig. Daarom vroeg ik een Bosch garage de storing te verwijderen.
Garages die over VIDA beschikken zijn dun gezaaid. Toch ga ik daar bij voorkeur naar toe.
Liever nog de dealer alleen heeft de dealer pas na 5-6 weken tijd om een afspraak in te plannen.
- Rene64
- 2nd Gear member
Wie had die reparatie dan gedaan? Die had het moeten resetten.
Ik heb bij de toenmalige V70 D3 een gescheurde intercoolerslang gehad, de bekende scheur in de bovenste bocht.
Auto in noodloop ( die reed nog wel 100 trouwens al duurde dat lang) en 50 kilometer naar huis gereden.
Ik was toen bij de dealer in Apeldoorn, maar dat was wat ver voor deze storing vanaf Den Haag.
Een bevriende garage vlakbij ( waar de XC 60 nu ook in onderhoud is) resette de storing zo met zijn diagnoseapparaat en daar stond ook de storing in.
Proefritje en ik hoorde de slang blazen, weer noodloop.
De slang toen zelf met wat zelfvulcaniserend tape hersteld en weer gereset en een week of 3 gereden tot ik tijd had om de slang zelf te vervangen.
En een auto die in noodloop gaat omdat je de service indicator niet reset, serieus? Dat zou wel heel raar zijn.
Met de V70 zeker niet, ze hebben bij de dealer ( die heeft VIDA
) een keer vergeten te resetten en toen heb ik zeker 10.000 gereden voor de reset alsnog is gedaan en ik er weer in de buurt was.
Ik heb bij de toenmalige V70 D3 een gescheurde intercoolerslang gehad, de bekende scheur in de bovenste bocht.
Auto in noodloop ( die reed nog wel 100 trouwens al duurde dat lang) en 50 kilometer naar huis gereden.
Ik was toen bij de dealer in Apeldoorn, maar dat was wat ver voor deze storing vanaf Den Haag.
Een bevriende garage vlakbij ( waar de XC 60 nu ook in onderhoud is) resette de storing zo met zijn diagnoseapparaat en daar stond ook de storing in.
Proefritje en ik hoorde de slang blazen, weer noodloop.
De slang toen zelf met wat zelfvulcaniserend tape hersteld en weer gereset en een week of 3 gereden tot ik tijd had om de slang zelf te vervangen.
En een auto die in noodloop gaat omdat je de service indicator niet reset, serieus? Dat zou wel heel raar zijn.
Met de V70 zeker niet, ze hebben bij de dealer ( die heeft VIDA

-
- 5th Gear member
Het onderhoud moest nog uitgevoerd worden door garage Olijnschate in Gytsjerk
Dan moet ik er wel eerst zien te komen.
Mijn andere auto's en motoren staan 25 km vanaf mijn woonplaats gestald.
De garage is maar een kort ritje van 15 km vanaf mijn woning, wel alleen provinciale weg.
Bij mijn woning mogen alleen vergunninghouders parkeren met een aangemeld kenteken.
Maximaal twee vergunningen per bewoner. Het is soms even puzzelen om alles legaal te houden.
Dan moet ik er wel eerst zien te komen.

Mijn andere auto's en motoren staan 25 km vanaf mijn woonplaats gestald.
De garage is maar een kort ritje van 15 km vanaf mijn woning, wel alleen provinciale weg.
Bij mijn woning mogen alleen vergunninghouders parkeren met een aangemeld kenteken.
Maximaal twee vergunningen per bewoner. Het is soms even puzzelen om alles legaal te houden.