Goede wielmoeren en aanhaalmoment?

Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1933
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Vandaag met de klus van de lekkage moest het wiel eraf en kwam ik erachter dat een moer helemaal vervormd was. Waarschijnlijk een keer in het verleden gebeurd bij een banden wissel. De 19mm dop wilde er niet meer netjes op schuiven!

Ik wilde hem er af hebben en heb er een dop op geslagen met een hamer om het los te kunnen draaien. Ik krijg de moer er ook niet meer uit, zo vast zit ie.
Gelijk alle andere moeren gecontroleerd en er was er nog een die zo vervormd was en die er ook afgehaald.

Nu wil ik maandag nieuwe halen, maar gelijk ook alle andere vervangen omdat de kwaliteit van die moeten echt heel slecht is. Ze zijn zacht en slape en snel te vervormen. Ze zien er misschien mooi uit, maar heb liever hardere stalen.

Ik vraag me dan ook af of die er zijn origineel? En anders after market?
Iemand ze al eens vervangen.

Daarnaast is mij niet duidelijk wat het aanhaalmoment is voor de moeren?
In de handleiding staat 90 nm. Als je googled vind je 110 of 140nm.

Weet iemand het? Nu zat alles ook al vast op 140nm, dat heb ik gecontroleerd met m'n momentsleutel. (instellen op 140 en dan heel zachtjes aandraaien en hij klikte gelijk. Als ze op minder Nm hadden gestaan had ik nog een stukje kunnen aandraaien.

De V70 zet ik altijd op 140 nm.

Weet iemand wat het juiste is voor de C70. Ik heb de lichtmetalen 18" velgen erop, mocht dat uitmaken.

gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1184
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Zelf vindt ik 140Nm wel onmeunig veel als de handleiding zelf over 90Nm (wat ik weer wat weinig vindt) spreekt. Maar goed, inprincipe zou ik aanhouden wat in de handleiding staat en misschien nog een keer de 110Nm doen want dat is “slechts” 20Nm meer. Maar als de vorige eigenaar ze vast jast op 140Nm (of meer….) kan het ook zijn dat dat natuurlijk de oorzaak van de vervormde moeren is.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1933
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Nou de vorige eigenaar is al 9 jaar geleden. En sindsdien hebben alleen de bandenboer en de dealer er aan gezeten.

Mij lijkt 110/120 ook zat. Maandag anders nog maar eens bij de dealer vragen.

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29290
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Aanhaalkoppel van 120 Nm is prima.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1269
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Aanhaalmoment volgens ECP is 110 of 140 Nm voor zowel staal als lichtmetaal: https://www.easycarparts.nl/aanhaalmome ... ielbouten/
Wielmoeren origineel Volvo zijn niet goedkoop: https://www.vstore.nl/wielmoer-volvo-c30-c70-s40-v50
Bij Winparts is Febi vriendelijker geprijst: https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... 11145.html
Uitgegaan van een C70 my 2006-2013, kijk even zelf of dit met de auto overeenkomt.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
RAPVADA
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 26.06.2019 - 17:01

Aanhaalmoment voor lichtmetaal voor mijn V70 was 120nm, ik kan me maar moeilijk voorstellen dat ze voor een C70 nog vaster moeten worden gezet.
Ik zou zoals hierboven al gesuggereerd 110nm of 120nm (als absolute max) aanhouden.
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 749
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Ook 130 is niet heel veel en zal echt wel goed gaan, dat draai je zo met het aandraaien met een kruissleutel.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Dat die moeren wat zachter zijn van materiaal kan ik mij wel voorstellen.
Ze werken daardoor als een soort "rekbout " en blijven vast zitten.
Dat zal vooral van belang zijn als de boel, eens flink warm wordt bij veel en lang remmen em dan weer afkoelen.
Daar is door de fabrikant echt wel over nagedacht.
Er zijn nog steeds lieden die de bouten met een slagmoersleutel vast rammen... misschien is dat een keer gedaan?
Originele halen en op het juiste moment aanhalen, dat aanhaalmoment staat gewoon in het instructieboekje.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1933
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Rene64 schreef: 31.05.2025 - 23:16 Originele halen en op het juiste moment aanhalen, dat aanhaalmoment staat gewoon in het instructieboekje.
Dat ga ik doen (originele halen), maar boekje zegt dus 90Nm en ze zijn bij de laatste beurt door de dealer afgelopen februari dus vastgezet op 140Nm!!

Mijn plan is nu 20 originele stalen moeren halen en vastzetten op 120Nm.

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2372
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Juiste aanhaal moment staat toch gewoon in het instructie boekje?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
ZVlaanderen
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 21.12.2024 - 13:21

Is eigenlijk een van de eerste dingen die ik doe,als ik een auto aanschaf.
Wielen eraf,oppervlakte schoonmaken, draadeinden of wielbouten schoonmaken, invetten en terug monteren.
Eventuele slechte bouten of moeren vervangen .
Volvo c70 t5 summum
Annemia
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 24.03.2008 - 12:11
Locatie: Groningen

ZVlaanderen schreef: 01.06.2025 - 08:16 Wielen eraf,oppervlakte schoonmaken, draadeinden of wielbouten schoonmaken, invetten en terug monteren.
Eventuele slechte bouten of moeren vervangen .
Vroeger, 50 jaar geleden, toen ik in "dienst" zat en veel met auto's te maken had, was wielbouten/moeren invetten standaard. Maar ik meen begrepen te hebben dat het invetten wan wielbouten tegenwoordig niet meer "not done" is.
360 340 V70 V70 XC90 V70 V60PIH XC40
Gebruikersavatar
ZVlaanderen
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 21.12.2024 - 13:21

Ja,klopt ze draaien liever de boel met lucht / accu slagsleutel naar zijn mallemoer, liefst alles in 1X vast.
Zodat je velg scheef zit,en de rest wordt dan lekker vastgerammeld, zodat er teveel spanning op je velg of bouten of moeren komt.
Dan beginnen de problemen en krijg je 1 bevestiging niet meer los,dus lekker rond gedraaide kop.
Maar er staat nergens dat je je eigen velgen en moeren niet mag in smeren met vet oid.
Voor de meeste garage s is dit extra tijd en materiaal, dus dat kost geld,maar ik zie het als een stukje onderhoud met behoud van mijn velgen en bouten/moeren.
Volvo c70 t5 summum
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27275
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De theorie is dat je door gebruik van vet een ander aanhaalmoment krijgt.
Staat dus los van het gereedschap gebruik om bouten/moeren mee vast te zetten.

Hier gaat het met een accu slagmoersleutel maar die staat op een laag koppel waardoor het laatste stukje gewoon netjes met de momentsleutel gebeurd.
Dat men alles veel te vast zet met grof gereedschap kan ik ook erg slecht tegen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8247
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Invetten van wielbouten is een no-go. Zoals Ferdi terecht opmerkt heb je een ander aanhaalmoment nodig om de wielbouten goed vast te zetten. Dit kan leiden tot het oprekken van de wielbouten wat weer negatieve gevolgen opleverd.
Vroeger werd het wel gedaan. Maar bij de moderne wielbouten mag het zelfs niet.

Overigens, om TS vraag niet uit het oog te verliezen: Hier altijd alles op 120 Nm. En met een geijkte momentsleutel krijg je tevens geen verschillen in de aanhaalmomenten.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2372
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Urbexpeditie schreef: 01.06.2025 - 19:06 Overigens, om TS vraag niet uit het oog te verliezen: Hier altijd alles op 120 Nm. En met een geijkte momentsleutel krijg je tevens geen verschillen in de aanhaalmomenten.
Dat is mooi, maar zoals al gemeld, het door de autofabrikant geadviseerde aanhaalmoment staat gewoon in het instructieboekje. Ik zou zeggen hou dat gewoon aan, zeker als je niet zeker weet wat te doen. Voor de C70 van TS staan er als ik het goed heb 2 verschillende advies aanhaalmomenten in, afhankelijk van het type bout (met of zonder losse ring).
Over het algemeen is het wel zo hoe groter de belasting op de wielen hoe hoger het aanhaalmoment. Dus het kan zeker per model auto anders zijn.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29290
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Gewoon zonder vet met de momentsleutel op 120 Nm.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1933
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Het rare is dus dat er in het insteuctieboekje van 2007 iets anders staat dan in die van 2008!

In mijn eigen boekje (2007) staat 90Nm.
IMG_4130.jpeg
In het boekje van 2008 staat precies dezelfde tekst en plaatjes maar dan met 130Nm!

IMG_4129.png
Blijkbaar aangepast maar waarom?

Verklaart wel waarom ze bij mij dus op 140 stonden.

Gr. Edwin.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Wielmoeren / wielbouten echt NOOIT invetten!
De bedoeling is dat de schroefdraad de moer vast gaat houden door de rek van de bout met moer met het juiste koppel..
Iedereen kent het bewuste " Kruunk " geluid wel als je de moer losdraait de eerste slag.
Dat is dus het moment waar de moer mee vast zit.
Bij invetten werkt dat dus niet meer, het koppel is niet meer goed te bepalen en de bouten zullen veel te vast worden gedraaid.
Dat moet je niet willen vanwege mogelijke vervorming van de draadeinden en velg.
Ik zie een antwoord dat er nergens staat dat het niet mag.
Maar waar staat dan dat het juist wel moet ? 8)

De meeste volvo's zijn 140 Nm maar er zijn ook andere met verschil tussen metaal en alu velgen.
https://www.easycarparts.nl/aanhaalmome ... ielbouten/
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1184
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Rene64 schreef: 02.06.2025 - 17:11 Ik zie een antwoord dat er nergens staat dat het niet mag.
Maar waar staat dan dat het juist wel moet ? 8)
Mij is vroeger in elk geval ook geleerd dat er geen vet aan moet als je iets op moment wil vastzetten, maar goed dat was dan ook op een technische opleiding. Tegenwoordig staat het dus ook in de handleiding:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2006”