Zonder remmen met een drie maanden oude V60 T6 de berg af in Italië
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Mja, een nieuwe zou ik persoonlijk ook niet hoeven... Dit is niet de eerste V60 die dit overkomt, dan zou ik een nieuwe ook niet meer vertrouwen, na zo'n situatie. Pas als men hier een adequate modificatie voor heeft, kunnen ze terugkomen.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9231
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Hoe zit dit ook in elkaar eigenlijk?
De voetrem is toch nog altijd een mechanisch gesloten systeem, met invloed van de ABS computer. Als die laatste in storing gaat zou je nog altijd zonder ABS kunnen remmen toch?
Hoe is het dan mogelijk dat je auto niet remt en je een muur moet gebruiken om de auto te stoppen, en een dag later alles weer werkt?
Waar komt dan dat stukje software om de hoek kijken die blijkbaar tijdelijk een mechanisch systeem kan uitschakelen?
Elektrische rembekrachtiger begrijp ik nog, maar zelfs zonder die kan je nog altijd remmen.
En in deze auto heb je zelfs 3 remsystemen zo te zien, elektromotor en de handrem.
En waarom gebeurd zoiets als Volvo en al 2 jaar van af weet?
Heel bijzonder dit, en gevaarlijk.
De voetrem is toch nog altijd een mechanisch gesloten systeem, met invloed van de ABS computer. Als die laatste in storing gaat zou je nog altijd zonder ABS kunnen remmen toch?
Hoe is het dan mogelijk dat je auto niet remt en je een muur moet gebruiken om de auto te stoppen, en een dag later alles weer werkt?
Waar komt dan dat stukje software om de hoek kijken die blijkbaar tijdelijk een mechanisch systeem kan uitschakelen?
Elektrische rembekrachtiger begrijp ik nog, maar zelfs zonder die kan je nog altijd remmen.
En in deze auto heb je zelfs 3 remsystemen zo te zien, elektromotor en de handrem.
En waarom gebeurd zoiets als Volvo en al 2 jaar van af weet?
Heel bijzonder dit, en gevaarlijk.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1394
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Bij auto’s die remenergie terug winnen en dat opslaan zal er altijd iets in het systeem zitten dat de remdruk van de bestuurder niet naar de remmen zelf leidt maar daarvoor een generator in zet. Pas als de accu vol is of er harder geremd wordt dan de generator op kan wekken komen de echte remmen er bij.JeroenSpock schreef: ↑31.05.2025 - 18:33 Hoe zit dit ook in elkaar eigenlijk?
De voetrem is toch nog altijd een mechanisch gesloten systeem, met invloed van de ABS computer. Als die laatste in storing gaat zou je nog altijd zonder ABS kunnen remmen toch?
Hoe is het dan mogelijk dat je auto niet remt en je een muur moet gebruiken om de auto te stoppen, en een dag later alles weer werkt?
Waar komt dan dat stukje software om de hoek kijken die blijkbaar tijdelijk een mechanisch systeem kan uitschakelen?
Elektrische rembekrachtiger begrijp ik nog, maar zelfs zonder die kan je nog altijd remmen.
En in deze auto heb je zelfs 3 remsystemen zo te zien, elektromotor en de handrem.
En waarom gebeurd zoiets als Volvo en al 2 jaar van af weet?
Heel bijzonder dit, en gevaarlijk.
Je zou wel verwachten dat er wel een noodsysteem in zou zitten dat je hier doorheen kan trappen door heel hard te remmen.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9231
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
In onze elektrische bussen en in de Tesla S waar ik mee gereden heb is het zo dat de voetrem ALTIJD de schijfremmen bediend. Het eerste stukje in combinatie met de elektromotor. Maar altijd remdruk onder het voetpedaal.
Dat juist Volvo met de veiligheid reputatie die dan koskoppelt. Ik zou ook geen auto willen waar dit niet zo is.
Dat juist Volvo met de veiligheid reputatie die dan koskoppelt. Ik zou ook geen auto willen waar dit niet zo is.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 1st Gear member
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 18.01.2023 - 21:18
Niet té snel concluderen dat het vermelde probleem uit 2023 hetzelfde is als nu en al 2 jaar gaande is zonder ingrijpen fabrikant... Niet onmogelijk maar onwaarschijnlijk, zoiets neemt Volvo waarschijnlijk zeer ernstig. Niets gevaarlijker dan niet werkende remmen lijkt me. Ok blijf het bizar vinden dat je een metaalachtig geluid hoort (klinkt dus als mechanisch falen), en dat dan zowel elektromotor als gewone remmen stoppen met functioneren. Hopelijk komt er snel duidelijkheid.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Normaal moet bij 'n brake by wire systeem wel een back-up zitten, direct naar de mechanische remmen. Als de remcomputer een storing detecteert of de voeding valt weg, wordt de remdruk direct mechanisch doorgezet. Normaal sluiten solenoid's de verbinding hoofdremcilinder-->klauwen af, zodat er simulatie van pedaalgevoel en regeneratie plaats kan vinden, daarnaast naar behoefte op de schijven bijgeremd wordt.
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1394
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Jamaar, het is zo makkelijk om er een oude terugroepactie bij te zoeken en dan gelijk maar te concluderen dat dit hetzelfde probleem is…
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19
Hoe (snel) word zoiets geëscaleerd naar Volvo NL/SE om te voorkomen dat zo’n auto de anonimiteit in gaat en zo’n probleem niet bekend word?
Ik kan me voorstellen dat een leasemaatschappij zo’n schade auto laat repareren (want uitgelezen en geen fout aangetroffen) en hij gewoon de verkoop in gaat?
Ik kan me voorstellen dat een leasemaatschappij zo’n schade auto laat repareren (want uitgelezen en geen fout aangetroffen) en hij gewoon de verkoop in gaat?
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
- Edgecrusher
- 4th Gear member
- Berichten: 747
- Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24
De Leasemaatschappij wil dit ook gewoon vergoed zien worden door Volvo,
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1312
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Nou bij mijn collega deden ze er nogal makkelijk over, extreem makkelijk....... LM wilde de auto niet terugnemen. Later ingezet bij een andere collega.v60dude schreef: ↑31.05.2025 - 19:46 Niet té snel concluderen dat het vermelde probleem uit 2023 hetzelfde is als nu en al 2 jaar gaande is zonder ingrijpen fabrikant... Niet onmogelijk maar onwaarschijnlijk, zoiets neemt Volvo waarschijnlijk zeer ernstig. Niets gevaarlijker dan niet werkende remmen lijkt me. Ok blijf het bizar vinden dat je een metaalachtig geluid hoort (klinkt dus als mechanisch falen), en dat dan zowel elektromotor als gewone remmen stoppen met functioneren. Hopelijk komt er snel duidelijkheid.
Ik zoumook ff geen Volvo meer hoeven, al is het maar voor je gevoel. Mijn collega heeft er echt rijangst van gekregen.
-V60 B4 7dct R design wit
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21115
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Gelukkig heeft Volvo de auto begrenst op 185 om extra veilig te zijn, je moet er niet aan denken dat ze harder kunnen.
Ik zou mij als Merk drukker maken om dit soort dingen want anders halen ze straks de doelstelling niet…
Ik zou mij als Merk drukker maken om dit soort dingen want anders halen ze straks de doelstelling niet…
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14580
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Begrijp ik nu goed dat deze error en het remsysteem bekend is bij Volvo de afgelopen jaren en er vooralsnog geen ruchtbaarheid aan gegeven wordt door bijvoorbeeld een terug roep actie 'technische update" ? Volvo veiligheid vertrouwen kan toch zo maar verdwijnen 

BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1394
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Dat begrijp je verkeerd. De recall gaat over auto’s uit 2023, dit geval was een 2025 auto.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14580
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Dank voor info, voor mij als EV leek denk dan ' is toch twee jaar later weer een rem essieu..., het klinkt allemaal niet bemoedigend.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1394
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Lees anders even het originele recall door voordat je zelf een conclusie trek. Er is een software bug in specifiek software:hardware configuratie zoals toegepast in een serie geproduceerd in 2023, en opgelost
. In geval van de recall werken de remmen in backup mode, ze werken dus nog steeds. Plus dat de bestuurder een melding krijgt. Niets wat hier dus gebeurd is.
- Edgecrusher
- 4th Gear member
- Berichten: 747
- Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24
Het aan elkaar linken van de recall en dit probleem, noch het ontkennen van deze 'link' heeft nu geen zin.
Wel is het zo dat de TS ook een remprobleem heeft gehad met zijn auto.
Iets wat wel goed uitgezocht moet worden door Volvo.
Wel is het zo dat de TS ook een remprobleem heeft gehad met zijn auto.
Iets wat wel goed uitgezocht moet worden door Volvo.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.