Zonder remmen met een drie maanden oude V60 T6 de berg af in Italië

Gesloten
J33Bee
5th Gear member

Heel benieuwd hoe dit gaat aflopen. Er zit in ieder geval wat body achter, maar als het net zoals bij EricPP gaat "niets gevonden in de logging..." dan voelt het behoorlijk dubieus allemaal.
Henry82
5th Gear member

Goed dat het adequaat wordt opgepakt. En het is te hopen dat er een duidelijke oorzaak komt, en zo niet zou ik persoonlijk de auto ook niet meer terug willen. Ik zou er niet meer mee op pad durven, laat staan dat ik mijn vrouw of dochter er in zou durven laten rijden.

Hou ons op de hoogte!
Life is what happens while you're busy making other plans
WillyWortel2
5th Gear member

OGA244 schreef: 02.06.2025 - 06:35 als dit over weer een ander en eerder rem-issue gaat lijkt er toch sprake van een structureel probleem op het vlak van remmen bij Volvo. mij stelt de hoeveelheid rem-issues niet gerust..
Zoveel nieuwe V60 Volvos zullen er de laatste maanden niet zijn afgeleverd in Nederland.
Wanneer zich op dat kleine aantal twee incidenten met remmen hebben plaatsgevonden is dat reden voor grote zorg.

Volvo blijft ijzingwekkend stil. Dat is uitzonderlijk.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Philken
5th Gear member

WillyWortel2 schreef: 02.06.2025 - 16:13
OGA244 schreef: 02.06.2025 - 06:35 als dit over weer een ander en eerder rem-issue gaat lijkt er toch sprake van een structureel probleem op het vlak van remmen bij Volvo. mij stelt de hoeveelheid rem-issues niet gerust..
Zoveel nieuwe V60 Volvos zullen er de laatste maanden niet zijn afgeleverd in Nederland.
Wanneer zich op dat kleine aantal twee incidenten met remmen hebben plaatsgevonden is dat reden voor grote zorg.

Volvo blijft ijzingwekkend stil. Dat is uitzonderlijk.
waarschijnlijk blijft Volvo momenteel nog stil omdat de auto nog niet bij de dealer staat(volgens ik kon opmaken moet ze daar nog aankomen)
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
WillyWortel2
5th Gear member

Er is een verschil in belevenis tussen lease rijders en privé eigenaren.
Gaat het om een lease auto dan mag de lease maatschappij voor een goede vervanger zorgen.
Wie de V60 zelf betaald heeft wordt harder raakt. Een eigenaar is meestal meer betrokken bij het wel en wee van zijn auto.

Hoe dan ook hoop ik dat Volvo snel met een antwoord kan komen over de oorzaak van deze incidenten.
Zodra daar duidelijkheid over is kan het probleem aangepakt worden.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
EVV
5th Gear member

Wat ik me af vroeg, met geen remdruk bedoel je pedaal tot op de bodem als een spons of geen beweging in te krijgen dus keihard?
Als de rembekrachtiging niet werkt is het pedaal keihard en kost het enorm veel kracht om ook maar iets te remmen aangezien het opervlakte van de remmen eigen niet heel groot is. Zeker als de weg naar beneden loopt wordt dat echt een uitdaging met een zware auto. Misschien goed om eens uit te proberen of het gevoel hetzelfde is: Bij een motor die uit staat een paar keer remmen, dan is het vacuüm op en werkt de bekrachtiging niet meer. Als dat hetzelfde aan voelt heb je een richting voor je dealer.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Urbexpeditie
7th Gear member

EVV schreef: 02.06.2025 - 18:37 Misschien goed om eens uit te proberen of het gevoel hetzelfde is: Bij een motor die uit staat een paar keer remmen, dan is het vacuüm op en werkt de bekrachtiging niet meer. Als dat hetzelfde aan voelt heb je een richting voor je dealer.
Lijkt mij verstandig om er verder vanaf te blijven en het lekker de dealer laat oplossen. Die hebben er voor geleerd.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Fredhead
Geartronic member

Dit dus, zeker met een geval als dit mooi aan hun over laten.
Dan kan er ook niet gewezen worden dat je zelf nog iets hebt geprobeerd en heeft de werkplaats eventueel het beste beeld bij de situatie.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
diesel01
Geartronic member

Maar daar zit wel een verschil in.
Geen remdruk doordat het pedaal als een spons wegtrapt of een hard pedaal waarbij de bekrachtiger het niet doet en je zonder bekrachtiger wel kunt remmen maar als een wielrenner op de pedaal moet staan…
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
iHansz
3rd Gear member

Volgens mij hebben de PHEV’s (en EV’s) brake by wire. Dan voel je dat m.i. dan niet.
| Volvo EX30 Ultra 2024| Honda e Advance 2020 | Honda CR-Z 2013 | Honda Civic 1.8 Sport 2009 | Renault Mégane | Renault Twingo Easy | Renault Twingo | Renault Mégane Coupé | Renault Clio RN | Peugeot 205 XR | Fiat Panda 45 | Renault R5 GT Turbo | Renault R5 GTS | Renault R5 SL | Renault R4 TL |
Bover
8th Gear member

EricPP schreef: 02.06.2025 - 15:24 Tja, lijkt inderdaad heel erg op mijn situatie.

.ik weet in ieder geval wel dat ik geen bergachtig terrein ga opzoeken. Ik ben blij dat het voor jullie alleen materiele schade betekende......
Eric zoals ik het bovenstaande lees rij je in een auto die je niet vertrouwd... :(
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
DB200
6th Gear member

EVV schreef: 02.06.2025 - 18:37 Wat ik me af vroeg, met geen remdruk bedoel je pedaal tot op de bodem als een spons of geen beweging in te krijgen dus keihard?
Dit is een goede vraag. Als ik het linkje naar de terugroepactie uit 2023 lees, staat daar dat de remmen hard kunnen worden. Tevens wordt er door Volvo gebruik gemaakt van brake-by-wire. Niet te geloven dat zo iets kritisch als remmen afhankelijk worden gemaakt van bitjes en draadjes maar het staat er echt.

https://thebrakereport.com/volvo-recall ... 23-models/
According to the National Highway Traffic Safety Administration Part 573 Safety Recall Report 23V-012,

“The customer may experience a hard/stiff brake pedal and potential loss of brake support functions such as:
• Brake-by-wire.
• ABS, ESC, and traction control.
• ACC (Adaptive Cruise Control), Pilot assist and OPD (One pedal drive)
• All active safety and city safety functions described in the user manual that involve braking”
Karretje schreef: 31.05.2025 - 10:45 Toen ik later de auto op het platvorm van de takelwagen reed toen remde hij weer. Er was ook niks van lampje of andere waarschuwing.
Het lijkt mij een software dingetje als de remmen na opnieuw starten van de auto gewoon blijken te werken. Vervangen van hardware zoals bij EricPP gaat niet helpen vermoed ik. Ik ben in elk geval blij dat ik zijn auto niet heb.

Hoe doe je een systeem reset tijdens het rijden? Auto uitzetten en weer starten? Of is er ergens een ctr-alt-del knopje wat je kunt indrukken?

Een scenario wat zou kunnen is:
Software issue uit 2023 wordt opgelost door aanpassen code. De niet-functionele code wordt niet verwijderd maar omzeilt en blijft achter vanwege de hoeveelheid werk die het opkuisen met zich mee brengt.
Tijdens de ontwikkeling van een nieuwe versie wordt per ongeluk de niet-functionele code weer geactiveerd. Een aantal standaard tests wordt doorlopen. Aangezien de rem-bug maar zelden voorkomt, komt dit tijdens het testen niet aan het licht.

Misschien dat de ICT-ers op dit forum hier iets van kunnen zeggen.

Gezien de software issues die nu spelen bij de EX90 en Sensus navigatie heb ik eerlijk gezegd geen hoge pet op van de software kennis en kunde van Volvo. Zelfs een app is al erg moeilijk voor deze club.
Ik ben zo blij dat ik geen moderne Volvo rijd.
Laatst gewijzigd door DB200 op 02.06.2025 - 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
EVV
5th Gear member

Urbexpeditie schreef: 02.06.2025 - 18:45
EVV schreef: 02.06.2025 - 18:37 Misschien goed om eens uit te proberen of het gevoel hetzelfde is: Bij een motor die uit staat een paar keer remmen, dan is het vacuüm op en werkt de bekrachtiging niet meer. Als dat hetzelfde aan voelt heb je een richting voor je dealer.
Lijkt mij verstandig om er verder vanaf te blijven en het lekker de dealer laat oplossen. Die hebben er voor geleerd.
Het hoeft ook niet in deze auto, iedere auto remt heel slecht zonder rembekrachtiging. En zeker niet rijdend, dat moet je zeker niet willen aangezien de motor uit moet.
Het gaat meer om de dealer een richting te geven hoe het aanvoelde.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Karretje
Starter

Er was geen rem. Dat wil zeggen rempedaal had 0% weerstand.
OGA244
8th Gear member

Ik wordt er niet vrolijk van dat je te pas en te onpas zelf je Volvo moet resetten om hem behoorlijk te laten functioneren
volvo440special
5th Gear member

Brake by wire an sich, is het probleem nog niet eens, dat is echt zo nieuw niet in autoland.
Echter is de redundantie zeer belangrijk, een degelijk back-up systeem, moet dus aanwezig zijn bij storing of wegvallen van spanning. Ook kan er uiteraard aan de mechanische constructie zelf een defect opgetreden zijn (wat kan gezien de geluiden). Dan kun je scripten wat je wil, maar ook zonder BBW, was het eens misgegaan.

Overigens wordt het pedaalgevoel met BBW gesimuleerd.
NielsPHEV
7th Gear member

Nagenoeg alle moderne vliegtuigen zijn fly by wire en essentiele veiligheidsfuncties in de procesindustrie gaan ook al jaren met fail safe plc's minimaal net zo veilig als mechanische beveiligingen
v60dude
1st Gear member

NielsPHEV schreef: 02.06.2025 - 22:56 Nagenoeg alle moderne vliegtuigen zijn fly by wire en essentiele veiligheidsfuncties in de procesindustrie gaan ook al jaren met fail safe plc's minimaal net zo veilig als mechanische beveiligingen
Boeing 737 Max heeft dit aangetoond 😉 2 gecrashte vliegtuigen met vele doden door een softwarefout. Piloot trekt knuppel omhoog maar software duwt neus omlaag... Impact op Boeing was en is nog steeds gigantisch.

Vandaar dat ik denk dat Volvo zoiets zeer ernstig zal (en moet) nemen. Nu zijn er nog geen doden gevallen. Als dit wel gebeurt door zo'n software remfout en dit komt uit na meerdere dodelijke ongevallen in de pers, kan je je voorstellen wat de impact op Volvo zou zijn?

Feit is dat besturing van machines complex is geworden sinds het softwarematig is, met allerhande software die kan ingrijpen. Langs andere kant mogen we ook niet vergeten dat er vermoedelijk al veel mensenlevens gered zijn dankzij diezelfde software (automatisch noodremmen omdat bestuurder niet aandachtig is en kind de weg oversteekt etc.), gigantisch veel meer dan de uitzonderlijke gevallen waar het misloopt zoals hier.
OGA244
8th Gear member

Maar zeg je toonaangevend te zijn op het veiligheidsvlak en is je missie dat er geen doden meer in een Volvo zullen gaan vallen mag je simpelweg geen regelmatige remissues hebben ..
iHansz
3rd Gear member

Laten we iig hopen dat @Karretje of wie dan ook dit nooit meer meemaakt, dat Volvo dit adequaat en transparant oppakt en dat Bosch (vermoedelijk is dat de fabrikant) dit nog eens tegen het licht houdt. N.B. Er zijn al auto's (Lexus) met steer-by-wire...
| Volvo EX30 Ultra 2024| Honda e Advance 2020 | Honda CR-Z 2013 | Honda Civic 1.8 Sport 2009 | Renault Mégane | Renault Twingo Easy | Renault Twingo | Renault Mégane Coupé | Renault Clio RN | Peugeot 205 XR | Fiat Panda 45 | Renault R5 GT Turbo | Renault R5 GTS | Renault R5 SL | Renault R4 TL |
Gesloten

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”