Polestar Engineered update

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
C30Symen
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 13.11.2024 - 11:56

Hallo,

Zijn er leden die mij kunnen vertellen of de Polestar Engineered tune van Volvo de moeite waard is voor een V40?
Barents Blue Volvo C30 1.6 Kinetec 2010
Passion Red Volvo V40 T3 Polar + 2019
Duckmole
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 18.03.2017 - 18:54
Locatie: Oostelijk van het Zwartewater

Hoi, bij Polestar gaat voor zover ik weet alleen het maximum vermogen omhoog terwijl het koppel gelijk blijft.
Om lekker te rijden gaat het juist om het koppel.

Mijn zoon heeft zijn V40 T2 bij Obbe laten tunen.
Heeft nu ca 225 pk en 400 Nm koppel.
Ding rijdt geweldig.

De mijne (V40 T3) ondergaat half juni dezelfde behandeling.
Rij niet harder dan je engelbewaarder kan vliegen
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1228
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Duckmole schreef: 27.05.2025 - 13:00 Hoi, bij Polestar gaat voor zover ik weet alleen het maximum vermogen omhoog terwijl het koppel gelijk blijft.
Om lekker te rijden gaat het juist om het koppel.

Mijn zoon heeft zijn V40 T2 bij Obbe laten tunen.
Heeft nu ca 225 pk en 400 Nm koppel.
Ding rijdt geweldig.

De mijne (V40 T3) ondergaat half juni dezelfde behandeling.
Voor een T3 (zie dat TS die heeft) klopt dat inderdaad, bij andere V40 motoren krijg je wel een toename in koppel.

https://engineered.polestar.com/nl
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
BkB
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 31.05.2016 - 09:06

Klinkt altijd mooi het tunen, maar wanneer je een geartronic hebt moet je toch voorzichtig zijn.
In de V40 variëren de geartronics met een max van of 400 of 440 Nm (afhankelijk van type Aisin automaat).
Maar ook de overige zaken zijn niet geoptimaliseerd voor een grotere vermogen/koppel.
Voorbeeld: remschijf van een D2 (120 pk) = 278 mm; van een D3 (150 pk) = 300 mm en van een D4 (190 pk) = 320 mm.
En wanneer is het van belang? Tja, dat weet je pas achteraf.
Persoonlijk zou ik niet tunen, maar ga voor een T4 of T5
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1228
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Van wat ik op het forum lees (en ik weet uit een eerdere aanvraag bij hem) is een remap door Obbe vrij behoudend, en ook houdt hij altijd rekening met wat de bak aan kan. Je gebruikt natuurlijk ook niet continue het max koppel.

Grote voordeel van de Polestar tuning voor de V90 zijn de aanpassingen aan de automaat, schakelt veel soepeler nu. Weet niet of TS een automaat heeft en of de Polestar bij de V40 de automaat aanpast.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 827
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

BkB schreef: 27.05.2025 - 19:38 Voorbeeld: remschijf van een D2 (120 pk) = 278 mm; van een D3 (150 pk) = 300 mm en van een D4 (190 pk) = 320 mm.
Ook remmen kan je upgraden.
Door bijvoorbeeld betere schijven (geboord en / of gegroefd) en sport remblokken te monteren.
Ook kan je natuurlijk kijken of je de remklauwen en grotere schijven kan bemachtigen van de modellen met grotere schijfdiameter.
Mogelijk zijn het zelfs dezelfde remklauwen met alleen andere brackets om de grotere schijven kwijt te kunnen.

Andere optie voor een iets betere remkracht is natuurlijk om staalomvlochten remslangen te nemen.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 827
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Ik vond dit nog ergens op Reddit:
Note: You'll need to double check the info below, as its what I've pieced together from my time owning Focuses and V40s, so may not be 100% accurate.

First things first, the V40 uses the same ATE front brake setup as a MK2/3 Ford Focus. As standard, V40s came with the following front brake disc sizes

278mm

300mm

320mm

Now, from what I understand, going from the 278mm to 300mm discs is straightforward. You get 300mm front discs and 300mm front brake calliper carriers and everything bolts in, and even uses the same brake pads. ATE/Volvo/Ford stamps the disc diameter in to the front edge of the calliper carrier, so its a case of buy a set of 300mm carriers, bolt your existing callipers to those and you're done.

However I think the 320mm discs need a different calliper, pads and carrier to fit, so will need to be sourced from a breaker or from new.

As for more major upgrades, I would imagine Focus ST/RS setups could fit, however you would need to carefully research this, and of course make sure you have clearance inside the rim.

Personally if I was doing an upgrade I'd consider going for factory 320mm units and paint them for looks. There's not much point spending a grand on a set of oversized callipers just for the looks unless you're regularly fading a set of factory 320mm brakes, especially given the extra cost of larger discs and pads would be significant
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Plaats reactie

Terug naar “V40”