Na een maandje in mijn V60 toch wat verschillende vragen

Plaats reactie
Ronald1992
Starter

Hallo Iedereen,

ik rijd nu een kleine maand in een V60. Dit is de eerste Volvo voor mij en heb nog geen moment gedacht dat ik weer terug wil naar de VAG stal waarin ik altijd rondreed.
Ik heb een V60 BJ2020 R design B4 gekocht.
IMG_1112.jpg
Ik moet wel toegeven dat sommige dingen even wennen zijn en net ff anders werken dan ik altijd gewend was.
Na een kleine maand rijden heb ik toch wat vragen

1. Ik krijg de drive modus niet gekoppeld aan bestuurdersprofiel/ sleutel. is dit alleen mogelijk bij de nieuwere versie met het google systeem?
Is er nog een mogelijkheid om via Vdash/vida of andere software dat het laatst gebruikte drivemodus bij starten van auto weer wordt geladen? (soort memory functie)

2. Kan iemand mij precies uitleggen wat verschil is tussen de verschillende drive modus?
Volvo geeft zelf hele vage beschrijvingen:
Eco: economisch rijden
comfort: voor dagelijks gebruik
Dynamisch: voor sportief rijden
Wordt er een verschillende motormap geladen bij de drive modus? andere schakelmomenten? of is er alleen een verschil in stuurbekrachtiging en rem bekrachtiging?
en google geeft ook geen duidelijkheid

3. het is een geïmporteerde auto, toen ik deze in ontvangst nam heb ik fabrieksinstelling geladen via het middenconsole. Hierdoor werd de taal ook aangepast. Kan Nederlands ook als fabrieksinstelling worden
geprogrammeerd? Heb de taal later via middenconsole wel weer op Nederlands kunnen zetten.

4. De auto heeft als het goed is een OPF. Ik zie dat bij veel VAG auto's deze wordt uitgeschreven en wordt verwijderd. Hiermee het uitlaat geluid beter word, dat het OPF verstopt kan raken met veel schade als gevolg en
het bespaart op het regenereren van de filter.
Er wordt dan gezegd dat APK geen enkel probleem is, maar een ander zegt dat het automatisch afkeur is omdat de uitstoot van de auto niet meer goed zou zijn.
Kan dit überhaupt bij de Volvo ook gedaan worden en is het interessant of totaal niet?

5. Kan de upgrade speakers origineel harmann kardon ook achteraf nog geplaatst worden in de auto? of zijn deze gewoon weg niet te vinden ?
Moet dit dan ook geprogrammeerd worden in de boordcomputer?

6. Is gaspedaal tuning / versnellingsbak tuning echt merkbaar? als ik hierover info zoek is er vrij weinig over geschreven behalve door mensen die het verkopen. (niet echt onbevooroordeeld)

iedereen die leest en/of beantwoord bedankt voor de moeite!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
J33Bee
5th Gear member

1. Drive mode zal vanwege CO2 geneuzel altijd terug op Comfort springen.

2. De motormap is anders volgens mij, hogere toeren maar ook meer power/koppel waarneembaar (vond ik toentertijd).

3. De auto zal "ver-Nederlandst" moeten worden lijkt me? Ook ivm eventuele terugroepactie berichtgeving wel zo fijn.

4. OPF verwijderen, heb ik nog nooit gelezen alhier. Wel kun je de klep in de rechter uitlaat loskoppelen, zodat je uitlaten beiden altijd "open" staan.

5. Er zijn hier meer berichten te vinden over speaker/audio upgrades.

6. Ik weet dat wasbeer2006 een Heico pedal tuning apparaatje heeft, die kan de ervaringen hier wellicht ook delen.
raspaardje
6th Gear member

J33Bee schreef: 05.06.2025 - 11:45 1. Drive mode zal vanwege CO2 geneuzel altijd terug op Comfort springen.

2. De motormap is anders volgens mij, hogere toeren maar ook meer power/koppel waarneembaar (vond ik toentertijd).

3. De auto zal "ver-Nederlandst" moeten worden lijkt me? Ook ivm eventuele terugroepactie berichtgeving wel zo fijn.

4. OPF verwijderen, heb ik nog nooit gelezen alhier. Wel kun je de klep in de rechter uitlaat loskoppelen, zodat je uitlaten beiden altijd "open" staan.

5. Er zijn hier meer berichten te vinden over speaker/audio upgrades.

6. Ik weet dat wasbeer2006 een Heico pedal tuning apparaatje heeft, die kan de ervaringen hier wellicht ook delen.
Enkele aanvullingen:
1. Bij elke start staat de rijmodus dus op Comfort, op die stand in de auto uitstoottechnisch gehomologeerd. Dit valt dus niet te koppelen aan een bestuurdersprofiel/sleutel
2. Het maximale vermogen zal in de verschillende rijmodi hetzelfde zijn, ik denk dat de vermogens- en koppelcurven van de rijmodi wel anders verlopen. Sowieso hebben de rijmodi invloed op hoe er geschakeld wordt, o.a. in Dynamic staat de versnelling eigenlijk vaak een versnelling lager, je maakt simpelweg meer toeren en daardoor is er sneller meer vermogen beschikbaar.
3. Nederlands maken is wel fijn en daarmee werkt de app ook helemaal zoals die zou moeten?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
decorsa
2nd Gear member

6. Ik heb de automaat laten tunen door RICA en je merkt echt verschil. Automaat schakeld sneller terug en zelfs 2 versnellingen als het moet waar hij voorheen echt mee wachte. Hij trekt ook langer door afhankelijk van het gaspedaal uiteraard. Nee het is niet het zelfde als in de dynamische modus maar wel sportiever dan voor de tuning. Is voor mij het geld dubbel en dik waard.
Philken
5th Gear member

ik heb een korte tijd met een Heico pedaltuningbox gereden op een 2021 v60 d3 150pk diesel.
mijn ervaring: de box verdrievoudigd de reactie op de pedaalstand, normaal accelereren door bvb 25% van de pedaalslag te gebruiken kan je vergelijken met 3/4 zelf induwen. na 1500km/1week heb ik het er terug uitgehaald omdat het een veel te nerveuze reactie gaf, rustig filerijden kon je vergeten.
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
MKLE
1st Gear member

Hier andere ervaring met de Heico pedaltuningbox. Nu 2 jaar gemonteerd op een T4 met polestar tune en zou niet meer zonder willen. Het is wel even wennen maar reageert veel fijner/sneller. Maargoed, dat lijkt dus zeer persoonlijk.
Rogier64
5th Gear member

3. Mijn Duitse import is officieel Vernederlandst bij mijn dealer Arendsen, echter bij een complete fabriek reset wordt de standaardtaal wel weer op Duits gezet maar hoe vaak doe je dat.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Ronald1992
Starter

Iedereen bedankt voor de reacties.

1. Duidelijk, niet aan te passen.
2. Mij was al wel duidelijk dat Dynamic vaak 1 of 2 versnellingen lager zit en daarmee veel agressiever is.
is het grote verschil tussen Eco en comfort de power curve? en niet zo zeer wat de motor zelf verbruikt maar meer wanneer de motor schakelt en je theoretisch minder brandstof kan verbuiken?
Ik rijd 2 minuten naar de snelweg, daarna 30 km op de cruise control en dan weer 2 minuten van de snelweg af en ben op mijn werk. Ik heb nog niet echt verschil in verbruik kunnen meten tussen comfort en eco namelijk.
3. Alles staat wel op Nederlands, alle meldingen ect. alleen bij het terug zetten naar fabrieksinstellingen kreeg ik een andere taal. Maar zoals Rogier64 aangeeft gebeurt dat ook met zijn auto. Je zal het ook bijna nooit doen.
4. Ik moest eerst kijken onder de auto maar er zit inderdaad een klep op de pijp. Is dit alleen voor geluid of heeft deze klep ook andere functies?
5. Zal nog even beter mijn best doen berichten hierover te vinden
6. De reden dat ik hierna vraag is dat ik soms merk dat er een kleine vertraging zit tussen gaspedaal intrappen en een reactie dat de auto gaat rijden.
Weet niet of dit door een vertraging komt op het gaspedaal of uit de versnellingsbak. Het moet alleen niet een hele zenuwachtige auto worden, dat vind ik ook niet fijn rijden.
raspaardje
6th Gear member

2. Eerlijk gezegd is het onbekend of de vermogens- en koppelkromme daadwerkelijk verschillen. De bak schakelt echter heel anders in de diverse rijmodi, bijv. eerder op en minder snel terug bij gasgeven in de Eco rijmodus. Sowieso laat de Eco modus de motor naar vrij schakelen (bak en motor worden losgekoppeld) wanneer je het gas loslaat tussen bepaalde snelheden. Allemaal te vinden in de handleiding van de auto.
Ik denk dat je rijtraject en anticiperen voor een groot deel bepaalt of je een verschil in verbruik ziet tussen de Eco en Comfort rijmodus.
Laatst gewijzigd door raspaardje op 06.06.2025 - 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
J33Bee
5th Gear member

2. Eco voelde hier altijd als de "beste" mode alleen niet perse prettig icm het coasten. Koppel onderin werd beter benut + minder zenuwachtig schakelen als je de pedaal een beetje indrukt.
raspaardje
6th Gear member

J33Bee schreef: 06.06.2025 - 10:25 2. Eco voelde hier altijd als de "beste" mode alleen niet perse prettig icm het coasten. Koppel onderin werd beter benut + minder zenuwachtig schakelen als je de pedaal een beetje indrukt.
Ik heb de T5 ook een tijd op Eco-modus gereden maar uiteindelijk toch weer naar Comfort rijmodus gezet, idd vanwege het gevoel dat ik letterlijk en figuurlijk had bij een af- en aankoppelen (het zgn. coasten); ik merkte het te goed op maar ook heb ik het (niet op feiten gebaseerde) gevoel dat af- en aankoppelen op de lange termijn voor extra onderhoud kan zorgen.
Voor minder snel terugschakelen zet ik tijdens de vakantieritten de bak in de handmatige schakelmodus.
J33Bee
5th Gear member

raspaardje schreef: 06.06.2025 - 10:43
ik merkte het te goed op maar ook heb ik het (niet op feiten gebaseerde) gevoel dat af- en aankoppelen op de lange termijn voor extra onderhoud kan zorgen.
Ja dat gevoel heb ik ook altijd wel gehad. De motor "stapt ineens weer in" en die "klappen" moeten elke keer opgevangen worden. Geen idee of dit inderdaad meer onderhoud geeft op lange termijn, maar het voelt wel zo obv hoe het werkt.
wasbeer2006
5th Gear member

Daar ben ik-:)

Ik heb ik inderdaad de heico pedal tuning in de B4 met 7dct. De vertraging is echt helemaal weg.
Er zit nog wel iest in de versnellingsbak, maar niet anders dan bij andere merken.

Gasresponse is heel goed, rijd vrijwel altijd in comfort. In dynamic is ie nog sneller, maar mijn idee is dat door de hogere toeren de turbo wat wakkerder is.

Ik heb dus geen polestar kuur, die er ook niet is voor de B4
-V60 B4 7dct R design wit
Ronald1992
Starter

J33Bee schreef: 06.06.2025 - 11:16
raspaardje schreef: 06.06.2025 - 10:43
ik merkte het te goed op maar ook heb ik het (niet op feiten gebaseerde) gevoel dat af- en aankoppelen op de lange termijn voor extra onderhoud kan zorgen.
Ja dat gevoel heb ik ook altijd wel gehad. De motor "stapt ineens weer in" en die "klappen" moeten elke keer opgevangen worden. Geen idee of dit inderdaad meer onderhoud geeft op lange termijn, maar het voelt wel zo obv hoe het werkt.
persoonlijk vind ik de eco modus ook fijner rijder doordat deze wat rustiger is maar mij is het klappen van motor aan/afkoppelen ook opgevallen en vraag mij ook af of dit wel helemaal gezond is op de lange termijn.
wasbeer2006 schreef: 06.06.2025 - 18:23 Daar ben ik-:)

Ik heb ik inderdaad de heico pedal tuning in de B4 met 7dct. De vertraging is echt helemaal weg.
Er zit nog wel iest in de versnellingsbak, maar niet anders dan bij andere merken.

Gasresponse is heel goed, rijd vrijwel altijd in comfort. In dynamic is ie nog sneller, maar mijn idee is dat door de hogere toeren de turbo wat wakkerder is.

Ik heb dus geen polestar kuur, die er ook niet is voor de B4
wat ik begrepen is dat de 7 dat al een stuk beter is dan de 8 trapt automaat. Daarom twijfel ik nog steeds of ik eerst een bak tuning wil laten doen of toch het gaspedaal unit van Heico te proberen.

Ik heb de klep van de uitlaat ook los gehaald om te kijken of er wat meer geluid uit de auto komt. maar ik hoor bij het normaal rijden geen verschil. Misschien toch een andere einddemper, moet wel beschaafd blijven natuurlijk.

Voor nu eerst heb ik een afspraak gemaakt om een trekhaak te laten plaatsen. hierna zal ik weer verder kijken wat we met de auto gaan doen
wasbeer2006
5th Gear member

Ik heb de klep ook open staan. Meer geluid niet perse, alleen met koude start,
Heb wel het idee dat ie dan ook iestje sneller op het gas reageert.

Naar mijn weten is er geen tuning voor de 7dct bak. De snelheid van de pak is gewoon prima, daar zit de vertraging niet.
Hooguit het moment van schakelen, maar in Dynamic is er echt niet aan te merken op response en schakel snelheid van de bak.

Er zit soms een kleine twijfel in tot welke versnelling de bak terugschakelt of hoeveel vermogen de motor afgeeft. Maar dat zou er alleen kunnen worden verbeterd met motor management tuning.
Maar dat zou ook te maken kunnen hebben met de 14pk Electro die wel of niet iets doen.
-V60 B4 7dct R design wit
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”