"geen verbinding met service"

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pwwolterink
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 25.12.2024 - 12:36

Hallo allemaal,

Wij gaan eerdaags op vakantie en ik dacht, 'kom, laat ik eens kaartupdates downloaden.' (Dit heb nog nooit eerdere gedaan.)

Afgelopen vrijdag heb ik de auto met mijn huis-wifi verbonden (ook nooit eerder gedaan), dat is gelukt maar als ik de app downloadcenter open krijg ik nu al vier dagen de melding "geen verbinding met service" te zien.

Kennen jullie dit probleem, en belangrijker nog, hebben jullie hiervoor wellicht een oplossing?
XC40 T5 Recharge Ultimate (mei 2023)

Eerder: V50 2.0 (juni 2007)
Cris71
2nd Gear member
Berichten: 166
Lid geworden op: 09.06.2024 - 20:46

Ik doe dat altijd via Bluetooth internetverbinding van telefoon.
Probeer dat eens, gewoon in de auto.
Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
Gebruikersavatar
pwwolterink
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 25.12.2024 - 12:36

Bedankt voor de suggestie, maar dat heb ik inmiddels ook al geprobeerd. Ook via een wifi-hotspot van de telefoon. Beide zonder resultaat (of beter gezgd: met het zelfde resultaat).😏
XC40 T5 Recharge Ultimate (mei 2023)

Eerder: V50 2.0 (juni 2007)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3905
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

USB stick er in en gaan...... Klaar.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
pwwolterink
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 25.12.2024 - 12:36

Voor de kaarten prima, voor andere dowloads, apps bijv., natuurlijk geen oplossing.

Heb inmiddels ergens gelezen dat het opnieuw opstarten (resetten) van het sensus infosysteem soelaas zou kunnen brengen, iemand ervaring mee?
XC40 T5 Recharge Ultimate (mei 2023)

Eerder: V50 2.0 (juni 2007)
Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1254
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Je kunt Sensus niet resetten, alleen een fabriek reset van de auto kan. Ik betwijfel of het kaartmateriaal wel geupdated zijn via WiFi. Download eens geheel Europa op een 128GB USB stick, volg de aanwijzingen op de downloadsite voor kaartmateriaal. Update daar je Sensus mee. Als alle kaarten al de juiste versie hebben vindt er geen update plaats, anders wel. Na succesvolle update verbind je Sensus met een hotspot van je telefoon of via BlueTooth tethering om eventuele updates van de Sensus apps te instelleren. Of er een actieve internet verbinding is zie je aan het wereldbolletje links boven in het centrale scherm. Zie ook

2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gebruikersavatar
pwwolterink
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 25.12.2024 - 12:36

Bedankt voor je reactie, maar.... Het gaat me niet alleen om de kaarten; die kun je inderdaad via een usb-stick installeren.

Het gaat er bij mij om dat iets niet naar behoren werkt, en, via een usb-stick kun je geen apps bijwerken of nieuwe installeren.

https://hooftman.nl/googletips/#:~:text ... %20niet%3F

Op deze site wordt wel degelijk melding gemaakt van het opnieuw opstarten van het infotainmentsysteem (sensus dus), hieronder een stukje van die internetpagina van Hooftman Volvo:

"Net zoals een computer of telefoon, wat een Google auto eigenlijk is, kunnen er soms kleine bugs of problemen voordoen in de software. Het opnieuw opstarten van het infotainment kan de problemen al oplossen. Dit doet u door de fysieke Home-knop onder aan het scherm (horizontaal streepje) ongeveer 20 seconden ingedrukt te houden. Na het verschijnen van de schermreinigingsmodus en het verschijnen van de Volvo letters kan de knop weer los worden gelaten. Het systeem is dan opnieuw opgestart en het probleem is wellicht verholpen."

Dusssss, de vraag blijft staan of iemand hier ervaring meer heeft.
XC40 T5 Recharge Ultimate (mei 2023)

Eerder: V50 2.0 (juni 2007)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6598
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

pwwolterink schreef: 27.05.2025 - 21:55 Dus, de vraag blijft staan of iemand hier ervaring meer heeft.
Nee dus. Maar ik zie dat jouw auto van 2023 is. Vanwaar dan die drang naar updates? Op de kaarten van 2023 zijn de asfaltwegen van nu, toch geen zandwegen van toen? Of mis ik iets?
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1254
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

pwwolterink schreef: 27.05.2025 - 21:55 Op deze site wordt wel degelijk melding gemaakt van het opnieuw opstarten van het infotainmentsysteem
Dat betreft een AAOS (Android Automotive Operating System) auto, het Google systeem. Die kun je inderdaad 'resetten'. Maar als jij een Sensus auto hebt dan kan dat niet. Als je in een Sensus auto de home-knop ingedrukt houd komt het scherm in 'schoonmaak modus' te staan, je kunt dan het scherm schoonmaken zonder dat de inhoud op het scherm veranderd. Na schoonmaken druk je 1 x kort op de home-toets om het vastgezette scherm weer te verlaten. Kortom, kijk eens hoe jou scherm reageert als je de home-knop ingedrukt houd. Als jij handmatig kaarten kunt bijwerken heb je nog een Sensus auto en geen AAOS. Als er geen verbinding is met Service bij een Sensus auto is dit meestal het gevolg van haperende internetverbinding (via hotspot of tethering) of te laat maken van een internetverbinding. Zorg dat de telefoon waarmee je een hotspot maakt of BT tethering ingeschakeld is voordat je de auto inschakelt. Kijk nogmaals op het hoofdscherm of je het wereldbolletje ziet dat aangeeft dat er een actieve internetverbinding is.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gebruikersavatar
pwwolterink
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 25.12.2024 - 12:36

Bedankt nogmaals voor de reacties.

Ik kan de kaarten inderdaad via een Usb-stick bijwerken.

Apps bijwerken zoals Spotify, welke nu niet opstart omdat er een nieuwe versie van is, lukt NIET. Dat zou dus via het downloadcentrum moeten gaan welke dus " geen verbinding met service" heeft.

Dus weer even terug bij af.

Iemand met een XC40 met het Sensus systeem die dit bij de hand gehad heeft en wel één oplossing weet?
XC40 T5 Recharge Ultimate (mei 2023)

Eerder: V50 2.0 (juni 2007)
Gebruikersavatar
Bluesbroeder
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 15.07.2011 - 17:29
Locatie: Drenthe; ergens boven in.

Hoi geen ervaring en heb een V60 met Sensus, maar wil meedenken, hieronder wat ChatGPT geeft, misschien zit er iets bij:
Als je Volvo Sensus-systeem de melding "Geen service" geeft, kan dit verschillende oorzaken hebben, afhankelijk van het model en bouwjaar van je auto. Hier zijn enkele mogelijke oorzaken en oplossingen:
Herstart connectivity kan mogelijk oplossing zijn.

📡 1. Geen mobiele netwerkverbinding
De melding "Geen service" kan duiden op het ontbreken van een mobiele netwerkverbinding, wat invloed heeft op functies zoals verkeersinformatie, navigatie-updates en internetdiensten. Dit kan veroorzaakt worden door een storing in de connectiviteitsmodule (TCAM) of een tijdelijke netwerkstoring.

Oplossing:
Controleer of de internetservicevoorwaarden zijn geaccepteerd via het middendisplay: Ga naar Instellingen > Privacy > Internetservicevoorwaarden en volg de aanwijzingen.

Herstart de connectiviteitsmodule (TCAM) door de ontwasemingsknop ongeveer 20 seconden ingedrukt te houden totdat de SOS-knop in het plafond begint te knipperen. Laat daarna de knop los en wacht ongeveer 2 minuten.

Als de verbinding niet is hersteld, wacht dan maximaal 48 uur en herstart opnieuw. Blijft het probleem bestaan, neem dan contact op met je Volvo-werkplaats.

🔄 2. Systeemfout of vastgelopen infotainment
Het Sensus-systeem kan soms vastlopen of geen geluid meer geven, wat invloed heeft op functies zoals radio, navigatie en parkeersensoren.

Oplossing:
Stop de auto, vergrendel deze en wacht ongeveer 30 minuten zodat het systeem in slaapmodus gaat. Het systeem zou daarna weer normaal moeten functioneren.

Als het probleem aanhoudt, overweeg dan om het systeem terug te zetten naar de fabrieksinstellingen via het middendisplay. Houd er rekening mee dat alle instellingen opnieuw moeten worden ingesteld, inclusief het koppelen van telefoons.

🔧 3. Software-update of hardwareprobleem
Als bovenstaande stappen het probleem niet oplossen, kan er sprake zijn van verouderde software of een hardwareprobleem in het infotainmentsysteem.

Oplossing:
Neem contact op met je Volvo-dealer of een erkende Volvo-specialist om het systeem te laten uitlezen en te controleren op software-updates of hardwareproblemen.
Volvo V60 B4 Business Pro au. - Denim Blue
Baronnetje
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 14.09.2020 - 20:59

Hans Eilander schreef: 27.05.2025 - 22:07
pwwolterink schreef: 27.05.2025 - 21:55 Dus, de vraag blijft staan of iemand hier ervaring meer heeft.
Nee dus. Maar ik zie dat jouw auto van 2023 is. Vanwaar dan die drang naar updates? Op de kaarten van 2023 zijn de asfaltwegen van nu, toch geen zandwegen van toen? Of mis ik iets?
Als de mogelijkheid bestaat de kaarten te updaten dan maak ik daar graag gebruik van. Dat jij dat niet belangrijk vind vind ik prima maar val ons daar niet mee lastig.
Je opmerking heeft in dit topic dus ook geen enkele toegevoegde waarde. Als je wilt reageren denk dan mee en probeer een oplossing aan te reiken.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6598
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Baronnetje schreef: 28.05.2025 - 17:17 Als de mogelijkheid bestaat de kaarten te updaten dan maak ik daar graag gebruik van. Dat jij dat niet belangrijk vind vind ik prima maar val ons daar niet mee lastig. Je opmerking heeft in dit topic dus ook geen enkele toegevoegde waarde. Als je wilt reageren denk dan mee en probeer een oplossing aan te reiken.
Dat is een kwestie van goed lezen Baronesje. Als navigatiekaarten een 10 jaar achterlopen, en je zit dagelijks in het verkeer voor je werk, kan ik daar nog inkomen, dat je graag een update doet. Maar 2 jaar? ik vind dat je nogal krampachtig reageert, en dat je inlevingsvermogen op mijn reactie, op nul staat. En ik val jouw nergens mee lastig. De reactie van mij, was gericht aan @pwwolterink. Dus voel je niet aangesproken. ik heb sinds ik de XC40 heb (okt 2020) nog nooit de navigatie ge-update. En ik vermoed zomaar, dat mijn navigatie ook na 5 jaar, nog redelijk bij de tijd is!
Ik denk dat Bluesbroeder al een goede tip heeft gegeven aan de vraagsteller.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Giuseppo
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 15.08.2009 - 14:18

Je zou eens kunnen kijken of alle toegangen op je telefoon juist staan. Iets vergelijkbaars gehad tijd terug, en toen moest ik een of ander beveiligingsvinkje uitzetten op mijn iPhone. Waarschijnlijk erin gekomen bij een software-update telefoon.
2009 C30 1.8 Sport
2021 XC40 T4 Recharge r-design
dimitripb
4th Gear member
Berichten: 613
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Hans Eilander schreef: 28.05.2025 - 17:30 Als navigatiekaarten een 10 jaar achterlopen, en je zit dagelijks in het verkeer voor je werk, kan ik daar nog inkomen
Een update bevat natuurlijk niet alleen nieuwe wegen. Er is ook heel veel gecorrigeerd, zoals eenrichtingsstraten, toegankelijkheid, verbodsborden, maximum snelheden, snelheidscamera’s, POIs, etc.
Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1254
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

pwwolterink schreef: 28.05.2025 - 07:37 via het downloadcentrum moeten gaan welke dus " geen verbinding met service" heeft.
Heb je al eens een andere telefoon geprobeerd als je die hebt? Al gevraagd maar nog geen bevestiging: heb je het wereldbolletje in het scherm staan voor actieve internet verbinding?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
FLITS34
3rd Gear member
Berichten: 296
Lid geworden op: 19.07.2023 - 01:47

Welkom in het huidige digitale tijdperk! Met de navigatie apps op je telefoon via Apple carplay/Android autoplay heb je realtime informatie over files, obstakels etc. Krijg je alternatieve routes aangeboden met spraak en grafisch weergegeven op het display van je auto.
Maarja, blijkbaar werken sommige gebruikers nog met een Nokia 3311 of fileinformatie via de radio. Ik bedoel het niet vervelend, maar dat is allemaal echt achterhaald Hans 😉 Sensus werkt niu eenmaal niet echt betrouwbaar wat realtime info betreft, zelfs niet met een wifi verbinding via een hotspot of sim in de auto.
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
Plaats reactie

Terug naar “XC40”