Volvo Cars introduceert de eerste multi-adaptieve veiligheidsgordel in de nieuwe Volvo EX60

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
iHansz
3rd Gear member
Berichten: 323
Lid geworden op: 08.02.2024 - 09:32
Locatie: Utrecht

Volvo introduceert de eerste multi-adaptieve veiligheidsgordel ter wereld in de Volvo EX60. Nieuwsbericht (in het Engels): Nieuwsbericht Volvo Cars Media

Volvo Cars onthult vandaag een belangrijke verbetering van de veiligheidsgordel. De nieuwe multi-adaptieve veiligheidsgordel is een wereldprimeur op het gebied van technologie die erop is gericht om de veiligheid voor iedereen in echte verkeerssituaties verder te verbeteren.



De nieuwe veiligheidsgordel, die in 2026 wordt geïntroduceerd in de volledig elektrische Volvo EX60, is ontworpen om mensen beter te beschermen door zich aan te passen aan verkeersvariaties en de persoon die de gordel draagt, dankzij realtime gegevens van de geavanceerde sensoren in de auto.



De nieuwe multi-adaptieve veiligheidsgordel kan gegevens van sensoren in het interieur en exterieur gebruiken om de bescherming aan te passen, waarbij de instelling wordt aangepast op basis van de situatie en het profiel van de persoon, zoals lengte, gewicht, lichaamsvorm en zitpositie. Een grotere inzittende bij een ernstige botsing krijgt bijvoorbeeld een hogere gordelbelasting om het risico op hoofdletsel te verkleinen. Terwijl een kleinere inzittende bij een lichtere botsing een lagere gordelbelasting krijgt om het risico op ribfracturen te verkleinen.



Dit wordt bereikt door een aanzienlijke verhoging van het aantal zogenaamde belastingsbegrenzende profielvariaties, die de kracht beheren die bij een ongeval op de inzittenden wordt uitgeoefend. En dankzij over-the-air software-updates wordt het in de loop van de tijd steeds beter.



“De eerste multi-adaptieve veiligheidsgordel ter wereld is een nieuwe mijlpaal op het gebied van autoveiligheid en een goed voorbeeld van hoe wij realtime gegevens gebruiken met de ambitie om miljoenen levens te helpen redden,” zegt Åsa Haglund, head of Volvo Cars Safety Centre. “Dit is een belangrijke upgrade van de moderne driepuntsveiligheidsgordel, een uitvinding van Volvo die in 1959 werd geïntroduceerd en naar schatting meer dan een miljoen levens heeft gered.”



Gegevens gebruiken om de veiligheid te verbeteren

Dankzij meer dan vijf decennia van veiligheidsonderzoek en een database van meer dan 80.000 inzittenden die betrokken waren bij echte ongevallen, heeft Volvo Cars unieke veiligheidskennis opgebouwd die de complexiteit van de echte wereld vastlegt. Deze kennis vormt de basis voor de veiligheidsinnovaties die het bedrijf in de loop der jaren heeft doorgevoerd en voor de baanbrekende Volvo Cars Safety Standard, die verder gaat dan de officiële testvereisten.



Voortbouwend op de lange historie van Volvo Cars in het ontwerpen van auto's met de ambitie om voor iedereen even veilig te zijn op basis van gegevens uit de praktijk, heeft het bedrijf nieuwe technologieën onderzocht om verschillende mensen beter te beschermen in verschillende crashscenario's. Moderne veiligheidsgordels maken gebruik van lastbegrenzers om de belasting te beperken.



Moderne veiligheidsgordels gebruiken lastbegrenzers om te regelen hoeveel kracht de veiligheidsgordel uitoefent op het menselijk lichaam tijdens een botsing. Deze nieuwe veiligheidsgordel breidt de belastingsbegrenzingsprofielen uit van drie naar elf en vergroot het aantal mogelijke instellingen, waardoor de prestaties voor elke situatie en elk individu geoptimaliseerd kunnen worden.



In tegenstelling tot traditionele systemen kan de nieuwe multi-adaptieve veiligheidsgordel gebruik maken van gegevens van verschillende sensoren, waaronder sensoren voor het exterieur, het interieur en de botsing. In minder dan een oogwenk analyseert het systeem van de auto de unieke kenmerken van een botsing, zoals richting, snelheid en houding van de passagier, en deelt die informatie met de veiligheidsgordel. Op basis van deze gegevens selecteert het systeem de meest geschikte instelling.



Ontworpen om voortdurend te verbeteren

De mogelijkheden van de nieuwe multi-adaptieve veiligheidsgordel zijn ontworpen om voortdurend te verbeteren via over-the-air software-updates. Naarmate Volvo Cars meer gegevens en inzichten verzamelt, kan de auto zijn inzicht in de inzittenden, nieuwe scenario's en responsstrategieën verbeteren.



De nieuwe veiligheidsgordel maakt deel uit van het bredere veiligheidsecosysteem van Volvo Cars en werkt naadloos samen met airbags, inzittendendetectie en rijhulpsystemen. Deze samenwerking zorgt voor geharmoniseerde beschermingsfuncties, verhoogt de effectiviteit en minimaliseert het risico op latere verwondingen.



De gordel is getest en verder ontwikkeld in het Volvo Cars Safety Centre crashlab, dat dit jaar zijn 25e verjaardag viert. In het toonaangevende crashlab kunnen de veiligheidsingenieurs van Volvo Cars bijna elk verkeersongeluk nabootsen en tests uitvoeren die de wettelijke vereisten voor veiligheid in de praktijk overtreffen. Deze multifunctionele faciliteit is essentieel geweest voor Volvo Cars om zijn positie als leider op het gebied van veiligheid in de auto-industrie te behouden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
| Volvo EX30 Ultra 2024| Honda e Advance 2020 | Honda CR-Z 2013 | Honda Civic 1.8 Sport 2009 | Renault Mégane | Renault Twingo Easy | Renault Twingo | Renault Mégane Coupé | Renault Clio RN | Peugeot 205 XR | Fiat Panda 45 | Renault R5 GT Turbo | Renault R5 GTS | Renault R5 SL | Renault R4 TL |
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 747
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

En maar hopen dat de software dan ook werkt.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21134
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Nog meer sensoren die het hopelijk doen en niet van dezelfde batch zijn als die van de remmen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
C30BlackStone
4th Gear member
Berichten: 572
Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
Locatie: Amersfoort

Mooie (door) ontwikkeling Volvo! Top!
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscrip Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Red | Volvo S90 T5 Inscr | Volvo XC40 Recharge ER Ultra 2024 | Volvo EX30 Ultra ER | Volvo EX40 Ultra | Volvo EX30 Ultra Performance Pine Crystal White |
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8148
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Edgecrusher schreef: 05.06.2025 - 14:06 En maar hopen dat de software dan ook werkt.
Ze kunnen nu al de broek niet op houden met al de problemen rond software. Voorbeelden genoeg.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
C30BlackStone
4th Gear member
Berichten: 572
Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
Locatie: Amersfoort

Weer een statement in veiligheid. Super!
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscrip Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Red | Volvo S90 T5 Inscr | Volvo XC40 Recharge ER Ultra 2024 | Volvo EX30 Ultra ER | Volvo EX40 Ultra | Volvo EX30 Ultra Performance Pine Crystal White |
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14615
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ja doen ze goed hopelijk. Ik lees ook citaat:

De algemene winnaar in 2024 was de Mercedes E-Klasse, die de hoogste gemiddelde score wist te behalen over de vier categorieën die Euro NCAP test heen: bescherming van volwassenen, bescherming van kinderen, bescherming van kwetsbare weggebruikers en veiligheidssystemen.

En voor wat het waard is tekst hierover van Top Gear.. Ik zie maar èèn type Volvo in de lijst??

https://topgear.nl/autonieuws/wat-zijn- ... 4-en-2025/
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”