Beste forumleden,
Ik probeer mijzelf momenteel een beeld te vormen van de hoogte van de exploitatiekosten, waaronder de afschrijvings- en onderhoudskosten van mijn nieuwe V70 D (vanaf oktober 2005).
Ik heb tot op heden altijd in een benzine leaseauto gereden en heb geen flauw idee hoe hoog de onderhoudskosten van een V70 diesel (de 2401 cc motor) zullen zijn.
Ik ga het komend jaar 30.000 km rijden en de daaropvolgende drie jaar 45.000 km per jaar.
Vooralsnog heb ik gerekend met 600 EUR per jaar bij 30.000 km en 900 per jaar bij 45.000 km. Is dit reeel?
Auto kost standaard 31400 en heeft voor 2600 aan opties (netto, na aftrek van korting). Ik heb voor mijzelf gerekend met aan afschrijving van 58% in vier jaar tijd. Is 42% een reele restwaarde/inruilwaarde voor een V70 Diesel met ongeveer 170.000 km op de teller na vier jaar?
Twee vragen, die voor mij en vermoedelijk ook een groot aantal andere aspirant-V70 rijders van groot belang zijn.
De V70 diesel rijders op dit forum zouden mij (en andere potentiele Volvo V70-rijders) zeer behulpzaam kunnen zijn als zij hier de volgende gegevens zouden vermelden:
- Jaarkilometrage
- gemiddelde onderhoudskosten per jaar
- totale afschrijving in een % na "x" jaar, gebaseerd op aankoopprijs minus inruilprijs.
In elk geval: bij voorbaat bedankt voor het delen van deze waardevolle info!
Denktank
V70 diesel: de gemiddelde maandlasten?
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Ik heb m'n 2002 V70 D5 gekocht voor inderdaad ongeveer de helft van de nieuwwaarde met 130000 km op de teller. Niet bij een merkdealer maar na wat internetwinkelen bij een allround autobedrijf.
Deze auto weegt 1600kg en ik moet dus 110 euro wegenbelasting per maand ophoesten.
Daarentegen rijdt ik betrekkelijk weinig; 20 à 25 duizend kilometer per jaar. (als ik het al haal hoor) Ik rij graag diesel en al helemaal met een D5!
iedere 15000 kilometer gaat ie naar de garage (volvospecialist) en daar ben ik voor ongeveer 250 tot 300 euro weer klaar. (mits er geen gekke dingen zijn natuurlijk)
Tja, dat is het dan zo'n beetje. Afschrijving e.d. speelt bij mij dus een minder belangrijke rol.
Ik kan je deze auto zeker aanbevelen.
Deze auto weegt 1600kg en ik moet dus 110 euro wegenbelasting per maand ophoesten.
Daarentegen rijdt ik betrekkelijk weinig; 20 à 25 duizend kilometer per jaar. (als ik het al haal hoor) Ik rij graag diesel en al helemaal met een D5!
iedere 15000 kilometer gaat ie naar de garage (volvospecialist) en daar ben ik voor ongeveer 250 tot 300 euro weer klaar. (mits er geen gekke dingen zijn natuurlijk)
Tja, dat is het dan zo'n beetje. Afschrijving e.d. speelt bij mij dus een minder belangrijke rol.
Ik kan je deze auto zeker aanbevelen.

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 21:13
- Locatie: Essen, Belgie
Bedankt! Kijk, daar heb ik wat aan. Mijn schatting van 900 euro bij 45.000 km lijkt redelijk te kloppen.hans anesthesie schreef:iedere 15000 kilometer gaat ie naar de garage (volvospecialist) en daar ben ik voor ongeveer 250 tot 300 euro weer klaar. (mits er geen gekke dingen zijn natuurlijk)
Ik was al bang dat er helemaal niemand wilde reageren omdat men er niet voor uit wilde komen dat ie eigenlijk zo duur was in afschrijving en onderhoud (cognitieve dissonantie heet dat in marketingtermen)...
Dat blijkt bij Hans in ieder geval mee te vallen.
Niemand anders die waardevermindering en onderhoudskosten met mij wil delen? (I weet dat er al eens een topic over geweest is, maar die geeft onvoldoende specifieke info).
Denktank
- Summum
- 6th Gear member
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
- Locatie: Midden Nederland
Dan heb je het dus uitsluitend over de onderhoudskosten. Zoals je zelf al schreef zijn exploitatiekosten veel hoger. Daartoe moet je ook rekening houden met afschrijving, houderschapsbelasting, verzekering en brandstofverbruik. Je kunt dan feitelijk een kilometerkostprijs berekenen.Denktank schreef:[Mijn schatting van 900 euro bij 45.000 km lijkt redelijk te kloppen.
Laten we wel wezen, een V70 is gewoon een dure auto om te rijden. Ze schrijven harder af dan een vergelijkbare Duitse automobiel. Natuurlijk krijg je er erg veel ruimte en rijplezier voor terug. Maar waarom ga je deze kosten pas berekenen NA aanschaf van de auto?
Als het voor jou een issue is zou je dat toch van tevoren hebben moeten uitzoeken... :roll:
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 21:13
- Locatie: Essen, Belgie
Ik ben accountant van beroep en het is een soort van "beroepsmisvorming" dat ik graag wil weten wat de uiteindelijke maandexploitatie wordt.Summum schreef:Maar waarom ga je deze kosten pas berekenen NA aanschaf van de auto?
Als het voor jou een issue is zou je dat toch van tevoren hebben moeten uitzoeken... :roll:

Denktank