Bij hogere snelheden trilt m'n stuur tijdens het remmen, dus ik mag er denk ik vanuit gaan dat ik de maken heb met een lichtelijk kromme remschijf. Nou heb ik er doorgaans weinig last van, want met de maximale snelheid van 100km/h hier in NL is het niet heel erg (storend) aanwezig als ik op de rem moet, maar met de zomer in aantocht en dus ook de zomervakantie, gaat er over langere afstanden ook boven de 100km/h gereden worden. En ik heb gemerkt dat de hinder dan gelijk loopt met de snelheid (hoe hoger de snelheid = des te meer trilling tijdens remmen).
Ik heb nog nooit te maken gehad met een kromme remschijf, dus ik heb geen idee van wat de kosten ongeveer zullen zijn. Daarom de vragen aan de ervaringsdeskundigen onder ons: waar moet ik rekening mee houden? En zou je 'm naar de Volvo specialist brengen, of gewoon naar bijvoorbeeld de Kwikfit? Of zouden jullie er gewoon mee door blijven rijden tot de schijven écht aan vervanging toe zijn? Want nogmaals, voor dagelijks verkeer ondervind ik er geen hinder aan. Als het een flinke postenkost is, dan wacht ik liever tot ze daadwerkelijk op zijn.
Kromme remschijf, advies gevraagd
- Dahhri
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 21.01.2010 - 16:26
- Locatie: Nijmegen
Kan het ook een kromme velg zijn als gevolg van bijvoorbeeld stoeprand schade? Dat heb ik ooit gehad, en jouw verhaal lijkt erop... Ik had toen ook trillingen bij bepaalde snelheden
Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
- PugZ78
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 06.08.2024 - 07:54
- Locatie: Twente
Dat lijkt me niet. Voor de goede orde: het is alléén tijdens het remmen. Met rijden op hoge snelheden is er niets aan de hand. Met remmen op hoge snelheden wel.
V70 T5 Summum Geartronic (2005), powered by ObbeTuning
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21151
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Een setje Ate schijven bij Winparts kopen, setje remblokken erbij en je bent voor max €250 weer het heertje.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21151
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Het is geen hogere wiskunde, 1.5 uur per kant op eigen oprit.
Van de V90 D5 wisselde ik zelf de remblokken voor EBC yellowstuff en de remmen van DB200 hebben we ook al eens vervangen.
Van de V90 D5 wisselde ik zelf de remblokken voor EBC yellowstuff en de remmen van DB200 hebben we ook al eens vervangen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27249
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Zowel schijven als de blokken vervangen.
Bij 2 linkerhanden en gebrek aan gereedschap ofwel een garage of handige doe-het-zelver zoeken die dit voor je kan doen.
Bij de garage goed voor +/- € 400,- gok ik.
Bij 2 linkerhanden en gebrek aan gereedschap ofwel een garage of handige doe-het-zelver zoeken die dit voor je kan doen.
Bij de garage goed voor +/- € 400,- gok ik.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- PugZ78
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 06.08.2024 - 07:54
- Locatie: Twente
De blokken zijn nog geen jaar geleden vervangen, dus die geloof ik wel... Maar jullie advies is dus om wel te laten doen en er niet mee door te rijden?
V70 T5 Summum Geartronic (2005), powered by ObbeTuning
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27249
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Als je schijven wisselt verwissel je ook de remblokken.
Deze zijn ingesleten op je kromme schijven en een garage zal deze ook net zo goed vervangen.
De klauw moet al los dus de paar tellen extra om de remblokken te doen (en de grootste kosten zitten in de schijven) is de moeite niet meer.
Deze zijn ingesleten op je kromme schijven en een garage zal deze ook net zo goed vervangen.
De klauw moet al los dus de paar tellen extra om de remblokken te doen (en de grootste kosten zitten in de schijven) is de moeite niet meer.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 14.05.2025 - 22:22
ja, zoals Fredhead al zei: schijven wisselen is ook remblokken vernieuwen (die slijten namelijk geleidelijk in op schijf)
heb mn faktuur van dec 24 even nagekeken: kosten van materiaal bij mij was ATE-remschijf 148E, remblokken 64E (bedragen ex btw) en 2.5 uur arbeidsloon, maar dat is incl vervangen van een remtang en wat ander erg klein werk.
veel rijplezier na vernieuwen1
Trotse bezitter van:
MB 190 "Heckflosse" 1964, Saab Red Arrow 8v 1987, Cadillac Fleetwood Sixty Special 4.5 v8 1989, Volvo V70 classic 2.4 1999, Renault Megane Cabrio 1.6 16v 2000, Volvo V70 2.4t 2002
vorige Volvo's 340, 440 gle, 850 2.5 estate, 850 tdi estate, S70
MB 190 "Heckflosse" 1964, Saab Red Arrow 8v 1987, Cadillac Fleetwood Sixty Special 4.5 v8 1989, Volvo V70 classic 2.4 1999, Renault Megane Cabrio 1.6 16v 2000, Volvo V70 2.4t 2002
vorige Volvo's 340, 440 gle, 850 2.5 estate, 850 tdi estate, S70
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27249
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
2,5 uur vind ik aan de lange kant.
Geen idee of ze direct alles gangbaar hebben gemaakt of er iets goed vast zat.
Laatst bij de Focus van mijn schoonvader in minder dan een uur voor de schijven en blokken gewisseld.
Dat zou in een werkplaats met een brug minstens net zo snel moeten gaan mits overal gewoon beweging in zit.
Geen idee of ze direct alles gangbaar hebben gemaakt of er iets goed vast zat.
Laatst bij de Focus van mijn schoonvader in minder dan een uur voor de schijven en blokken gewisseld.
Dat zou in een werkplaats met een brug minstens net zo snel moeten gaan mits overal gewoon beweging in zit.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1232
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Klopt, een ervaren monteur kan in 45 minuten remschijven en blokken vervangen in 45 minuten.
Auto op de brug, benodigd gereedschap ligt klaar. Remklauwen los, oude blokken eruit. Nieuwe schijven op denaaf remklauwen vast, blokken erin. Andere kant zelfde procedure. Brug omlaag, remblokken aantrappen auto eraf, Precies 45 minuten.
Auto op de brug, benodigd gereedschap ligt klaar. Remklauwen los, oude blokken eruit. Nieuwe schijven op denaaf remklauwen vast, blokken erin. Andere kant zelfde procedure. Brug omlaag, remblokken aantrappen auto eraf, Precies 45 minuten.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21151
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Maaar diezelfde ate schijf in een Volvo doosje met remblokken door een Volvo garage doet €600.
Persoonlijk ben ik allergisch voor trilling en merk met mijn V90 ook wat trilling op hogere snelheid met aanremmen.
Binnenkort maar eens vragen om de slingerklok, kunnen we kijken wat de afwijking is.
Monteur maakte al eens een opmerking over de kleur van de schijf, ik druk er net zo makkelijk een Ate schijf met dito remblokken op.
De Ate schijf zitten nu nog steeds op de oude D5 met ebc yellow stuff remblokken, dat ging perfect.
Maar die kreeg in Dld hogere topsnelheid om de oren, de T6 is prima onthaasten.
Persoonlijk ben ik allergisch voor trilling en merk met mijn V90 ook wat trilling op hogere snelheid met aanremmen.
Binnenkort maar eens vragen om de slingerklok, kunnen we kijken wat de afwijking is.
Monteur maakte al eens een opmerking over de kleur van de schijf, ik druk er net zo makkelijk een Ate schijf met dito remblokken op.
De Ate schijf zitten nu nog steeds op de oude D5 met ebc yellow stuff remblokken, dat ging perfect.
Maar die kreeg in Dld hogere topsnelheid om de oren, de T6 is prima onthaasten.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 14.05.2025 - 22:22
zoals ik zei 2.5 uur was inclusief ander werk, kan dus niet achterhalen hoe lang hij daarmee bezig is geweest.
Volvo 600E, pff, ik ben bij een "gewone dorpsgarage" ( is mn oude buurjongen van vroeger (jaren 80, opa spreekt
)) onderdelen komen via voskamp (zo'n toeleverancier)
Succes!
Volvo 600E, pff, ik ben bij een "gewone dorpsgarage" ( is mn oude buurjongen van vroeger (jaren 80, opa spreekt

Succes!
Trotse bezitter van:
MB 190 "Heckflosse" 1964, Saab Red Arrow 8v 1987, Cadillac Fleetwood Sixty Special 4.5 v8 1989, Volvo V70 classic 2.4 1999, Renault Megane Cabrio 1.6 16v 2000, Volvo V70 2.4t 2002
vorige Volvo's 340, 440 gle, 850 2.5 estate, 850 tdi estate, S70
MB 190 "Heckflosse" 1964, Saab Red Arrow 8v 1987, Cadillac Fleetwood Sixty Special 4.5 v8 1989, Volvo V70 classic 2.4 1999, Renault Megane Cabrio 1.6 16v 2000, Volvo V70 2.4t 2002
vorige Volvo's 340, 440 gle, 850 2.5 estate, 850 tdi estate, S70
- PugZ78
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 06.08.2024 - 07:54
- Locatie: Twente
Nou... toch maar een afspraak gemaakt bij de garage. Over iets meer dan 2 weken is ie aan de beurt. Laat ik gelijk de Four-C even checken, want de comfortstand doet volgens mij sinds kort niet zoveel meer (terwijl het display wel gewoon schakelt tussen "comfort" en "sport" en geen foutmelding geeft). Hopelijk is het iets kleins/simpels... Wordt vervolgd!
V70 T5 Summum Geartronic (2005), powered by ObbeTuning
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Je hebt een V70 zie ik. De borgschroef van de remschijf aan de voorzijde is een zwak punt, deze willen nog wel eens breken bji losdraaien. Daarna een gevalletje boren en tappen zoals bij mijn XC70. Advies is om de borgschroef vooraf in te spuiten met kruipolie.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- PugZ78
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 06.08.2024 - 07:54
- Locatie: Twente
De beloofde update: Voor zo'n 350 euries remt de V70 weer trillingsvrij en kan ie weer jaren vooruit. Het Four-C verhaal was helaas niet simpel en goedkoop op te lossen. Het is wat het is... ik kan weer lekker sturen 
