Omdat mijn V40 D2 steeds beroerder start, zeker als hij een week stil heeft gestaan, wil ik binnenkort de hoofdaccu vervangen.
Ik heb al 5x eerder een accu van andere auto's succesvol vervangen dus dit zou op zich ook moeten lukken.
Prachtige foto's staan op en mijn D2 ziet er echt precies hetzelfde uit als deze D4.
BMS stekkertje los, 2 TORX30 schroeven los, 3 plastic klepjes omhoogtrekken, 6 moertjes M10/M13 en het M8 moertje helemaal onderin los, dus so far so good.
Omdat ik graag goed voorbereid ben 2 vraagjes:
- Waar steek je precies de platte schroevendraaier in om dat bovenblok los te krijgen?
- Wat is dat precies voor dingetje linksvoor aan de onderkant wat je met een tangetje los moet trekken?
Alvast dank voor de hulp!
V40 D2 D4 (VEA) hoofd accu vervangen
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Schroevendraaier wijst zich vanzelf, is een plastic clipje. Daarna moet je de kabelboom even los halen met een tang omdat je ander weinig ruimte hebt om de batterij omhoog te trekken.
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Thanks Jelmer!Jelmer de Jong schreef: ↑17.03.2021 - 19:21 Schroevendraaier wijst zich vanzelf, is een plastic clipje. Daarna moet je de kabelboom even los halen met een tang omdat je ander weinig ruimte hebt om de batterij omhoog te trekken.
Bedoel je dus dat ik in die spleet naast de TORX30 schroef moet friemelen met een schroevendraaiertje?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Links en rechts (of boven/onder) van die torx30 schroeven zitten 3/4 clips.
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Nogmaals dank Jelmer, de nieuwe Varta E39 accu van 119,95 inclusief verzending zit er na ruim anderhalf uur bloed, zweet en tranen in.
Zwaarste bevalling ooit qua accu vervangen.
Dat bovenblok ging er uiteindelijk nog relatief makkelijk af, een beetje sjorren en dan zie je die metalen klemmetjes die zorgen dat dat blok aan de rand van de accu vastgrijpt.
Die TORX30 schroeven trekken dan dus die klemmetjes omhoog en het kan geen kant meer op.
Verwijderen van het loodzware ding is een crime, je hebt werkelijk geen millimeter over (dat zei je al) en ik heb besloten die grote zwarte metalen balk met 6 M14 moeren en 2 M10 schroeven ook te verwijderen om mezelf iets meer ruimte te gunnen.
Nieuwe accu erin is ook een crime, want links- en rechtsonder moet 'ie in de gleuf komen en dan ligt er nog een los plastic plaatje van 40 mm achter dat alle kanten op schiet. Er kan dus ook een iets zwaardere en langere 318mm accu in in plaats van deze standaard 278mm.
Anyway, alles weer vastgemaakt met de min-pool-klem en BMS connector als allerlaatste en hij start weer als een speer!
Nu schijn ik nog wel de nieuwe batterij procedure van te moeten doen, iets geprobeerd, maar ik weet niet of dat gelukt is want ik zag geen lampje op het dashboard.
Ook zonder deze procedure zal hij het vast nog wel een jaartje volhouden want dan koop ik een XC40
Zwaarste bevalling ooit qua accu vervangen.
Dat bovenblok ging er uiteindelijk nog relatief makkelijk af, een beetje sjorren en dan zie je die metalen klemmetjes die zorgen dat dat blok aan de rand van de accu vastgrijpt.
Die TORX30 schroeven trekken dan dus die klemmetjes omhoog en het kan geen kant meer op.
Verwijderen van het loodzware ding is een crime, je hebt werkelijk geen millimeter over (dat zei je al) en ik heb besloten die grote zwarte metalen balk met 6 M14 moeren en 2 M10 schroeven ook te verwijderen om mezelf iets meer ruimte te gunnen.
Nieuwe accu erin is ook een crime, want links- en rechtsonder moet 'ie in de gleuf komen en dan ligt er nog een los plastic plaatje van 40 mm achter dat alle kanten op schiet. Er kan dus ook een iets zwaardere en langere 318mm accu in in plaats van deze standaard 278mm.
Anyway, alles weer vastgemaakt met de min-pool-klem en BMS connector als allerlaatste en hij start weer als een speer!
Nu schijn ik nog wel de nieuwe batterij procedure van te moeten doen, iets geprobeerd, maar ik weet niet of dat gelukt is want ik zag geen lampje op het dashboard.
Ook zonder deze procedure zal hij het vast nog wel een jaartje volhouden want dan koop ik een XC40

-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 19.10.2021 - 13:09
Een vrij oud topic, maar even voor de volgende die zich hier aan waagt. Neem even een kijkje naar de instructies die in VIDA staan. Hierbij wordt gezegd dat je ook de luchtinlaat box moet verwijderen. Deze er uit halen is oprecht een minuut of 5 werk (en erg makkelijk aangezien deze zonder schroeven vast zit) en zorgt er voor dat dit hele proces aanzienlijk makkelijker is dan hierboven omschreven wordt. Het uithalen van de accu kost hierdoor maar een minuut of 20 als je rustig aan doet!
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 15.09.2022 - 14:23
Kan je mij vertellen waar ik de instructies van VIDA kan vinden ? Ik heb op het moment ook het probleem dat mijn accu waarschijnlijk vervangen moet worden en wil dit ook zelf gaan doen. Mocht de auto wel in storing schieten wil deze dan nog wel starten ondanks alle storingen ?diakemp schreef: ↑15.08.2022 - 19:27 Een vrij oud topic, maar even voor de volgende die zich hier aan waagt. Neem even een kijkje naar de instructies die in VIDA staan. Hierbij wordt gezegd dat je ook de luchtinlaat box moet verwijderen. Deze er uit halen is oprecht een minuut of 5 werk (en erg makkelijk aangezien deze zonder schroeven vast zit) en zorgt er voor dat dit hele proces aanzienlijk makkelijker is dan hierboven omschreven wordt. Het uithalen van de accu kost hierdoor maar een minuut of 20 als je rustig aan doet!
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 09.03.2023 - 15:33
Twee vragen in deze onderwerp. Er staat dat er twee accus zijn... ehh hoe weet je dan of je het een of het ander moet vervangen?? Ik zit ook te kijken voor het bestellen van een nieuwe accu maar ook als ik kenteken intoetst zie ik verschillende uitvoeringen, hoe weet ik nu welke te bestellen??
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 22.07.2008 - 09:18
Als auto accuspanning laag aangeeft, dan zou het de hoofdaccu onder de motorkap moeten zijn. Die andere helpt alleen bij start stop. Op de accu staan de gegevens die ook op de nieuwe moeten staan. En even lengte/breedte/hoogte meten. En de + en - aan de goede kant
-voorheen-
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
Knal passion rooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Knetterende monza blauwe Opel kadett C coupe met Volvo b230a motor, Volvo m47 5 versnellingsbak, 4 x motorfiets carburateur, Volvo 240 Achteras, Volvo 240 schijfremmen ‘78
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
Knal passion rooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Knetterende monza blauwe Opel kadett C coupe met Volvo b230a motor, Volvo m47 5 versnellingsbak, 4 x motorfiets carburateur, Volvo 240 Achteras, Volvo 240 schijfremmen ‘78
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 08.06.2025 - 20:08
Recentelijk zelf de accu van mijn v40 d2 2.0 2015 vervangen.
deze handleiding gebruikt en eerlijk gezegd kan het dan bijna niet fout gaan. wellicht handig voor iedereen die nog een keer aan de beurt is
.
/edit enige wat in deze handleiding wel ontbreekt is hierna nog even het bms te resetten, maar dat staat hierboven al uitgelegd.
deze handleiding gebruikt en eerlijk gezegd kan het dan bijna niet fout gaan. wellicht handig voor iedereen die nog een keer aan de beurt is

/edit enige wat in deze handleiding wel ontbreekt is hierna nog even het bms te resetten, maar dat staat hierboven al uitgelegd.