achterkant te laag

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 25.01.2005 - 09:47
Locatie: Rotterdam

Gisteren stond ik geparkeerd naast eenzelfde type 440 en het viel me op dat mijn auto van achteren een stuk lager ligt dan die andere. Ik had dat zelf al wel gedacht, want ik raak wel eens een stoeprand met mijn bumper. Hoe is dit op te lossen? Andere schokbrekers? Die er onder zitten zijn nog origineel want ik heb ze nog nooit vervangen. En welke kan ik dan het beste nemen? Heeft er iemand een werkbeschrijving om de achter schokbrekers te vervangen, want ik wil proberen het zelf te doen
Volvo 440 Sunray feb. 1991 2e eigenaar, 150.000 km, 2005 voorzien van een facelift !
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km
Gebruikersavatar
marsm104
5th Gear member
Berichten: 1168
Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Ik heb er ook andere schokdempers onder laten zetten. Dit ivm irritant veer gedrag. Hellen in bochten enzo...

Ik denk dat het 'naar beneden zakken' een zaak is van versleten veren/schokdemper.

Het schijnt dat je deze dempers makkelijk kunt vervangen. Maar hoe & wat.... geen idee
Groeten, Rick Marsman
Afbeelding
Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994
Afbeelding
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

Auto op de krik, wiel er af, demper zit aan de bovenkant met een bout vast en aan de onderkant met een bout en een moer. Losdraaien, met een beetje druk rustig de schokdemper in elkaar duwen, en er uit pakken, nieuwe hetzelfde, maar dan andersom.

Maar als jouw auto constant te laag hangt, kun je het beter in je achterveren zoeken. Schokdempers houden je auto niet omhoog, dat doen je veren. Veren zelf vervangen gaat niet zo makkelijk, maar is wel te doen. Hiervoor moeten de schokdempers los en beide wielen er af, dan stabilisatorstang los en je kunt de veren uitnemen.

Good luck!
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

En als je de veren vervangt; maak niet de fout om stuggere veren te monteren.

Stug klinkt goed maar eigenlijk wordt de auto er alleen maar springeriger van. Alleen doen als je altijd veel vracht vervoert; zoals een bestelauto.

Dus nieuwe standaard veren en dempers.

Mocht je comfort minder belangrijk vinden dan wegligging dan zou je naar iets stuggere dempers kunnen zoeken.
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
Rob
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 25.01.2005 - 09:47
Locatie: Rotterdam

Het probleem is eigenlijk begonnen toen ik een trekhaak gemonteerd heb. Wanneer ik mensen op de achterbank heb of lading in de kofferbak, zakt de achterkant te ver in.
Volvo 440 Sunray feb. 1991 2e eigenaar, 150.000 km, 2005 voorzien van een facelift !
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km
Gebruikersavatar
AndorabLe
4th Gear member
Berichten: 788
Lid geworden op: 31.12.2005 - 03:52
Locatie: Veghel
Contacteer:

hulpveren (laten) monteren. Komt ie iets hoger van te liggen en je kunt meer last meezeulen.
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Klopt, hulpveren is het antwoord.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Standaard voor eerste serie
Ik raak altijd met de spatlappen de grond, 2 volw achterin 2 volw voorin, scherpe bocht is krassen, laat staan drempels!

Ik kan met 1 vinger de auto laten veren, en datl igt niet aan de schoks, zelfs bij nieuwe schoks een aantal jeren geleden werkte dit zo.

Heb me der bij neergelegd, maar is al jaren hetzelfde.

Inderdaad stuggere veren (latere series) of hulpveren.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

hulpveren kosten niks en ligggen er redelijk snel op, nouja net zo snel als nieuwe veren :D

Met 5 mensen, volle bepakking en een vol geladen aanhanger is er nog genoeg ruimte tussen band en chassis.
Laptom
2nd Gear member
Berichten: 191
Lid geworden op: 31.01.2006 - 16:52

Aangezien ik tegenwoordig met een LPG tank rond rij moest ik een tijdje geleden omschakelen naar andere veren. ik heb er nu MAD progressieve veren laten monteren. Ik was e180,- kwijt voor montage en alles. De auto staat nu netjes op zijn pootjes en rijdt eigenlijk stukken prettiger, vooral op de snelweg. En nog geen drempel geschuurt....
Gebruikersavatar
Rob
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 25.01.2005 - 09:47
Locatie: Rotterdam

okee, maar ik weet nog een heleboel niet. Hoe ziet dat er uit, hulpveren en zou ik dat zelf kunnen?
Volvo 440 Sunray feb. 1991 2e eigenaar, 150.000 km, 2005 voorzien van een facelift !
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”