Phev accuvraag over niet Volvo

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Stoyanov
3rd Gear member
Berichten: 300
Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31

Hoe lang blijft de hoogspanningsaccu op spanning?
Ik bedoel te vragen hoe lang hij stil kan staan zonder gebruikt te worden?
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6568
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Heel lang (afhankelijk van de begin lading, maar nooit 100% volladen in dat geval).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Stoyanov
3rd Gear member
Berichten: 300
Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31

Gouwe schreef: 16.06.2025 - 13:48 Heel lang (afhankelijk van de begin lading, maar nooit 100% volladen in dat geval).
Langer dan een half jaar?
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6568
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Als je hem aan de laadpaal hangt wel (alleen dan niet helemaal vol laden): https://www.autoweek.nl/elektrisch-rijd ... stilstaat/
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1196
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

TS zal ongetwijfeld bedoelen een half jaar ongebruikt laten en daarna weer gaan gebruiken.

Zes maanden zal geen probleem zijn uitgaande van 3% lading verlies per jaar.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Stoyanov
3rd Gear member
Berichten: 300
Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31

WillyWortel2 schreef: 17.06.2025 - 07:50 TS zal ongetwijfeld bedoelen een half jaar ongebruikt laten en daarna weer gaan gebruiken.

Zes maanden zal geen probleem zijn uitgaande van 3% lading verlies per jaar.
Dus als ik een PHEV van een niet nader te noemen merk aanschaf voor mijn vakantieadres, en ik zet hem weg met een halve lading in november, met de 12v accu afgekoppeld, dan doet hij het nog in maart/april?
Ongelofelijk....
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6568
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Er worden hier mogelijk een aantal zaken door elkaar gehaald. Zelfontlading en degradatie. Degradatie wordt geschat op een 2-3% per jaar.
Waar jij met een PHEV mee te maken gaat krijgen is zelfontlading van zowel de 12V als de hoog voltage accu. Zelfontlading wordt door autofabrikanten voor de HV accu geschat op een 2-3 procent per maand.
Daarnaast geven verschillende merken verschillende tips voor een situatie zoals jij beschrijft en ik denk dat je er dus verstandig aan doet om dit na te vragen bij de dealer van het merk wat je op het oog hebt.
Houdt ook rekening met de veroudering van de benzine.... Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... t-de-accu/

Wat met mijn Volvo PHEV in ieder geval niet kan is de maximale laadniveau in te stellen op bijvoorbeeld 60% en hem dan aan de laadpaal te laten hangen om daar nog even op terug te komen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1196
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

De gewone 12 V lood accu verliest door zelf ontlading ongeveer 10% van zijn lading per maand.
Na twee en een halve maand benadert de accu de grens waarbij blijvend capaciteitsverlies kan optreden.
Het gaat om een afgekoppelde accu die niet belast wordt met de kleine ontlaad stroom die bij veel auto's optreedt.

Vrijwel alle HV accu's die nu gebruikt worden zijn van het lithium ion type.
De zelfontlading van deze accu's is veel kleiner. Die ligt bij 1-2 % per maand.
Dit type accu wordt ook toegepast in mobiele telefoons.
Een telefoon met een volledig geladen accu zal na enkele maanden niet gebruikt te zijn goed werken.
Uiteraard wel uitschakelen voordat hij weggelegd wordt.

Dat geldt ook voor de HV accu in een auto waarbij geen rekening is gehouden met mogelijke reststroom die de auto vraagt van de HV accu.

Voor alle accu's geldt: vermijd diep ontladen. Dat zal de accu meestal onbruikbaar maken.
Laatst gewijzigd door WillyWortel2 op 17.06.2025 - 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27212
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat zal ongewtijfeld kloppen maar de accu van een PEV zal geen 3% lading op een heel jaar kwijt raken.
Ik ben het hierin eens met wat Gouwe zegt:
Gouwe schreef: 17.06.2025 - 15:44 Er worden hier mogelijk een aantal zaken door elkaar gehaald. Zelfontlading en degradatie. Degradatie wordt geschat op een 2-3% per jaar.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29095
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De zelfontlading van een HV accu is dan dus 10-20 % per jaar. De zelfontlading van een 12V accu is vele malen hoger.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1196
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Klopt helemaal Ferry.

Een Hybrid kan na enkele maanden stilstand op de HV accu nog rijden.
In de meeste gevallen zal ook de 12 V accu nodig zijn om te kunnen rijden
Die accu is na zes maanden leeg en zo goed als zeker ook niet meer op te laden zijn.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Stoyanov
3rd Gear member
Berichten: 300
Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31

WillyWortel2 schreef: 17.06.2025 - 16:37 Klopt helemaal Ferry.

Een Hybrid kan na enkele maanden stilstand op de HV accu nog rijden.
In de meeste gevallen zal ook de 12 V accu nodig zijn om te kunnen rijden
Die accu is na zes maanden leeg en zo goed als zeker ook niet meer op te laden zijn.
Die staat aan een druppellader in de kelder....
Het gaat me puur om de HV batterij.
Zal het maar gewoon vertellen. Misschien voegt het wat toe.
We hebben interesse in een Mitsubishi Outlander PHEV.
Mits we het risico kunnen nemen om de auto een half jaar onbeheerd te laten staan...
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1196
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Voor andere merken geldt uiteraard hetzelfde dat ook voor Volvo geldt.
De accu's zijn niet anders dan de accu's van Volvo.

Mitsubishi maakt goede auto's. Niets op aan te merken.
Het is een grote fabrikant die ook met Europese merken samen werkte en misschien nog samenwerkt.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29095
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Met de 12V accu aan de acculader komt het helemaal goed met de Mitsubishi na 6 maanden stalling.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”