Rijden met caravan automatisch of handschakelen

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Malzwin
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 24.08.2022 - 08:17
Locatie: Julianadorp

Heren, ik wil u allen hartelijk danken voor de adviezen.
Mijn conclusie, handschakelen en niet onder 2500 rpm....
Nogmaals dank
12e 🚘Volvo V60 D6 PiH Polestar Tuned,
trekt een Fendt Bianco 515SG Selection caravan (tijdens de vakantie πŸ˜€πŸ₯΅)
11e 🚘 Suzuki Grand Vitara (B)
10e 🚘 Suzuki Grand Vitara (D)
9e 🚘 Mitsubishi Outlander
7e 8e 🚘 Mitsubishi Carisma
6e 🚘 Honda Accord sedan
5e 🚘 Honda Concerto
3e 4e 🚘 HondaCivic's
2e 🚘 Honda Accord Coupe
1e 🚘 Fiat Mirafiori
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3868
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ook voor een diesel ja :)
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3868
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

lint schreef: ↑14.06.2025 - 08:50 Te lage toerentallen vinden motor en versnellingsbak niet fijn. Is hetzelfde als met een te zwaar verzet tegen een berg opfietsen.
Nou zijn er spierballen en leeggelopen kussentjes, die een berg opfietsen.
De spierballen roepen: ik hoef niet terug te schakelen.
Ja hoor, zweten en te warm worden ze allebei sowieso.
Dus....
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 419
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

100km/u bergop in de hitte met 4000kg+ is een flinke stress test. Snelheid minderen naar 80 bergop scheelt nauwelijks in tijd en aan te raden als de motor nog steeds warm loopt met 2500 toeren
Gebruikersavatar
Tukker999
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Dat
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Volvolof schreef: ↑14.06.2025 - 13:59 100km/u bergop in de hitte met 4000kg+ is een flinke stress test. Snelheid minderen naar 80 bergop scheelt nauwelijks in tijd en aan te raden als de motor nog steeds warm loopt met 2500 toeren

Met deze voorbedachte rade zou ik voor de reis een radiateur met grotere capaciteit laten plaatsen.
Dat geeft gemoedsrust en lagere temperaturen voor de motor.

Auto's worden standaard afgeleverd met een radiateur die voldoet voor 95% van de omstandigheden.
Wie zich tot de 5% uitzonderingen mag rekenen doet er goed aan wat meer koelcapaciteit aan te brengen.
De prijs valt erg mee. De vreugde over betere koeling is groot.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Malzwin
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 24.08.2022 - 08:17
Locatie: Julianadorp

Fredhead schreef: ↑13.06.2025 - 18:57 Heb je topic even verplaatst.

De vraag van aantal toeren is een belangrijke, als de bak gaat slippen of de motor maakt te weinig toeren heb je ofwel een automaat die erg warm wordt ofwel een waterpomp die minder koeling verzorgd dan nodig op dat moment.
Heb je de radiateur ook al eens bekeken? Is deze erg vuil maakt dit ook nogal uit in capaciteit.
Goedenavond, wil toch nog even reageren, dit t.a.v. naar radiator kijken. Heb ik gedaan, echter de radiator zit geheel verstopt (voor- en achterzijde) achter kunsstofschermen met een aantal klepjes die wΓ©l kunnen bewegen, vermoedelijk wanneer ventilator begint te draaien.
12e 🚘Volvo V60 D6 PiH Polestar Tuned,
trekt een Fendt Bianco 515SG Selection caravan (tijdens de vakantie πŸ˜€πŸ₯΅)
11e 🚘 Suzuki Grand Vitara (B)
10e 🚘 Suzuki Grand Vitara (D)
9e 🚘 Mitsubishi Outlander
7e 8e 🚘 Mitsubishi Carisma
6e 🚘 Honda Accord sedan
5e 🚘 Honda Concerto
3e 4e 🚘 HondaCivic's
2e 🚘 Honda Accord Coupe
1e 🚘 Fiat Mirafiori
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10522
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Malzwin schreef: ↑17.06.2025 - 21:31
Fredhead schreef: ↑13.06.2025 - 18:57 Heb je topic even verplaatst.

De vraag van aantal toeren is een belangrijke, als de bak gaat slippen of de motor maakt te weinig toeren heb je ofwel een automaat die erg warm wordt ofwel een waterpomp die minder koeling verzorgd dan nodig op dat moment.
Heb je de radiateur ook al eens bekeken? Is deze erg vuil maakt dit ook nogal uit in capaciteit.
Goedenavond, wil toch nog even reageren, dit t.a.v. naar radiator kijken. Heb ik gedaan, echter de radiator zit geheel verstopt (voor- en achterzijde) achter kunsstofschermen met een aantal klepjes die wΓ©l kunnen bewegen, vermoedelijk wanneer ventilator begint te draaien.
Dan asap schoon (laten) maken!
β€œCarpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met β€œsenioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
VolvoMan1962
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 10.05.2025 - 16:01

lint schreef: ↑14.06.2025 - 08:50 Te lage toerentallen vinden motor en versnellingsbak niet fijn. Is hetzelfde als met een te zwaar verzet tegen een berg opfietsen.
Precies dit dus!
Plaats reactie

Terug naar β€œPlug In Hybrid Volvo's”