Goedemiddag,
Sinds een maand of 10 ben ik trotse eigenaar van een 240 die ik gebruik als dagelijkse vervoer (Minstens 400 km/week, vaak meer), tot recent ging het meer dan prima echter beginnen nu de kleine probleempjes. Zo loopt de motor de helft van de tijd erg onrustig en dan enkel merkbaar op lage toeren (800-2000 rpm), denk hierbij aan heftige schommelingen in toerental bij stationair lopen, stotteren bij het wegtrekken en soms zelfs de neiging tot afslaan om vervolgens slecht te starten.
Nu heb ik enige ervaring met oldtimers (al is dit mijn eerste Volvo) maar dan voornamelijk met wagens voorzien van carburateur. Mijn 240 is oorspronkelijk een K-JET injectie maar het is me nog nooit gelukt om hem op benzine te laten lopen (sinds ik hem heb gekocht), hij loopt enkel op LPG (G1-installatie).
Verder heeft m'n baksteen elektronische ontsteking (dus geen puntjes).
Nu heb ik hetvolgende al geprobeerd:
- Nieuwe bougiekabels (Op de vorige stond nog 'Volvo' dus 40 jaar oud)
- Nieuwe bougies (Bosch met hittegraad 6)
- Nieuwe bobinekabel
- Nieuwe verdelerkap
(Alles Bosch)
- Andere bobine en rotor geprobeerd.
- Vacuum-potje leek goed vacuum vast te houden (Simpel en kort getest met mond)
- Andere verdamper geïnstalleerd (de vorige leek koelvloeistof te verbruiken, nieuwe op gehoor en gevoel afgesteld)
- Cilinderdruk-test (Alles netjes, 3x 160 psi, 1x 155 psi)
- Eén voedingsslang opnieuw bevestigd (Lekte gas)
Misschien een wat voorbarige aanname maar ik ga er vanuit dat mijn ontstekingssysteem goed is (met alle nieuwe onderdelen), daarnaast ga ik er vanuit dat mijn ontstekingstijdstip goed staat omdat hij dus 50% van de tijd wel heel netjes loopt.
Ik neig zelf naar een brandstofprobleem of valse lucht. Ik heb nog geprobeerd te zoeken naar een eventueel lek maar ik beschik helaas niet over de juiste apparatuur dus heb het ouderwets geprobeerd met remreiniger langs de pakkingen en slangen en doormiddel van sigaar-rook te blazen in de rembekrachtigingsslang (in de hoop dat de rook zich ergens anders in de motorruimte weer tevoorschijn zou komen).
Verder is klepspeling misschien een punt? (blijft toch LPG en heb sinds aanschaf alweer zo'n 15-20.000 gereden denk ik zo)
Probleem is: ik heb erg weinig tijd en omdat het mijn daily driver is kan ik hem moeilijk weken aan de kant zetten om elk klein dingetje te gaan onderzoeken, ik overweeg dus om hem naar een garage te brengen maar ook dat kost me waarschijnlijk dagen/weken zonder auto en daarnaast veel geld want een probleem vinden kost vaak uren.
Vandaar dat ik het nog eens op dit forum probeer... misschien dat iemand dit probleem bekend in de oren klinkt of dat iemand mij enkele suggesties kan doen (dingen die ik over het hoofd zie, eerst moet checken, bekende kwaaltjes etc.)
Bij voorbaat veel dank,
Ruben
Volvo 240 Onrustig
- The Mechanic
- 5th Gear member
Een K-jet heeft geen luchtmassameter maar een mechanische air flow plaat. Zou kunnen dat deze niet soepel meer kan bewegen. Kijk ook even goed of de balg tussen tussen de gasklep en deze mechanische air flow sensor niet lek/gescheurd is.
-
- 7th Gear member
Luchtweger van de K-jet is erg gevoelig ding en kan inderdaad dot soort euvel geven. Zoals voorganger ook schreef, moet soepel bewegen.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
- Ruben06NL
- Starter
Maar zolang ik op LPG rijd word dit gehele systeem toch gepasseerd? Er zit een mengstuk recht onder de gasklep gemonteerd. Deze mechanische sensor heeft toch enkel functie als er lucht passeerd aan te geven hoeveel moet worden ingespoten (door injectoren die in dit geval helemaal niet gebruikt worden)
Edit: Of kan deze sensor wanneer deze vast komt te zitten de inkomende luchtstroom blokkeren (smoren)?

Edit: Of kan deze sensor wanneer deze vast komt te zitten de inkomende luchtstroom blokkeren (smoren)?

'83 Volvo 240 (244)
- Ruben06NL
- Starter
Vandaag de balg losgehaald. Geen scheuren, alleen de bevestiging met het mengstuk was echt een beetje ‘doe-het-zelf’.
Dit mengstuk + aansluiting is gemonteerd:

De vorige eigenaar heeft een gat in de balg gemaakt voor de aansluiting van de slang, dit was wat ‘los’ gedaan. Dit heb ik vervolgens beter vastgeklemd met een rubberen schijf en waaier om zo eventuele lekken te voorkomen.
Heeft uiteindelijk niet echt verschil gemaakt ben ik bang: testrit was best prima maar bij het langere stationair draaien zag ik toch het toerental weer wat dansen tussen 700-1000 rpm wat mij doet vermoeden dat het schokken ook elk moment weer zou kunnen beginnen.
Luchtmassa-plaatje bewoog overigens netjes en vrij…
Iemand nog suggesties?
Dit mengstuk + aansluiting is gemonteerd:

De vorige eigenaar heeft een gat in de balg gemaakt voor de aansluiting van de slang, dit was wat ‘los’ gedaan. Dit heb ik vervolgens beter vastgeklemd met een rubberen schijf en waaier om zo eventuele lekken te voorkomen.
Heeft uiteindelijk niet echt verschil gemaakt ben ik bang: testrit was best prima maar bij het langere stationair draaien zag ik toch het toerental weer wat dansen tussen 700-1000 rpm wat mij doet vermoeden dat het schokken ook elk moment weer zou kunnen beginnen.
Luchtmassa-plaatje bewoog overigens netjes en vrij…
Iemand nog suggesties?
'83 Volvo 240 (244)
- Ruben06NL
- Starter
Toch nog even een testje gedaan, motor gestart en een rubberen handschoen bevestigd bij de olievuldop: de handschoen stond binnen een seconde bol met lucht.
Als ik het goed heb (correct me if I’m wrong) betekent dit dat de carterdruk veel te hoog is wat zou kunnen zorgen voor de problemen op laag toerental(?)
Nu wil ik graag de carterventilatie controleren (schijnt een kwaaltje te zijn bij oude Volvos) maar deze ligt erg ongunstig dus dat betekent waarschijnlijk het inlaatspruitstuk d’r af moet.
Iemand die hier meer ervaring mee heeft of mij kan vertellen of ik op het goede spoor ben?
Als ik het goed heb (correct me if I’m wrong) betekent dit dat de carterdruk veel te hoog is wat zou kunnen zorgen voor de problemen op laag toerental(?)
Nu wil ik graag de carterventilatie controleren (schijnt een kwaaltje te zijn bij oude Volvos) maar deze ligt erg ongunstig dus dat betekent waarschijnlijk het inlaatspruitstuk d’r af moet.
Iemand die hier meer ervaring mee heeft of mij kan vertellen of ik op het goede spoor ben?
'83 Volvo 240 (244)
- PhysicalZen
- 3rd Gear member
Ruben, is hier nog een vervolg op gekomen? Heb je de carterventilatie kunnen reinigen en met welk resultaat?
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Ruben is sinds zijn laatste bericht niet meer ingelogd geweest.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70