Ik heb het complete Polestar deel van het forum doorgelezen, en ook al het eea gebruikerservaringen over de T8 recharge gelezen, maar die gaan allemaal over de PRE 2022 modellen.
Zijn er ook ervaringen bekend met de Polestar optimalisatie specifiek voor de T8 MY23 modellen? (Dus de 455 PK Long Range).
En dan vooral met de optimalisatie (niet de fabrieksaf engineered modellen). Dus iemand die echt het verschil kan delen tussen vóór en na.
Bij dit model krijg je geen vermogenstoename. Het verschil zit hem dus vooral in de automaat waarschijnlijk, of is er bijvoorbeeld echt meer koppel beschikbaar in het middengebied van het toerenbereik van de motor? En veranderd het stuurgedrag wezenlijk door zwaardere/minder bekrachtiging in de Polestar stand?
Polestar voor de T8 2022+ (MY23+) z'n geld waard?
- Cuprani
- 1st Gear member
'02 V70 2.4i 170pk
'22 XC60 T8 Ultimate Dark Long Range 455pk
- Gouwe
- 7th Gear member
Hier staat wat Polestar er zelf over zegt: https://engineered.polestar.com/nl/prod ... matic-2023
Ik denk dat er hier heel weinig mensen zijn die een MY23 hebben met optimalisatie, dus als jij het er op zet kun je je ervaringen hier delen
Ik denk dat er hier heel weinig mensen zijn die een MY23 hebben met optimalisatie, dus als jij het er op zet kun je je ervaringen hier delen

Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Cuprani
- 1st Gear member
Dat heb ik inderdaad gelezen, maar dat is allemaal commerciële praatGouwe schreef: ↑28.12.2023 - 08:21 Hier staat wat Polestar er zelf over zegt: https://engineered.polestar.com/nl/prod ... matic-2023
Ik denk dat er hier heel weinig mensen zijn die een MY23 hebben met optimalisatie, dus als jij het er op zet kun je je ervaringen hier delen![]()

Dus liever ontvang ik echte gebruikerservaringen.
Voordat ik mijn XC60 T8 kocht, had ik ook een V60 MY23 Polestar Engineered gereden. Die voelde toen echt veel sneller aan. Maar dat komt ook door de lichtere wielen, lager auto gewicht, minder luchtweerstand, strakkere vering dan de XC60, dus ja, niet een heel eerlijk vergelijk.
Maar dat gevoel ben ik wel weer naar op zoek, dus ik twijfel heel erg. Ik heb nog 33 dagen om te beslissen voordat de Polestar actie af loopt. Mocht ik er voor gaan, dan zal ik mijn ervaring zeker delen!
Ook bestaat er een kans dat ik over een jaar of 3 toch een keer de Heico tuning (naar 500PK) wil aanschaffen, en denk dat het dan ook wel gunstig is als de bak dan efficiënter schakelt, en meer gericht is op sportief rijgedrag. Maarja, als je de bedragen van Polestar + Heico tuning bij elkaar optelt en alles relativeert, dan denk je ook, waar doe ik het voor..
'02 V70 2.4i 170pk
-
- 2nd Gear member
Ik zou native T8 Polestar Engineered kiezen over HEICO tuning. Rij nu 2,5 jaar S60 PE en nog nooit teleurgesteld. Elk rijmoment is een genot. En je hebt alle garantie en veiligheid van de leverancier.Cuprani schreef: ↑28.12.2023 - 10:54Dat heb ik inderdaad gelezen, maar dat is allemaal commerciële praatGouwe schreef: ↑28.12.2023 - 08:21 Hier staat wat Polestar er zelf over zegt: https://engineered.polestar.com/nl/prod ... matic-2023
Ik denk dat er hier heel weinig mensen zijn die een MY23 hebben met optimalisatie, dus als jij het er op zet kun je je ervaringen hier delen![]()
![]()
Dus liever ontvang ik echte gebruikerservaringen.
Voordat ik mijn XC60 T8 kocht, had ik ook een V60 MY23 Polestar Engineered gereden. Die voelde toen echt veel sneller aan. Maar dat komt ook door de lichtere wielen, lager auto gewicht, minder luchtweerstand, strakkere vering dan de XC60, dus ja, niet een heel eerlijk vergelijk.
Maar dat gevoel ben ik wel weer naar op zoek, dus ik twijfel heel erg. Ik heb nog 33 dagen om te beslissen voordat de Polestar actie af loopt. Mocht ik er voor gaan, dan zal ik mijn ervaring zeker delen!
Ook bestaat er een kans dat ik over een jaar of 3 toch een keer de Heico tuning (naar 500PK) wil aanschaffen, en denk dat het dan ook wel gunstig is als de bak dan efficiënter schakelt, en meer gericht is op sportief rijgedrag. Maarja, als je de bedragen van Polestar + Heico tuning bij elkaar optelt en alles relativeert, dan denk je ook, waar doe ik het voor..
2022 S60, 2012 C30
- Cuprani
- 1st Gear member
@Erwin_002
Dat is inderdaad wat ik heb gedaan. Ik rij nu al zo'n 7.000 km met de Polestar Engineered.
Ik merk het eigenlijk maar minimaal.
In de Hybrid stand zou ook het schakelgedrag aangepast zijn, maar die stand blijft gewoon zeer ongeschikt voor sportief rijden.
Ik merk dat hij iets langer een versnelling wil vasthouden en dus iets minder snel 3 keer terugschakelt als je ineens wat vlotter wil rijden. Maar verwacht hier niet te veel van. Als je hem vloert moet hij nog steeds lang denken voordat hij gaat.
In de Polestar Engineered modus merk je wel wat meer verschil, maar ik zou daar nooit 700 euro voor over hebben. Dat is het gewoon niet waard.
Je hebt geen vermogenstoename, en het koppel lijkt ook niet toegenomen te zijn. Hij schakelt misschien alleen ietsje vlotter.
Het rijden in de sport stand was gewoon al erg goed, en nu ietsje beter
Dat is inderdaad wat ik heb gedaan. Ik rij nu al zo'n 7.000 km met de Polestar Engineered.
Ik merk het eigenlijk maar minimaal.
In de Hybrid stand zou ook het schakelgedrag aangepast zijn, maar die stand blijft gewoon zeer ongeschikt voor sportief rijden.
Ik merk dat hij iets langer een versnelling wil vasthouden en dus iets minder snel 3 keer terugschakelt als je ineens wat vlotter wil rijden. Maar verwacht hier niet te veel van. Als je hem vloert moet hij nog steeds lang denken voordat hij gaat.
In de Polestar Engineered modus merk je wel wat meer verschil, maar ik zou daar nooit 700 euro voor over hebben. Dat is het gewoon niet waard.
Je hebt geen vermogenstoename, en het koppel lijkt ook niet toegenomen te zijn. Hij schakelt misschien alleen ietsje vlotter.
Het rijden in de sport stand was gewoon al erg goed, en nu ietsje beter

'02 V70 2.4i 170pk
- NielsPHEV
- 7th Gear member
Ik heb het niet en zie het voordeel ook niet de T8 longrange heeft zonder tuning al een acceleratie die zo snel is dat het niet prettig meer is en schakelgedrag vind ik prima, nog 1 tiende sneller naar de 180 is voor mij zinloos. Op de D6 en de MY15 en MY19 T8 daar had ik wel de P* tuning maar de erad van de longrange is zoveel sterker dan de pre longrange dat dit de wat tragere automaat mooi opvangt.
-
- 2nd Gear member
Maar is jullie T8 "Polestar Tuned" of "Polestar Engineered"? Dat zijn verschillende dingen 
Ik verneem idd ook in Hybrid niet zoveel spannends. Wel wat meer gegrom. Maar eerlijk gezegd rijd ik bijna altijd in Polestar Engineered mode. Heb de auto als leuke sport auto gekocht, dus ga er niet als een zuinige priegelaar in rijden
De kleine kloof bij vol gas is idd herkenbaar. Mja je koopt een Volvo dus dat weet je eigenlijk ook wel. Ik ben heel erg weg van de degelijkheid primair. De Polestar Engineered aanpassingen zijn niet alleen een verkooppraatje. Er is wel degelijk van alles aan de auto anders dan een basis T6 en T8.
Ik verneem idd ook in Hybrid niet zoveel spannends. Wel wat meer gegrom. Maar eerlijk gezegd rijd ik bijna altijd in Polestar Engineered mode. Heb de auto als leuke sport auto gekocht, dus ga er niet als een zuinige priegelaar in rijden
De kleine kloof bij vol gas is idd herkenbaar. Mja je koopt een Volvo dus dat weet je eigenlijk ook wel. Ik ben heel erg weg van de degelijkheid primair. De Polestar Engineered aanpassingen zijn niet alleen een verkooppraatje. Er is wel degelijk van alles aan de auto anders dan een basis T6 en T8.
2022 S60, 2012 C30
- Cuprani
- 1st Gear member
Dat zijn inderdaad andere dingen, maar het gaat nu alleen om de motor. En de engineered of optimized hebben dezelfde software. (Natuurlijk niet de rem en onderstel upgrade).
Ik denk zelfs dat de Polestar Optimezed nog sneller is dan die Polestar Engineered.. scheelt namelijk een kilo of 8 roterende massa aan de remmen
Ik denk zelfs dat de Polestar Optimezed nog sneller is dan die Polestar Engineered.. scheelt namelijk een kilo of 8 roterende massa aan de remmen
'02 V70 2.4i 170pk
-
- 2nd Gear member
Is allemaal relatief natuurlijk. Je kan ook op dieet gaan en 8 kilo extra afvallen en dan is dat vanaf meetpunt A ook gecompenseerd. Voor je XC60 kun je ook de 22" velgen kleinere optie kiezen. Ga zo maar door.
Maar het is wel een beetje dubbel natuurlijk. Iedereen slingert met Polestar rond achter hun modellen, maar het is in essentie gewoon alleen een tune op de motorafstelling. Eerlijk gezegd klinkt het een beetje als compensatie-drang. Hetzelfde dat mensen van een 2e hands platform onderdelen monteren die doen laten lijken alsof het het fully specced sport model is. Maar goed; R-Design bij Volvo, S Line bij Audi etc verkoopt natuurlijk wel goed.
De Polestar Engineered is niet alleen dat het gaat om "een tiende of 2 sneller". Het is de hele ervaring van hoe de auto handelt. Ik heb ook een T6 en T8 gereden. Is echt niet hetzelfde. Ben geen expert, maar de verschillen zijn wel merkbaar. Wss als je breakout met overstuur wilt creëren met de base T8 lig je wss 3 seconden later in de sloot. De bussen, veren en extra onderstel aanpassingen maken hier wel degelijk een verschil. Maar ik vermoed dat er dan wel een ander tegen-argument komt van "de weg is geen racebaan" ofzo. Maar daar gaat het niet om, toch? Tuned is gewoon niet Engineered. De helft vd mensen op dit forum hebben Polestar achter hun model staan. Al is het al bij een B3 of D4 model.
Maar het is wel een beetje dubbel natuurlijk. Iedereen slingert met Polestar rond achter hun modellen, maar het is in essentie gewoon alleen een tune op de motorafstelling. Eerlijk gezegd klinkt het een beetje als compensatie-drang. Hetzelfde dat mensen van een 2e hands platform onderdelen monteren die doen laten lijken alsof het het fully specced sport model is. Maar goed; R-Design bij Volvo, S Line bij Audi etc verkoopt natuurlijk wel goed.
De Polestar Engineered is niet alleen dat het gaat om "een tiende of 2 sneller". Het is de hele ervaring van hoe de auto handelt. Ik heb ook een T6 en T8 gereden. Is echt niet hetzelfde. Ben geen expert, maar de verschillen zijn wel merkbaar. Wss als je breakout met overstuur wilt creëren met de base T8 lig je wss 3 seconden later in de sloot. De bussen, veren en extra onderstel aanpassingen maken hier wel degelijk een verschil. Maar ik vermoed dat er dan wel een ander tegen-argument komt van "de weg is geen racebaan" ofzo. Maar daar gaat het niet om, toch? Tuned is gewoon niet Engineered. De helft vd mensen op dit forum hebben Polestar achter hun model staan. Al is het al bij een B3 of D4 model.
2022 S60, 2012 C30
- RZA
- 5th Gear member
Ik snap wat je bedoelt hoor Erwin, maar Volvo noemt de optimalisatie nou eenmaal zelf Polestar Engineered (Optimisation):
https://engineered.polestar.com/
En op de badge die je erbij krijgt staat Polestar Engineered. Dus wat mij betreft niet meer dan logisch dat men dit zo aangeeft op het forum. En ook niet onterecht. Volvo had misschien een wat duidelijkere split moeten maken qua benaming, wat idd enkel de optimalisatie heeft verder niks te maken met de hardware (zoals de Öhlins) die je bij een PE-versie krijgt.
https://engineered.polestar.com/
En op de badge die je erbij krijgt staat Polestar Engineered. Dus wat mij betreft niet meer dan logisch dat men dit zo aangeeft op het forum. En ook niet onterecht. Volvo had misschien een wat duidelijkere split moeten maken qua benaming, wat idd enkel de optimalisatie heeft verder niks te maken met de hardware (zoals de Öhlins) die je bij een PE-versie krijgt.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
-
- 2nd Gear member
Het is idd wel jammer dat sinds dat ik de auto gekocht heb overal Polestar accenten op allerlei modellen zitten. En natuurlijk ook bij alle Polestar (merk) modellen. Maar goed. Ik heb de auto ook niet gekocht om op te vallen. Vind het sleeper-effect ook wel prettig. In een supercar rondrijden is ook een dag leuk en daarna ben je het gestaar en mensen die in de binnenstad letterlijk schaamteloos van heel dichtbij naar binnen loeren alsof je niet eens als mens in de auto zit ook echt wel beu.
2022 S60, 2012 C30
- RZA
- 5th Gear member
Lijkt me ook uiterst irritant als mensen voor je auto gaan springen om foto's te maken, doe mij ook maar 'stealth'.
En tja, je kunt allerlei verschillende Polestar items als accessoire kopen voor je niet PE-versie (ik ga zelf die veerpootbrug een keer bestellen - mooi ding!), net als allerlei M-accessoires voor niet M-modellen van BMW, maar de kenner ziet echt wel of het om een PE model gaat. En uiteindelijk gaat het er wat mij betreft om dat je als bestuurder van de door jou gekozen versie geniet.
En tja, je kunt allerlei verschillende Polestar items als accessoire kopen voor je niet PE-versie (ik ga zelf die veerpootbrug een keer bestellen - mooi ding!), net als allerlei M-accessoires voor niet M-modellen van BMW, maar de kenner ziet echt wel of het om een PE model gaat. En uiteindelijk gaat het er wat mij betreft om dat je als bestuurder van de door jou gekozen versie geniet.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- raspaardje
- 6th Gear member
Zo is het. Je doet het voor jezelf, niet voor een ander. Hopelijk...
En dan is het opeens weer heel logisch om bepaalde motorisaties een Polestar tune te geven; omdat de auto er simpelweg lekkerder mee rijdt.
Overigens ziet niemand aan mijn auto dat het een T5 met een Polestar kuurtje is.
En dan is het opeens weer heel logisch om bepaalde motorisaties een Polestar tune te geven; omdat de auto er simpelweg lekkerder mee rijdt.
Overigens ziet niemand aan mijn auto dat het een T5 met een Polestar kuurtje is.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Cuprani
- 1st Gear member
Mijn reactie was ook niet voor niks met een knipoog gestuurd..Erwin_002 schreef: ↑23.08.2024 - 18:27 Is allemaal relatief natuurlijk. Je kan ook op dieet gaan en 8 kilo extra afvallen en dan is dat vanaf meetpunt A ook gecompenseerd. Voor je XC60 kun je ook de 22" velgen kleinere optie kiezen. Ga zo maar door.
Ik heb ook een V60 polestar engineerd gereden voordat ik de XC60 T8 hybrid koos. Bewust voor de normale T8 gekozen omdat ik niet het stugge onderstel wilde hebben.
Nu achteraf mis ik echter toch nog een beetje sportiviteit in de XC60.
De Polestar Engineerd heb ik alleen maar genomen omdat ik deze voor bijna niks heb gekregen (uit coulance van de leverende dealer).
Waar het topic over gaat is alleen het verschil tussen de standaard motor software, en de Polestar Engineered software. (of Polestar Optimized als je het liever zo noemt).
En daarbij is mijn ervaring dat het prima is, maar geen wereld groot verschil. Dus wat mij betreft geen 700 euro waard...
'02 V70 2.4i 170pk
-
- 2nd Gear member
Hopelijk blijft met al met al iig met alle nieuwe regels die er nu aan komen dat de nieuwe auto's die gemaakt worden iig nog een beetje spannend. Ik zou evt nog wel een mid 2022 model als vervanger willen vinden voor de extra electric range, maar wss zit dat hem er niet in. Als de nieuwe modellen ook alleen maar stricter en saaier worden door EU regels e.d. dan kan pre-2025 auto's nog wel een leuke tweede-hands markt worden.
Maar in de algemene zin van dit topic. Idd kan ik mee voorstellen dat bepaalde dingen van een tune het niet waard zijn. Mijn oude 2007 D5 kreeg er bijna 50pk bij door een relatief goedkope €400 Rica tune en werd ook nog rustiger en zuiniger.
En natuurlijk doe je het voor jezelf
Ik heb de auto ook achter een windscherm verder achter naast het huis staan. Hoeft de buurt ook niet de hele dag tegen aan te kijken. Sowieso is Volvo een leuke sleeper car. Al is het maar voor het genot om zo'n smots Audi rijder z'n opschep-blik van z'n gezicht te vegen bij een stoplicht 
Maar in de algemene zin van dit topic. Idd kan ik mee voorstellen dat bepaalde dingen van een tune het niet waard zijn. Mijn oude 2007 D5 kreeg er bijna 50pk bij door een relatief goedkope €400 Rica tune en werd ook nog rustiger en zuiniger.
En natuurlijk doe je het voor jezelf

2022 S60, 2012 C30
-
- Starter
Ik rijd sinds december '24 een Volvo V60 PE (MY24) en heb mij zojuist aangemeld op dit forum om een beetje rond te kunnen neuzen. Hoewel ik zeer content ben met de auto, begrijp ik precies wat je bedoelt. Hiervoor reed ik een SEAT Leon Cupra ST uit 2016 met een DSG. Deze had 400pk en 522Nm en was een flink stuk lichter dan de V60. Ik was instant gas respons gewend (zeker in CUPRA-modus) en toen ik voor het eerst in de V60 PE stapte voor een proefrit, viel me de reactiesnelheid enorm tegen. Bij gelijktijdig het gaspedaal indrukken, zat de Leon al aan de 180 km/u voordat de V60 door had dat je het gaspedaal aanraakte. Begrijp me niet verkeerd, de V60 PE is een genot om in te rijden, maar als het om performance gaat is het geen match voor de Leon Cupra.Cuprani schreef: ↑23.08.2024 - 16:22 In de Hybrid stand zou ook het schakelgedrag aangepast zijn, maar die stand blijft gewoon zeer ongeschikt voor sportief rijden.
Het rijden in de sport stand was gewoon al erg goed, en nu ietsje beter![]()
- NielsPHEV
- 7th Gear member
De T5 en short range T8en die ik heb gehad heb ik allemaal laten polestarizeren, De T8 longrange die we nu prive rijden is stock en dat is prima hij heeft duidelijk meer e power dan de shortrange wat de schakelmoment vertragingen prima invult. Maar als je het wil, zeker doen een glimlach is veel waard